LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Treinkaartje duurder in Randstad

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik stel voor dat de prijzen overal verhoogd worden of overal niet verhoogd worden. Het onderscheiden op basis van regio waarin je woont is en blijft discriminatie en evenals Karr zal ik niet aarzelen om aangifte te doen.

En hoe je dat dan met studenten zoals ik? Betalen we in de Randstad dan ook meer voor de OV kaart?

domin8r
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 sep 2003 14:21

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door domin8r »

Zou toch denken dat het goedkoper zou moeten zijn.. lijkt me dat een volle trein meer rendement geeft dat een halfvolle buiten de randstad..

de agrarier
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:56

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door de agrarier »

ga vooral aangifte doen dilbert. Dan zal oom agent eens een keer niet nors kijken maar in een schaterlach uitbarsten
In eerdere berichten is er al diverse keren op ingegaan dat er nu eenmaal regioverschillen zijn qua kostprijs, dus waarom niet in de randstad.

Een volle trein in de randstad levert met al die wanbetalers, die aggresieve jongeren (meer personeel en meer personeeluitval) en die vernielzuchtige ajax supporters (herstelschade) dus gemiddeld zeker niet meer op dan een halfvolle trein in de provincie (voor zover die halfvol zijn dan). Integendeel. en daar komt dus terecht een stukje randstadrisico om de hoek kijken die dus terecht aanleiding geeft tot prijsverhoging.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door karr-2 »

Van een schaterlach zal geen sprake zijn vrees ik. Toevallig heb ik in mijn vriendenkring wat politie mensen en met hen heb ik deze zaak besproken. Zij wisten me te vertellen dat het verhaal van de NS zoiezo al geen kans van slagen had.

Mocht het toch ingevoerd worden dan heeft een aangifte wegens discriminatie zeker kans en zal ook van harte aangenomen wordt. Vergelijk het met bijvoorbeeld een disco waar iemand uit de stad wel inkomt, maar iemand uit een andere stad puur en alleen omdat deze in een andere stad woont.

Artikel 1 van de Grondwet verteld ons nog steeds dat er geen onderscheid gemaakt mag worden op welke grond dan ook. Het voorstel van de NS zou hier loodrecht opstaan en is daardoor alleen al belachelijk.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ben het eens met degene die schreef dat de NS-tarieven inderdaad wel aan de hoge kant zijn. Reizen in Duitsland bijvoorbeeld: Een dagkaart in welk Bundesland dan ook: 21 euro voor 1 persoon, vanaf 9 uur 's morgens. Geldig in de trein, tram, bus en metro. Wil je met meer mensen op stap, dan wordt het helemaal goedkoop, dan kost een kaart in totaal 27 euro, maar daar mag je wel met 5 mensen mee reizen. Ofwel voor 5,40 een hele dag onder de pannen.

Kom ik op een ander probleem: NS beweert dat er nog geen remedie is gevonden tegen bladeren op de rails. Het verhaal komt altijd naar voren zodra ze de herfst-toer gaan promoten, en dat kaartje is bedoeld als pleister op de wonde.

Heel gek hoor: ik reis vaak genoeg met de trein in Duitsland, maar heb in al die tijd nog geen enkele keer meegemaakt dat treinen niet verder konden vanwege bladeren op de rails. Waaien zeker allemaal de grens over, zodat de NS maatregelen moet nemen, en weer een excuus heeft om de treinprijzen opnieuw te verhogen.

de agrarier
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:56

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door de agrarier »

Artikel 1 van de Grondwet verteld ons nog steeds dat er geen onderscheid gemaakt mag worden op welke grond dan ook
Correct. Maar dat is iets anders als het doorrekenen van de gemaakte kosten. Ik zei het al eerder: een kuub gas is in Landgraaf is duurder dan in Delfzijl. Waarom? Het moet van Groningen naar zuid limburg worden getransporteerd en die kosten worden (terecht) doorberekend.

En zo gaat dat hopelijk ook gebeuren met de kaartjes van de NS. In de randstad betaal je gewoon een toeslag voor de hogere kosten die de NS daar heeft.

Die toeslag niet heffen, dat zou pas discriminatie zijn. Maar weer maar niet bang, ik heb wel wat anders te doen als daar aangifte van te doen. De extra kosten van randstadvervoer zullen wel weer omgeslagen worden over alle treinkaartjes, en de mensen uit de provincie zijn gewoon de dupe.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Er geldt in Nederland ook nog steeds het gelijkheidsbeginsel, maar ik weet eigenlijk ook niet of dat wel goed toe te passen is op tarieven van het openbaar vervoer. Je mag in elk geval in Groningen dezelfde dienstverlening in de bussen verwachten als in Vlissingen. Daar betaal je uiteindelijk voor.

Overigens wordt het op relatief kleine schaal allang toegepast bij de grootte van de zones. In de ene stad kun je bijvoorbeeld met 2 strippen verder reizen dan in een andere stad met 3 strippen. Terwijl de prijs van de strippenkaart zelf overal gelijk is.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En zo zie je maar dat je aan alle kanten bedrogen en genept wordt. Is het jou schuld dat aardgas alleen in het Noorden van het land zit? nee natuurlijk niet, maar je betaald er wel voor.

Is het jou schuld dat de NS minder winst maakt? Nee, maar het wordt wel op de reiziger afgewenteld.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Geen randstadheffing NS

De Nederlandse Spoorwegen mogen reizen in de Randstad volgend jaar niet duurder maken dan in de rest van het land. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil niets weten van dit staaltje reversed economy. De NS zegt namelijk dat ze een echt bedrijf zijn. En voor elk bedrijf geldt, hoe meer mensen van een dienst of product gebruik maken, hoe lager de kostprijs. Echter, de NS heeft haar eigen economische wetten bedacht en wilde de prijs voor veelgebruikers juist hoger maken. De NS heeft daarom besloten de treinkaartjes vanaf 1 januari 2006 landelijk 3,15 procent in prijs te laten stijgen. (Telegraaf)

jannetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2005 19:10

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door jannetje »

Ik ben blij voor jullie in de randstad: meer dan 1 trein per uur, allerlei kaartjesautomaten voor het uitzoeken, bij stremmingen nog mogelijkheid voor andere route, en dat allemaal voor dezelfde prijs als de mensen die het met 1 trein per uur, een meer kapotte dan bruikbare kaartjesautomaat en stremmingen van uren moeten doen.

Ik gun het jullie van harte!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Tsja je kiest er toch echt zelf voor om ergens te gaan wonen. En dat meerdere treinen per uur enzo geld natuurlijk alleen als je op een groter station staat. Als je op een klein station staat, zeg Delft Zuid of zo, dan zie je al die extra treinen toch mooi aan je neus voorbijgaan.

de agrarier
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:56

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door de agrarier »

tja, de randstadheffing gaat voorlopig dus niet door.
was wel te verwachten. Je rug rechthouden is in nederland maar enkelen gegeven.
Betekend een extra prijsverhoging bovenop de reeds voorgenomen prijsverhoging voor iedereen
Randstadverhoging wordt dus afgewenteld op eenieder. Gefeliciteerd Randstedelingen, wij in de provincie betalen wel weer extra voor jullie comfort.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door karr-2 »

En zo hoort het ook... Als je van uit de provincie naar de Randstad reist betaal je ook niet extra en maak je toch gebruik van hetzelfde spoor.

Er bestaat dus nog gerechtigheid in dit land.....

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

He he eindelijk wordt er eens iemand verstandig in dit land. Het baseren van je tarieven op woonplaats is natuurlijk zoiezo een absurd idee, dus het is volkomen terecht dat het niet doorgaat.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door eeliane »

Vraag me allereerst af waarom toch die prijsverhogingen steeds, het is niet telkens aangekondigd hoor heb ik in de gaten, Laatst retourtje Den Haag -Leiden gekocht, is opeens zomaar 25 cent duurder. U snapt wel gaat niet om die 25 cent maar het is bijna elk half jaar zo. DAT gaat al nergens over dus dat gedoe met randstad al helemaal niet. Gewoon allemaal zwart rijden in de trein (durfde ik vroeger nog te doen). Af en toe ben je de klos, word je gepakt, helaas, maar dat haal je er wel uit. Als iedereen het nou doet, zwart rijden, dan wordt er 1 gepakt in de 10 minuten en de rest kachelt lekker gratis door, hahaha. Nee geintje maar je zou t bijna gaan doen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Treinkaartje duurder in Randstad

Ongelezen bericht door Bailey »

Nou Eeliane, dat weet ik niet waar je uitgehangen hebt, maar verhogingen worden toch altijd duidelijk aangegeven hoor.

Gesloten