LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afsluiting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb slechts haar verhaal gelezen en daarin geeft zij duidelijk aan waar ze aan lijdt en dat ze weet wat de gevolgen daarvan zijn.
Ook geeft ze aan wel degelijk familie te hebben.
Ik vind het dan onvoorstelbaar dat haar familie dit heeft laten gebeuren.

pebbie

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door pebbie »

het feit dat je familie hebt wil niet altijd dat ze voor je klaar staan of je helpen, maar goed ik geloof dat we afdwalen en de mevrouw van het probleem zelf hier niet meer zien.

Hoopvol

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Hoopvol »

Ik ben als familie van zo een zelfde geval en wil wel proberen te helpen door de opgelopen achterstand van iemand die mijn lief is, te betalen Alleen weet ik niet hoe ik dat moet aanpakken. Ik wil het namelijk zelf voor diegenen betalen en niet op de rekening storten, maar rechtstreeks aan het energiebedrijf. Dus tips blijven welkom!

Gast

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Gast »

Ik bedoel niet achteraf helpen.
Je ziet dat soort dingen (lijkt mij) eerder aankomen.
Op zo'n moment moet er al ingegrepen worden en niet pas achteraf.

Hoopvol

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Hoopvol »

Nee, in dit geval heb ik NIET zien aankomen. Maar hier is ook geen border line of andere ziekte de kwestie. Als je niets anders kunt zeggen, hou dan je commentaar maar voor je.

Gast

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Gast »

Dan is de situatie bij jou dus wel anders.
Ik had het in eerste instantie ook niet tegen jou, maar tegen de topicstartster...
Jij denkt dat je bijdehand bent om je ermee te gaan bemoeien, terwijl je net zo min de situatie kent dan ik.
Wie ben jij dan om voor een ander te spreken.

Hoopvol

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door Hoopvol »

Bemoeien of willen helpen is wel wat anders. Maargoed, ik ben hier wel klaar mee nu.

Mochten er nog anderen zijn die wel goede tips hebben, houd ik me aanbevolen en anders zal ik het heft zelf in handen moeten nemen en laat het jullie wel weer eens weten.

harensan
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 okt 2003 15:01

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door harensan »

Ik zit net alle antwoorden te lezen die gegeven zijn op het bericht afsluiting en wil graag ons verhaal ook vermelden.

Eerst ben ik via Stichting Exodus bij WMSB uit Varsseveld terecht gekomen. Die hebben me een jaar lang opgelicht en 5500 euro armer gemaakt. Daarna ben ik via het ANVS bij een Stichitng uit Oldenzaal terecht gekomen. Ik betaal al langer dan een jaar een flink bedrag per maand aan deze stichting en zij hebben een minnelijk akkoord getroffen met mijn schuldeisers. Nu komt het probleem...... ze hebben de schuld aan Eneco om een of andere vage reden (weet het nu nog steeds niet) niet meegenomen in het minnelijk akkoord en hebben ook niets van het geld wat ik al bijna een jaar aan hun betaalde (voordat het minnelijk akkoord er door heen was) tussentijds aan Eneco overgemaakt. Ik stuurde alle post ongeopend door naar die stichting en die heeft mij dus ook niet gewaarschuwd dat er een rechtszitting was met als gevolg dat ik nu sinds 14 maart afgesloten ben van mijn energie met mijn 3 jonge kindjes. Ok ik ben zeer positief ingesteklt dus ook daarmee probeer ik op de beste manier te leven, maar nu komt het volgende probleem. Eneco wil perse binnen 6 maanden het hele bedrag terug hebben. Het bedrag is aan extra kosten al een keer over de kop gegaan, dus met een bijstandsuitkering voor mij niet binnen 6 maanden te betalen. Ik moet nu dus van de deurwaarder mijn betalingsvoorstel op papier zetten met mijn situatie en zo uitgebreid mogelijk. Zelfs de deurwaarder vertelde mij vandaag dat Eneco een moeilijke schuldeiser is en altijd dwarsligt. Ik wil Eneco een voorstel doen van 400 euro per maand (erg hoog voor een uitkering) in de hoop dat ze er mee akkoord gaan. Ik heb dan met mijn kids bijna niet te eten, maar zie geen andere oplossing. Ik zit nog te bedenken of ik ander stappen moet ondernemen tegen het buro uit Oldenzaal, maar omdat de rest van het minnelijk akkoord (betaal al meer dan een jaar netjes elke maand) ook bij hun loopt ben ik bang voor andere gevolgen als ik hun laat aanpakken door het ANVS of een advocaat.
verder zag ik nog dat iemand zij dat je met kinderen niet afgesloten mocht worden en dat is niet waar. Ik ben samen met 3 jonge kinderen in een minnelijk akkoord traject... midden in de winter gewoon afgeloten! Ik kook op aan campingsetje met een gasfles en probeer er met kaarsen toch nog iets leuks van te maken voor mijn kids. Naast mij zijn er op dit dorp nog 134 andere huishoudens deze winter door Eneco afgeloten. Wat raden jullie mij aan? Ik wil dus duidelijk wel betalen, maar kan echt niet het bedrag wat Eneco wil aflossen per maand met een bijstandsuitkering. ik betaal mijn minnelijk akkoord en de rest van mijn vaste lasten netjes, maar toch word ik maar tegengewerkt door Eneco. Ik ben meerdere keren door een medewerker van Eneco geschoffeerd aan de telefoon en zelfs de mensen van het maatschappelijk werk en het buro sociale raadslieden hier op het dorp hebben soorgelijke behandelingen gehad. Ik probeer nog steeds positief te blijven voor mijn kids, maar 's avonds huil ik vaak omdat ik geen kant op kan. Wie heeft er advies?

Groetjes

chaluna
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jul 2005 19:54

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door chaluna »

Hallo,

Ik zou ook niet weten hoe u dat het beste kunt oplossen, :(
wij hebben zoiets ook meegemaakt de afgelopen maanden,
maar wij moesten van (essent) een nieuwe leverancier gaan zoeken
binnen zoveel dagen, deden we dat niet ging alles eraf :cry:
Ik weet niet of u dat ook nog kunt doen, overgaan naar een andere leverancier , en uw schuld dan aflost bij de oude leverancier net als wat wij nu doen.
maar of dat voor u een optie is weet ik natuurlijk niet,
ik weet wat u nu doormaakt, heb zelf 3 maanden in de stress gezeten,om alles op tijd af te handelen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door ronald g »

Harensan ga een praten met de stadsbank in uw buurt. U komt hier alleen niet uit. Dit kan zo niet doorgaan. In het uiterste geval kunt u bij de rechtbank aankloppen voor de wet schuldsanering natuurlijke personen. Want op deze manier leven gaat echt niet.

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door medewerker »

De situatie waren mensen zoals de topicstartster en sommigen die gereageerd hebben zijn zeer schrijnend. U moet begrijpen dat dit voor de medewerkers die u aan de telefoon krijgt bij de bedrijven ook hele moeilijke gesprekken zijn. Ze voelen met u mee, zouden alles voor u willen doen... Maar ze kunnen het niet, immers de schuldeisers zijn geen financiele instanties... De gesprekken kunnen daardoor uiteenlopend van heel prettig omdat u uw verhaal even kwijt kan, tot zeer frustrerend omdat een medewerker niet anders kan dan u negatief bericht geven...

Wat kunnen de medewerkers (van de meeste bedrijven) dan wel en niet?

wel
een luisterend oor bieden.
doornemen hoe de schuld is ontstaan.
advies geven om naar schuldhulp te gaan
meeleven

niet
kosten afboeken
schuld verlagen
voorstellen accepteren van klanten zelf
afsluiting voorkomen zonder betaling of medische noodzaak zie verderop.

Dreigt u afgesloten te worden van de energievoorziening?

Ga naar een instantie die u behulpzaam kan zijn bij schuldregelingen..
Mensen met een vast contract kunnen zich bijvoorbeeld tot de stadsbank richten. Mensen met een uitkering kunnen zich het beste tot de uitkerende instantie wenden.
Doe dit op tijd !!! Het energiebedrijf zal bij dreigende afsluiting 99% van alle gevallen een voorstel van uw kant afwijzen... Een goed voorstel van een financiele instantie geeft meer zekerheid. Er is bijv bij ons een hele afdeling die zich bezighoudt met het minnelijke traject, zij accepteren geen voorstellen van klanten zelf...

Bent u al afgesloten of dreigt er afgesloten te worden en levert dit levensbedreigende situaties op? In dat geval dient u een verklaring van uw behandelend arts te overleggen waaruit blijkt dat de situatie van levensbelang is (klinkt heel vergaand maar dat is het ook)...

De volgende zaken zijn sprookjes...
-Energie is een eerste levensbehoefte dus mag niet worden afgesloten
-Water is een eerste levensbehoefte dus mag niet worden afgesloten (er zijn meer mogelijkheden om aan drinkwater te komen, het hebben van een wateraansluiting is geen eerste levensbehoefte).
-Elektriciteit mag niet worden afgesloten als er kinderen in het gezin zijn.

Dit klinkt allemaal heel zakelijk... Alleen zo reageren de energiebedrijven ook. Immers, zij kunnen niets aan de financiele situatie veranderen... Dat is ook niet hun taak...

Het belangrijkste is op tijd hulp zoeken bij bevoegde instanties....
U kunt contact opnemen met de schuldeiser maar heb daar realistische uw verwachtingen bij...

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door pluisje »

soms snap ik mensen niet en vraag me dan ook af hoe het kan gebeuren dat je het zo ver laat komen dat je afgesloten word..
ik heb het ook heel moeilijk gehad met 3 kleine kinderen en in die tijd 50 gulden in de week als ik geluk had..
zorgde er eerst voor dat alles betaald was en wat er dan nog over was verdeelde ik over 5 weken.daar zat alles bij in wat ik had ook de kinderbijslag...
wij hadden niets bijzonders maar wel een dak boven ons hoofd,lekker warm,en water..
nu zijn mijn kinderen groot en ik zie nu dat ze het zelfde doen als ik..
eerst de lasten en dan zorgen voor het eten en voor de rest wat niet kan dan maar niet...


pluisje :wink:

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door sprokkel »

medewerker; Water is een eerste levensbehoefte.
Water is eerste levensbehoefte (volgens de overheid) en wordt door de overheid dus ook (nog) niet geprivatiseerd.
Eigenlijk net als gas en elektra, men heeft ons gedwongen om hier gebruik van te maken.
Verder is het zo dat de energiebedrijven betaald zijn door de Nederlandse bevolking, en dus verkwanseld zijn door de overheid voor een appel en een ei, net als de rest wat geliberaliseerd dan wel geprivatiseerd is.

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door medewerker »

water is een eerste levensbehoefte,
dat klopt...
maar het hebben van een eigen aansluiting is dat niet...
Dat is wat er vermeld stond... Ik ontken zeker niet dat water op zich een eerste levensbehoefte is...

Ook water kan en wordt afgesloten,
al hebben de bedrijven daar even geduld mee voor ze dat doen... Daarbij lopen de schulden voor water alleen niet snel op daar die kosten laag zijn...
Als het hebben van een eigen wateraansluiting volgens de regering een eerste levensbehoefte zou zijn, zou het afsluiten daarvan toch niet meer voorkomen?

Maar levert iemand alleen water en lopen de schulden hoog op? Dan wordt ook echt het water afgesloten...
Heeft iemand meerdere producten, dan gaan die er eerst af...

harensan
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 okt 2003 15:01

Re: afsluiting

Ongelezen bericht door harensan »

Even om te reageren op een paar antwoorden:

Ik woon in een dorp wat geen afspraken heeft met een gemeentelijke kredietbank in de grote stad, dus is er geen mogelijkheid voor mij om bij hun aan te kloppen. Bovendien verstrekken ze geen geld als het bedrag waarvoor het nodig is hoger dan 1200 euro is.

Hoe het zo ver heeft kunnen komen vroeg ook iemand. Nou zoals u al kunt lezen in mijn eerste bericht. Opgelicht door schuldhulpverleningburo, tweede buro heeft deze vordering om voor mij nog steeds onbekende reden niet meegenomen in het minnelijk akkoord en heeft ook niet namens ons gereageerd op een rechtszitting. Dat allemaal heeft als gevolg dat ik ben afgesloten. dat ik ben afgesloten is nog niet eens het probleem, want als je positief bent ingestelt kun je zelfs daar mee leren leven. Het probleem is nu dat Eneco het hele bedrag binnen 6 maanden terug wil en anders gaan ze beslagleggen op inboedel of uitkering. Ik wil dus wel betalen, maar kan gewoon niet wat zij verlangen. Zelfs het Maatschappelijk Werk, buro sociale raadslieden, medewerkers van de ISD zijn slecht behandelt tijdens telefoongesprekken met medewerkers van Eneco. Ik ben NOOIT grof geweest tegen hun en wil niks liever dan de schuld inlossen en langzaamaan een nieuwe toekomst opbouwen, maar zij maken het onmogelijk door hun starre houding. Ik betaal netjes mijn vaste lasten nu en mijn minnelijk akkoord, maar met Eneco zit ik gewoon klem. Ik ben een alleenstaande moeder en probeer alles zo goed mogelijk te doen voor de kids, maar in sommige gevallen is dat blijkbaar niet genoeg en dan zit je klem met je rug tegen de muur.

Gesloten