LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgstelsel en ziekenfondspremies

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
caddygirl
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 sep 2005 22:47

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door caddygirl »

Ambtenaren zijn publiekrechtelijk verzekerd! En die zijn niet goedkoop..

Hettie vN

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Hettie vN »

Onlangs hadden jullie een ambtenaar in de uitzending. Bij de berekening die jullie destijds maakten ontbrak het interim wat wij 2 keer per jaar van de werkgever ontvangen. Wij gaan er dus niet op vooruit zoals jullie stelden maar wij gaan er enorm op achteruit. :( :(

wandelaar

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door wandelaar »

Ik ben op dit moment NIET verzekerd. Van wie krijg ik straks een voorstel
als ik mij verplicht moet verzekeren per 1 januari?

epwb

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door epwb »

Ik vraag mij af of de groep mensen met VUT/pre-pensioen/pensioen en die particulier verzekerd is wel in de gaten heeft wat ze straks moet gaan betalen. De gemiddelde nominale premie van E 1100 betaalt iedereen; daar komt dan E 1320 bij (4,4% over max E 30.000). Mijn vrouw en ik hebben beiden een goed inkomen en zullen beiden E 2420 moeten ophoesten. Dit komt voor ons samen neer op ca E 400 per maand en dat is maar E 140 meer dan we nu betalen. Voor mensen in de VUT die in 2005 in het ziekenfonds zitten is het VUT-fonds verplicht de inkomensafhankelijk bijdrage van 6,5% te vergoeden. Is men particulier verzekerd, dan draait men zelf voor de kosten op (met een max van E 1320). Pensioenfondsen geven soms een vergoeding voor de ziektekostenverzekering, maar de meeste fondsen doen dit niet.

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

Waarom !!!!,

Het kabinet, onder aanvoering van Harry, geeft ons uit zonder aan de hard werkende burger te denken. Er worden miljoenen besteed aan wederopbouw in ramp gebieden, dit is niet verkeerd, maar krijgen wij te zien waar dat geld daadwerkelijk is gebleven. Er wordt veel geld besteed aan nutteloze "kunst", het gaat hier dan ook om veel geld, doe er toch wat nuttigs mee. De gewone burger blijft achter het net vissen "Zalm". Wanneer het kabinet vroeger beter had opgelet op school, hoe kan ik verstandig omgaan met mijn geld, was het allemaal niet zover gekomen, was dit mailtje niet geplaatst. En nee als Pimmetje nog had geleefd was het echt niet veel beter geweest!! Was er nog meer geld opgegaan aan feestjes, met Zalm Balkie en de rest van het B-team en honde brokken voor de hondjes van Pim.

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

Ik heb laatst ook de uitzending van radar zitten bekijken en ik vind het een erg gekleurd verhaal.
Zo werd er bij een gezin die nota bene vermelde dat ze voor een aantal zaken zijn bijverzekerd een nieuwe (godekopere) situatie voorgesteld maar dat enkel op basis van de basis-verzekering. Zouden die mensen nog steeds zo goedkoop uitzijn als ze dezelfde zorg en dus polisvoorwaarden zouden krijgen?
Ik weet inmiddels dat ik op basis van de basisverzekering voor mijn vrouw, dochter en mezelf minder ga betalen. Maar als ik de extras uit het pluspakket wat ik nu heb dadelijk ook nog wil genieten ben ik alsnog meer kwijt.
En dan nog een punt. Ik heb nog niemand gehoord over de wettelijke bijdrage die van het loon wordt ingehouden en die wel een fiks stuk omhoog gaat. Voelt de burger dat dan niet?

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

En dan nog een punt. Ik heb nog niemand gehoord over de wettelijke bijdrage die van het loon wordt ingehouden en die wel een fiks stuk omhoog gaat. Voelt de burger dat dan niet?
Snap ik niet. Wat gaat er omhoog dan? Het enige dat volgend jaar via het loon gaat is de 6,5% zorgverzekeringsbijdrage, maar nu gaat er ook al 6,75% werkgeversbijdrage naar het ziekenfonds? Dus wat gaat er nu omhoog?

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

In mijn bruto/netto plaatje zie ik op dit moment geen 6,75% terug dat zit nu namenlijk volledig in het werkgeversdeel. De prognose die ik nu van de werkgever heb ontvangen valt netto wel degelijk lager uit door deze 6,50%
Misschien dat het bij mij anders ligt omdat ik in rijksdienst werk maar ik zal niet de enige zijn die dit is opgevallen

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

Nu is er dus een werkgeversdeel van 6,75%, en straks een bijdrage van 6,5% die door de werkgever vergoed wordt. So what?

wim karel

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door wim karel »

Wij hebben het alleen maar over de premie ik zal u wat anders vertellen.
Zorgverzekeraar koopt zorg in bij wie en welke zorg.
Ziekenhuis stuurt u de rekening voor de behandeling die door de verzekering niet direct betaald wordt rechtstreeks aan het ziekenhuis.
U moet betalen aan het ziekenhuis.
De verzekeraar heeft niet alle zorg ingekocht of voor een lagere prijs dus uuuu betaald het verschil.
Wat moet u doen op 2005 u moet de prijzen gaan vergelijken met de ingekochtezorg van de zorg verzekeraar bij welk ziekenhuis.
Doet u dit niet betaald u het verschil.
Wat gebeurd er bij een ernstig ongeluk met u. advies van het ziekenhuis eerst de zorgverzekeraar bellen of alles wel gedekt is liggend op de grond zich afvragend is alles wel gedekt.
Ik kan u verzekeren dat u wordt gedekt door de rekeningen die de verzekeraar te laag heeft ingekocht.
Dit wordt lachen in 2005.
En stop nu met dat gepraat dat u de juiste zorg kan kiezen bij de verzekeraar er is allen te keizen in de verzekaar met de juist inkoop van zorg. En daar lult niemand over. wat en dom volk

MHoeneveld
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 apr 2004 22:02

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door MHoeneveld »

Niks aan toe te voegen Win Karel

Gast

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Gast »

Je kan misschien toevoegen dat Wim Karel een gefantaseerd verhaal ophangt waarvan niet duidelijk is wat er precies waar van is (tip: er zit een kern van waarheid in het verhaal).

Marloessie

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Marloessie »

Goedemorgen alle,

Ik heb ook een vraag over de toeslag en hoop dat jullie hier het antwoord op hebben. Van de belastingdienst heb ik een formulier gekregen voor aanvraag zorgtoeslag. Als ik echter ga uitrekenen of ik in aanmerking kom voor zorgtoeslag komt hier uit dat ik er niet voor in aanmerking kom. Dit omdat mijn vriend (en zorgpartner...) 'te veel' verdient en we dus samen boven de 40.000Euro per jaar uit komen.
Waarom krijg ik dan wel een formulier??
Misschien dat ik het fout heb hoor, maar ik dacht dat ze die formulieren alleen op sturen naar diegene die recht hebben op de toeslag.

Ik hoop dat een van jullie een antwoord weet.

Groet,
Marloes

h.j.l. smit
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2005 09:42

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door h.j.l. smit »

Ik snap het niet. Iedereen praat erover, maar niemand weet iets van de hoogte van de nieuwe premie. Men gaat uit van € 1100,00, maar is dat wel zo?

dick52

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door dick52 »

Wij zijn nu particulier verzkerd en betalen met 2 kidsca 4400 Eur per jaar. Volgend jaar 2006 zal dat ca 2200 euro zijn. Ja wij gaan er dus heel veel op vooruit.

Ton Möller

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Ton Möller »

Ik ben sinds 1 augustus werkloos en heeft bij mijn vorige werkgever een gouden handdruk gekregen.
Deze heb ik gedeeltelijk belegd in een lijfrente polis en daar wordt ik elke maand door uitbetaald.
Dit heb ik gedaan, om een belastingvoordeel te hebben.
Maar als ik nu een zorgtoeslag wil hebben, dan moet ik dit bedrag opgeven als inkomen en dan kom ik net niet in aanmerking voor een toeslag, dit vind ik niet op z`n plaats.
Nu wordt ik gestraft, omdat ik dit geld in een lijfrente heeft gestoken.
Hier heb ik tijdens het programma helaas niets over gehoord.
Kan iemand mij vertellen, of dit juist is en ik kan fluiten naar de zorgtoeslag?

Groetjes
Ton.

snapdrniksvan

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door snapdrniksvan »

Tot nu toe zijn er maar 2 zorgzekeraars die hun tarieven bekend hebben gemaakt.
Eventjes geduld en de goedkopere aanbieders komen gegarandeerd met superaanbiedingen.

Ik zat vroeguh altijd bij Univee, nou dat zat qua premie nie mee.
Begin dit jaar overgestapt op anderszorg in Grun en....premie 40% lager als die van Univee met een betere dekking, althans voor mij als individu.
Ik denk dat ze dat nu ook gaan doen, ben ik straqk klaar voor 600 euri per jaar;)

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Maar kijk wel héél goed wat ze bieden.
Wij zitten ook bij Anderzorg, maar zij bieden ook in de aanvullende verzekering minder als de wat duurdere maatschappijen.
Het moet natuurlijk ergens vandaan komen.


Lieske

studentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2005 01:54

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door studentje »

Weet iemand hier of er een mogelijkheid is te reageren op de rekenvoorbeelden die worden gegeven op de site van het ministerie of om vragen te stellen?

Ze gaan er namelijk per definitie al van uit dat een student beurs ontvangt. Dat is dan dus fijn voor alle studenten die meer dan 4 jaar over hun studie doen en dus geen beurs meer krijgen. In mijn geval werk ik zelf om mijn studie te betalen en leen ik wat bij (beide volgens mij precies zoals Rutten het wil), en de voorbeelden lijken me echt niet redelijk. Voor zover ik het nu kan inschatten gaat het me namelijk echt veel meer kosten. Nou wilde ik dus in ieder geval een mailtje sturen om te vragen naar de gevolgen in mijn situatie, maar ik kan niet vinden waar je kunt reageren. De belastingdienst heb ik al geprobeerd, maar die schijnen alleen nog maar te kunnen reageren in algemene termen :"kijk maar op de site" , "we weten het zelf ook niet" , "u gaat waarschijnlijk wel toeslag ontvangen" (dat mag ik toch hopen). Dus: als iemand wel een mail-adres heeft gevonden op die site hoor ik het graag!

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgstelsel en ziekenfondspremies

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Geplaatst op 22 Okt 2005 10:42 door dick52  
------------------------------------------------------------------------
Wij zijn nu particulier verzkerd en betalen met 2 kidsca 4400 Eur per jaar. Volgend jaar 2006 zal dat ca 2200 euro zijn. Ja wij gaan er dus heel veel op vooruit.
Je vergeet dat de werkgever ook 6,5% betaalt. En daarover moet je belasting betalen. Stel je verdient meer dan 30000 euro per jaar. De werkgever betaalt dan de maximale inkomensafhankelijke bijdrage: 6,5%x30000=1950 euro. Hier betaal je belasting over: als je bijv in het 50% tarief valt, kost dt dus nog 975 euro extra.

Gesloten