Ik kan me nog een tv-scène herinneren waarmbij een Amerikaan, en jawel een echte health-freak zich voor het eerst op Europese grond bevond in ons eigen Schiphol.
Die man kwam er maar niet uit: overal hingen stickers verboden te roken, en wat deed iedereen? Juist gewoon roken! Hij had er last van, maar ook van zijn Amerikaanse rechtstaat. Hij attendeerde de politie op de sticker: roken verboden!!!
De politie zegt vervolgens tegen hem: daar kunnen wij niks aan doen dat is aan Schiphol. U moet bij Schiphol uw beklag invoeren.
Huh?!!! (allebei verbaasd)
Hoewel die Amerikaan echt een pietleut was, zou ik er ook niks van begrijpen. Een bord verboden in te rijden, behoort toch ook tot orde-handhaving van de (verkeers)politie? ipv bv. beklag bij gemeente?
Ik snap het soms ook niet meer. Wel of niet, maar niet vaag.
Cultuur speelt zeker een rol want de vluchthaven van Heraklion heeft ook een rokers- en niet-rokers gedeelte. Nou niemand die zich daar wat van aantrekt. Zaten wij daar wel met 5 uur vertraging, proestend en wel een eind weg te stinken. Zelfs de smoglucht boven Athene is dan nog schoner.
Laatst stond ik in een restaurant, dat ook een rookvrij gedeelte heeft. Helpt natuurlijk niks, maar goed, het is er. Bij bestelling ruik ik iets vreemds...hash/wiet. Gatver!! Ik werd woest, die troep moet ik niet. Blow jezelf maar verrot in je eigen ruimte...maar het interesseert niemand een donder. Het zijn klanten, mevrouw....
Soms weet ik echt niet meer. Zeikerd of in je recht? Waar houdt het op?
Hilarisch!!!
Misschien een nieuw beroep voor in de toekomst: de rook-politie