LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door vladja »

Volgens de Nederlandse wet kunnen ze beslag leggen op vrijwel alles, behalve de kleren, die aanhebt, mondvoorraad voor een maand, studieboeken voor scholing en werktuigen, die je nodig hebt om je vak uit te oefenen.

Het verhaal van een tafel, 1 stoel per persoon, een bed etc. is dus niet waar. Die regel geldt in België, waar je nog meer dingen hebt waar geen beslag op gelegd mag worden.

Bij Patty is destijds wel degelijk beslag gelegd op kinderspeelgoed.

Vladja

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik kan me niet voorstellen dat je bij de verkoop van dit soort beuzelarijen ook maar het salaris van de deurwaarder eruithaalt. Om dan maar te zwijgen van andere kosten. Als het echt op zulke bedragen aankomt had er wel wat anders te regelen moeten zijn.

Overigens vraag ik me ook af of onder spijs en drank ook blonde kaviaar ad 15000/kilo en cognac van 3000/fles onder kan vallen ;) Zoja, alles opeten/drinken/wegmaken voor de deurwaarder er is!

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

Ja Bor, ook de dure kaviaar, juist die leveren het geld op.
en ik weet voldoende woonhuizen waar speelgoed aanwezig is waar Bart Smit én Intertoys jaloers op zijn, daar kunnen ze twee filialen mee vullen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Mee eens Guusje, er zijn inderdaad ouders die hun kind iedere week de meest belachelijke dure speeltjes geven, waar ze na nog een week niet meer naar omkijken. Wat dat betreft ben ik het ook wel eens met de wet, met name als de ouders door dat dure speelgoed geen rekeningen meer betalen (sic!). Ik was al blij met een pen en papier, hoewel mijn vader dan weer klaagde dat ik te weinig buiten kwam..

En blonde kaviaar en cognac, was een grapje, wie gaat dat nu opeten om beslag af te wenden? En als je die fles cognac leegdrinkt ben je behalve blut ook nog eens dood... Natuurlijk wordt dat beslagen en verkocht, ik denk dat een veiling van dergelijke troep wel flink wat zou opleveren...

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

Bor,
mijn ervaring is dat het speelgoed grotendeels wel buiten het beslag gehouden wordt (excessen daargelaten). maar games en toebehoren worden meestal wel in beslag genomen en in de verkoop aangezegd. dit trekt, indien nodig, de meeste kopers die dan ook op de andere spullen gaan bieden. verkoop van de games is dan meestal niet nodig.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

De oplossing is heel simpel, als nog geen aanzegging van beslag is gedaan, alleen een dreiging, leen dan geld van familie en geef alle inboedel daar als onderpant. Betaal dan van dat fictive bedrag een gedeelte van de schuld. Dan valt er niets meer te halen om beslag op te leggen, immers als het is verkocht dan is het geen eigendom meer en blijven ze daar gewoon af.
Betaal als het weer kan aan de familie terug. Bij mij heeft die truc ook gewerkt, want als ik iedereen zijn gang had laten gaan, dan had ik nu op straat gestaan. Heel erg dat dit moest, maar ik zag geen andere mogelijkheid.

Vr. Gr. Hans.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De oplossing is heel simpel, als nog geen aanzegging van beslag is gedaan, alleen een dreiging, leen dan geld van familie en geef alle inboedel daar als onderpant. Betaal dan van dat fictive bedrag een gedeelte van de schuld. Dan valt er niets meer te halen om beslag op te leggen, immers als het is verkocht dan is het geen eigendom meer en blijven ze daar gewoon af.
Nee, er rust dan een pandrecht op. En ik weet niet of dit wel zo kosjer is, je belemmert wel schuldeisers in hun verhaal, dus in theorie kan een dergelijke rechtshandeling vernietigd worden. Al helemaal als je met familie handelt. Ik denk dat de deurwaarder het niet kon of wilde uitpluizen, of er niet achter kwam.

Overigens blijven de verpande spullen nog steeds gewoon je eigendom.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

games en toebehoren
Ik neem aan, Guusje, dat je daar sowieso niets meer aan hebt omdat de TV ook in beslag genomen wordt... of heb ik het nu mis?

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

ja ook een tv wordt in beslag genomen, maar als de schuldenaar de games behoudt en na inlossing van de schulden in de gelegenheid is om een andere tv te kopen dan kan er gewoon weer gegamed worden.

iris34
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:10

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door iris34 »

:wink:
Laatst gewijzigd door iris34 op 01 dec 2006 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

als de schuldenaar de games behoudt en na inlossing van de schulden in de gelegenheid is om een andere tv te kopen dan kan er gewoon weer gegamed worden
Een PC is voldoende. Via internet kan je zgn. emulators downloaden waarmee je Nintendo-, SEGA en andere spellen op je PC kan spelen.... gratis en voor niets. De meeste Engelstalige sites bieden de bestanden niet meer aan (i.v.m. auteursrechten), maar Franse, Spaanse en Russische sites nog wel. Ik vind het dus nogal onzinnig voor 500 piek aan spellen te kopen terwijl je ze voor nop kan downloaden. Mag wel niet maar er mag zoveel niet.

Maar ach, geef mij uiteindelijk maar een goed boek.
Beslaglegging van spullen geldt toch alleen bij belastingachterstand of niet?
In principe moet er wel een reden voor zijn ja, hoewel het in theorie ook zonder achterstand ("preventief" oftewel conservatoir) kan.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@ Guusje,

Uit nieuwschierigheid: treffen jullie ook wel eens illegale zaken aan? Wapens, drugs, explosieven zoals kaliumchloraat, illegale lectuur? Doen jullie dan aangifte of blijft het een "civiele zaak"?

Guusje
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 okt 2005 23:34

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door Guusje »

een van onze deurwaarders heeft eens een hennepkwekerij aangetroffen. omdat het om een ontruiming op verzoek van de verhuurder ging en er niemand in het huis was was de politie al aanwezig. aangifte was dus niet nodig.
maar ook als de politie niet aanwezig was geweest hadden ze ingeschakeld moeten worden, de deurwaarder mag hier niets mee doen.
bij een vuurwapen of dergelijke is er niet een plicht om de politie in te schakelen, de deurwaarder heeft geen opsporingsbevoegdheid. maar uit het oogpunt van veiligheid zal hij desnoods wel een melding doen (geen aangifte dus)

MaartjeD
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2006 17:16

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door MaartjeD »

Goede dag allemaal,

Ik was wat over internet aan het surfen voor meer info. Ik heb van de week net een brief gekregen dat ik persoonlijk failliet ben verklaard. Ik zat in de WSNP en daar zijn nieuwe schulden boven op gekomen. Ik had nog een kans gekregen maar ook die gestelde voorwaarden kon ik niet na komen.

Ik ben erg laks en dom geweest en dat heeft me nu de fatale nekslag gegeven. Heb soms even de behoefte om mezelf van kant te maken, maar dat lost natuurlijk niets op. Ik zal toch een beetje doorzettingsvermogen en vechtlust moeten tonen. Vooral omdat ik een dochter heb en een partner (niet haar vader). Nu komt as woensdag mijn curator langs om alles te bespreken.

Ik heb geen idee hoe t zal gaan met de inboedel, alles wat we hebben is of troep en standaard zaken of van mijn partnet (we hebben geen samenlevingscontract) Ik werk gelukkig wel dus er komt wel wat binnen.
Kan iemand mij vertellen:

1* In hoe verre mijn partner hier in betrokken zal worden en wat we moeten doen om dat evt te voorkomen.

2* Hoe groot is de kans dat ons huis totaal leeg getrokken gaat worden?

3* Zijn er oplossingen die ik niet kan vinden op internet? Volledige loon inleveren? Ik zit er al over te denken om een nier te verkopen of eicel donatie.... ( Als t kon zou ik dat serieus doen, want ik voel me ellendiger dan ooit en heb er alles maar dan ook alles voor over om dit zo rustig mogelijk te laten verlopen, vooral voor mijn dochter, want zij kan er niets aan doen dat ze zo'n ramp van een moeder heeft...)

Ik groet u,
Maartje

CvdH
Berichten: 177
Lid geworden op: 23 okt 2006 19:42

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door CvdH »

Het is verboden volgens de wet op de slavernij om uw partner te verkopen :shock:

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Wordt er beslag gelegd op speelgoed? En nog een vraag.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Heel vreemd dat bij toepassing van de WSNP er nog meer vorderingen en schulden bij gekomen zijn, dat is bij wet verboden. Alleen de belasting dienst heeft daarop een uitzondering. Zelf meer schulden maken mag dus ook niet.
Als men het wil doordrijven, dan is het zelfs mogelijk om beslag te laten leggen op bezittingen van Uw partner of op het huis, als dat op zijn naam staat.
Mijn zoon had dezelfde problemen en ook zijn huidige partner werd daarmee geconfronteerd, hoewel zij er part nog deel aan had.
De problemen waren ontstaan doordat mij ex schoondochter erg veel schulden had gemaakt waar wij niets van af wisten.
Maar omdat hij nu met zijn huidige relatie onder één dak woont was deze situatie ontstaan, hoewel er geen sprake is van een samenlevings contract.
Doordat hij zijn goede wil toonde, dat hij wel bereid was om de schulden van zijn ex vrouw op zich te nemen en naar vermogen wilde betalen, is er een regeling getroffen waar hij voorlopig nog aan vast zit, maar het eind is nu in zicht.
Dus als U bereid bent tot een regeling, dan zal het zo'n vaart niet lopen, hoop ik.
Zelf heb ik ook grote problemen gehad en terwijl er zat mogelijkheden waren om er uit te komen, werd dit gewoon onmogelijk gemaakt doordat men zich verschuilt achter regels.
Het betreft hier zakelijke schulden die ontstaan waren doordat mijn bedrijf binnen 2 maanden 3X door criminelen was bezocht.
Ik kon het daarna nog goed verkopen en daarmee de schulden voldoen, maar dat kan dan niet, want eerst betalen, dan verkopen!
Hoe krom kan het zijn, in ieder geval sterkte en wijsheid toegewenst.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten