LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Captain Peacock
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:21

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Captain Peacock »

die kisten van Transavia voldoen aan de voorwaarden om te mogen vliegen..en ze zullen ze heus niet express defect laten vliegen...dus overmacht

als je dat niet begrijpt...is er iets mis...

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Marco Polo »

als je dat niet begrijpt...is er iets mis...
Ik denk dat je zelf niet helemaal begrepen hebt waar het probleem over gaat Haantje!!

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door diepezucht »

Het klopt idd dat er een minimum aantal stewards/stewardessen mee moet. Meestal is dat gerelateerd aan het aantal uitgangen dat een toestel heeft, maar er is ook een minimum van 1 cabinelid per 50 passagiers. Heeft niks met service te maken, maar met evacuatieprocedures en dit is een wettelijke eis.

Stel Transavia stuurde een 737-800, daar kunnen iets van 190 mensen in en heb je dus minimaal 4 stewardessen nodig. Wordt er op een buitenstation eentje ziek, gaat je capaciteit terug naar 150 passagiers.

Vandaar het getal 40.

En de opmerking dat er dan op ieder station maar een steward(ess) standby moet staan is de grootste kolder die ik sinds lange tijd in Radar voorbij heb zien komen. Dutchie heeft gelijk, dat kan wel, maar dan wordt je ticket flink wat duurder. Maar we willen zo lekker goedkoop op vakantie hè?

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Eindelijk een goede en informatieve reactie! Bedankt diepezucht.

Captain Peacock
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:21

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Captain Peacock »

haantje?

ik begrijp te goed waar het over gaat...mensen willen wederom voor alles geld zien, een vertraging is heel vervelend, maar met charters kan dat voorkomen ( evenals met lijndiensten) maar charters zijn daar gevoeliger voor.

Overmacht kan voorkomen, zo ook een zieke flight attendant, heel vervelend, maar regels zijn regels, aantal passagiers per bemanningslid..veiligheid voor alles..( toch????)

Maar ga vooral door met dergelijke items op een forum!!!

Prettige vakantie 8)

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Fiore »

ik heb ook helemaal niet gezegd dat ze op iedere luchthaven maar oproeppersoneel moeten hebben, maar probeerde slechts aan te geven dat een ziek personeelslid niet onder overmacht valt (iets dat trouwens ook blijkt uit de algemene voorwaarden) omdat het (met geld, inderdaad een dure oplossing) wel voorkomen zou kunnen worden
op een lijnvlucht kan toch ook een bemanningslid ziek worden, en hebben die dan wel extra personeel ter plekke?

pietjepuk123
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 okt 2006 15:46

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door pietjepuk123 »

...dat ze op iedere luchthaven maar oproeppersoneel moeten hebben...
...(met geld, inderdaad een dure oplossing)...
maar dat is het risico dat ze nemen, net als defecte toestellen. dat zijn gewoon bedrijfsrisico's!

als ik bijvoorbeeld auto's verhuur en er is een auto die kapot is kun je toch niet tegen je klant zeggen: "dit is uw auto, hij is kapot maar dat is overmacht! veel plezier ermee!"

@diepezucht
bedankt voor de heldere uitleg!

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Laurent »

Uiteraard is het overmacht, je kunt toch niet verlangen dat men op alle vlieghavend reserve personeel hebben rondhangen.

Men heeft 40 personen niet kunnen meenemen, hoe zijn die geselecteerd op basis van leeftijd, kinderen,ziekten etc en mensen met een grote mond ?.,

Ik heb begrepen dat er vervangend vervoer was aangeboden via derde vliegmij, waarom hebben die 40 ergeen gebruik van gemaakt ?

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door diepezucht »

Onur Air misschien? :shock:

Op zich ben ik het er wel mee eens dat dit onder bedrijfsrisico valt. Daarom is een proefproces misschien wel een goed idee, tot nu toe is de regelgeving gewoon niet duidelijk genoeg.

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Even iets recht zetten over die 40 mensen.Ik was er eentje van. Wij hebben helemaal geen vervangend vervoer aangeboden gekregen.De gezagvoerder zei dat er 's avond 3 toestellen zouden komen ,2 van Transavia en 1 van Martinair ,die zouden ons alle 40 mee nemen.Nou mooi niet,in het hotel hoorden wij direct al dat er maar 4 mee konden.De rest werd de andere avond opgehaald door een vlucht uit Dalaman.
En de selectie van die 40 ging inderdaad als volgt ,eerst mensen met kinderen ,toen ouderen,waar is de grens? en mensen die iets mankeerden ,moesten wel een briefje van de dokter laten zien.Dat was lachen want 2 Turkse medewerkers moesten ons selecteren ,de gezagvoerder was weer snel naar het vliegtuig gegaan.Die Turken spraken bijna geen Engels laat staan dat ze een Nederlands briefje konden lezen.Dus al met al gingen er inderdaad mensen met een grote bek voor.Omdat wij niet platgedrukt wilden worden bleven wij achteraan staan met het gevolg ,niet mee! Het was de bedoeling dat de jongste mensen achter moesten blijven ,maar dat klopte ook al niet ,veel jongeren gingen wel mee , ik ben 61 jaar maar bleef ook achter met nog meer "ouderen".Maar het is nu voor mij afgesloten ,de rest gaat verder procederen,het ging mij er om te bewijzen dat Transavia in het ongelijk stond.

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Ik vergeet er nog bij te zeggen dat ik de stelregel om de jongere passagiers achter te laten ook niet eerlijk vond.Dus wat dat betreft was het wel goed opgelost, de 40 waren nu een mix van jong en oud.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Laurent »

Cornal, jouw verhaal komt een beetje vergevingsgezind ten opzichte van Transavia over, als je jezelf bedonderd voelt moet je met de andere tesamen een jurist inschakelen.

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Nee ,nee helemaal niet vergevingsgezind!Maar ik ben het gewoon zat en heb er geen zin meer in,ben er al vanaf 12 juni mee bezig.De ANWB en Radar gaven mij ook het advies om die 200 euro te accepteren omdat er verder niets in zou zitten als ik het alleen moest doen.Niemand heeft er iets gedaan ,ze hebben allemaal in eerste instantie de afwijzing van Transavia geaccepteerd.Dus heb ik het voorbereidend werk gedaan en ben er mee op t.v geweest, nu vind ik het welletjes en ga me richten op belangrijker zaken.In totaal hebben wij dan 450 euro ,de bon van Oad meegerekend dus een leuke aanbetaling voor de vakantie van volgend jaar.Ben benieuwd of de 38 anderen er iets uit kunnen slepen.Maar dat laat t.z.t. wel weten want ik blijf in contact met diverse mensen.

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Vergeet er nog bij te vermelden dat wij geen verdere stappen tegen Transavia meer kunnen ondernemen daar hebben we voor moeten tekenen.

[email protected]
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2006 19:39

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door [email protected] »

Wij hebben vorige week hetzelfde meegemaakt.
Kregen om 23.00 uur te horen dat een "select groepje"niet ging vliegen
om personele problemen bij Transavia. Er was een ziek bemanningslid.
We vlogen de volgende ochtend om 11.30 uur.
Na de landing bood een woordvoerster van Transavia haar excuses en bij ingang van de slurf een envelop met een rxcuusbrief en de mededeling dat wij recht hadden op een compensatie van Euro 400,-- per persoon plus een formulier "Finale kwijting". plus een uittreksel van de EU verordening aangaande denied boarding compensation.
Na ontvangst bij Transavia van het ingevulde en ondertekende formulier wordt het bedrag aan mij overgemaakt. Dit houdt in 5 x Euro 400,-- is Euro 2.000,--!!
Ik heb het bedrag overigens nog iet, maar dat kan een dezer dagen nog komen.

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Hier snap ik werkelijk niets van.Wij hebben al die moeite moeten den ,zelfs op de t.v geweest!
Wij kregen dan ieder 200 euro maar de anderen krijgen helemaal niets!
Terwijl het om eenzelfde situatie gaat,ook een ziek bemanningslid.
Sommigen hebben de rechtsbijstand nu ingeschakeld nadat ze eerder ,na de uitzending, bericht hadden gekregen van Transavia dat ze niets betaalden.Ik heb dit bericht wel aan hun doorgemaild misschien kunnen ze er iets mee.In ieder geval bedankt voor de mededeling.

laurientje
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2006 12:05

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door laurientje »

Hoi,
Ik heb even bij Transavia nagevraagd hoe dit zit. Het blijkt dat er op de KOS vlucht helemaal geen sprake was van een ZIEK cabinelid, maar van onderbezetting door een verkeerde inplanning. Daarom hebben ze dus uitgekeerd. Bij een ziek cabinelid op de terugreis keren ze niet uit, want dat is overmacht.
Groet

rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door rene112 »

onzin wat je nu zegt een ziek personeel is wel over macht maar hoord bij het bedrijfs risico dus ze moeten gewoon betalen maar zo als gewoonlijk probeerd transvertagia er een slaatje uit te slaan

Cornal
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2005 10:35

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door Cornal »

Ik wil even reageren op laurientje(laurent?)Een mevrouw van Transavia belde mij net omdat ik een briefje had geschreven waarom de mensen uit Kos wel een vergoeding kregen en wij allen uit Bodrum niet.
En verteld wat Laurientje zei ,geen sprake van zei ze ,er was echt een bemanningslid ziek al voordat ze uit A'dam vertrokken.
Ze hebben er bewust voor gekozen om die mensen uit te betalen omdat er 1 bemanningslid te weinig aan boord was.
Neemt niet weg dat ik het helemaal niet mee eens ben, of ze nu vanaf de start al met iemand te weinig zijn of dat iemand onderweg ziek wordt.
Bijzonder kinderachtig gedoe.
Ik hoop dat er meer duidelijkheid komt met die regelgeving want nu kan je hem op 2 manieren uitleggen,zei de Transavia mevrouw zelf ook trouwens.
Door alle aandacht die het probleem nu krijgt heb je kans dat ze de term overmacht duidelijker gaan formuleren.

[email protected]
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2006 19:39

Re: Radar uitzending over OVERMACHT bij overboekingen ed RADAR

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik kan alleen maar zeggen dat wij zowel op Kos als aan het einde van de vlucht, in het vliegtuig, van de medewerkster van Transavia te horen kregen dat de vertraging te wijten was aan een ziek bemanningslid. De rest is bekend.
Het geld is overigens vorige week al uitbetaald.

Het is overigens wel goed dat e.e.a. meer aandacht krijgt, want de indruk wordt wel gewekt dat de grote maatschappijen (dit is m.i. ook in andere branches zo) eerst op een zo goedkoop mogelijke manier onder de zaak uit willen komen.

Ik ben het er mee eens dat de term overmacht veel beter omschreven dient te worden.

In het door Transavia gecharterde vliegtuig van een Griekse maatschappij dat ons samen van Kos naar Amsterdam vloog, zaten uiteindelijk ook mensen uit Rhodos die wel waren gestrand door technische mankementen.
Bij hun eigen vliegtuig was een vogel tegen de staart gevlogen waardoor deze kapot was. Het daarna gecharterde vliegtuig kwam uit Italië, maar vertoonde eveneens (ons niet meegedeelde) technische mankementen.
Maar wanneer spreek je nou van overmacht. Een technisch mankement door slecht of te weinig onderhoud lijkt mij geen overmacht.

We horen hier vast nog wel meer van.

Groetjes
Ron

Gesloten