LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
joostw

Re: EUROPESE GRONDWET....JA OF NEE...

Ongelezen bericht door joostw »

Hallo, pok pok, joehoe, wakker worden.

Waar, ik herhaal, waar heb ik asielzoekers gebruikt in dit forum?
Ik kan het echt niet vinden.

Voor het gemak geef ik even aan waar ik op dit forum een post heb staan, op pagina 6 twee stuks, op pagina 11 één maal en hier op pagina 15 een aantal maal, nergens komt het woord asielzoeker voor.

jantje m=gek

Ongelezen bericht door jantje m=gek »

Ach joostw, das het vervelende met die tomaten. Die zijn overal tegen (en vooral tegen andere meningen) maar hebben nooit enig idee wat dan een (betaalbaar en haalbaar) alternatief is, behalve dan de belastingen drastisch verhogen. De lange termijn is aan deze lieden niet besteed omdat dat te ingewikkeld wordt.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

En zoals ik vorige week al aangaf zijn er bureaucraten die het proberen op een onhoudbare manier dat het nee word.

Binnenland

di 24 mei 2005, 20:00

DEN HAAG - Voorzitter Josep Borrell van het Europees Parlement heeft dinsdag gewaarschuwd voor de gevolgen van een 'nee' bij het Nederlandse referendum over de grondwet. Dan verliest Europa de economische strijd met de Verenigde Staten en China, waarschuwde de Spaanse EP-voorzitter dinsdag tijdens een bezoek aan Den Haag.

Gast

Ach joostw, das het vervelende met die tomaten. Die zijn overal tegen (en vooral tegen andere meningen) maar hebben nooit enig idee wat dan een (betaalbaar en haalbaar) alternatief is, behalve dan de belastingen drastisch verhogen. De lange termijn is aan deze lieden niet besteed omdat dat te ingewikkeld wordt.
Genoeg discussie hoor met de SP.Andere menigen heb je bij alle partijen .
Betaalbaar alternatieven genoeg op hun website te vinden.
Als je alleen weet wat het reizen van Straatburg naar Brussel kost zegt het al genoeg .Ook het afschaffen van wachtgeld .
En wie gaat er nooit mee met snoepreisjes ?
Daar zijn inderdaad allemaal op tegen .
Zijn niet voor drastische belastingverhogingen maar wel op een eerlijke manier
Heeft wel niks met het referendum te maken maar welke partij wil er nu wat aan doen?

http://www.sp.nl/partij/historie/
Voor mensen die nog steeds zeggen dat dit een communistische partij is.

In 1982 kwam JAN al met het raport Gastarbeider en Kapitaal.
PIM was dus niet de eerste.

En over KEN (de voorloper van de SP) was trouwens niet communistich maar alleen radicaal .
Maar dan hebben we het over de begin jaren 70.

Gast

Waarom iedereen af branden,omdat ze voor een nee zijn ???Nu ik ben ook voor NEE.Want wat heeft china te maken met deze referendum?En waarom achter die amerikanen aanlopen die he Kyoto verdrag aan hun laars lappen en ook het hof in den haag negeren.? Juist,die willen dus zoveel vervuilen dat we hun maar een klink en klaar moeten gaan negeren volledog.Geen gehol met die natie.Laten we gewoon heel zuinig zijn op ons nederland.En die minister verhofstad van belgie moet helemaal zijn mond houden en niet mengen in onze democratie.De belgen hebben zelf het meeste geprofiteerd van de eu.En willen ons even hun mening opdringen. Hoe meer er gechanteerd word hoe harder er tegenaan gegaan word.Dat bereiken ze er alleen mee.En die balk ellende wil van geen nee horen en blijft geloven in zijn kamp.Duidelijker kan het al niet,dat er zoveel verspild word met de belasting betalers geld dat de pot oneindig lijkt.Dus straks weer volop bezuinigen.Want dat komt eraan!

patrickv

Ongelezen bericht door patrickv »

Wat een ongelooflijk gezeur hier. NEE stemmen omdat je het allemaal VAAG vind?? Stem dan gewoon niet, je weet niet eens waarom je NEE (of JA) stemt.

Hekel aan Balkenende? Dat heeft NIETS met de europese grondwet te maken. Onze regering zal gewoon autonoom blijven, de europese grondwet zal NAAST onze eigen grondwet komen en niet ter vervanging van onze grondwet.

Vergelijkingen van onze regeringspartijen (vooral VVD) met de holocaust e.d. zijn absoluut niet op zijn plaats, maar het heeft de mensen wel wakker gemaakt. Iedereen denkt er tenminste nu over na of is er mee bezig. Wat het resultaat van het referendum ook gaat worden, ik vind dat we met zijn allen WEL moeten gaan stemmen om de zaken die we WEL weten!! En dus NIET gaan stemmen om de zaken die we NIET weten, stem dan gewoon NIET!!
:shock:

MiHa01

Ongelezen bericht door MiHa01 »

Voor mij is het een simpele NEE. Een van de hoofdredenen is dat ik van onze regering te horen krijg dat Europa veel democratischer wordt. Als het zo democratisch zal worden zoals men zegt dan kan het niet zijn dat het ene land meer contributie per inwoner betaald aan de EU dan andere landen (in dit geval Nederland).Verder kan het onmogelijk zijn dat er voor sommige landen vrijstelingen en andere regels gelden (zoals Engeland). En zo kan ik wel doorgaan...

Verder staat het me tegen dat grotere landen die net uit een communisme komen en net zelf een beetje op eigen benen kunnen gaan staan, ons gaan vertellen wat wel en niet goed is voor europa en dus ook voor Nederland omdat deze landen meer inwoners hebben in hun land. Kom op, Nederland heeft een van de beste economien van de wereld (het gaat nu iets minder) en ik denk dat we zelf beter weten wat moeten doen om het land sterk te maken en te houden.

Het meest bang ben ik nog eigenlijk nog voor onze eigen regering. Ik ben bang dat zij de stem van het volk naast zich neer gaan leggen als de meerderheid NEE zegt.

Het meeste erger ik me nog aan Balkende die aan de NEE-stemmers vraagt wat er dan moet gebeuren. Dat is de vraag niet van het referendum. Je legt iets voor en je vraagt of iedereen het ermee eens is of niet. Dat het door de meeste mensen gekoppeld word aan het beleid van de regering en de euro, zijn ze ook een beetje zelf schuld. Door de komst van de euro is bijna alles veel duurder geworden. Zo ging men vroeger op het terras een kopje koffie drinken voor fl. 2.50 en nu voor € 2.20 en dat is een prijsstijging van +/- 100% en dan roept de regering dat het allemaal wel mee valt. Mensen zien de komst van de euro en de gevolgen als zeer negatief en zijn bang dat het nu weer gaat gebeuren met de grondwet. En nu krijgen ze eindelijk eens de kans om ja of nee tegen iets te zeggen tav. de EU, misschien was destijds een referendum tav de komst van de euro ook zinvol geweest zoals dit in andere landen wel is gebeurd.

Gast

Dat is toen niet gebeurt,terwijl de anderen landen wel een referendum daarover hadden.Eigenlijk is die ons gewoon door de strot geduwd.Maar nu zijn we wakker en laten we het ons niet weer gebeuren.En nederlandse regring heeft beloofd om als het nee word te respecteren.
Wanneer dat niet gebeurt en ze toch dat naast zich neerleggen,dan moeten wij ze maar eens naar huis sturen wegen volks verlakkerij.Ze zullen zich nu juist aan de belofte moeten houden. En ik hoop dat de tweede kamer zich er ook aanhoud wat het volk gestemd heeft.

Gast

Door het gesjoemel van de regering en het gesjoemel
van de eu stem ik nee,ik laat niet langer met me sjoemelen.

patrickv

Ongelezen bericht door patrickv »

Dat je nee stemt ok, maar ook weer totaal om de verkeerde redenen.

Allereerst hebben wij zo'n goed economie dankzij onze export. Als wij geen onderdeel blijven van Europa en dus NEE stemmen, zal het een stuk moeilijker worden om nog te kunnen exporteren, m.a.w. onze economie gaat daar serieus zwaar onder lijden!! We mogen niet meer meedenken/beslissen over algemene zaken, zoals terrorisme bestrijding enzo, sterker nog, we staan er alleen voor!!!

Dat gedoe rond die Euro.... gewoon B#LLSH#T. Alles is duurder geworden, maar dat is niet omdat we de gulden te goedkoop ingeruild hebben, maar omdat de meeste mensen in ons kikkerlandje zo graag snel VEEEL geld willen verdienen. Heeft dus niets te maken met de EURO, het kan absoluut goedkoper. Echter de voordelen praat niemand over... hoeveel zijn de salarissen gestegen?? VEEEL! De huizenprijzen zijn verdubbeld... huizeneigenaren hoor je niet klagen, maar o wee, als de huizenprijzen zakken..... denk daar maar eens over na!

Gast

PatrickV jij moet je zelf eens in de grondwet verdiepen, als we nee stemmen, dan wordt alleen de grondwet afgewezen, dat is niet einde oefening Europa. Uit je berichten blijkt wel dat je niet op de hoogte bent hiervan.

Gast

Hij verbeeld zich heel wat die Patrick.Maar hij weet niets van de grondwet van de eu.Het is maar goed dat we toch wl wat weten.En de export loopt toch wel. En de gulden is wel degelijk in de uitverkoop gegooid.Maar dat vergeet hij maar liever. Wij niet dus! Maar daar draaid het nu niet om.Maar om machtspositie van de grote landen en ons veto recht. Jaren lang uitgemolken door de eu.We willen toch de braafste uit het land zijn en een ja knikker worden van de grootste boef die overal maling aan heeft !!Daar wil ik me van distancieren.Ik hou van mijn land,
en daarom tegen verkwanselen.us stem ik NEE

Gast

Wij worden nooit 1 europa!!En dat is maar goed ook.Wij betalen teveel en we laten ons niet in de bekende hoek drukken.Laat balken daar maar in gaan zitten met zijn kliek.Laat hij zijn normen en waarden maar thuis uit dragen.En laten we ons niet commanderen!"!!! :arrow:

Margerietje

Ongelezen bericht door Margerietje »

Waarom ga ik tegen stemmen?

1. Vaagheid is troef

- De EU-grondwet gaat boven de Nederlandse grondwet. De EU belooft zich
slechts in te mengen in zaken die buiten de verantwoordelijkheid van de
nationale parlementen vallen, maar het gebied is niet duidelijk genoeg
afgebakend.

- De EU krijgt het laatste woord. Weliswaar kunnen nationale parlementen
bezwaar maken, maar dan moet de EU het "opnieuw overwegen". Nergens
staat dat ze uiteindelijk de bezwaren niet naast zich neer mogen leggen.

2. Kunstmatig verschillen tussen lidstaten negeren

- De sociale rechten van personen worden te groot. Er staat in de
grondwet dat EU-inwoners recht hebben op het sociaal stelsel in het land
waarin ze verblijven. In het ongunstigste geval lijdt dit tot een
toestroom van mensen uit het (veel armere) oost-Europa die hier niet aan
werk komen en dus bijstand ontvangen. Toegegeven, dit is een behoorlijk
egoïstisch punt, maar afbraak van onze sociale voorzieningen is niet
iets waar ik op zit te wachten, en zelfs zonder deze grondwet doet de
regering al erg z'n best om dit toch te bewerkstelligen (ziekenfonds?
huurbescherming?).

- Oneerlijke concurrentie. Steeds meer werk wordt uitbesteed aan
lidstaten die enkele jaren geleden nog bekend stonden als "lage-loon
landen". Vooral internationaal transport krijgt het nu al moeilijk door
goedkopere chauffeurs en bedrijven uit die landen. Omgekeerd lijken deze
mensen hier in Nederland tegen aanzienlijk lagere vergoeding te werken
dan een Nederlandse CAO zou toestaan. Smoesje van de werkgevers:
"Nederlanders vertikken het om hard te werken".

De economische situaties in de lidstaten verschilt nu eenmaal
gigantisch, dus op deze manier de markt openen heeft een aanzienlijk
averechts effect. Ik ben voor minder vrijheid van vestiging en meer
onderlinge financiële en structurele steun.

3. Bestuurlijk monster met weinig democratisch stelsel

- De zogenaamde winst aan transparantie wordt niet gekoppeld aan een
besparing op kosten. Europa is duur, en niet in de laatste plaats
doordat er veel geld in het reizen van de politici gaat zitten. Eén
centrale vestigingsplaats zou nu eindelijk eens geregeld moeten worden.

- Europa wordt niet democratischer door deze grondwet. Ten eerste blijft
de Europese Commissie belast met het ontwerp van wetten en regelingen.
Dit instituut wordt niet door het volk gekozen, niet eens op een
indirecte manier! Verder zijn de stemverhoudingen onrechtvaardig. Een
mooie maar wiskundige uitleg van deze onrechtvaardigheid is te vinden in
dit artikel: http://silly.if.uj.edu.pl/~karol/pdf/ZScond5.pdf . Met een
enorme hoeveelheid aan wetenschappelijk onderzoek over speltheorie en
stemsystemen zou je toch verwachten dat ze eens iemand met verstand van
zaken naar een dergelijk voorstel laten kijken? Tenslotte is het
toezicht op de stemmentelling niet geregeld, wat het moeilijker maakt om
fraude te ontdekken en corrigeren. En in landen als Italië is fraude
zeker niet ondenkbaar.

- Schoenmaker, blijf bij je leest. Europa groeit, de macht van Europa
groeit en het aantal gebieden waarop Europa invloed wil hebben groeit.
Deze grondwet was een uitstekend punt geweest om vast te leggen waar
Europa's verantwoordelijkheden liggen en waar die ophouden. Economische
samenwerking en samen werken aan de energieproblematiek die snel
dichterbij komt is mooi en noodzakelijk, maar wat heeft Europa te maken
met ons nationaal stelsel van sociale zekerheid?

- Het referendum is te zwart-wit. Als de regering een "nee" te verwerken
krijgt, heeft deze geen idee waar dat aan ligt of wat er moet
veranderen. Ze hadden een referendum over onderdelen van de grondwet
moeten houden, bijvoorbeeld een stem voor elk van de delen I, II, III,
IV. Misschien hadden ze dan op 1 of 2 delen nog wel een "ja" van me
gekregen.

4. Slotopmerkingen

Toegegeven, deze grondwet maakt Europa iets slagvaardiger, maar de door
mij genoemde nadelen wegen me zwaarder dan de voordelen. De grondwet is
een grote stap, maar niet een stap in de goede richting. Ik zal dan ook
tegen stemmen.

Overigens ben ik niet tevreden met de Referendumwijzer. De keus van
vragen lijkt erg veel nadruk te leggen op culturele aspecten en zaken
als dierenwelzijn, die veel minder belangrijk zijn dan de andere punten.
In de praktijk zal er heel weinig gebeuren op het gebied van
dierenwelzijn - hooguit zo nu en dan een rechtszaakje aangespannen door
deze of gene milieu-organisatie. Een score van 67% voor (zoals ik kreeg)
moet dan ook kritisch bekeken worden. Bij landelijke verkiezingen kan
gewoonlijk een weging aangegeven worden, waarbij voor jou belangrijke
punten zwaarder tellen. Dat mis ik in deze wijzer.

rebekka@nederland

Ongelezen bericht door rebekka@nederland »

Ik surfde naar de volgende sit om wat meer te weten te komen over de europeese grondwet
http://www.grondweteuropa.nl

Bij inhoud grondwet kwam ik de volgende tekst tegen:

Toelichting Nederlandse regering
De preambule van het Conventieresultaat is op twee punten gewijzigd.

Ten eerste is het citaat van Thucydides weggelaten.

Ten tweede is de eerste alinea van de preambule van het Conventieresultaat geschrapt.

Tegen deze alinea bestond aanzienlijk verzet, aangezien het humanisme als bron van Europese waarden wordt genoemd met voorbijgaan aan religieuze en andere levensbeschouwelijke stromingen. De eerste alinea van de preambule van het Grondwettelijk Verdrag bevat een vermelding van de culturele, religieuze en humanistische tradities van Europa. De regering meent dat met deze nevenschikkende opsomming van de verschillende Europese tradities sprake is van een sobere en evenwichtige preambule.

Kunt u mij vertellen of dit echt nederlands is? Ik was er meteen klaar mee NEE NEE NEE!

Gast

Aan die onzin doe ik nooit mee.
Leve de stierenvechters in Spanje die asielzoekers ook nog binnen laat komen.

De Economie heeft al jaren goed en slecht gedraaid of dat met Europa heeft te maken is maar de vraag .Kijk eens maar naar de niet leden .
Met nieuwe landen weer precies hetzelfde verhaal.
We betalen al jaren teveel Nu weer voor de zwakke landen .
Die dadelijk met hun slechte sociale stelsels ons kapot maken.

Het wordt inderdaad beter maar niet voor ons land.
Het enigste wat ze doen is onze landbouw kapot maken ten koste van .
Je kan het al raden waar naar toe.

pluisje

Ongelezen bericht door pluisje »

en toch blijf ik zeggen denk goed na ......

wij zijn al een multi cuturele samen leving dit heeft niets met de grondwet te maken.....

de regering heeft niets met de grondwet te maken......

de grondwet is een regel .....

denk maar eens aan oude mensen en zieke mensen deze hebben bescherming nodig zij willen ook graag eten......

dat heeft terdege met de grondwet te maken....

denk a.u.b na voor je stemt

pluisje

Hast

Ongelezen bericht door Hast »

Democratie is de wil van het volk...

Iedere morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nu weer wil....

Praat me niet van democratie !

Gast

Pluisje waarom maakt de regering toch zoveel paniek en zoveel gelssmijten er tegenaan al de regering volgens jou niets met de grondregel temaken heeft.!!!Laat je nakijken pluis,want er is niets voor niets zoveel paniek bij de regering. Of we nou een culturele bevolking
hebben of niet,dat maakt niet uit.maar ik wil niet extra geld uitgeven aan die nieuwe landen die hun zaakjes echt nog niet op orde hebben.
Vandaar dat de stem NEE zal zijn.

wim2

Ongelezen bericht door wim2 »

Ziet u wel voordelen in de bio-industrie?
Vindt u ook dat de dieren op de boerderij produktiemiddelen zijn, en geen levende wezens met gevoel?
Vindt u die antibiotica en groeihormonen best wel lekker smaken in uw vlees?
Is uw huidege inkomen belangrijker dan de leefomstandigheden van uw kleinkinderen?
Denkt u alleen maar op korte termijn, en na u de zonsvloed?
Is meer voor u altijd beter?
Geeft u die politici in Brussel groot gelijk als ze alleen langskomen om hun presentiegeld te innen?
Moet u wel lachen om het feit dat het hele circus van Europa steeds heen-en weer reist tussen meerdere 'werk'plekken, en dat dat miljoenen kost.
Bent u het ook eens dat rituele slachtingen prima uitingen zijn van de verschilende culturen?
Vindt u het prima dat een leider van een land alle media kan manipuleren en naar zijn hand kan zetten, omdat hij daar zelf de eigenaar van is?
Bent u het ook eens dat de medicijnen-mafia gewoon doorgaat met het martelen van dieren voor onnodige testen, zonder naar alternatieven te hoeven zoeken?
Vindt u het wel prettig als uw voedsel wordt gemanipuleerd zonder uw medeweten?
Vindt u ook dat bont dragen als mode mag, en zelfs moet worden aangemoedigd?
Heeft u ook zo'n plezier als een stier ineen arena net zo lang wordt getreiterd, tot de dood er op volgt?
Bent u ook liever gemakkelijk politiek-correct, dan dat u zelf kritisch nadenkt over de toekomst.
Zegt u daar allemaal ja op?
Ga dan Ja stemmen.
Maar kom dan niet later zeuren dat het allemaal bedrog is, en dat u zich benadeeld voelt.
Denk zelf, en kies NEE!

Gesloten