LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nefit smartline

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Temp

nefit smartline

Ongelezen bericht door Temp »

Heb december 2002 een Nefit smartline HRC combiketel gekocht.
Heb nu (2 jaar later) geregeld foutcode 6A. Iets over ionisatie. Met als gevolg geen warm water. Na resetten ketel is alles weer ok.
Heb de ketel laten controleren en er is niets te vinden.
Dacht dat ik van mijn CV zorgen af was!!!
Zijn er nog anderen die dit probleem ook kennen en wat doen zij hiermee? Of hoe kan ik het oplossen ????
Groetjes :evil: :evil: [/quote]

monteur

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door monteur »

het geregeld optreden van een storing mag natuurlijk niet.
Dat de storing niet gelijk bij de eerste inspectie te vinden is kan best zijn want als er een monteur bij de ketel staat zal de storing niet optreden. (meestal)
Toch zal er iets niet helemaal in orde zijn, bij ionisatie moet worden gedacht aan bv slechte ontsteking of slecht vlamsignaal (bv door defecte besturingelectronica, defecte ontstekingpen of beschadigde bekabeling van de ontsteking/ionisatie) , slechte afstelling, slechte verbranding door (achterstallig) onderhoud enz enz........
Het kan dus van alles zijn, zowel afstelling als ook "hardware" problemen.
Toestel dus goed na laten kijken door een nefit dealer (ivm kennis en onderdelen).

succes

ps, nee ik ben geen nefit dealer

blauwe bengel

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door blauwe bengel »

heeft de man of vrouw die de ketel heeft nagekeken ook de voordruk gecontroleerd zowel statisch/dynamisch.9 van de 10 keer is dat de boosdoener bij nieuwe toestelen.suc6

blauwe bengel

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door blauwe bengel »

sorry heb me een beetje vergist in de datum (dacht 2004) maar zelfs dan de gasdruk controleren (word als het goed is ook gedaan bij onderhoud),gloeiplug en ioniesatiepen vervangen normaal ( en dat is mijn ervaring) gaan ze ongeveer een jaar of 3/4jaar mee daarna preventief vervangen anders hou je alleen nog maar een breinaald over met als gevolg ongewild bezoek van je installateur op zaterdagavond.

Gast

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik heb geregeld foutcode 6a en moet de ketel dan resetten.
Komt soms 2a3 maal per dag voor.
Als ik dan de ontsteker(bougie) schoonmaak of vervang ben ik er weer voor enkele maanden vanaf.

Gast

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Gast »

Als de gasdruk iets verhoogt ben je er vanaf,..

Vaak staat de laag stand net iets te klein,gevoelig dus.

Gast

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Gast »

mensen,mensen,ga nou geen 2 toestellen door elkaar halen,voordat we ut weten scheren jullie weer alles over 1 kam!!
het gaat hier toch om de smartline en niet over de turbo!!
zorg er dan eerst voor dat jullie zeker weten of de gasvoordruk statisch en dynamisch goed is!!!

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door royco »

wat een prutsters!!! Bel een dealer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door skyliner »

de nuldruk regeling van de smartline wil nog wel eens verlopen, heb dat al verschillende keren tijdens onderhoud geconstateerd.

Astra23
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 aug 2005 16:47

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Astra23 »

Beste mensen,

Zoals jullie misschien al eerder in dit forum lazen heb ik ook de vraag gesteld over de gebruikerservaringen met de Nefit smartline Hr ketel. Inmiddels heb ik enkele offertes binnen van installateurs waarbij 1 installateur het volgende, EERLIJK, vermelde. Ik citeer:

"Het is raadzaam het plaatsen van deze ketel te plaatsen na juli 2006. Zeker omdat uw huidige ketel nog functioneert. De Nefit smartline HR ketel kampt nog met enkele kinderziektes. Na juli 2006 komt er een nieuwe serie uit waarin deze volgens Nefit verholpen zijn."

Inhoudelijk wat deze kinderziektes zijn, wordt niet vermeld.

Groeten.... 8)

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door berna »

Het is raadzaam het plaatsen van deze ketel te plaatsen na juli 2006. Zeker omdat uw huidige ketel nog functioneert. De Nefit smartline HR ketel kampt nog met enkele kinderziektes. Na juli 2006 komt er een nieuwe serie uit waarin deze volgens Nefit verholpen zijn."
Beste heer, ik weet niet waar u dit verhaal weggetoverd hebt, maar ik kan u verzekeren dat wat hier boven staat echt onzin van de eerste orde is.
De smartline is er vanaf eind 2002 en zoals bij alle nieuwe dingen zijn er meestal wat aanloopproblemen. Die waren echter in april 2003 allemaal al opgelost. De smartline heeft echt geen kinderziekten meer, die zijn er allang uit. Er komen uiteraard nieuwe toestelllen, dat gaat altijd door, maar een vervanger voor de smartline is echt nog lang niet in zicht, die gaat als warme broodjes.

ruma
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:49

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door ruma »

Oud onderwerp, maar blijkbaar zijn alle kinderziekten bij de Nefit Smartline (tot 2007) er toch niet uitgeweest.

Nefit heeft namelijk op haar website (het deel voor de professioneel) een melding voor een terugroepaktie staan. Aan de eindgebruikers wordt blijkbaar (nog) niets medegedeeld.

Als ze hier aan beginnen, dan moet er toch iets aan de hand zijn. Een bredere bekendmaking zijn perttig zijn, want lang niet elke installateur weet (nog) bij wie wat is geleverd.

http://www.nefit.nl/professioneel/voorl ... tLine.aspx

Keteldokter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2007 15:05

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Keteldokter »

Alle Smartline ketels van 2002 t/m 2007 welke door een ERKENDE Nefit dealer zijn geplaats, en waarvan de garantiekaart na installatie is opgestuurd staan bij Nefit in de database.

De dealers krijgen een overzicht gestuurd van de door hun geplaatste ketels.
Deze zullen allemaal worden voorzien van een nieuw type branderkop.
Zoals je kunt lezen is er van gevaar alleen sprake als onderhoud word verzuimd.
De ketel kan dan verstopt raken, hierdoor kan de warmte niet goed weg en kunnen kop en pakking te zwaar belast worden.

Ketels hebben nu eenmaal onderhoud nodig, net als auto`s, die worden ook gevaarlijk als er geen onderhoud word uitgevoerd.

Maar omdat ook bij Nefit bekend is dat er mensen zijn welke liever GEEN geld besteden aan onderhoud, met mogelijk gevaar is besloten alle branderkoppen te vervangen voor een type waarbij ZELFS bij slecht onderhoud geen direkt gevaar kan ontstaan.

Om alle spookverhalen te voorkomen kunnen mensen met vragen hun ERKEND dealer bellen, die hebben alle van Nefit bericht gehad.
Ketels welke door beunhazen en andere klussers zijn geplaats zijn wellicht niet bekend, en is het verstandig om de ombouw toch te laten uitvoeren door een dealer.

Ik ben GEEN nefit dealer maar gewoon monteur.

ruma
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:49

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door ruma »

Alle Smartline ketels van 2002 t/m 2007 welke door een ERKENDE Nefit dealer zijn geplaats, en waarvan de garantiekaart na installatie is opgestuurd staan bij Nefit in de database.

De dealers krijgen een overzicht gestuurd van de door hun geplaatste ketels.
Deze zullen allemaal worden voorzien van een nieuw type branderkop.
Zoals je kunt lezen is er van gevaar alleen sprake als onderhoud word verzuimd.
De ketel kan dan verstopt raken, hierdoor kan de warmte niet goed weg en kunnen kop en pakking te zwaar belast worden.

Ketels hebben nu eenmaal onderhoud nodig, net als auto`s, die worden ook gevaarlijk als er geen onderhoud word uitgevoerd.

Maar omdat ook bij Nefit bekend is dat er mensen zijn welke liever GEEN geld besteden aan onderhoud, met mogelijk gevaar is besloten alle branderkoppen te vervangen voor een type waarbij ZELFS bij slecht onderhoud geen direkt gevaar kan ontstaan.

Om alle spookverhalen te voorkomen kunnen mensen met vragen hun ERKEND dealer bellen, die hebben alle van Nefit bericht gehad.
Ketels welke door beunhazen en andere klussers zijn geplaats zijn wellicht niet bekend, en is het verstandig om de ombouw toch te laten uitvoeren door een dealer.

Ik ben GEEN nefit dealer maar gewoon monteur

Dokter, je bent geen dealer, maar begint wel direct Nefit te verdedigen.

Op de site van Nefit (het dealerdeel) staat DUIDELIJK vermeld, dat de DEALERS de adressen moeten melden. Er staat NERGENS, dat Nefit adressen gaat opzoeken en versturen etc.

Inderdaad als de garantiekaart is ingestuurd, dan hebben ze de adressen en als Nefit het dan netjes zou doen, dan stuurt Nefit ZELF een bericht naar haar eindklanten. Het is toch een veiligheiditem. De trigger ligt bij Nefit.

En hang aub niet de zielige monteur uit, die een hekel heeft aan klussers, want dat kun je tussen de regels doorlezen.

Er is blijkbaar een veiligheidrisico, want anders beginnen ze niet aan zoiets, dus laat Nefit het ook gewoon in de krant zetten.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door chat »

Tja, waarom zou het noodzakelijk zijn om een installateur die jaarlijks goed onderhoud uitvoert een branderthemostaat en brander te vervangen?

Of is er meer? slecht onderhoud van de monteurs of zo? :lol:
Dokter, je bent geen dealer, maar begint wel direct Nefit te verdedigen.
Andersom denk ik Nefit verdedigt de monteurs die er een potje van maken, degene die nooit onderhoud laten plegen (de risico doelgroep) Worden toch niet bereikt op deze manier. :wink:

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door berna »

De dealers krijgen een overzicht gestuurd van de door hun geplaatste ketels.
Dit is idd niet waar, de installateurs dienen de adressen aan te leveren. Het schijnt zo te zijn dat de VWA ook bij deze actie betrokken is, en dat die deze werkwijze heeft voorgesteld.
Omdat e.e.a. met goedkeuring van de VWA plaatsvindt, zijn de betrokkenen die ingelicht zijn verplicht om mee te werken en de actie tot een succes te maken. De installateurs zijn dus verplicht om óf de adressen waarvan de installateur weet dat er een dergelijk toestel is geplaatst aan de betreffende fabrikant door te geven óf de gegeven opdracht zelf uit voeren. Indien men weigert mee te werken kan men strafrechtelijk vervolgd worden. E.e.a. is dus beslist niet vrijblijvend voor de betrokken en ingelichte partijen.
Bovenstaand heeft op zich niets met de betrokken fabrikant te maken, maar dit is wettelijk zo beschreven op het moment dat een fabrikant de VWA inlicht over een bepaald probleem.
Hetzelfde gebeurt regelmatig met autofabrikanten. Het VWA beslist vervolgens of de situatie dusdanig ernstig is dat de betreffende fabrikant middels de media (kranten) moet melden of niet. Blijkbaar is deze situatie niet ernstig genoeg om e.e.a. middels de media niet buiten te brengen, anders had de VWA beslist deze verplichting opgelegd aan deze fabrikant.

Groetjes Berna

Keteldokter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2007 15:05

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door Keteldokter »

Elke dealer kan een adressenbestand krijgen van nefit waar de door hem geplaatste ketels hangen.

Als iemand met zijn auto verongelukt omdat jarenlang onderhoud is verzuimd word dat normaal gevonden, een auto heeft immers goed onderhoud nodig, een cv ketel die de 24/7 brand/standby staat moet maar veilig blijven zonder onderhoud?

De branderkoppen worden kosteloos vervangen om te voorkomen dat ZELFS bij slecht onderhoud de ketel toch niet voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Vind dat toch wel klasse van nefit.

Overigens heeft ook Vaillant een dergelijk probleem gehad met branderpakkingen, die hebben dit NIET gemeld aan aan de VWA, maar wel netjes opgelost via de dealers.

En ach ruma, noem mij maar zielige monteur, ik heb geen hekel aan klussers, maar er zijn dingen die een doe-het- zelver niet moet doen, een gastoestel kan hierdoor een levensgevaarlijk apparaat worden.
Je buren zullen maar een dergelijk apparaat hebben.....

Ondanks dat het al jaren word geroepen is er helaas nog steeds geen verplichte apk keuring voor gastoestellen, doorverbonden beveiligingen, lekkende gasleidingen en zeer brandgevaarlijke toestellen kom ik helaas met regelmaat tegen.

energieservice
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 feb 2008 20:19

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door energieservice »

:twisted: wat een gezeik allemaal :twisted:

Gewoon goed onderhoud laten uitvoeren, paar tientjes per jaar scheelt een hoop gedoe en langere levensduur van je ketel.

Iedereen heeft er verstand van hier op dit forum, iedereen aan het doe het zelven.

De Smartline is een perfecte ketel en wordt nog bij honderden per dag van de band gerold. :wink:

pijkie
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:28

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door pijkie »

Wij hebben dus zo'n nefit smart line.
Godzijdank kregen we een paar weken geleden een storing!!!!!
Nu ben ik er blij om. Vandaag is de dealer geweest om de brander te vervangen.
Ik moet er niet aan denken, wat er had kunnen gebeuren.

Ons zoontje slaapt wel op de zolder, vlak bij de ketel.
Toen ik belde met mijn dealer, kon hij meteen zien dat wij de Smartline hadden. Ik ga er vanuit dat de meeste dealers deze gegevens wel na kunnen zoeken.
Nefit heeft een jaar de tijd genomen om alles te verhelpen. Hopenlijk gebeuren er in de tussentijd geen andere gekke dingen.

Moeten dit soort berichten niet levensgroot in de krant????

energieservice
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 feb 2008 20:19

Re: nefit smartline

Ongelezen bericht door energieservice »

:shock: Nee, dit moet zeker niet levensgroot in de krant.

Je veroorzaakt een enorme schrikreactie van mensen die een Smartline hebben hangen, als je kijkt naar de enorme aantallen die geleverd zijn en hoeveel storingen er bekend zijn, dan is er zeker geen reden tot paniek.

Heb je een servicecontract bij de ketel, dan weet het uitvoerende bedrijf dat er een nieuwe branderkop gemonteerd dient te worden.

Het bedrijf hoeft overigens geen Nefit dealer te zijn.

Nogmaals geen paniek :) nergens voor nodig.

Gesloten