Op zich niet al te gek, want zo beperken ze de vetragingen van hun dienstregeling. Maar aan de andere kant hebben de passagiers in die treinen dan al gauw een half uur vertraging ... (als ze geluk hebben en geen boemeltreintje of bus ergens op het platteland moeten hebben).
Dus hierom neem ik nooit meer de laatste verbinding naar huis. Stel dat de aansluitende trein net voor je neus wegrijdt en je op het station waar je moet zijn de laatste bus wilt halen. Dan mis je die dus en moet je (in mijn geval) een flink eind lopen of een taxi bellen (treintaxi is daar opgeheven).
Zo denken er meer mensen over met als gevolg dat de laatste trein steeds vrijwel leeg is. "Goh", denken ze dan bij de NS,"er neemt niemand die alatste trein: opheffen want onrendabel". Ja inderdaad door hun eigen onbetrouwbaarheid hierin. Het kan een keertje geburen, maar mij gebeurt het te vaak.
En zo kom je in een negatieve spiraal terecht: laatste trein wordt geschrapt (zoals ze willen in de nieuwe dienstregeling!), mensen reizen niet meer per trein want ze hebben geen zekerheid nog thuis te komen, weer een trein opheffen enzovoorts. Afbraakbeleid noemen we dat.
Eén keer heeft de NS mijn taxi betaald (daar is een soort regeling voor) maar dat moet toch niet hoeven voorkomen. bovendien duurde dat ook heel lang voordat die taxi er was.