LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] anoniem solliciteren goed idee??

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Mirreke »

lieve mensen!

ik vind het leuk dat ik zo veel reacties krijg en lees dat er meer mensen met dezelfde problemen te maken hebben. Echter woon ik niet in Limburg, ik woon in west-brabant.

En geloof me ik heb zowat ieder uitzendbureau hier in de buurt wel gehad, maar inschrijven doen ze je maar al te graag maar daadwerkelijk een match voor je zoeken ho maar!! Bovendien is het geen regel maar zo'n beetje wel gebruik dat als je echt werk wilt je minstens 1 keer per week bij zo'n uitzendbureau je gezicht even moet laten zien want anders vergeten ze je gewoon!! Das niet erg, maar iedere week 12 strippen kwijt zijn om even 2 minuten mijn gezicht bij een uitzendbureau te laten zien vind ik absurd, maar helaas werkt het zo tegenwoordig.

Momenteel ben ik gelukkig voor een project gedetacheerd bij de overheid maar ook dat werkt in mijn nadeel heb ik ondervonden. Ik ben bij 2 verschillende uitzendbureau's uitgenodigd voor een vacature als intercedent, maar tijdens de gesprekken merk je gewoon dat men het vreemd vind dat ik mijn beide stages bij de overheid heb gelopen en nu bij de overheid gedetacheerd ben. Maar op het moment dat ik stage moest lopen was men in het bedrijfsleven nou niet bepaald blij met hbo-stagiaires en de overheid wel, dus zo'n beetje 3 kwart van mijn leerjaar heeft beide stages bij overheids of non-profit instellingen gedaan, om toch maar stage te lopen.

Het is een krom wereldje waar we op het moment in leven, maar helaas hebben werkgevers de positie op dit moment om veel eisend te zijn.

enneh Karr-2 idd, het gebeurt regelmatig dat als je solliciteert voor een vacature er bij vermeld staat dat als je op gesprek wordt uitgenodigd je een deel van je reiskosten vergoed krijgt (meestal wel onder bepaalde voorwaarden maar toch).

Zo ik begin aan mijn laatste dagje werken voor de vakantie!

Maarreh om op het topic terug te komen:

Anoniem solliciteren is een fabeltje. Tuurlijk zien mensen dan je geboortedatum niet, tuurlijk zien ze niet aan je naam of je autochtoon of allochtoon bent en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk alleen dat als er anoniem gesolliciteerd gaat worden dat de werkgevers alleen nog maar meer mensen uitnodigen en dan alsnog op je naam, uiterlijk, leeftijd gaan selecteren.

Peru

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Peru »

Hallo Johannaweb, je verhaal is voor mij heel herkenbaar, of ik in een spiegel kijk. Wat ik nog wil toevoegen is het volgende: zolang je in de WW zit, doet het UWV en/of CWI niets voor je, je moet het zelf maar uitzoeken en overal achteraan gaan. Op zich niet erg, daar leer je wel weer veel van. Maar ik heb al begrepen dat wanneer je in de bijstand zit iedereen ineens heel zenuwachtig wordt om je toch maar vooral zo snel mogelijk aan het werk te krijgen, want we moeten van Balkenende allemaal meedoen en werken. Maar dan ben je al grandioos te laat, veel te lang al een uitkering dus nauwelijks of geen kans op een baan. Waarom niet meteen maatregelen b.v. in de vorm van enige begeleiding of hulp van overheidswege? Dan vermijd je de bijstand misschien, beter voor de mensen zelf en uiteindelijk ook voor de schatkist.

Ivatje
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2005 17:45

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Ivatje »

In mijn CV staat bijvoorbeeld vermeld dat mijn plaats van geboorte Belgrado is en dat ik in Belgrado op de Middelabare school heb gezeten en in Belgrado een tijdje heb gewerkt. Bij een sollicitatiecursus werd mij gezegd dat die gegevens in mijn CV moeten zeker vermeld worden.
Dus, voor een werkgever is het al duidelijk dat ik een "allochtoon" ben.
Als ik anoniem zou moeten solliciteren zou ik bijna alles in mijn CV moeten wissen want ik heb nog niet zo veel in Nederland gedaan.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door JaFO »

Het zou me niks verbazen als werkgevers bij een 'anoniem' CV meteen denken 'die heeft iets te verbergen ... etc.'

Als ik tenminste zelf kijk naar nieuwsberichten waar men de daders/verdachten 'anoniem' probeert te houden, dan valt het me op dat ik ondanks het feit dat er niet staat dat het een allochtoon was ik wel juist heb gegokt ...

Enige probleem met echte anonieme cv's is dat werkgevers nog meer gaan focussen op het wel/niet hebben van bepaalde papiertjes, etc.
Ik zie genoeg vacatures waarin bij wijze van spreke nog net niet staat : 'wij zoeken een superman/vrouw van 20 jaar met 40 jaar ervaring'.

Dat 'gebrek aan ervaring'-smoesje heb ik ondertussen ook al te vaak gehoord. Hoe denken ze in hemelsnaam dat iemand ervaring kan opdoen als ze hem/haar nooit de kans bieden ?

Eigenlijk is het idioot dat werkgevers (veel al uitzendbureau's & detachering) wel anonieme vacatures plaatsen, maar dat je niet anoniem zou mogen reageren ...

GerardB
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2005 13:06

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door GerardB »

En wat te denken van het aantal fake-vacatures(met name bij uitzend- en detacheringsbureau's), waarbij de indruk wordt gewekt, dat de werkgelegenheid in een bepaalde regio weer is aangetrokken. Men wil vervolgens zoveel mogelijk info van de sollicitant, terwijl men huiverig is, om info over de opdrachtgever te verstrekken. Als deze al bestaat natuurlijk..... Nog afgezien van de arrogant-hooghartige houding van de meeste consulenten c.q. adviseurs. Krijg wel eens de indruk dat bepaalde personen, kicken op "sollicitantje pesten". (Vaak gaat het gewoon om het verzamelen van CV's).

johannaweb
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 feb 2004 07:12

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door johannaweb »

wat ik ook heel vervelend vind is het feit dat werkgevers vacatures plaatsen met een wat vage tekst als: denk en werk nivo minimaal MBO of opleiding niet relevant, je krijgt interne opleiding.

Als je dan gaat solliciteren blijkt ineens dat je niet het werk en denk nivo moet hebben maar het diploma en dat de opleiding wel relevant is omdat ze geen zin hebben je intern op te leiden omdat dat veel te duur is.

Of er staat in dat je tussen de 18 en 23 jaar moet zijn, met minimaal 1 jaar rijervaring, ook zoiets stoms, hoe kan een kind van 18 nu al 1 jaar rijervaring hebben, met wat geluk heb je dat pas als je 19 a 20 jaar bent op zijn vroegst.

Ik was 2 dagen geleden bij het CWI en stond de vacatures te bekijken, en alle vacatures waren gericht op jongeren tot 23 jaar, sommige moest je zelfs minimaal 1,70 meter lang zijn, overal vroegen ze relevante werkervaring en altijd werd om een diploma gevraagt, het laagste diploma was een havo diploma wat je nodig zou hebben voor vakken vullen.

Daar stond ik dan met mijn nog jonge 30 jaren, en dan kan ik wel gaan solliciteren maar bij voorbaat weet je dan al dat je afgeschreven wordt omdat je te oud en dus te duur bent.

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Bekkum »

Nee anoniem solliciteren lijkt mij niks.
En gewoon solliciteren wordt je ook moedeloos van. Ik ban 54 jaar, heb 33 jaar werkervaring maar ivm. reorganisatie ben ik zelf per 1.1.2003 daar vetrokken met een vertrekpremie.Ze konden me geen zekerheid meer bieden op werk.
Had ik t maar nooit gedaan. Kunnen ze je nog beter ontslaan , krijg je tenminste nog ww.
Ik krijg niks en kan mn spaargeld opmaken om aan mijn financiele verplichtingen te kunnen voldoen.
Heb ik mn hele leven premie voor betaald en als dat zo doorgaat solliciteer zoveel soms 3 sollicitaties per dag ga ik gewoon failliet.

John

Peru

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Peru »

GerardB: Dat van die fake-vacatures heb ik ook meegemaakt, zelfs bij het CWI. Kom je eindelijk eens iets tegen wat je wel leuk lijkt dan krijg je doodleuk te horen dat die vacature allang niet meer in de rekken had mogen hangen of dat de werkgever een sollicitatiestop heeft ingesteld. Ook toen ik me eens wilde laten inschrijven bij diverse uitzendbureau's werd bij de meeste bekeken of ik een eng insekt was of zo. De arrogantie droop van die grieten af :evil: . En nee, ze hebben me niet ingeschreven.

Johannaweb: Je hebt helemaal gelijk, je komt de idiootste eisen tegen, zelfs voor een baan waar je de hele tijd op je eigen werkplek bezig bent verlangt men een rijbewijs :shock: . Heb ik dus niet. Ik vraag me soms wel af of ze echt wel mensen nodig hebben. Met robots zouden ze beter af zijn, die worden niet moe of ziek en hebben geen pauzes en vakanties nodig enz. Maar helaas, het is nou eenmaal zoals het is, als werkzoekende kun je er weinig tegen doen denk ik. :(

Bekkum: Rot voor je dat in zo'n toestand zit. Ik weet jouw situatie niet precies maar waarschijnlijk heb je geen recht op WW en heb je pas recht op bijstand als je totale vermogen € 5000,= of minder is. Heb je ook nog een eigen huis dan zul je dit eerst moeten opeten. Je was nog te "jong" ten tijde van je ontslag, voor ouderen, ik weet niet vanaf welke leeftijd, gelden mogelijk wat andere regels. Eerlijk is anders. Veel sterkte.

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Bekkum »

Klopt ik heb ook geen recht op een bijstandsuitkering, partner heeft inkomen is eigenlijk 100% afgekeurd maar moet noodgedwongen werken heeft net minimumloon dus hlaas ik heb dan nergens geen recht op.
Moet nu naar het CWI voor inschrijving inzake nuggersbeleid is inschrijving bij de Gemeente voor mensen van23 jr en ouder die geen recht op een uitkering hebben en die via de Gemeente bemiddeling krijgen bij het vinden van een baan, kijken wat dit oplevert.

John

Peru

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Peru »

Succes! :)

calimero_A
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:04

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door calimero_A »

hoi hoi,

ik ben vanwege de 'gewijzigde' (zeg maar rustig afgeschafte) wao ineens 100% goedgekeurd.

Werk wat ik zou moeten gaan doen volgend de gemeente: staand en lopend ongeschoold werk. (ik zit in een rolstoel :shock: ).

ongeschoold?? Okay, ik heb dan mijn opleiding niet afgemaakt, maar heb wel 3 propedeuses in m'n zak van universitaire opleidingen en volgens mij is dat toch echt een diploma..

En solliciteren hoef ik niet te proberen, met een rolstoel kun je het vergeten. Ik heb van de 15 (!!) uitzendbureaus in de stad er 1 :!: bereid gevonden om me in te schrijven...25 jaar en nu al ongeschikt voor de arbeidsmarkt... :evil:

Cali

Antoinette1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:53

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Antoinette1983 »

Ook ik heb thuisgezeten omdat ik geen werk kon vinden. Ik heb 'n afgeronde MBO-opleiding (Sociaal Juridisch Medewerker) en één jaar HBO-rechten gedaan. Ik heb tig sollicitatiebrieven de deur uitgedaan (ook open sollicitatiebrieven), ben bij bedrijven langsgeweest en heb bedrijven opgebeld.

In de regio van mijn woonplaats heb ik bij diverse uitzendbureau's ingeschreven gestaan, ook op de internetsites van bijv. Randstad. Tevens stond ik bij 't CWI ingeschreven. Van zowel 't CWI als de meeste uitzendbureau's hoorde ik NIETS! En als ik iets hoorde dan was 't dramatisch. Ik heb één keer 'n baantje gehad (ik werkte in 't magazijn, maar dat was maar voor 'n aantal weken), maar dat was niet wat ik zocht. Ik had wel veel lol op 't werk, maar 't uitzendbureau heeft niet voldoende gekeken wat er precies bij me paste...

Ik kon ook geen uitkering aanvragen, omdat ik niet aan vereisten voldeed. Moet je nagaan: ben je 20 à 21, werkloos, kan je je (weinige) spaargeld opmaken aan rekeningen die ook betaald moeten worden, krijg je geen baan omdat je 'geen ervaring hebt', 'te jong bent', of '(te) laag opgeleid' en dan begint ook nog eens de ziektekostenverzekering te zeuren dat je onterecht verzekerd bent omdat je geen baan hebt!!! Ook hoor ik heel vaak dat stage niet meeteld als werkervaring. Hoe moet iemand dan anders aan werkervaring komen als hem / haar niet de kans wordt geboden om werkervaring op te doen?

Ik was dat solliciteren en het thuiszitten zo zat dat ik heb besloten om iets anders te gaan doen. Ik begin in september met de deeltijd-opleiding Directiesecretaresse / managementassistent. Dit is een andere richting dan wat ik gedaan heb, maar dit vind ik ook heel leuk. Een vereiste was dat je dan voor minimum bepaald aantal uren 'n baan heb. Ik heb op internet gezocht naar bedrijven die aan de eisen van school voldeden en heb bij die bedrijven gesolliciteerd. Bij één van de bedrijven (waar ik had gesolliciteerd) had ik mazzel: daar zat tussen de brief op de bus doen en aangenomen worden slechts drie dagen!

Misschien een tip: soms kan het heel handig zijn om iets anders te gaan doen dan waar je voor geleerd heb, maar wat je ook heel leuk vind. Ik kan de opleiding die ik ga doen en de opleiding die ik gedaan heb ook combineren (door bijv. juridisch secretaresse te worden), dus dat is altijd handig.

mismaakt handje
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2005 11:24

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Ik ben onlangs door twee uitzendbureau's gebeld, waar ik ingeschreven stond (inderdaad, arrogant volkje daar). Ze belden niet omdat ze werk voor me hadden, maar omdat ze hun bestand aan het updaten waren.

Gelukkig kon ik ook even arrogant doen en vertellen dat ik inmiddels wat gevonden had. En toen zakte me de broek af, ze hadden beide de brutaliteit om te vragen waar ik dan wel werkte en hoe ik die baan gevonden had! Nou dat heb ik ze lekker niet verteld.

Vraag me wel af wat hun motivatie is om zoiets te vragen...

Hamster
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 jun 2005 13:58

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Hamster »

Waarom heb je hen niet verteld dat je geheel zonder hun tussenkomst een passende werkkring hebt gevonden.
Niets mis mee toch. Op die manier leren de ongemotiveerde intercedentes volgens jou wel dat mensen die willen werken niet afgescheept moeten worden.

mismaakt handje
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jun 2005 11:24

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door mismaakt handje »

Dat heb ik ook wel gezegd hoor! Ik vond alleen dat het hun niet aanging waar en hoe precies.

Mirreke
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 jun 2005 10:11

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Mirreke »

In de loop van vorige week ben ik gebeld door 2 uitzendbureau's met de vraag of ik me bij hen in wou schrijven, want beiden gaven als argument dat ze regelmatig hbo'ers zoeken en dat ze regelmatig vacatures hebben voor langere periodes.

Ik ben daar dus vrijdagochtend heen gegaan, bij het ene uitzendbureau werd ik ontzettend netjes geholpen, men vroeg mij beleefd of ze mijn cv bij diverse gemeenten op vrijwillige basis voor mochten stellen aangezien mijn werkervaring bij de gemeentelijke overheid. Daar heb ik absoluut geen problemen mee...

Bij het andere uitzendbureau kreeg ik te maken met een vestigingsmanager, die ontzettend druk was en maar bleef zeuren over het feit dat ik mijn stages bij de overheid heb gedaan en dat ik momenteel nog steeds bij de overheid werk, ja hallo beter werken bij de overheid dan uitkering trekken toch?
Net of werken bij de overheid minderwaardig is en ik heb het idee dat veel mensen nog steeds het idee hebben dat ambtenaren nog steeds de hele dag koffie drinken en uit het raam kijken.. wat absoluut niet zo is... maar ja dat kan je blijven roepen...
MAar dat ze daar bij een uitzendbureau zo over blijven zeuren is te gek voor woorden...

Anoniem solliciteren lost zoiets dus ook niet op want dan gaan ze toch nog over je cv zeuren....

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door JH »

Wat is er mis om gewoon je cv en daarmee je staat van dienst op basis van je kennis en ervaring openbaar te maken. Helaas heeft men bij de overheid behoefte aan vakbekwame tijdelijke mensen, omdat ambtenaren, maar ook functionarissen in het bedrijfsleven te veel zijn vastgeroest in hun vertrouwde arbeidsvoorwaarden en verworven rechten. Diezelfde functionarissen in het bedrijfsleven zijn ook de intercedenten van uitzendbureaux. Dus profileer jezelf en presenteer jezelf met naam en toenaam.
Wanneer je anoniem solliciteert dan heb je wellicht iets te verbergen.

Bekkum
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 mar 2004 17:47

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door Bekkum »

Ik heb nix te verbergen maar ze willen me gewoon niet, zien leeftijd nou dan kan je het al schudden en het schandalig lage aantal reacties die je krijgt.
Zou t wel op prijs stellen als ik solliciteer of via een uitzendbureau of waar dan ook dat je op je minst een reactie krijgt.
Dat wordt steeds slechter de communicatie.
Ik 90% van mijn sollicitaties hoor ik nooit iets

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: anoniem solliciteren goed idee??

Ongelezen bericht door S. »

.......en maar bleef zeuren over het feit dat ik mijn stages bij de overheid heb gedaan en dat ik momenteel nog steeds bij de overheid werk, ja hallo beter werken bij de overheid dan uitkering trekken toch?
Vreemde reactie!
Mijn vader heeft minstens 25 jaar bij de overheid gewerkt en heb nooit het gevoel gehad dat dit minderwaardig werk zou zijn.
Hij moest ook weleens overwerken bij grote drukte en vaak op reis/ studies volgen.

Denk maar zo.....die luitjes van dat uitzendburo moeten hun onkunde ook maar maskeren door arrogant gedrag.
Zou je ze eigenlijk moeten zeggen wanneer je een leuke baan vind en jij je gaat uitschrijven... :wink:

Gesloten