LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de daklozen krant

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

NOu ze irriteren mij ook enorm, hoor. Een knul staat daar al 3 jaar dag in dag uit, zo vervelend, zegt ook iederen gedag en staat er zogenaamd zielig bij, blah, weg er mee dan denk ik, vind t soms ook gewoon genant om met vol karretje voor bij te rijden maar dan denk ik waarom? Maar hij geeft me een vervelend gevoel zoals ie daar maar staat.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

NOu ze irriteren mij ook enorm, hoor. Een knul staat daar al 3 jaar dag in dag uit, zo vervelend, zegt ook iederen gedag en staat er zogenaamd zielig bij, blah, weg er mee dan denk ik , vind t soms ook gewoon genant om met vol karretje voor bij te rijden maar dan denk ik waarom? Maar hij geeft me een vervelend gevoel zoals ie daar maar staat.
Dag in dag uit! In weer en wind! Ik werk veel met daklozen en het is zo jammer dat de meesten zo reageren. Een dakloze moet zijn krantjes eerst zelf kopen. Dus 's morgens vroeg naar een afgiftepunt gaan, 3 krantjes kopen, voor de AH gaan staan, verkopen en dan weer naar het afgiftepunt om nieuwe te halen. Een dakloze kan alleen gratis in de buitenlucht slapen, voor de daklozenopvang moeten ze betalen. De helft van het verkoopbedrag mogen ze houden. Pas geleden is in mijn woonplaats de prijs verlaagd van de nachtopvang. Dat was altijd 5 euro. Dan moet je dus 7 kranten verkopen om te kunnen slapen. Maar hij/zij moet ook nog wat eten, een sjekkie roken e.d.

Een stuk terug in deze topic las ik dat een dakloze wel 75 kranten per dag verkoopt. Ammehoela...kom nou toch zeg! Als ze er 15 verkopen hebben ze een werelddag gedraaid en 11,25 in het handje, 5 euro nachtopvang eraf, eten .....en geld bewaren om morgen weer te investeren in nieuwe krantjes.

Waarom gooi je in die volle boodschappenkar niet een eierkoek of een krentenbol? Hoef je geen geld te geven, geen krant te kopen. Van een aantal daklozen ken ik het "verhaal". Het kan je zo maar overkomen hoor. Van piloot tot dakloze. Scheiding, alimentatie, schulden, huisuitzetting, logeren bij kennissen, drinken, gebruiken etc. Dit zijn mensen die helemaal niks meer hebben dan wat ze aan hebben en in dat vieze plastic tasje met zich meedragen. Het zijn mensen die zo in de steek gelaten zijn door de reguliere hulpverlening en uiteindelijk op straat belanden.

"Mijn" dakloze bij "mijn" AH lacht zijn 2 tanden stralend bloot als ik een ongezonde snack en een ouwe broek bij hem achterlaat. Een appel kan hij niet meer eten. Zijn krantje mag hij houden. Na 5 jaar is het ons eindelijk gelukt....hij staat bovenaan de lijst voor een woning, krijgt een daklozenuitkering en methadon. Als we allemaal iets minder snel zouden oordelen en in plaats van die ouwe winterjas in de zak van max of de vuilnisbak te doen gewoon aan een dakloze te geven, gewoon een boterhammetje geven of een sigaretje?

Weet je...ik vind het fijn dat hij daar staat! Het geeft me een veilig gevoel. Hij heeft altijd een glimlach voor me over, weet precies welke fiets van wie is, drukt op het belletje als een moeder met kinderwagen en jengelende peuter door het hekje wil.

Zijn dromen kennen niet zoveel mensen. Hij zou zo graag gelukkig zijn, een huisje hebben, de ongekende luxe van als je plast dat boven een pot te kunnen doen en ook nog doortrekken. Zijn eigen ei bakken op een kookplaatje. Naar een dokter gaan als je pijn hebt, een tandarts. Een schoon laken op een oud matrasje. Alles wat wij zo heel gewoon vinden. Thuiskomen...

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door jurrien »

Bovenstaande gast verwoord ook mijn gevoelens! Het is o zo
makkelijk om te zeggen eigen schuld. Natuurlijk kan dat zo
zijn ,maar daarom kan je wel menselijk reageren. Ikzelf geef
nooit geld, Maar wel bied ik aan iets te eten mee te nemen met
mijn boodschappen voor hun! Dankbaarheid! hoef ik niet, want
het kan ook mij overkomen hoor! jurrien

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 11 Apr 2005 02:29 door Gast
Heel mooi gesproken..Ben het helemaal met je eens.
Mijn zoon is geestesziek.Het zijn niet allemaal zuipschuiten.
Velen kunnen niet eens goed nadenken.Alleen nog een beetje warmte voelen.Warmte in de zin van een glimlach,klein centje of een stukje kleren.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die zo veroordelen enige notie hebben van deze materie.Dit noem ik uit je nek kletsen.
groetjes

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Het erge is, dat de mensen die de echte krant verkopen (straatkrant) voor neppers worden aangezien, omdat er zoveel namaak wordt verkocht.

Daklozenpraat en daklozenkrant hoort helemaal niet op die krantjes te staan. Dat zijn dus de illegale verkopers. Degenen die je ziet met een krantje met de naam straatkrant, zullen je met plezier hun pasje laten zien, wanneer je erom vraagt.

Weigeren ze dat, ga er maar vanuit dat het namaak is.

SEAL1999
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2005 17:00

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door SEAL1999 »

Wat ik even kwijt wil is dat ik mij net zo als vele mensen uit mijn omgeving zich groen en geel ergeren aan dat ordinaire gebedel bij Supermarkten.

Zodra je tegenwoordig naar een supermarkt gaat staat er zo een figuur die de godganse dag met zo een lullig krantje in zijn handen staat te bedelen met van die zielige oogjes.

Nou kan ik je vertellen dat er in het westland er momenteel werk zat is voor dat soort mensen, nee in plaats daarvan halen we van die Polen naar binnen die wel willen werken in de tuin en kassenbouw.

Aan het werk zetten die lapswanzen, rol je mouwen op en doe wat voor je geld in plaats van de hele dag mensen lastig te vallen die wel hun brood verdienen.

Nederland is een grote slappe hap aan het worden die jan en alleman maar zielig vind en dan direct weer met de portemonnee klaar staat om die zielige mensen te helpen.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Bij ons in het Winkelcentrum staat al jaren dezelfde daklozenkrantverkoper (scrabble ;)...) dit is echt een grote oplichter!!! hij verkoopt oude kranten dringt zich op aan de mensen en vraagt letterlijk om geld ook klopte zijn vergunning een aantal keer niet en moest er weer politie bij te pas komen, een vriendin van mij werkt bij een grote supermarkt waar hij tegenover staat en daar komt hij zijn geld wisselen en dit zijn behoorlijke bedragen, dus niet alleen van de verkoop van de krant maar ook van het bedelen..en geloof me, ik verdien het niet op een dag!!
Vertel mij eens waarom iemand die 6 dagen van de week daar staat niet gewoon 5 dagen kan gaan werken...!!!
Hij kan namelijk wel 4 weken per jaar naar een warm land vertrekken (vorig jaar Afrika) en dit heb ik vernomen van iemand die de man persoonlijk goed kent!
Ik vind het belachelijk en redelijk onozel om dit soort mensen de helft van je boodschappengeld voor de hele week te geven en ben er trouwens zeer zeker mee eens dat rondkomen van 20 Euro met een gezin dat bestaat uit 3 mensen mij onmogelijk lijkt, of je moet zo ongezond eten, mijn groenten en fruit kosten voor 3 personen al bijna 20 Euro in de week!!!!
Maar goed, daar gaat dit topic niet over...

In ieder geval de verkoper van de daklozenkrant die ik meemaak is een oplichter en een hele vervelende opdringerige vent maar er zullen best mensen zijn die wel op deze manier uit de penarie komen.....wees alert en er zijn nog heel veel andere goede (en volgens mij zeker betere) doelen die heel hard geld nodig hebben!!

Dit is mijn ervaring

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

bij ons staat er ook steeds een ,dag in dag uit weer en wind ,
ik wordt er niet goed van staat daar naar al die meiden te kijken en dan ook nog even goed naar hun billen,ik wordt er echt niet goed van ....
dat gestaar de hele dag,ga lekker een baantje zoeken ,schoonmaak kantoortjes genoeg ,heb ik ook moeten doen hoor!om een beetje centen te verdienen,het moet afgeschaft worden.......... :P

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Ik weet ook nooit zo goed wat te doen met daklozenkrant-verkopers. Aan de ene kant vind ik het een mooi initiatief, aan de andere kant heb ook ik het vermoeden dat veel verkopers er een zooitje van maken.

Laatst bijvoorbeeld: ik heb geen kleingeld bij me, zit wat in mijn portemonne te zoeken of ik echt niet nog ergens 2 euro klein heb. Zegt de verkoper: oh ik kan wel wisselen hoor.... en trekt zomaar zeker 200 euro aan briefjes en een berg kleingeld uit zijn broekzak. Tweehonderd euro!!! Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst 200 euro op zak gehad heb, ik moet rondkomen van een studiefinanciering en dat lukt, en ik kan zelfs nog wel een paar euro missen voor een daklozenkrantje. Maar als ze dan zomaar met 200 euro gaan lopen zwaaien... :? . Kijk dan vraag ik me af hoe eerlijk die verkoop helemaal verloopt, en hoe terecht het is dat ik toch elke keer weer medelijden heb en zo'n krantje koop...

Ik snap wel dat het merendeel van de verkopers waarschijnlijk wel ter goedertrouw daar staat met die krantjes, maar dit soort dingen zijn gewoon erg jammer, het maakt je argwanend en toch minder geneigd de volgende keer weer zo'n krantje te kopen.

robin1985

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door robin1985 »

Hier in Rijswijk (ZH) loopt er ook zo'n man rond met de daklozenkrant.
Wel grappig om te zien.
Hij staat met de krantjes in zijn hand.
Heeft een merkzonnebril op van het merk Oakley, die kosten over de 100 euro, en een nieuwste paar Nike Air Max van 159 euro.
Nou mooi dat mijn geld daar niet naartoe gaat!

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

vroeger waren het echte zwervers nu zijn het meestal figuren uit het oostblok hier in denhaag

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

En mensen uit het oostblok kunnen geen zwerver zijn? :roll:

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door stekel »

die dakloze met €200 moest in het hilton hotel slapen!

Gesloten