LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ruilen en garantie bij Bart Smit

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door inxsnl »

84
Sorry maar dit geld zelfs ook voor goudvissen e.d.
Voordat u dit soort uitlatingen doet lijkt het mij beter dat u zich voorbereid.



Tim

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Afgezien van het feit of het juridisch correct is, sta je wel mooi voor *** als je na 5 maand aan komt zetten met een dode goudvis.

Storm0209
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jul 2005 20:22

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Storm0209 »

Zelfde Stichting de Ombudsman:

In principe is koop koop en ruilen een service. Dat betekent dus dat u aan de koop vastzit en dat u de produkten niet meer terug kan brengen naar de winkel. Tenzij er met de verkoper een afspraak is gemaakt dat u mag komen ruilen. Daarnaast is het ook mogelijk dat de verkoper ruilen standaard als service aanbiedt. U ziet dat vaak bij de kassa staan: ruilen binnen acht dagen of iets dergelijks.
Dit betekent dat het altijd verstandig is om bij een koop te informeren of er een mogelijkheid is tot ruilen.
Zorg ervoor dat die afspraak op papier komt te staan als het geen standaard service is.
Tot slot: mocht u de mogelijkheid tot ruilen worden aangeboden en u kunt niets naar uw smaak vinden dan kan de verkoper volstaan met het geven van een tegoedbon. De verkoper is in dit geval niet verplicht om u uw geld terug te geven.

golfje
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2005 08:57

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door golfje »

@Storm0209

Het gaat er hier niet om, om iets te ruilen wat niet bevalt. Maar er wordt iets geruild wat het bij thuiskomst niet doet, en waarbij de verpakking niet overeenkomt met het geen er van verwacht mag worden.

Dan is ruilen geen service meer, maar een plicht.

knarfie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2005 15:41

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door knarfie »

Gast 84...

Ik begrijp dat je het zo'n beetje zat bent dat mensen klagen over de service van Bart Smit...Je bent waarschijnlijk medewerker/ster bij zo'n winkel....daar is op zich niets mis mee. (mits je het eerlijk en oprecht brengt en dat doe je ook)

Maar,...wat vind je van de service die de heer Roozenwater meemaakte bij een Intertoys winkel. Ik heb zelf daar (Noordwijk) ook wat meegemaakt en dat staat onder zijn bericht een beetje omschreven. Ik ben benieuwd naar je mening.

Mijn probleem is ter plaatse in de winkel opgelost, vraag me niet hoe, (niet leuk) dus ik moet eigenlijk niet meer zeuren. Maar goed, het was voor mij aanleiding om Intertoys toch hier te presenteren als minder goed....(omgaan met de klanten)

Veel succes verder....

santhebest
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:17

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door santhebest »

ik heb laatst een pc game gekocht bij bart smit
thuis gekomen doe ik hem in me pc doet ie het niet
dus ik ben met BON ! en binne 24 UUR ! terug gegaan
en kon met dezelfde k.. pc game weer de deur uit
er zat 1 klein! krasje op !!! die er waarschijnlijk al op zat toen ik
hem kocht want 1 keer in je pc en er weer uit kan je geen krasje veroorzaken ! ik kom er nooooit weer en zeg ook tegen iedereen dat ze daar nooit iets moeten kopen !! wat een k.. zaak bij deze voor iedereen die dit leest je heb geen gerantie ja tot aan de deur !!! :twisted: (dit was in de bart smit in almere stad)[/quote]

harry hirsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2005 20:12

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door harry hirsch »

Lees de volgende pagina eens rustig door:

http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp

Samengevat:
- De verkoper heeft een garantieverplichting aan de koper, de koper heeft immers met hem een koopovereenkomst gesloten;
- De eerste 6 maanden ligt de bewijsplicht bij de verkoper;
- De aard van het artikel kan echter zodanig zijn dat de te verwachten levensduur korter is (bv. een bellenblaas...) waardoor de verkoper ook binnen die 6 maanden geen garantieverplichting heeft;
- Ruilen, geld terug of bv. een tegoedboen is 'slechts' een service van de verkoper, geen plicht;
- Fabrieksgarantie is in eerste instantie overbodig. Kan echter handig zijn wanneer bv. de wettelijke garantietermijn is verstreken of wanneer de fabrieksgarantie verdergaat dan de wettelijke;
- Ook het bijkopen van garantie is gezien de voortreffelijke wettelijke regeling onzin. Het kan alleen evt. vervelende discussies vermijden en kan daarom het overwegen waard zijn bij duurdere aankopen zoals bv. een wasmachine.

Kopen op afstand (bv. internet of wehkamp) is zelfs nog beter geregeld en wordt vaak door verkopers met voeten getreden.
Daarover vind je een duidelijk artikel bij bv. www.kieskeurig.nl

De garantieregeling die grootwinkelbedrijven zoals Bart Smit o.a. op hun kassabon vermelden lijken in eerste instantie vriendelijk. Ruilen of een tegoedbon is dat ook. Maar alle verdere bepalingen zijn een beperking van de wettelijke bepalingen en dus niet rechtsgeldig.
Maar aangezien veel consumenten niet van de wettelijke bepalingen op de hoogte zijn, evenals de meeste medewerkers van deze bedrijven, blijven ze gehandhaafd. En het scheelt de bedrijven natuurlijk heel wat tijd en geld...

Nog een aardig voorbeeld: stel je koopt een magnetron die na 25 maanden kapot gaat. Dus 1 maand na de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Aangezien je van een magnetron niet mag verwachten dat deze na zo'n korte periode kapotgaat, kun je toch de verkoper aanspreken op garantie. Omdat je inmiddels twee jaar met plezier gebruik gemaakt hebt van de magnetron, moet je zelf ook meebetalen aan de reparatiekosten. Als de verwachte levensduur 5 jaar is, is het redelijk wanneer je 2/5 van de kosten betaalt.

:wink:

lunatik
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2005 10:17

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door lunatik »

Ik denk niet dat jullie tot dit stomme kopje door kunnen dringen ...
De link die jullie hier voordragen kijkt 'de bart smit medw' nog niet eens naar en overdag zit het met der kop in de kont van de baas.
Moeielijk om daar gehoor van te krijgen......

Moet je trouwens nagaan dat er bij de bart smit normaal onschuldige kinderen en moeders wat komen kopen ......met zo'n personeel..!!!!

IK DENK DAT VEEL MENSEN HET MET MIJ EENS ZIJN.....NIET MEER NAAR DE BART SMIT GAAN ER ZIJN OOK WINKELS DIE ZICH WEL AAN DE REGELS HOUDEN EN WAAR JE OOK NOG MET DE MEDEW. NORMAAL KAN PRATEN.


En bart smit **** medw. .....reageren is niet nodig, want ik ben bij de echte winkels aan het winkelen.

Groeten.....

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Sergio2 »

VERGEET E-PLAZA DAN OOK NIET TE BOYCOTTEN!!! DIT IS OOK VAN BART SMIT EN ZIJ HANDHAVEN DEZELFDE ILLEGALE PRAKTIJKEN!!

Ik koop al heel lang mijn spulletjes ergens anders, waar wel service verleend wordt.

Goose
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jun 2005 13:00

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Goose »

Blokker, Bart Smit, Intertoys, E-Plaza en Toys R Us zijn allemaal onderdeel van de Blokker Groep.

Dus boycot ze dan ook allemaal ...

harry hirsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2005 20:12

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door harry hirsch »

Boycotten lijkt me wat overdreven. Je stapt alleen iets minder onbevangen zo'n winkel binnen. Het is goed wanneer je beseft dat je meer rechten hebt dan zo'n winkel je probeert voor te spiegelen.
Het is nog het lastigste dat ook vaak de bedrijfleider niet op de hoogte is en je je dus, om je gelijk te halen, moet melden bij het hoofdkantoor...

Daarom kan het handiger zijn je aankopen te doen bij een plaatselijke ondernemer. Maar voor sommige dingen kan het best lonend zijn te kopen bij een grootwinkelbedrijf. Al was het misschien vanwege de prijs.

De afweging waar je koopt ligt waarschijnlijk met name tussen prijs en service.

Toys'R'us is overigens een concurrent van Blokker...

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Toys'R'us is overigens een concurrent van Blokker...
Blokker Holding BV, hierna "Blokker" genoemd. Blokker exploiteert thans 147 volledig eigen speelgoedwinkels onder de handelsnaam "Bart Smit" en 196 speelgoedwinkels onder de handelsnaam "Intertoys". Ook verkoopt Blokker speelgoed in "Blokker", "Marskramer" en "Familux" (431 winkels).

Blokker is ook actief in andere lidstaten en exploiteert ongeveer 160 Blokker-winkels voor huishoudelijke artikelen in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk, 15 Bart Smit-winkels in België en twee Intertoys-winkels in Duitsland.

Toys "R" Us Inc. (US) is een van de grootste speelgoedketens ter wereld en is in de meeste lidstaten van de Gemeenschap actief. Toys "R" Us (Netherlands) BV is een volle dochteronderneming van Toys "R" Us Inc. Deze ondernemingen worden hierna collectief Toys "R" Us genoemd.
Van de negen door Toys "R" Us geëxploiteerde winkels neemt Blokker de zes winkels in Alkmaar, Utrecht, Breda, Beek, Muiden en Rotterdam-De Boog over. De drie winkels in Arnhem, Rotterdam-Zuidplein en Eindhoven worden door Blokker op basis van een tijdelijke exploitatieovereenkomst geëxploiteerd. De transactie werd op 3 februari 1997 gesloten.

Denman
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:53

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door Denman »

Deze Blokker info klopt niet meer, Blokker is door de EU gedwongen om deze transactie ongedaan te maken omdat ze dan een te groot marktaandeel zouden krijgen en dus een monopoliepositie.(hoewel ze nu ook een erg groot aandeel hebben)

Wat garantie betreft, op zich bied Bart Smit een prima service, je mag binnen 2 weken zonder problemen ruilen als een artikel kaopt is en zelfs geld terug maar alleen met bon natuurlijk(deze vraagt de leverancier steeksproef gewijs op, om te weten als een bepaald artikel wel bij BS is gekocht en niet ergens anders)
Na de 2 weken is het een ander verhaal waar ze bij bart smit nog steeds aan moeten wennen om dit duidelijk te maken aan de klant, maar het zit zo.
Ze geven bij Bart Smit na 2 weken een adreskaartje van de leverancier, waarna u zelf kontakt met deze kunt opnemen.
Voordeel is dat je het artikel rechtstreeks naar de leverancier kan opsturen en de leverancier stuurt het dan na reparatie of vervanging weer direct naar u terug.
Deze manier werkt veel sneller dan dat alle kapotte artikelen eerst naar het hoofdmagazijn van BS moeten en vandaar weer doorgestuurd worden naar de leverancier, en ook weer terug via het hoofdmagazijn en dan weer naar de winkel.

Ook is het zo dat Bart Smit met de levranciers dit heeft afgesproken om de klant zo snel mogelijk te helpen. Het is dus een goede service van Bart Smit. Het is alleen jammer dat een aantal medewerkers deze service niet goed hanteren en klanten dus na 2 weken gewoonweg niet helpen.
Alleen heb je dus een probleem met artikelen waarvan de leverancier alleen in het verre oosten zit, maar dit zijn vaak artikelen die kwalitatief ee stuk minder zijn dan de gerenomeerde merken, dus is hier de levensverwachting ook lager dan de wettelijke 6 maanden dus minder garantie dan 6 maanden en hier mag de BEDRIJFSLEIDING naar eigen inzicht een uitzondering op de regels maken.

Bij software is het een ander verhaal, deze moet binnen 24 uur geruild worden tegen dezelfde of andere titel, geen geld terug(logisch ivm kopieren)
Let dus heel goed op systeem eisen, 93% zijn het gebruikers fouten

Bij software zit vaak een internet adres of helpdesknummer als je problemen hebt met de software, zij hebben verstand van hun eigen produkten dus zij kunnen je het beste helpen om een oplossing te zoeken voor het probleem (daar hebben ze in de winkel niet de kennis voor in huis), vaak zit op software via de fabrikant 30 of 90 dagen garantie op fabricagesfouten, kan je geen internet adres of helpdesknummer vinden in de handleiding of is het een buitenlandsnummer/sit, dan Heeft de Bart Smit winkel altijd nog het telefoonnummer van de leverancier in NL.
Maar ook hiervan zijn sommige medewerkers helaas niet van op de hoogte.

Ik hoop dat de service bij Bart Smit nu een beetje duidelijk is, het is niet precies zoals in de wet omschreven staat maar het werkt op deze manier(dus zelf kontakt opnemen met de leverancier) wel het snelst.

Heb je klachten over hoe je bent geholpen in de winkel , stuur dan een brief of mail naar het hoofdkantoor van Bart Smit dan kunnen ze het betreffende filiaal hierop aan spreken en ga niet medewerkers zwart maken op een forum

gabi
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 dec 2005 23:21

Re: Ruilen en garantie bij Bart Smit

Ongelezen bericht door gabi »

ik denk dat je niet iedereen tevreden kunt maken, ik zelf werk al jaren bij intertoys en vind dat wij een goede service bieden. wel moet ik eraan toevoegen dat het ook vaak scheelt hoe je benadert wordt door de klant. het zou eigenlijk niets moeten uitmaken maar voor die ene vriendelijke klant doe je net iets meer je best. er zullen ongetwijfeld mensen zijn die intertoys een ***winkel vinden, maar daar staat tegenover dat ik weet dat we ook heel veel tevreden klanten hebben. Bij ons mag je ruilen binnen 30 dagen en multimedia binnen 24 uur. binnen die 30 dagen krijg je op speelgoed je geld terug, niet op multimedia, mits ze verzegeld zijn. enne nog veel belangrijker, uitzonderingen worden uiteraard gemaakt.

Gesloten