LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Zoals al eerder aangegeven de Essent-optie zal niet werken want Essent kent al langer een verplichte betaling voor acceptgirokaarten. Dit ongeacht of ze het bedrag voor de netwerkbeheerder in rekening brengen of niet.
En wat was daar anders dan wat ik vertelde?

Greenchoice is zoals ik zei de enig bij mij bekende leverancier waarbij je geen rekening meer van je netbeheerder krijgt en die ook geen kosten voor de acceptgiro rekent. Zoals ik zelf al aangaf voldoet Essent alleen aan het eerste.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Quote:
Als ik mijn auto na een servicebeurt ga ophalen zou ik ook heel raar staan te kijken als er bv een post "factuurpapier en inktverbruik" op de factuur zou staan...
"

Dit wordt meegenomen omder de post "kleine materialen"
Kijk, da's nou overal een antwoord op hebben....

En da's waarom ik zelden naar een dealer ga, want een post kleine materialen (als % van een nota als ik het goed heb) wordt ik ook niet goed van, doe normaal....

Laat ik het dan maar zo zeggen, als jij naar de supermarkt gaat en je moet betalen zou je ook raar staan te kijken als de cassiere je een euro extra vroeg voor de eventuele bankkosten die ze gaan maken... En niet gaan zeggen dat dat wat anders is, is precies hetzelfde !!
Da's nl ook een bedrijf met klanten en bedrijfskosten.
En dan ga je natuurlijk zeggen dat mocht het zover komen, je daar alle begrip voor zou hebben, het lachen vergaat je wel als je een pot pindakaas gaat halen en die kost opeens een euro duurder...

Flauwekul is het, niet anders...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Laat ik het dan maar zo zeggen, als jij naar de supermarkt gaat en je moet betalen zou je ook raar staan te kijken als de cassiere je een euro extra vroeg voor de eventuele bankkosten die ze gaan maken... En niet gaan zeggen dat dat wat anders is, is precies hetzelfde !!
Ik kan me nog herinneren en dat is nog geen 2 jaar geleden dat, wanneer je beneden een bepaald bedrag met je pinpas wilde betalen, een klein bedrag extra moest betalen om te mogen pinnen.

Neem van mij aan linksom of rechtsom, als men de kosten op een legale weg kan verhalen laat geen enkel bedrijf dat liggen. Er zijn nu eenmaal kosten verbonden aan het betalingssysteem.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Ja klopt, is bij sommige winkels nog zo. En andere winkels willen dat als je contant betaalt je een boete krijgt, was laatst in het nieuws.

Wat moet je godv.....dan nog ?

Leegroven die winkels..

daddo
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door daddo »

Ik ben het geneusel een beetje zat.We dwalen af van waarom het gaat.
Het Nuon zal als ieder bedrijf zijn prijs bepalen op inkoop,kosten en winst.Al jaren worden we belazerd.Ik heb gekeken op jaar opgaves vanaf 1999.Er zijn alleen maar regeltjes bij gekomen die ons geld kosten.Hoe zal ik via het volgende voorbeeld uitleggen.
Stel;Een brood bij de bakker kost nu €1,80 gesneden en verpakt.
Nu gaat de bakker opereren als het Nuon.
Ik kom bij de bakker binnen €0,50 bijdrage winkelhuur.Vraag de verkoopster om een brood €0,50 bijdrage loonkosten.Snijden van het brood €0,90 bijdrage handeling en slijtage snijmachine.Het zakje €0,50 bijdrage verpakkingskosten.Voor ik afreken wordt er gemeld dat er nog €2,00 bij komt voor het gebruik van de bakkerij,oven enz.en€0,50 voor het verwerken met de kassa.Reken maar uit wat je broodje van €1,80 je nu kost.Zo werkt het nu en we kunnen er met ons allen schijnbaar niets aan doen omdat het wordt toegestaan door de overheid,maar eigenlijk vindt ik het nog erger door onszelf.Het wordt tijd voor aktie om deze graaicultuur een halt toe te roepen.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

daddo, een paar berichten hierboven probeerde ik hetzelfde uit te leggen middels eenzelfde soort voorbeeld , dus helemaal met je eens.
Nogmaals, het wol wordt ons ove ronze ogen getrokken, en het viel me tegen dat een beetje "kassa" ook niet het "basisprobleem" aanpakte.

Niet alleen de acceptgiro kost geld, ook de medewerkster in dat callcentre, het gebouw, de mensen die het gas uit de grond halen enz enz. En deze kosten jaarlijks ook meer geld, net als onze kuub gas jaarlijks omhoog gaat. Waarom dan die lullige acceptgiro als bedrijfsrisico opeens op de klant afschuiven getuigt van lafbekkerij

Opti
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2006 18:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Opti »

Ik heb me dat eerder ook al eens afgevraagd hoe het kan dat er steeds meer op de afrekening staat.

Wat ik heb begrepen is dat het bedrijf richtlijnen van de DTe heeft gekregen om bepaalde dingen op de afrekening te moeten zetten. Kijk maar eens bij http://www.dte.nl/nederlands/consumente ... .asp#link9

Vroeger stond alles heel beperkt op de afrekening. In verband met de vrije markt, moet alles opgesplits worden en lijkt het alsof er steeds meer in rekening gebracht wordt. In werkelijkheid wordt alles gewoon specifieker vermeld... en dat dus dankzij de toezichthouder DTe!

G.Moore
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door G.Moore »

Ik dank dat een bedrijf aannemenlijk kan maken
dat het betalen d.m.v. een acceptgiro extra kosten
met zich meebrengt vergeleken met automatische
incasso.
Maar..., ik denk niet dat een bedrijf aannemenlijk
kan maken maken dat dat een overschrijving door
de klant meerkosten met zich meebrengt. Mits deze
tijdig en op een eenduidige wijze plaatsvind.
Een dergelijke betaling kan eveneens volledig
automatisch worden verwerkt.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

G.Moore,
Maar..., ik denk niet dat een bedrijf aannemenlijk
kan maken maken dat dat een overschrijving door
de klant meerkosten met zich meebrengt.
Als de klant altijd precies op tijd overmaakt, zou u voor een groot deel gelijk kunnen hebben, maar

- hoeveel % van de automatisch betalers, betaalt op tijd, denkt u?, en
- hoe hoog zou dit percentage liggen bij iedereen die zelf overschrijft (bv. internetbankieren) zonder acceptgiro te gebruiken?

De crux zit 'm niet in de betalingswijze, maar in wie het initiatief heeft om de betaling in gang te zetten.
Een bedrijf kan, denk ik, heel goed aannemelijk, dat ook de door u voorgestelde betalingswijze meerkosten (voor alle klanten) met zich meebrengt.
Dat ligt niet alleen aan de administratieve verwerking.

Mariska24
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2006 16:42

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Mariska24 »

We zijn allemaal Nederlanders; we willen altijd alles gratis of goedkoop, nu kan je 3 manieren kiezen om te betalen, waarvan 2 gratis...., waarvan 1 onafhankelijk en gratis... Waarom moeilijk doen...

Al moet ik wel toegeven als je voor de onafhankelijke en gratis kiest dat je wel weer gedwongen wordt om i-net te hebben... :roll:

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Mariska24,


Volgens mij is er maar 1 gratis: nl. automatisch...
De reden: zie mijn vorige bericht in reactie op G.Moore


Groet,
Gerland

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Kennelijk is het dus zo dat bedrijven als Nuon hun klanten mogen beboeten voor het blijven gebruiken van de acceptgiro of het gebruiken van internet-bankieren. Je kunt het ook anders zeggen (en dat is meer hun eigen verhaal): die 500.000 klanten brengen hogere administratiekosten met zich mee (t.o.v. de aut-incasso's) en dus is het logisch dat ze dat zelf gaan betalen (om te voorkomen dat die kosten overgeslagen worden op de andere 1.500.000 klanten, toch Gerland? :wink: ).
Juridisch gezien zal het waarschijnlijk allemaal mogen, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd omdat ik geen enkel juridisch tegenargument heb gehoord (HELAAS!!).
Nu even een ander aspect van deze hele zaak.
De meeste (niet allemaal dus!!!) energiebedrijven hebben er, zeker sinds het vrijgeven van de markt, administratief gezien een behoorlijk potje van gemaakt. Als je in dit forum even rondspit en ook in je eigen omgeving eens rondvraagt dan zie je daar de vele (en soms zeer schrijnende) voorbeelden van. De betreffende bedrijven zien dat zelf ook wel (hoop ik althans, en anders worden ze er wel op gewezen door de Dte) maar hebben daar richting de klant tot nu toe tamelijk arrogant over gedaan. Voordat je het weet heb je een incassoburo of een deurwaarder op je nek, ook in de gevallen (en dat zijn er dus duizenden) dat de fout duidelijk ligt in de interne administratie.

Ik vind het logisch dat daarmee (en ook met agressieve klantenwerving, etc) de houding van de gemiddelde klant er eentje wordt of is van: effe uitkijken met deze jongens, ze maken er vaak een potje van, stellen zich arrogant op, geven vaak alleen onder externe dwang hun eigen fouten toe, etc. Maar naar hun aandeelhouders is eigenlijk het enige verhaal: de omzet is het afgelopen jaar weer met tig procent gestegen en de winst ook (o ja, en het personeelsbestand loopt nog steeds terug, knap van ons he?) We hebben daarom besloten onze eigen topman maar weer eens een fors hogere bonus te geven: hij heeft zich zo uit de naad gewerkt voor die hogere omzet, en stel je toch voor dat ie naar het buitenland vertrekt!! LOL

De gemiddelde klant gaat alles extra controleren (voor zover dat mogelijk is) en probeert zoveel mogelijk ook de betalingen die hij aan dit bedrijf verricht helemaal onder controle te houden.

Om in dat klimaat een maatregel te nemen zoals Nuon nu dus doet getuigt van weinig kennis van klantenpsychologie. Daarnaast vind ik het weer een voorbeeld van voornoemde arrogantie.,

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Het houd toch allemaal wat die 12 euro. :D

Het lijkt wel een soap. Ik vind het onderhand wel grappig worden.
Wat een verhit gedoe.

Gelukkig vandaag weer veel mensen juist blij gemaakt met de automatische incasso. Die hebben er geen omkijken meer naar en geen 12 euro te betalen aan het eind van het jaar. :roll:

Swell
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2006 09:40

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Swell »

Artikel 47 | BW6, Boek 6, Titel 1, Afdeling 6
1. De kosten van betaling komen ten laste van degene die de verbintenis nakomt.


Consumentenbond: Een bedrijf mag de administratiekosten van een acceptgiro doorberekenen aan de klant. Dat mag de werkelijke kosten, zoals het aanmaken, versturen en verwerken van die nota's dan natuurlijk niet overschrijden. Ook moeten bedrijven voor elke acceptgiro een klein bedrag aan de bank betalen. Ook dit bedrag mag doorberekend worden"

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

@indigos:

Dan heb je er nog 490.000 te gaan? :wink:

G.Moore
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door G.Moore »

De reactie van Swell, citaat van de consumentenbond, is
precies wat ik bedoelde in mijn vorige post. Als de klant
de kosten van betaling in rekening kan worden gebracht dan
kan NUON met recht geld vragen voor een acceptgiro. Immers,
zij versturen de giro om de klant in staat te stellen om te
betalen. Echter, Als ik mijn betalingen zelf overmaak en geen acceptgiro's meer wil ontvangen (uiteraard nadat ik NUON
daarvan op de hoogte heb gesteld) dan heeft
NUON geen kosten meer van mijn BETALING. Mogelijk wel van de
administratieve verwerking daarvan, maar dat is hun eigen zaak.

hafever
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door hafever »

Eén antwoord geeft NUON niet op alle klachten: Waarom antidateren ze hun
facturen toch en moet je zo snel betalen?
Ik krijg m'n geld niet de 1e van de maand, maar (meestal) de 23ste.
Hun factuur(acceptgiro) is de 25ste gedateerd en dan heb ik net de
vorige betaald.
O ja, mijn laatste afrekening was nog mooier: Ik had €105,= en €90,=
betaald als termijnbedragen. Mag ik nog bijbetalen (€93,=).
Die 105 was mooi niet verrekend!!

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Het houd toch allemaal wat die 12 euro.

Het lijkt wel een soap. Ik vind het onderhand wel grappig worden.
Wat een verhit gedoe.

Gelukkig vandaag weer veel mensen juist blij gemaakt met de automatische incasso. Die hebben er geen omkijken meer naar en geen 12 euro te betalen aan het eind van het jaar.
Tjoh de arrogantie druipt eraf Indigo. Werkt bij de Nuon zeker ?
Is een voorwaarde om daar te mogen werken zeker ?

En waren die mensen erg blij ??
Moest je nog handtekeningen uitdelen ?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

G. Moore

Als dit uw standpunt blijft:
Als ik mijn betalingen zelf overmaak en geen acceptgiro's meer wil ontvangen (uiteraard nadat ik NUON
daarvan op de hoogte heb gesteld) dan heeft
NUON geen kosten meer van mijn BETALING.
heeft u de discussie zeer selectief gevolgd.

Aan argumenten veel gebrek (aan ongenoegen niet, en dat is uw goed recht), dus we geven de feiten een geheel eigen draai.
Mogelijk wel van de
administratieve verwerking daarvan, maar dat is hun eigen zaak.
Dat is het dus niet!

indigos
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 apr 2006 02:29

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door indigos »

Tjoh de arrogantie druipt eraf Indigo. Werkt bij de Nuon zeker ?
Is een voorwaarde om daar te mogen werken zeker ?

En waren die mensen erg blij ??
Moest je nog handtekeningen uitdelen ?
:D !!

Zo de grootste zeikerd is ook weer langs geweest. Ik wist wel dat je op me zou reageren. Zo voorspelbaar. En juist om jou moet ik zo lachen. Wat een probleem maak je er toch van.

Get a Life drol!

Gesloten