dan zal ikbenik het met het volgende ook wel niet eens zijn, terwijl het wel de gang van zaken is:
Wat kunt u eisen van de verkoper (winkelier?)
De mogelijke vorderingen tegen de verkoper (winkelier)
Gratis reparatie
Kan het mankement worden ‘hersteld’, dan is dat de eerste optie. Als de zaak reparabel is en dat van de winkelier redelijkerwijs mag worden verwacht, kun je ‘herstel’ (reparatie) vorderen. De winkelier hoeft niet over te gaan tot reparatie als de reparatiekosten te duur zijn in verhouding tot de waarde van de defecte zaak; zie artikel 7:21 lid 1 onder b BW.
De winkelier mag je als consumentkoper geen reparatiekosten in rekening brengen. Reparatie=gratis; zie artikel 7:21 lid 2 BW.
Vervanging
Als reparatie geen optie is, dan kun je een vervangend apparaat vorderen, d.w.z. een zelfde zaak zonder dat mankement, tenzij het mankement zo gering is dat dit niet redelijk is; vergelijk artikel 7:21 lid 1 sub c BW.
Schadevergoeding
Stel dat je een andere TV moet huren, omdat jouw (non-conforme) TV een poos in reparatie is. Die huurkosten kun je dan als schadevergoeding van de winkelier vorderen. Artikel 7:24 lid 1 BW.
Ontbinding overeenkomst en teruggave koopsom
Als reparatie of vervanging geen redelijke optie is voor de winkelier (die opties zijn feitelijk onmogelijk of je kunt dat in redelijkheid niet van de winkelier vergen of hij doet het gewoonweg niet; zie artikel 7:22 lid 2 BW), dan kun je de overeenkomst ontbinden en de terugbetaling van de koopsom vorderen; zie artikel 7:22 lid 1 onder a BW. Het mankement moet wel ernstig genoeg zijn (dus bijvoorbeeld geen ontbinding van een koopovereenkomst betreffende een auto als (alleen) de spiegel los hangt). Bij ontbinding moet je dan natuurlijk wel de gekochte zaak aan de winkelier teruggeven.
Prijsvermindering
Wil je de zaak niet teruggeven, dan is een vermindering van de koopsom mogelijk; zie artikel 7:22 lid 1 onder b BW. Je krijgt dan een deel van de koopsom terug (in evenredigheid met de mindere waarde van de gekochte zaak als gevolg van het mankement).
En als ondernemer nog ff de toevoeging dat, als alle verkopers zo omgaan met hun klanten als degeen waar boefhjuu mee te maken heeft, wel dan lijkt het mij dat (indien iedereen zo behandeld wordt) binnen no-time die winkel verdwenen zal zijn.
Klanten dien je met respect te behandelen en in het hele onderhavige geval is de verkoper nalatigheid verwijtbaar.