LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken via uitzendbureau

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.

Werken via uitzendbureau?

Ja, dan ben ik tenminste aan de slag
17
41%
Nee, want als het werk stopt is het zo´n gedoe weer WW aan te vragen
2
5%
Ja, alleen als het een klus voor langere tijd is met uitzicht op contract
10
24%
Nee, ik wil helemaal niet werken (speciaal voor Eddie)
2
5%
Ja, maar alleen als het werk aan al mijn eisen voldoet
3
7%
Nee, om andere reden (graag reactie)
4
10%
Ja, om andere reden (graag reactie)
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 41

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door chubi »

Nou ik vind een uitzendbureau prettig werken. Elke week je geld. Ook kun je vrij nemen wanneer je wilt. Je kunt dan wel ontslagen worden,maar goed. Ik zou het zo weer doen.

Vaak zijn die hoofdbureau's van die mafkezen. Had last van USG.
Wat een rotbedrijf.
Voordat ik bij dit uitzendbureau werkte,had ik gesolliciteerd bij USG. Ik moest 3 gesprekken doen. Waarvan ze 1tje helemaal niet kwamen opdagen en de 2 gesprekken die ik daar had wat ik ook bijna voor niets gekomen. Wel 1 uur met de trein moeten reizen en 1 uur terug.
Ze maakte afspraken die helemaal misliepen. Echt vreselijk. Niets excuses. Bij het uitzendbureau ben ik trouwens prima geholpen. Ik moest wel door het hoofdkantoor 4 weken wachten op mijn geld. Maar dankzij de dames van het uitzendbureau zijn ze er nog sneller achteraan gegaan. USG was steeds mijn kopie paspoort kwijt en loonbelasting verklaring. Erg leuk,maar niet heus.
Die meiden zijn 2x naar mijn werk geweest om kopie paspoort en loonbelasting op te halen. DAt vond ik tof.
Ik heb nu een jaarcontract,maar ik zou liever via een uzb willen werken. Vind de vrijheden een stuk leuker. Maar helaas.

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

inderdaad krijg je elke week je geld maar geef mij maar het goeie ouwe maandsalaris. Tuurlijk kun je vrij nemen wanneer je wilt je wordt tenslotte die dag niet betaald.

tenzij je natuurlijk genoeg vakantiedagen hebt opgebouwd.

wie of wat is USG ? :?:

HeleneJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2005 10:54

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door HeleneJ »

Je kan via een uitzendbureau ook maandelijks betaald worden.
Weet niet of het bij allemaal zo is, tot nu toe heb ik altijd nog de keuze gehad. Werk nu 6 jaar via uitzendbureaus.

Kunnen ze bij Calder weer met de eer gaan strijken, dat ik geplaatst ben, da's dan weer minder. (hoeven alle zogenaamde consulenten hier op het forum niet op te reageren, hebben julie al gedaan, zonder succes overigens, want het blijft weggegooid geld)

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door kidcat »

Helene,
gefeliciteerd met je baan! Voor jaren.....wauw! Lucky you :wink:

Chubi schreef:
Nou ik vind een uitzendbureau prettig werken. Elke week je geld.
Aan de ene kant vind ik dat ook wel lekker, maar aan de andere kant moet ik Tomaatje gelijk geven. De huur, gas en licht etc. gaan er allemaal aan het einde van de maand af... En dan is het soms een enorm gepuzzel om genoeg op je rekening te hebben staan zodat al die afschrijvingen er ook af kúnnen.

En je geld aan het eind van de maand in één keer gestort krijgen, dat was er bij mijn UZB niet bij. konden ze niet aan beginnen, zeiden ze...
Misschien toch inderdaad een beetje een obscure toko? (zie mijn vorige opmerkingen in dit topic)
Het lijkt er wel op!

Groet,
Kid

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door kidcat »

Kunnen ze bij Calder weer met de eer gaan strijken, dat ik geplaatst ben, da's dan weer minder. (hoeven alle zogenaamde consulenten hier op het forum niet op te reageren, hebben julie al gedaan, zonder succes overigens, want het blijft weggegooid geld)
Amen! :D :D :D 8)

Sorry goede consulenten op het forum (die zijn er , dat weet ik zeker!), maar ik ben het hier helemaal mee eens!

Kid

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

en dan hebben we het nog niet gehad over de collega's van een uitzendkracht die toch allemaal bijna hetzelfde werk doen en worden toch beter betaald dan de uitzendkracht.

dan maar liever toch een vaste aanstelling.

mijn zogeheten collega's verdienen zo'n 200 euro meer als ik en we doen hetzelfde werk.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door chubi »

wie of wat is USG
Usg is het moederbedrijf van Unique,Start etc etc.

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door kidcat »

Tomaatje heeft wat salaris betreft gelijk... Als uzk verdien je minder voor hetzelfde werk.
Was bij ons op school ook zo, daar ben ik onlangs toevallig achtergekomen. Het salaris waar wij ID'ers ons een volle week voor uit de naad werkten, kwam overeen met krap 3 dagen werk voor een (startende) leerkracht.

Laatst was er een item op tv (weet helaas niet meer bij wie) over de 'klasse der werkende armen' . Ik heb zo'n K*Tgevoel dat wij daar bij horen :(
En het wordt alleen maar erger.....

Effe off-topic:
Neem nou de zorgtoeslag. Wij hebben de beschikking binnen, en die is om te janken.... De toeslag die we krijgen is 36 euri per maand, voor 2 personen waarvan één gehandicapt, en afhankelijk van vrachten (dure!) medicijnen.... Mijn WW aanvraag is ook (eindelijk) toegekend, en ik zou het moeten doen met een door UWV berekend dagloon waar een Pool nog niet z'n nest voor uit zou komen. En die zijn toch niet zo veeleisend dacht ik...

Variatie op een bekende slogan:
dit kabinet maakt meer kapot dan je lief is

Een voorspoedig 2006 :twisted:

Kid

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Hoi kidcat,

Ik moet eerlijk zeggen dat het bijna niet meer de moeite is om uberhaubt nog te gaan werken.

Volgens mij zijn we beter af in de sociale dienst. ook beslist geen vetpot maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Als werkende arme wordt je nu eenmaal extra gestraft.

In de soos hebben ze tenminste een zorgverzekering special voor de minima waar ik als werkende arme mezelf toch ook toe reken. en je hoeft geen belasting meer te betalen en nog een paar zaken.

Eerlijk gezegd heb ik in iedergeval geen zin in kerst met al die vrolijke mensen en de verplichte kerst cadautjes. voor mij hoeft het niet maar voor de goede vrede.

earthling
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 dec 2005 19:26

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door earthling »

Tja helaas blijkt het nog mogenlijk om sollicitatie's op te schrijven en zo je uitkering veilig te houden en daarmee voordeel halen uit de situatie terwijl men vaak gewoon kan werken maar het lekker vertikt..
Wie kent zo iemand? ik ken er twee al zie ik ze liever gaan dan komen.
Het uitzendbureau was voor mij een nieuwe start in het bedrijf waar ik nu werkzaam ben, niet omdat ik me ingeschreven had hoor... ben zelfr ernaartoe gegaan en heb een sollicitatiegesprek gehad bij het bedrijf en zij wilde dat ik via het uitzendbureau zou starten bij hen en zo geschiedde.
Alle uitzendbureau's waar ik me ingeschreven heb moeten nog steeds een eerste baan aanbieden en ja zelfs waar ik op een baan gereageerd heb moeten nog melden of ik ervoor in aanmerking kom... das al een jaar geleden nu en dus zal het antwoord ongetwijfeld nee zijn :roll:
Liever zien ze hoogopgeleid personeel want dat verdient beter, ze zitten er echt niet voor jou of mij.
Niet dat ze niet aardig zijn hoor of zeker niet onknap.... maar das juist de formule, wie is er niet aardig tegen iemand waaraan je geld verdient zonder er iets voor hoeven te doen? stel je voor hoeveel mensen er niet voor zo een uitzendbureau werken...
Duidelijk mag zijn dat je als kansarme er niet beter van zal worden of je moet welwillend zijn om €8,10 per uur te verdienen door aan een lopende band te staan bij een vuilstort in het stof en herrie.
dat was het enige wat tenminste één uitzendbureau voor me had.

Ik vraag me trouwens af hoe je in godsnaam iets moet opbouwen voor je oude dag voorzover je die haalt met dit huidige beleid.. m.i niet mogenlijk.
wellicht een leuke voor een nieuwe topic?

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Nou ja over solliciteren gesproken, in al die tijd dat ik werkloos (was) ben ik nog nooit gecontroleerd op mijn sollicitaties ik haalde ze gewoon uit de gouden gids zelfs met telefoon nummer erbij.

De waarheid is ook dat ze bij het UWV aan het reorganiseren waren en vanwege het personeelstekort ook beslist geen tijd hadden om alles sollicitaties echt na te gaan. Ze hebben wel wat beters te doen denk ik ook. alleen als ze het echt gingen vermoeden moest je op het matje komen.

Gelukkig ben ik continue de dans ontsprongen en solliciteerde ik alleen op de baantjes waar ik echt wat in zag. en uiteraard bleef ik altijd vrolijk meewerken aan mijn zogeheten RIB traject.

En tsja dat sommige mensen niet meer willen werken kan in me eenigzins nog wel voorstellen ook. Toch zijn dat type mensen voormij echt niet minder.

earthling
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 dec 2005 19:26

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door earthling »

Minder zijn ze niet, maar ik heb ook geen begrip ervoor.
Het zijn wel de belastingcenten die we allen betalen waardoor die bijstand mogenlijk is voor mensen die deze echt nodig hebben zonder misbruik ervan te maken, ik ben er dan ook voor dat er een lichtje opgaat en men met bewijzen moet komen van de opgegeven sollicitatie's dmv een briefje met stempel bijvoorbeeld :roll:

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

daar ben ik het wel mee eens. De bijstand is in princiepe ook maar tijdelijk. Toch is het ook niet makkelijk om er weer uit te komen.

In princiepe had ik ook naar de bijstand gemoeten. Toen ik op het CWI was om mijn bijstand aan te vragen heb ik ook eerst gevraagd of ze me niet beter eerst aan een baan konden helpen.

Maar dat ging ook weer niet want ze bemiddelen niet voor langdurig werklozen die best nog "wel" willen werken maar totaal geen enkele vorm van medewerking krijgen.

op de valreep vond ik een uitzendbaantje niet mijn eerste keus maar het is verloopig niet anders.

toch kan ik me ook goed voorstellen dat een hoop mensen moe worden om van het bekende kastje naar de muur te worden gestuurd en gewoon geen zin meer hebben om te gaan werken.

want eenmaal in de bijstand krijg je meer tegenwerking dan medewerking.

HeleneJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2005 10:54

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door HeleneJ »

Kidcat, dank u!
Heb het erg naar m'n zin, leuk jong team en val met m'n neus in de boter; de kerstborrel o.a. en verdien ook leuk!

Wens bij deze alle forumgebruikers fijne dagen toe en een goede jaarwisseling!

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

heb het niet naar mn zin , oud team suffe collega's de een nog maffer dan de andere , val niet met mn neus in de boter maar wel er naast :wink: lekker kerst ontbijtje gehad. (op kosten van de zaak gelukkig en werd nog loondoorbetaald ook anders was ik niet gekomen), verdiend slecht.

Gaap :lol: slaapverwekkend die feestdagen de dagen van de "sociale verplichtingen"

gewoonpeter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2006 21:50

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door gewoonpeter »

hoi ik ben peter 25 jaar
ik werk al 9 jaar voor verschillende uitzendburo's
en als ik eerlijk maar zijn zijn het gewoon
nuttelose koppelbazen geworden
ze helpen je aan een baan voor korte termijn
en als je er al 10 of meer heb gehad en je wil verder
gaan naar werk zoeken dan word er al veel gezegd je heb een onstabiel werk verleden en dat hoor ik al een tijd aan
voor mij mogen alle uitzendburo's me kont kussen
je heb er niks aan het is dat ik niet graag thuis zit
en niet wil genieten van een uitkering
maar anders had ik nooit voor een uitzendburo gewerkt

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door Fiore »

ik heb met veel plezier het afgelopen jaar bij een grote bank gewerkt, via een uitzendbureau. Altijd vriendelijk geholpen, en binnen 3 weken had ik een baan. Ook met vragen kon ik altijd bij ze terecht en ook nooit problemen gehad met betalingen. De baan zou voor een maand zijn, dat werden toen ik er eenmaal zat 3 maanden en uiteindelijk heb ik er bijna een jaar gezeten. Uiteindelijk heb ik zelf ergens anders een vaste baan gevonden, maar van mij geen negatief woord (over dit bureau dan), ze helpen je toch maar mooi bij het vinden van een baan, iets dat ik niet van het uwv kan zeggen (die zeiden 'dan ga je maar schoonmaken')

mmg
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 dec 2005 19:41

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door mmg »

Uitzendbureaus zijn net als andere instanties. Je moet de goeie eruit kunnen pikken! Een ding is wel belangrijk om in het hoofd te houden. Vast werk bestaat niet meer! Het is niet zoals jaren geleden dat je vanuit een uitzendbaan direct naar een vaste baan rolde. Steeds vaker merk je dat mensen langere tijd bij diverse opdrachtgevers werken, op een fase A uitzendovereenkomst.

Voor de mensen die er wat minder over weten :

Je hebt tegenwoordig 3 fases. Fase A, B en C.

Fase A duurt 1.5 jaar (er vanuitgaand dat je wekelijks werkt). In deze anderhalf jaar kun je zowel Fase A uitzendovereenkomsten als Fase A bepaalde tijd overeenkomsten krijgen. Als je een Fase A voor bepaalde tijd krijgt, let dan op het volgende : ondanks de tijdelijkheid van het contract kan het wel zijn dat je geen loon krijgt als je niet werkt!! Dit is namelijk een gemeen addertje in de CAO voor Uitzendkrachten en de flexwet! Ga hier dus niet zomaar mee akkoord en vraag het ook aan je intercedent! Ditzelfde kan voor ziekte gelden.

Fase B duurt maximaal 2 jaar, en hierin kun je maximaal 8 contracten krijgen voor bepaalde tijd. Krijg je dus 8 x een contract voor één week, ben je met 8 weken door je contracten heen, en ga je naar Fase C.

Fase C is arbeidsovereenkomst bij het uitzendbureau voor ONBEPAALDE TIJD.

Zit je in bv fase B en ben je er drie maanden uit? Dan val je automatisch terug naar het begin van de fase en mag je weer max 8 contracten in 2 jaar krijgen. Ben je er een jaar uit?? Dan val je terug naar Fase A, ongeacht in welke fase je zat!

Wat is er handig om te vragen bij uitzendwerk?
- Als je fase A bepaalde tijd krijgt, vraag altijd hoe het zit met loondoorbetalingsverplichting bij geen werk. Een uzb is niet verplicht je te melden hoe het zit, altijd zelf vragen. Zelfde geldt voor ziekte.
- Als je in fase A uitzendovereenkomst 2x ziek bent bij één opdrachtgever is er stront aan de knikker. Als je namelijk dan door het bedrijf wordt overgenomen moeten zijn je direct een contract voor onbepaalde tijd geven. Dit heeft met de flex wet te maken, die schrijft voor dat ziekte einde werk is, en het beginnen weer met werk een nieuw contract is. Een werkgever kan alleen maar 3 contracten in 3 jaar geven.Als jij dus twee keer ziek bent geweest en voor de derde keer gaat starten bij diezelfde werkgever ziet het UWV dat als het derde contract. Ga je dan over naar die werkgever (in dienst bij), dan zegt het UWV dat de 3=3 regel (max. 3 contracten in 3 jaar) van toepassing is, en dan is de werkgever het haasje. Dit houdt in dat je het risico loopt bij de uzb dat ze je niet meer inzetten als je te vaak ziek bent!!!! En houd dit goed bij, want je hebt namelijk geen recht op een uitkering omdat je volgens het UWV een vaste baan hebt!!
- Ga alleen in zee met uzb's die zijn aangesloten bij de ABU of de NBBU, het keurmerk voor uitzendbureaus. Dit inverband met de afdracht van premies. Als je toevallig bij een malafide bureau zit, en er worden geen premies afgedragen kan jij je recht op een uitkering kwijtraken.

Vragen? Ik beantwoord ze graag!!

tomaatje
Berichten: 318
Lid geworden op: 13 dec 2005 20:27

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door tomaatje »

Hoi mmg bedankt voor de info.

Ik ben momenteel bij capac (een onderdeel van randstaduzb) werkzaam op de bloemenveiling. Ik werk er nu al zo'n 2 maanden en ik heb nog steeds geen loonstrook ontvangen toen ik het ging vragen bleek dat ze daar op het hoofdkantoor problemen mee hadden.

wat is daar aan te doen ?

ook krijg ik mijn geld steeds op andere dagen gestort de ene keer op woensdag de andere keer op donderdag of vrijdag, en soms helemaal niet. Hoe zit dat nou precies ?

mmg
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 dec 2005 19:41

Re: Werken via uitzendbureau

Ongelezen bericht door mmg »

Heej Tomaatje,

Op een andere dag kan helaas soms voorkomen. Als jij zelf niet voor je uren zorgt, en deze dus in dit geval door de veiling worden doorgegeven, kan het zijn dat het per week verschilt. Helaas heeft een uzb een getekend formulier of uren van de opdrachtgever nodig om de uren te mogen verlonen. Als de opdrachtgever dus één dag te laat is, krijg je gelijk je geld ook later. De meeste uzb's verlonen 2x per week. Maandag en woensdag of donderdag. Wel is een uitzendbureau verplicht om jou uit te betalen in de week na de gewerkte week. En dit moet dus uiterlijk op de vrijdag na die week gebeuren. Heb je postbank?? Dan kan het soms ook aan de postbank liggen. Als ze de betaling er iets later uitdoen dan normaal heb je je geld zo een dag later. Als je geen geld hebt gekregen maar wel hebt gewerkt, moeten zij dat direct toch uitbetalen. Tenzij jij zelf je uren inlevert en je dit niet hebt gedaan... dan wordt het met de week erna meegenomen.

Loonstrook zijn ze verplicht te verstrekken, probleem op het hoofdkantoor of niet. Dat is hun probleem. Jij hebt hem nodig voor de uitkerende instantie als je plots op straat komt te staan. Die loonstrook mag je op een beleefde manier gewoon eisen. Gewoon aangeven dat je dat ding nodig hebt om te bewijzen dat je werkt, of voor je huursubsidie of wat dan ook. Zij moeten dat verstrekken, dat zijn ze namelijk verplicht.

Succes en als je meer vragen hebt, roep je maar!

Gesloten