LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] castreren en steraliseren bij katten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Geplaatst op 07 Sep 2005 19:45 door Marianna


--------------------------------------------------------------------------------

[/quote]een poes of kater helpen doe je zeker niet voor ze 6 maanden zijn geweest i.v.m. nadelige gevolgen van de narcose.
als ze dan al zo vroeg gedekt willen worden zet je ze maar een paar maandjes op de poezenpil.
ik zeg bv een paar maandjes voordat er weer iemand over baarmoederontst. en borstkanker begint.
een hond of kat helpen doe je pas wanneer ze uitgegroeit zijn.
bij je zoon laat je toch ook niet op 14 jarige leeftijd zijn ballen eraf halen omdat zijn hormonen op gaan spelen Quote:



Als je zoon op die leeftijd al een verkrachter blijkt te zijn vind ik dat zijn ballen eraf moeten!

Met de moderne narcose technieken kan een kitten of pup onder het mes zonder extra risico.
Door de pil is er een verhoogd risico dat het dier mamatumoren zal ontwikkelen en door langer te wachten met castreren stijgt de kans op diabetis.

Marianna


Naar boven

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door coordinator »

Het lijkt mij beter om katten voor hun éérste krolsheid te laten helpen want op het moment dat ze krols zijn kun je ze niet steriliseren omdat dan hun baarmoeder en aderen meer voorzien zijn van bloed en er een grotere kans op bloedingen bestaat bij de operatie.
Dat zei de dierenarts tegen mij toen ik de kat wilde brengen toen zij al een tijdje krols was en wij gek werden van haar gemauw.
Je zou ook eens een mening kunnen vragen aan de mensen van de dierenambulance dierenbescherming over dit onderwerp want zij zijn de vrijwilligers die al deze katten moeten ophalen, en dat zijn er heel veel.
Vooral in het voor en najaar.
De meeste mensen denken dat het niet zo'n vaart zal lopen met hun kat en voordat ze het weten is hun poes zwanger en waar laat je dan de kittens wanneer deze geboren worden.?

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Het lijkt mij beter om katten voor hun éérste krolsheid te laten helpen want op het moment dat ze krols zijn kun je ze niet steriliseren omdat dan hun baarmoeder en aderen meer voorzien zijn van bloed en er een grotere kans op bloedingen bestaat bij de operatie.
Dat zei de dierenarts tegen mij toen ik de kat wilde brengen toen zij al een tijdje krols was en wij gek werden van haar gemauw.
Je zou ook eens een mening kunnen vragen aan de mensen van de dierenambulance dierenbescherming over dit onderwerp want zij zijn de vrijwilligers die al deze katten moeten ophalen, en dat zijn er heel veel.
Vooral in het voor en najaar.
De meeste mensen denken dat het niet zo'n vaart zal lopen met hun kat en voordat ze het weten is hun poes zwanger en waar laat je dan de kittens wanneer deze geboren worden.?

Mijn waardering en respect, jij weet waar je over praat!

Marianna

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door coordinator »

Dank je marianne.
Ik doe mijn best.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik een forum bezoek want ik heb net 2 dagen internet en ik zocht even wat op bij radar en las dit over sterilisatie.
Wel moet ik er nog bij zeggen dat mijn kat wel een hangpens heeft gekregen en het heeft niet met haar voeding te maken want ze is mooi slank...op die buik na dan. :D
En ik heb haar met de dierenambu zelf opgehaald toen wij een melding kregen over een zeer magere jonge kat die achtergelaten was in een kartonnen doos waar nog 3 kittens in zaten die helaas al overleden waren.
Daarom hoop ik dat de mensen eens wat beter nadenken voordat ze een huisdier aanschaffen en ze ook laten steriliseren voordat het eerste nest er aan komt.
m.vr gr

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door akita »

ik loop niet achter.

katten worden wel geholpen als ze krols zijn liever niet maar als het niet anders kan? mijn poes is geholpen toen ze krols was dus dat klopt niet

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door coordinator »

Dat kan ook .ik denk dat het ook met de dierenarts te maken heeft.
Mijn kat is ook gesterriliseerd toen ze krols was maar hij zei dat er dan meer risico's kunnen ontstaan.
Nu ligt ze met hangpens op haar rug op de bank te slapen.
Ik denk dat je beter wat eerder de kat kunt laten behandelen maar dat is mijn mening.
Dat ze dan kleiner blijven en zo lijkt mij niet.
Ik heb alleen een probleem met haar en dat is ; dat zij vaak een bloedneus heeft en de dierenarts kan hier niets aan doen,hij zegt dat ze dat overgehouden heeft toen ze de niesziekte kreeg en dat dat een zwakke plek blijft.
Kan er eigenlijk wel iets aan gedaan worden want op internet vond ik er ook niets over??[/quote]

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door akita »

katten stoppen niet met groeien als je ze laat helpen voor een krolsheid of iets dergelijks dat is allang achterhaald.

mijn poes heeft dat niet een hang pens. het klopt wel wat je zegt dat er dan meer risico's kunnen ontstaan. mijn poes was 3 weken krols ging maar niet over at niet en zo en plaste letterlijk overal dat is ook niet gezond dus ze moest geholpen worden. voor de rest is het een poes van 4.5 kilo zonder hangbuik ze zit goed in haar vel niet dik

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door coordinator »

Mijn kat is ook wel gezond en speels ,alleen haar bloedneus dat vind ik toch zielig voor haar.
Is er iemand die ook een kat heeft die vaak een bloedneus heeft.?
Ik dacht dat je net als bij mensen misschien die adertjes kon dichtbranden maar de arts zei dat dat niet kon omdat hun neusjes gewoon te klein zijn.
Is er een andere oplossing?.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door bitchy »

is het nou zoveel moeite om je poezenbeest tot 1 jr op de pil te zetten?
het komt op mij een beetje over als ''liever zo vroeg mogelijk helpen dan ben ik er meteen vanaf''

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Wel moet ik er nog bij zeggen dat mijn kat wel een hangpens heeft gekregen en het heeft niet met haar voeding te maken want ze is mooi slank...op die buik na dan.
Dan heeft ze een vetschort, waarschijnlijk is ze dan toch te dik.

Welkom op het wereldwijde web :)
katten worden wel geholpen als ze krols zijn liever niet maar als het niet anders kan? mijn poes is geholpen toen ze krols was dus dat klopt niet
Je leest niet goed! Het is beter de kat voor de eerste krols te laten helpen. Castreren tijdens de krol geeft een verhoogd risico op bloedingen! Vraag maar na bij je werkgever!

Ik heb alleen een probleem met haar en dat is ; dat zij vaak een bloedneus heeft en de dierenarts kan hier niets aan doen,hij zegt dat ze dat overgehouden heeft toen ze de niesziekte kreeg en dat dat een zwakke plek blijft.
Kan er eigenlijk wel iets aan gedaan worden want op internet vond ik er ook niets over
Waarschijnlijk kan daar niets aan gedaan worden, zal eens navragen bij anderen.
katten stoppen niet met groeien als je ze laat helpen voor een krolsheid of iets dergelijks dat is allang achterhaald.
Klopt, katten krijgen een groeistop als de hormonen gaan werken.


is het nou zoveel moeite om je poezenbeest tot 1 jr op de pil te zetten?
het komt op mij een beetje over als ''liever zo vroeg mogelijk helpen dan ben ik er meteen vanaf''
Door te wachten met castreren en de pil te geven neem je risico's!
De kans op baarmoederontstekingen is heel reëel en dan is een spoedoperatie noodzaak. Door te wachten en het geven van de pil is er een verhoogde kans op borstkanker (mamatumoren) en suikerziekte.
Als de poes door de pil breekt en toch krols wordt is de kans op een ongewenst nestje niet uit te sluiten, zeker als men de kat vrij buiten laat lopen. Hoppaaaaa nieuwe asielvulling.....

Door voor de eerste krols te castreren zal er geen groeistop optreden die anders door de hormonen wel wordt veroorzaakt. Met de pil mag je pas na de krols beginnen, risico op ongewenste dekking en die brengt weer risico op leukosen en kattenaids met zich mee. Minder ernstige aandoeningen wil ik het niet eens over hebben. De krols kan het diertje ernorm uitputten (daarom wordt ook wel tijdens de krols geholpen) en de achterstand zal het diertje niet meer in kunnen halen omdat als de groeischijven eenmaal gesloten zijn er geen groei meer mogelijk is.

Groetjes,

Marianna

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door akita »

blijft onzin dat katten stoppen met groeien als je ze voor de krolsheid of iets dergelijks laat helpen. zoals ik ook al zei ik weet dat het een verhoogde risico is om ze te laten helpen tijdens hun krolsheid nee mijn kat was krols laat ik lekker krols zijn krijgt ze baarmoederontsteking geweldig :evil:

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

blijft onzin dat katten stoppen met groeien als je ze voor de krolsheid of iets dergelijks laat helpen. zoals ik ook al zei ik weet dat het een verhoogde risico is om ze te laten helpen tijdens hun krolsheid nee mijn kat was krols laat ik lekker krols zijn krijgt ze baarmoederontsteking geweldig
Akita, je leest niet goed!

Katten stoppen NIET met groeien als je ze laat helpen, katten die als kitten geholpen zijn worden zelfs iets groter dan diertjes die open zijn.

De groei wordt vanauit de groeischijven gestuurd niet vanuit testikels of ovaria. Bij diertjes die als kitten gecastreerd zijn sluiten de groeischijven iets later dan bij volle soortgenoten. (link van Dr Little staat al in deze discussie, dat is de wetenschapper die onderzoek heeft gedaan)

Ellendig dat jouw kat baarmoederontsteking kreeg, precies dat is een van de redenen waarom ik pleit voor vroegere castratie. De ingreep is voor jouw kat zwaarder geworden doordat ze die ontsteking had.
Mag ik vragen hoelang jouw kat nodig had weer helemaal te herstellen en of ze na de ingreep nog medicatie kreeg?

Marianna

zuster2003
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 20:01

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door zuster2003 »

Ik heb thuis ook 2 katten, broer en zus. Ik kreeg ze toen ze 4 mnd waren. Rond de 5 mnd begonnen bij de kater de hormonen op te komen en besprong zijn eigen zusje. Na overleg met de dierenarts mocht ik ze rond de 6 mnd castreren/steriliseren. Dit is zonder problemen verlopen. Voor de kater is het zelf minder ingrijpend want hij ging onder plaatselijk verdoving. Via het asiel waar ik mijn katten vandaan heb kreeg ik ook nog een behoorlijke korting voor de castratie en steriliseren.
Het herstel verliep ook erg vlot. De kater had er eigenlijk bijna geen last van en de poes, die sprong de volgende dag weer overal op.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Hallo Zuster2003,

Helaas vinden veel dierenartsen nog dat er gewacht moet worden tot een leeftijd die zij acceptabel vinden om te castreren, gelukkig is jouw poesje niet zo snel geweest als haar broertje, anders was het poesje al als heel jong kitten moeder geworden. Gelukkig dat het allemaal wel goed is gegaan.

Groetjes,

Marianna

Nelleke2607
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2005 18:04

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Nelleke2607 »

Wij hebben 3 jaar geleden ook een nest jonge kittens gehad. Een daar van is te vroeg geholpen en heeft nu dus een blaasprobleem waar ze medicijnen voor krijgt. De dierenarts had gezegd dat het geen kwaad kon.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Hallo Nelleke,

Waarom denk je dat de blaasproblemen met jong castreren te maken hebben? Is de blaas beschadigd tijdens de ingreep? Wat zijn de klachten?

Groetjes,

Marianna

Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Mroosje »

zeer leerzaam dit onderwerp. mij is inderdaad ook altijd voorgehouden door dierenartsen dat vroeg steriliseren en castreren slecht voor de katten zou zijn. blaasgruis bij katers was wel het meest genoemde argument.......als ik de argumenten hier zo hoor, denk ik dat dat er niets mee te maken heeft, volgens mij heeft het meer te maken met goed voer en te zwaar zijn van katers, maar ik geef toe, ik ben geen expert. Dat katten langer doorgroeien als ze voor dat ze geslachtsrijp zijn worden geholpen is ook nieuw voor mij.

Moet er trouwens niet aan denken dat mijn kater nog groter zou zijn geworden als ik hem vroeg gecastreerd had, het is nu al zo'n monster.
overigens is zijn zusje uit hetzelfde nest erg klein gebleven, ze stopte al met 5 maanden met groeien, maar of ze toen al krols geweest was weet ik niet, in ieder geval niet zichtbaar.

Vind het wel grappig om te lezen hoe telkens weer nieuwe ideeen tegen de gevestigde orde zonder enige vorm van onderbouwing van tafel worden geveegd. terwijl deze 'nieuwe' ideeen gestaafd worden met praktijkervaring en onderzoek.

iedereen moet zijn eigen afweging maar maken wat ze het beste vinden voor hun kat of hond, maar met 1 ding ben ik het zeker eens: de hoeveelheid katten moeten we onder controle zien te houden, teveel asiels zijn overvol met oneindig dierenleed tot gevolg. Dus, steriliseer en castreer wanneer het jou goeddunkt, maar zorg ervoor dat je kat niet ongwenst zwanger thuiskomt. Nadenken en bewust kiezen voor katten!!!!

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door layla »

ik heb van mijn dierenarts begrepen dat het juist goed is voor katten om ze vroeg te laten steriliseren/castreren. Bij poezen bijvoorbeeld wordt het ontstaan van cystes rond de tepels (al dan niet kwaadaardig) groter als ze worden gesteriliseerd op latere leeftijd, dus ik neem geen risico en laat ze steriliseren/castreren als ze jong zijn.

akita
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:08

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door akita »

7 a 8 maanden is jong

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Nee Akita, het is WETENSCHAPPELIJK bewezen dat voor de eerste krols beter is en helpt mammatumoren, baarmoederontsteking en kanker te voorkomen... Als extraatje loopt de kat ook nog eens minder risico diabetes te krijgen.

7 à 8 maanden is te oud, als je de eerste krols voor wil zijn is vijf maanden het uiterlijk.


Groetjes,

Marianna

Gesloten