LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Free Record Shop en geld terug voor spellen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Beathoven

De Free Record Shop en geld terug voor spellen

Ongelezen bericht door Beathoven »

En nu ga 'ik' hier eens klagen ;)

Vorige week is de laatste keer geweest dat ik een spel gehaald heb bij de Free Record Shop. Ik koop er vaak CD's en eigenlijk nooit PC spellen omdat ik niet zo'n spellenliefhebber ben.

Heb namelijk vaak al eens eerder een ervaring gehad met een spel die niet goed werkte en ook een ander exemplaar van hetzelfde spel werkte destijds niet na het omruilen dus ben ik 2x voor teruggeweest. Uiteindelijk toen m'n geld teruggekregen.. maar dat was 6 a 7 jaar geleden.

Enfin.. ik had een spel van EA gekocht, systeemspecificaties gecheckt.. die kwamen volledige overeen met het systeem wat ik had. Ik het spel installeren, so far so good.. ik het spel starten, het spel laat even een zwart scherm zien en hop.. terug naar Windows.

Eerste wat ik dan doe is kijken of de videokaartdrivers up to date zijn, of de laatste directx erop staat etc etc. Dat was het dus allemaal niet dus zat ik met een spel voor 50 euro wat compleet niet functioneerde.

Ik terug naar de FRS... mocht ik wel een ander spel uitzoeken, want het stond op de bon dat je voor spellen je geld niet terug kreeg. Maar de medewerker wilde me het geld wel teruggeven, alleen was hij door z'n wisselgeld heen. Werd me verwezen naar een filiaal vlakbij omdat men daar wel genoeg in kas zou hebben.

Ik daarheen, zelfde uitgelegd.. deze verkoper deed dus wel moeilijk over het geld. Ik kon het 'beslist' niet terugkrijgen en moest voor 50 euro maar iets anders uitzoeken. Nam ik geen genoegen mee, toen heb ik verteld dat ik van een andere shop kwam waarbij ze er niet moeilijk over deden.

Zegt deze medewerker 'ook hier heb ik onvoldoende wisselgeld'. Heb ik 'm gevraagd wanneer ik dan wel m'n geld terug kon krijgen. Hij wilde me evt. wel een bon geven, maar dat is hetzelfde als omruilen dus dat vond ik ook niks. Maar goed, gewoon stug volhouden.. vraag ik 'm waarom ze het zo geregeld hebben. Het antwoord was natuurlijk duidelijk, tegen het illegaal kopieeren.

Hem uitgelegd dat ik altijd CD's bij de FRS koop en zelf ook principieel tegen kopieeren van games en muziek ben.

Had hij ineens wel voldoende wisselgeld in kas en betaalde hij me meteen uit. Aan de ene kant mooi maar aan de andere kant jammer want ik ben eerder dus gewoon voorgelogen over dat wisselgeld.

Kortom.. jammer, vroeger deden ze er niet moeilijk over maar als dit het nieuwe beleid is dan is het risico me net iets te groot. Verder was de verkoper wel aardig, hij was toevallig dezelfde die er 7 jaar geleden geen probleem van maakte.

hharteman

Re: De Free Record Shop en geld terug voor spellen

Ongelezen bericht door hharteman »

Er zijn natuurlijk legio mensen die zo aan een nieuw spel komen.
Even halen bij de FRS, gauw een copy maken en dankje wel FRS.
Ik zeg niet dat jij dat doet, maar er zijn er zat die het wel doen.

Nu even het probleem dat het spel niet loopt.
De games van EA zijn soms zodanig beveiligd dat ze niet eens uit de startblokken komen omdat de copy-protection dit verhinderd.
Ook al lijkt je pc update qua drivers en alles werkt ok met andere software, toch loopt het spel niet.
Ik heb dat dus ook een paar keer gehad.
Vaak ligt het aan een verouderde dvd/cd speler.
Ik heb het bij Hitachi, Samsung en een Toshiba speler gehad.
Als ik er een LG dvd speler instak werkte het spel wel.

Ik heb het ook meegemaakt met een bord met een Via chipset.
De hyperion drivers verhinderde dat het werkte.
Standaard IDE drivers lieten het spel lopen.

Je kunt je spel ook te goed beveiligen zodat zelfs op een normaal systeem het niet werkt.
EA is echt op de goede weg. :x

??

Ongelezen bericht door ?? »

Die beveiliging gaat nog iets verder; als je een virtuele cd- of dvd-drive hebt draaien blokkeert de hele boel ook. Ze zijn een beetje paranoïde aan het worden, net zoals de muziekindustrie dat overigens is.

Dutch_com_freak

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

wel spel is het?

Beathoven

Het was Battlefield 2
Ze zijn een beetje paranoïde aan het worden, net zoals de muziekindustrie dat overigens is.
Met muziek cd's en DVD's hanteren ze die 'niet goed, geld niet terug' policy niet, dat is dan weer niet logisch. :D

Dutch_com_freak

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

met battlefield2 geven ze aan dat je grafische kaart minimaal 128 mb nodig heeft, maar infeite werkt het pas vanaf Radeon 9500 Ati ik heb ook problemen gehad dat het niet werkte of vast liep tijdens het starten voor battlefield 2 moet je het dubbele nemen kwa minimal specificaties anders kom je in de problemen, ook moet je Clone CD deinstalleren anders zal het ook niet altijd werken

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Een beetje zelfredzaamheid is dan ook wel handig, je had je probleem ook kunnen posten op http://gathering.tweakers.net of zoiets en dan had je gezien dat het spel niet kapot was.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het product vol doet niet aan de medelingen die de verkoper daar over heeft gedaan, dus heb je recht op je geld terug. Neem een kopie mee van de verhalen over dit spel en bel ter plekke met het hoofdkantoor als de verkoper nog steets niet wil mee werken. Ik heb niet voldoende/gepast geld is een smoesje om niet te hoeven betalen.

??

@alfatrion: Dit spel kan uitstekend aan de verwachtingen voldoen. het feit dat een consument zijn/haar pc niet van de juiste instellingen heeft voorzien, of dat een spel wellicht eerst gepatcht moet worden, is totaal irrelevant voor de winkelier. Die hoeft zich daar niets van aan te trekken.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Bovendien, 50 euro lijkt me nou niet echt wisselgeld. Dat zouden ze toch standaard in de kassa moeten hebben.

alfatrion

@??:
De verkoper moet zich daar wel dergelijk wat aantrekken van klachten van de koper.

Een koper mag er redelijke wijs van uit gaan dat een spel werkt indien zijn systeem voldoet aan de specificaties. Als er speciale instellingen nodig zijn moeten deze bekent zijn voor de koop heeft plaats gevonden. Is dit niet het geval dat beantwoordt het spel niet aan de overeenkomst omdat bij de koper de indruk is gewekt dat het spel normaal zou werken op zijn systeem.

De verkoper moet in eerste instatie uit gaan van de goede trouw van de koper. Deze mag het niet laten bij "het zal wel uw schuld zijn". Een consument heeft twee maanden de tijd om te ontdekken dat een spel niet werkt zoals deze op grond vande overeenkomst mocht verwachten. De consument hoeft dan alleen aan te tonen dat het spel niet werk. De verkoper zit vervolgens met de bewijslast indien deze het spel niet wil terug nemen. Deze moet dan aantonen dat het spel wel voldoet aan dat gene wat de consument mocht verwachten op grond van de overeenkomst.

De verkoper die een spel verkoopt die eerst gepatched moet worden verkoopt een gebrekkig product. Ik acht het ook niet redelijk om te verwachten van de doorsnee consument dat deze weet hoe patches moeten worden uitgevoerd. De consument mag verwachten dat het product gewoon werkt.

Verder lijkt het mij niet dat dit spel aan de verwachtingen kan voldoen als vele anderen hem voor zijn gegaan.

Beathoven

Een beetje zelfredzaamheid is dan ook wel handig, je had je probleem ook kunnen posten op http://gathering.tweakers.net of zoiets en dan had je gezien dat het spel niet kapot was.
Dan had ik waarschijnlijk een ontzettend dure grafische kaart kunnen halen, die kwam ik namelijk ook al in het boekje van het spel tegen. ik gebruik de zelfredzaamheid dan liever om m'n geld terug te vragen ipv nog meer uit te geven.
met battlefield2 geven ze aan dat je grafische kaart minimaal 128 mb nodig heeft, maar infeite werkt het pas vanaf Radeon 9500 Ati
De kaart die Dutch_com_freak noemt zal het wel geweest zijn, maar deze kwam ik tegen in de handleiding en niet op de hoes zelf. De handleiding wordt er pas bij de kassa in gedaan dus die las ik ook pas toen ik thuis was.

Kijk, ik begrijp best dat gamers zo'n spel kopen..erachter komen dat ze toch net even die andere dure grafische kaart nodig hebben die in de handleiding van het spel als advertentie staat en deze vervolgens nog even aanschaffen omdat het dan 'wel' werkt. Maar daar pas ik liever voor, ik vind het spel 50 euro waard maar geen 150 bij wijze van spreken.
Als er speciale instellingen nodig zijn moeten deze bekent zijn voor de koop heeft plaats gevonden.
Speciale instellingen is nog geen punt om 'm terug te brengen, ik wil er best allerhande software opzetten en drivers updaten.
Bovendien, 50 euro lijkt me nou niet echt wisselgeld. Dat zouden ze toch standaard in de kassa moeten hebben.
Hadden ze ook, was gewoon een smoes om het niet terug te hoeven geven.

alfatrion

Speciale instellingen is heel ruim geformuleerd. Het kan van alles betekenen. Zo kan het beteken dat je de resolutie iedere keer moet aanpassen naar 640x480. Dat heb ik ooit eens gehad en ik vond dat helemaal niet prettig. Dat spel had ik overgens wel gratis verkregen.

JaFO

Ongelezen bericht door JaFO »

Dankzij die "zelfredzaamheid" van de gebruikers worden de fabrikanten niet op de hoogte gesteld van het probleem.
Zodra ze echter merken dat er duizenden cd's teruggebracht worden omdat het spel weigert te werken op een normaal systeem dan schrikken ze (hopelijk) eens een keer wakker. En als zij niet wakker schrikken dan hopelijk de winkeliers.

Ik wou dat meer mensen net zo verstandig waren als de topic-starter.
Werkt iets niet ? Dan linea recta retour winkel.

Je gaat toch ook niet aan je auto of tv sleutelen als die na aankoop niet blijkt te werken ?
Waarom zou je dat bij software of een pc dan wel accepteren ?

??

Nou, problemen met software liggen meestal aan je eigen pc of andere software die daar op staat geïntalleerd. Conflicten dus. Daar kan een maker van software in veel gevallen weining tot niets aan doen, dus waarom wil je het probleem op dat bedrijf afschuiven?

hharteman

@??
Als de software speciaal geschreven is om te conflicteren dan vind ik dat toch echt een fout van de softwareontwikkelaar.
De consument is soms onwetend en gaat misschien kosten maken om de pc te laten werken met die software.

??

Natuurlijk wordt software niet geschreven om te conflicteren. Het kan echter heel goed zijn dat een game niet op wil starten omdat er een conflict zit tussen de videokaart- en geluidskaartdriver. Moet een producent van een game daar echt verantwoordelijk voor worden gehouden? Dat zou toch totaal absurd zijn?

alfatrion

Het gaat er om dat de consument dat soort problemen niet hoeft te verwachten op basis van de gedane medelingen. Dat is reden voor ontbinding.
Het kan echter heel goed zijn dat een game niet op wil starten omdat er een conflict zit tussen de videokaart- en geluidskaartdriver.
Ik zou vreemd vinden dat dit conflict alleen bij dit spel aanwezig is en niet binnen windows.

JaFO

Ongelezen bericht door JaFO »

Maar een groot deel van de conflicten wordt door de maker van de software veroorzaakt.

Neem de nieuwste 'beveiligingen'. Deze struikelen over software voor het branden van cd's, eventuele 'virtuele' drives. Moeten we het 'gewoon' vinden dat wij die software dan maar verwijderen om een spel te kunnen spelen ?

99% van alle ellende zou worden opgelost als men nette software schreef. Als men bijvoorbeeld gebruik maakte van de diverse beperkte rechten in plaats van simpelweg administrator/systeembeheers-rechten te eisen.
Als men maar gebruik maakte van de standaarden die Microsoft zelf heeft opgesteld in plaats van elke keer het wiel weer uit te willen vinden.

hharteman

@??
Die software word dus wel geschreven om te conflicteren zoals Jafo al aangaf.
Het is inderdaad belachelijk dat je geen virtuele drive mag installeren zoals bvb Daemon tools.
Sommige spellen blacklisten dat programma.
Nu weet ik wel dat deze software veel gebruikt word om zgn gehackte Iso's te draaien maar er zijn ook normale activiteiten mee te doen.
Dan moet je dat deinstalleren om het spel te kunnen spelen en dat staat echt niet in de gebruiksaanwijzing van het spel.
De code om dit programma te blacklisten staat gewoon in het spel geschreven.
Ik noem dat manupilatie.
Ook voldoen de spellen niet meer aan de colored book standaards , en mogen het logo waar deze standaard voor staat niet meer voeren.
Je koopt als het ware een verminkt spel.

Gesloten