LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medion MD 8808 pc

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door joopataa »

Bron,, alles over windows XP home edition.van Robert Cowart en brian Knittel. ISBN 90-430-0962-8. trefwoord Xp besturingssysteem.Wat zit er niet in Windows XP Home. Geen ondersteuning van geavanceerde beheerfuncties// Geen ondersteuning voor verbindingen met een domeincontroller//GEEN multiproccesorondersteuning,,De laatste zin Home Editoin ondersteunt alleen Enkelvoudige processorsystemen.

En er zit ook geen ondersteuning voor dynamische schijven, geen ondersteuning voor encryptie of toegangsbeheer op bestandniveau,
Geen ondersteuning voor geavanceerde netwerkfuncties. De gegevens uit dit 1000 pagina tellend boek komt voort uit de info van Microsoft USA. Er zit dus GEEN ondersteuning voor multiprocessors.Het boek is in het nederlands en te koop bij het computercollectief op de amstel voor €39.-. Hoop dat dit de zaak duidelijk maakt.

Joopataa

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Aanvulling:

Een dual-core processor zijn twee verschillende processoren in 1 behuizing!

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door joopataa »

Klopt, En in een ander boek over Windows XP home mede geschreven door de bij velen bekende Dennis Gandasoebrata,genaamd
Het grote alles in 1 boek computerboek worden dezelfde uitsluitingen gegeven.ISDN-90-430-1102-9. Dus GEEN ondersteuning van multiprocessors in windows XP Home.

Joopataa

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb zelf met de verschillende fabrikanten en met Microsoft gebeld.
Zij bevestigen mijn uitleg.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door joopataa »

Dat doe ik toch ook dacht ik? of sloeg het niet op mij.

Joopataa

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat doe ik toch ook dacht ik? of sloeg het niet op mij.

Joopataa
Nee hoor.

marc58
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2006 14:32

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door marc58 »

vanwaar dan die twee VERSCHILLENDE grafieken in aparaatbeheer,waar je er normaal maar een hebt?leg me dat eens uit.
of zou dat een virtuele processos zijn, zoals bij alkohol 120%een virtuele schijf kan maken. :D :D :D

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door joopataa »

Denk inderdaad dat het een virtuele processor is die je ziet want zoals overduidelijk is aangegeven ondersteunt XP Home het niet. Zie de uitleg een stukje terug.

Joopataa

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

vanwaar dan die twee VERSCHILLENDE grafieken in aparaatbeheer,waar je er normaal maar een hebt?leg me dat eens uit.
of zou dat een virtuele processos zijn, zoals bij alkohol 120%een virtuele schijf kan maken.


Daarbij komt ook nog dat de dual-core processoren op dit moment géén hypertreading ondersteunen (Intel).
Dus moet je op je systeem wel WindowsXP Pro of MCE draaien.

marc58
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2006 14:32

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door marc58 »

virtuele cpu :D :D
kan zelf processen aan een bepaalde CORE toewijzen
heb daarjuist de proef op de som genomen
waar normaal beide curven ongeveer gelijkmatig blijven,zie je wanneer je ee proces aan aan 1 van de twee CORE'S toewijst deze curve omhoog schiet van die core aan wie je het proces toegewezen hebt,en de andere curve van de andere core zakt,omdat het proces niet meer over de twee core's verdeeld wordt :!:
en dit zie ook wanneer je een andere core toewijst.
maarja,blijkbaar geloof je alleen maar je eigen waarheid :?

marc58
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2006 14:32

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door marc58 »

en daarbij ik heb gisteren met Bill Gates personlijk gebeld,en die heeft gezegt dat je niet alles moet geloven wat in de boekjes staat :lol: :lol: :lol:

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door joopataa »

Jammer dat je niet zo goed tegen je verlies kan, het laatst genoemde boek is uitgeven in Amerika door microsoft en in Nederland op de markt gebracht door mensen die in ieder geval Wel weten waar ze het over hebben. Maar je hebt helemaal gelijk, Jij hebt de enige XP Home in de hele wereld die wel multiprocessorondersteuning heeft en de rest is gewoon gek, En nu weer lekker buiten gaan spelen en voor donker thuis he.

Joopataa

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door gsm-it »

Een multiprocessor systeem (meer dan één processor chip) kun je natuurlijk niet vergelijken met een single processor systeem waarin één processor met een dual core zit.
In het eerste geval is voor elke processor een aparte XP Professional nodig en in het laatste geval is XP Home edition al voldoende, net als bij een processor met hyperthreading, waarbij slechts sprake is van een dual pipeline voor de single core processor.

Als dit niet klopt, dan worden we opgelicht door Microsoft en de hardware leveranciers die de XP Home edition OEM leveren.
Misschien kan radar bij Bill om uitsluitsel vragen.

Er zit trouwens nog een addertje onder het OEM gras.
De met budget systemen megeleverde OEM versies van XP mogen uitsluitend op die specifieke hardware worden gebruikt.
Een andere PC betekent in dat geval dus ook steeds weer een nieuwe licentie voor XP er bij kopen. De oude licentie zal, met SP2 geinstalleerd, niet draaien op andere hardware.
Een aparte retail-licentie voor Windows XP kan een (beperkt) aantal keren worden geinstalleerd.

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een multiprocessor systeem (meer dan één processor chip) kun je natuurlijk niet vergelijken met een single processor systeem waarin één processor met een dual core zit.
En toch is dat wel zo. Licentie matig is er wel een verschil, technisch niet.
Dus windows ziet dus geen verschil of er 2 aparte losse processoren of 1 processor met 2 kernen in de computer zit.

Hypertreading is weer een hele andere techniek. Daarbij wordt er softwarematig de boel voor de gek gehouden. Je kunt dan met 1 processor 2 processoren simuleren. Hierdoor zal windows dus 2 processoren zien en op die manier ook gebruiken.
Let wel: de processor en het moederbord moeten dit wel ondersteunen!
Dus bij de dual-core processor is hypertreading nog niet mogelijk. Puur omdat Intel deze processoren die hypertreading wel ondersteunen nog niet op de markt brengt. Dan ziet windows 4 processoren.
Als dit niet klopt, dan worden we opgelicht door Microsoft en de hardware leveranciers die de XP Home edition OEM leveren.


De reden dat de home editie dit niet ondersteund is heel simpel.
Windows XP home is bedoeld voor het simpele werk. Dus ondersteund geen meerdere videokaarten, geen meerdere processoren, de beveiligingsopties zijn minder en de netwerkvoorzieningen zijn stukken minder. De reden hiervan is dat een simpele gebruiker die met kantooraplicaties, internet en e-mail bezig is deze opties nooit zal gebruiken en deze "uitgeklede" versie van windows is ook nog goedkoper. Vandaar.
Er zit trouwens nog een addertje onder het OEM gras.
De met budget systemen megeleverde OEM versies van XP mogen uitsluitend op die specifieke hardware worden gebruikt.
Een andere PC betekent in dat geval dus ook steeds weer een nieuwe licentie voor XP er bij kopen. De oude licentie zal, met SP2 geinstalleerd, niet draaien op andere hardware.
Het verschil tussen de OEM en de retail versies is heel simpel:
- OEM (Original Equipment Manufacturor) versie is goedkoper. Deze versie blijft bij de computer en is ook computergebonden. Verkoop je de computer dan moet deze versie ook met de computer meegeleverd worden. Als er problemen zijn met windows dan dien je niet tot Microsoft te wenden maar naar de verkoper waarbij je die windows gekocht hebt.
Daarnaast mag deze versie alleen verkocht worden samen met een nieuw moederbord, geheugen en processor.
Deze "beperkingen" leiden wel toe dat je minder voor windows betaald.
- Retail versie is duurder en mag gewoon los verkocht worden. Als je problemen hebt met windows dan kun je gewoon tot Microsoft wenden.
Een aparte retail-licentie voor Windows XP kan een (beperkt) aantal keren worden geinstalleerd.
Niet helemaal juist. Iedere windows (retail of OEM) mag maar 1 keer tegelijk worden geïnstalleerd. Dus als je 10 computers koopt heb je dus 10 windows licenties nodig. Dus het maakt niet uit of het OEM of retail versies zijn.
Als je een nieuwe computer koopt en je hebt toen voor die oude computer een retail versie gekocht en die computer doe je weg, dan moet je die windows van de oude computer halen en kun je deze op de nieuwe computer installeren. Zoals ik al eerder beschreef kan en mag dit niet met een OEM versie.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door gsm-it »

Als je een nieuwe computer koopt en je hebt toen voor die oude computer een retail versie gekocht en die computer doe je weg, dan moet je die windows van de oude computer halen en kun je deze op de nieuwe computer installeren. Zoals ik al eerder beschreef kan en mag dit niet met een OEM versie.
Dat laatste bedoelde ik ook. Er blijkt echter wel een maximum aantal herinstallaties te zijn. Je hoeft dus niet weer opnieuw Windows XP te kopen in dat geval. OEM kan dus ook duurder zijn als je de gewoonte hebt om je PC's snel weer te vervangen. Te vaak activeren lukt dus niet. Zo vaak neem je trouwens ook niet een andere PC, al kan het wel redelijk vaak gebeuren dat een belangrijk deel van de hardware (BIOS of zelfs moederbord) veranderd wordt.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door gsm-it »

De reden dat de home editie dit niet ondersteund is heel simpel.
Windows XP home is bedoeld voor het simpele werk. Dus ondersteund geen meerdere videokaarten, geen meerdere processoren, de beveiligingsopties zijn minder en de netwerkvoorzieningen zijn stukken minder.
Microsoft heeft, voortbordurend op Windows 2000 Professional en Windows ME, in eerste instantie Windows XP ontwikkeld. Dat was in feite de Windows XP Professional versie. Pas daarna is men men een tweede versie gaan bedenken, waarin een aantal functies niet meer toegankelijk gemaakt zijn en de bediening iets vereenvoudigt is.

Volgens mij zijn Windows XP Professional en Windows XP Home editie in feite één en hetzelfde systeem, met alleen wat andere parameters om een commercieel verschil te creëren. Dat je thuis niet met domains, trees, sites enz. hoeft samen te werken is duidelijk. Ook de beperkte security (behalve die voor de administrator is veilige mode) is wel te begrijpen. Maar dat Microsoft de functionaliteit voor een dual core in de Home edition uitschakelt terwijl de Home edition wel samen met die duurdere hardware wordt verkocht grenst aan oplichterij.

De consument zou daarnaast veel beter duidelijk gemaakt moeten worden dat de OEM versie UITSLUITEND EN ALLEEN voor de op dat moment geleverde hardware geldig is.

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Volgens mij zijn Windows XP Professional en Windows XP Home editie in feite één en hetzelfde systeem, met alleen wat andere parameters om een commercieel verschil te creëren.
Klopt helemaal. De drie versies van windows XP (home, pro en MCE) komen van de dezelfde broncode.
De pro en MCE zijn heel uitgebreidt. De gemiddelde thuisgebruiker heeft deze complete versie niet nodig. Zodoende is er de Home editie gekomen en is nog goedkoper ook.

Maar dat Microsoft de functionaliteit voor een dual core in de Home edition uitschakelt terwijl de Home edition wel samen met die duurdere hardware wordt verkocht grenst aan oplichterij.
Daar ben ik het niet mee eens. De normale thuisgebruiker zal nooit meerdere processoren en videokaarten in zijn systeem hebben. Zodoende zijn deze functies uitgeschakeld.
Wat ik pas oplichting vind is dat er computers verkocht worden die niet voor deze doelgroep geschikt is en daar dan de home editie meeleveren, omdat de prijs laag is. Dus wat medion hier doet is pas oplichting! Bij dit systeem hoort MCE meegeleverd te worden en niet de home editie.
De consument zou daarnaast veel beter duidelijk gemaakt moeten worden dat de OEM versie UITSLUITEND EN ALLEEN voor de op dat moment geleverde hardware geldig is.
Dacht je nu werkelijk dat Dell, Packard-hell en Medion de consument eerlijk zouden voorlichten? Zij zijn verwikkeld in een strijd om het goedkoopste. Zij leveren computers (vooral medion) met dual-channel geheugen met 1 geheugenmodule (wat dus al niet kan) en dual-core processoren samen met windowsXP home. Dus er wordt dan maar 1 kern gebruikt.
Ze zeggen dan wel deze functies inbegrepen, maar ze moeten dan wel zeggen voorbereidt op.........
En wat moet een normale thuisgebruiker met dual-core processor, dual-channel geheugen, harde schijven met hele grote capaciteit?
Geen bal!!!!!!!! Totale overkill!!!
De consument zou daarnaast veel beter duidelijk gemaakt moeten worden dat de OEM versie UITSLUITEND EN ALLEEN voor de op dat moment geleverde hardware geldig is.
Dat gebeurd ook wel. En de gebruiker moet de gebruikersovereenkomst lezen van Microsoft voordat men accoord gaat.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door gsm-it »

Dat gebeurd ook wel. En de gebruiker moet de gebruikersovereenkomst lezen van Microsoft voordat men accoord gaat.
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die er ook maar over piekerde om dat hele verhaal te gaan zitten lezen.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door gsm-it »

Ik citeer:
Unlike Windows 2000, Windows XP can make the distinction between logical and physical processors. If you put two dual core CPUs in a Win2k Pro box, it'll only be able to use the first core of either physical CPU. XP Pro in contrast can use all four cores because it's limited to two physical processors, which can have an arbitrary number of logical processors (well, max 32 but that's a technical limitation).

Similarly, XP Home can use both cores in a dual core CPU because it's constrained to one physical CPU, not one logical CPU.

ikbenik

Re: medion MD 8808 pc

Ongelezen bericht door ikbenik »

Similarly, XP Home can use both cores in a dual core CPU because it's constrained to one physical CPU, not one logical CPU.
Je gaat er vanuit dat een dual-core processor 1 processor is met twee logische cores.
Dual-core processor is een processor met 2 fysieke kernen.
Dus met een dual-core processor heb je 2 processoren in je systeem zitten en niet 1!

Gesloten