LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Asus A6t Laptop

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
jora39
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:03

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door jora39 »

nico , zelf heb ik ook een asus en ben daar zeer tevreden over.
had je al een aangetekende brief gestuurd want dit werkt vele malen beter dan te mailen of te bellen.
geef in de brief een termijn van uiterlijk 10 werkdagen om ze te laten reageren op je brief .
succes

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door nicodebruin »

Hoi,

Ik heb Asus 30 maart een aangetekende brief gestuurd en erbij vermeld binnen 2 weken een reactie terug te verwachten. Deze reactie heb ik tot nu toe nog niet gehad :?

Ik heb vandaag een mailtje gehad van de webshop met als reactie dat hun dagelijks contact hebben met mijn contactpersoon van Asus (blijkbaar loopt het contact bij hun met hem wel goed) ook vroegen ze of mijn laptop momenteel bij Asus ligt :?
Blijkbaar heeft hij mijn mail niet goed begrepen....

Mijn laptop gaat namelijk voorlopig helemaal nergens heen totdat ik op papier heb staan dat ik het volledige aankoopbedrag terug krijg :evil:

Ik krijg het idee dat het op deze manier nog wel even kan gaan duren... gelukkig werkt de laptop verder nog :roll:

jora39
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:03

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door jora39 »

nico ik lees uit uw reactie dat u een aangetekende brief gestuurd heeft naar asus.
dit is niet de juiste weg aangezien u de brief naar de verkopende partij moet sturen want hun zijn en blijven hoofdverantwoordelijk.
ik ben bang dat het zo een langdurige geschiedenis gaat worden dus raad ik u aan de brief nogmaals te sturen maar dan naar de verkoper en dat is dus niet asus.

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door nicodebruin »

Ondertussen weer wat verder... mijn contactpersoon bij Asus heeft contact met me opgenomen, mijn mail is blijkbaar niet door de spamfilter gekomen :roll: de aangetekende brief zou hij nog navraag over doen want die heeft hij ook niet gezien :roll: |

Ze kunnen me alleen 80% van het aankoopbedrag crediteren dit heeft hij in navraag gedaan met zijn manager... ik heb weer contact opgenomen met de consumentenbond waar ik dit keer een heel ander verhaal kreeg :shock: er werd gezegt dat de vrouwlijke collega die ik gesproken had iets minder juridisch op de hoogte was (dat je zoiets zegt over je collega) maar het komt er op neer dat het volledig terug krijgen van het aankoopbedrag alleen geld op producten als banken omdat die een langere afschrijftijd hebben... de 80% vond hij dan ook redelijk die mij aangeboden werd..

Na weer contact gehad hebben met Asus wordt mijn laptop morgen opgehaald en onderzocht door middel van een swap test, als hierbij de problemen naar voren komen wordt hij vervangen door een laptop met dezelfde of betere specificaties... helaas geen nieuwe zie hieronder deel van mail.

"Wat ik je wel moet aangeven het is geen nieuwe hij word als een nieuwe gemaakt dus komen nieuwe covers op en nieuwe accesoires en nieuw mb. Dus het is bijna een nieuwe maar mag niet gezegd worden dat het een nieuwe is. gerefurbished word er tegen gezegd."

Er zit niks anders op dan dat maar te laten doen.... houd jullie op de hoogte..

Alex28
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2009 17:19

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door Alex28 »

hallo,

Ik sluit me aan bij magel725

Ik heb zelf ook al een jaar een asus laptop en deze staat bijna dag en nacht aan.
Na een jaar kreeg ik pas problemen; de koeling stopte ermee.

ik me voorbereid op een lange tijd van reparaties en wachten en al mijn spullen op een andere pc gezet.

Ik stuurde mijn laptop op, en binnen twee weken had ik hem terug. Werkte perfect.


Je hebt natuurlijk altijd wel een slecht model in een serie; waar wat mee kan gebeuren.

Maar ik vind het niet terecht om de garantie van Asus op een probleem zo af te kraken.

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door nicodebruin »

Topic is al bijna 2 jaar oud Alex28...

Fijn dat jij goede ervaringen hebt met Asus, het vervangen van een koeling stelt nou ook niet echt veel voor... op basis daarvan kun je weinig zeggen over de kwaliteit van de technische dienst.

Mijn probleem was moeilijker te constateren maar dan verwacht je ook wel dat ze het probleren en dat was bij mij niet het geval. Inplaats daarvan zetten ze op papier dat ze onderdelen hebben vervangen wat niet gebeurd.

Op mijn opleiding hbo informatica hebben alle klasgenoten een laptop. Een klasgenoot van mij had ook een Asus alleen dan de a6-fj en die had ook problemen met scherm. Zijn laptop is 5x(!) bij Asus geweest voor reparatie, dus ik ben zeker niet de enige. En zitten nog een aantal met problemen met videokaart maar die nemen er genoegen mee, want ze weten ondertussen wel hoelang een reparatie daar duurt.

Bij mij is het uiteindelijk opgelost doordat ik een nieuwe laptop heb gehad.. (eerst probeerde ze nog ff 1 aan te smeren met slechtere videokaart en processor)

Achteraf heeft de webshop nog gebeld of de nieuwe laptop goed werkte en heb nog een presentje gehad ...

Voor mij geen Asus meer en zal die ook zeker niemand gaan aanbevelen.. het heeft mij meer als 100 euro gekost aan huur van laptop op school en telefoonkosten :?

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

ik kwam via google op dit topic terecht, omdat ik een Asus x70f heb die wel HEEL heet word, nl 100 graden! volgens Everst. Valt dus ook geregeld uit.
En omdat Mycom niet reageerd op mijn klacht, wilde ik dus even zoeken of, en hoe ik Asus daar zelf over kan aanspreken.

maar dat ziet er dus niet goed uit... :?

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door nicodebruin »

Hoi mariusjr,

Gelukkig is jou probleem redelijk simpel doordat de laptop zo erg heet wordt valt hij uit ter voorkoming van schade aan processor/moederbord.
Zo'n probleem moet zelfs door Asus te constateren zijn :oops:

Heb je Mycom nu gemaild?? Je kunt het beste langs Mycom gaan of bellen want bij hun heb je het product gekocht zij sturen je laptop dan op en onderhouden het contact met Asus. Reperatie duurt 3 a 4 weken, zorg dat je een back-up van je bestanden hebt, voor geval dat....

Als het niet lukt via de winkel kun je rechtstreeks contact opnemen met Asus ze hebben pick-up and return garantie (2jaar), ze komen de laptop aan huis dus ophalen en terug brengen.

Zou je ons hier op de hoogte kunnen houden?

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

Het is niet alleen de temperatuur, maar ook erg irritant de linkerknop dat niet klikt. Hij werkt wel, maar veert niet, en zonder vering doet het gewoon zeer aan je vinger! Was al binnen een maand zo, dus een jaar geleden, maar vond het niet reden genoeg om hem daarvoor weg te sturen.

Ja, Mycom al een paar keer gemaild, en geen reply. Dat geeft mij al aan dat ze me liever zien gaan als komen met mijn klachten. Vandaar dat ik het bij Asus zelf wilde proberen.. maar die vragen weer kopie bon.. zucht... dat zal even graven worden, net verhuist, dus alles in dozen...
Of misschien toch maar naar Mycom... als ik gewoon in het systeem sta hoeven ze toch geen bon? Lijkt mij? Of het moet echt om te pesten zijn...
Dan haal ik wel de harddisk er uit.. alle computerreparateurs zitten toch alleen maar in je privebestanden te snuffelen. Vaak genoeg gezien. Laat ik er wel meteen een grotere inzetten.

Wil best wel dit forum op de hoogte houden, maar is misschien wel een beetje off topic, omdat dit topic over een andere Asus gaat? gezien de titel...

p.s. mijn eerste antwoord was langer.. maar de laptop viel weer eens uit...

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

75 euro!!! :shock:

bedankt voor de waarschuwing! Reden te meer om hem gewoon by mijcom te brengen!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat is dan de aanleiding van de klacht. Dus wat was er mis met de laptop?

Punt 2:
Na zes maanden moet de consument met het bewijs komen dat het product kapot is gegaan door een defect die al tijdens de koop aanwezig was.

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

wat zeg je me nou???
dat heb ik nog nooit gehoord!

Mijn laptop is ouder als 6 maanden.. en die fan was bij aankoop niet kapot, dus ik heb GEEN garantie volgens jou???

ik denk dat je je eigen vergis. Want dan zou er moeten staan: 2 jaar garantie op fabrikage en productiefouten.

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

Trouwens...
hoe zou een consument met zoiets ooit moeten kunnen bewijzen dat de fout al aanwezig was?
Ten slot van rekening stuur je het toch naar de verkoper?
Moet je het, voordat je dat doet, het dan eerst naar een onafhankelijk expert opsturen die het onderzoekt?

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

zoals ik het lees, is het precies andersom.
De VERkoper moet dat maar gaan bewijzen!

en verder zegt de EU dat er toch minimaal 2 jaar garantie op moet worden gegeven...

Defect aan product
In de Wet Consumentenkoop staan ook regels als een product na aanschaf defect gaat. Deconsument kan de verkoper in een aantal gevallen aanspreken. Hierbij dient onderscheid te worden gemaakt naar defecten die reeds op het moment van levering aanwezig zijn en defecten die naenige tijd optreden.Indien een defect zich binnen zes maanden na aflevering openbaart, dan wordt vermoed dat dit defect reeds bij aflevering aanwezig was. De koper kan de klacht melden, waarna de verkoper moet bewijzen dat het defect nog niet aanwezig was op het moment van aflevering. Deze regelmoet passen bij het type product; geldt dus niet bij de koop van een ijsje of een krop sla.In het geval dat een defect niet aanwezig was op moment van aflevering of zich pas na zesmaanden openbaart, kan de consument ook een klacht indienen bij de verkoper. Reparatie of vervanging is dan in beginsel geheel voor rekening van de koper. In beginsel, want ook hierop zijn weer uitzonderingen mogelijk, denk hierbij aan fabrieksgarantie, garantie vanwege een service-garantieregeling en –zeer belangrijk in dit kader- de garantieregeling van de CBW-voorwaarden.Wees ervan bewust, dat een verkoper aansprakelijk is als hij de koper een garantie heeft gegeven, zoals bijvoorbeeld de fabrieksgarantie en de CBW-productgarantie. Deze laatste regeling zit alsvolgt in elkaar. CBW-leden bieden consumenten een extra garantie, bovenop het hiervoor genoemde wettelijke regime. Die regeling houdt in dat bij een defect:a) in het eerste jaar alle kosten van reparatie, vervanging met inbegrip van vracht- en voorrijkosten geheel voor rekening van verkoper komen;b) tijdens het 2e jaar 2/3 van deze kosten voor rekening van de verkoper komen en c) in het derde jaar 1/3 van deze kosten voor rekening voor rekening van de verkoper komen.Er is bij het verlenen van een garantie, dus ook bij de CBW-productgarantie, sprake van omkering van de bewijslast. De koper kan gedurende de termijnen een klacht melden en de verkoper moet deze zoals aangegeven oplossen, tenzij de verkoper aantoont dat de koper geen normaal gebruikheeft gemaakt van het product. In het eerste jaar is de regeling in de CBW-voorwaarden gunstiger voor de koper dan de wet, immers gedurende het hele jaar dient de verkoper te bewijzen dat geen normaal gebruik is gemaakt van het product. In het tweede en derde jaar zijn de CBW-voorwaarden minder gunstig voor de consument dan de wet. Daarom is het goed mogelijk, dat de verkoper op grond van het wettelijk regime in het tweede en derde jaar (veel) méér moet doen dan de kosten voor respectievelijk 2/3 en 1/3 tevergoeden. Dit is geheel afhankelijk van de aard en ernst van de klacht, gerelateerd aan dat watde consument mocht verwachten. Maar ook na het verstrijken van garantietermijnen kan een klantnog rechten hebben. Dan geldt echter weer dat de klant moet bewijzen dat het product niet deugt.Een consument kan de verkoper niet altijd aanspreken voor elk defect. Een product heeft een bepaalde levensduur. Ook is de intensiteit van het gebruik van het artikel een factor die meeweegt. De verkoper weet dat de prijs van een artikel ook bepaalde verwachtingen wekt. Bovendien kan een defect het gevolg zijn van verkeerd gebruik of onderhoud door de consument. Mogelijke eisen consumentAls een product niet aan de verwachtingen voldoet dan kan de consument een aantal eisen stellen. - Allereerst is er de eis dat de verkoper het ontbrekende levert, indien er niet compleet is geleverd.- Ten tweede kan de consument eisen dat het product wordt hersteld of vervangen. De wet regelt dat de koper de keuze mag maken tussen herstel of vervanging. In de CBW-voorwaarden staat dat de verkoper deze keuze kan maken; zie artikel 13, lid 2. Men kan zich niet op deze bepalingberoepen, want de wet gaat voor. De koper mag geen onredelijk eis stellen; hij moet bij zijn keuze de belangen van de verkoper betrekken. Soms is herstel zo duur, dat dit niet kan worden gevergd van de verkoper. Het omgekeerde komt ook voor, soms is vervanging moeilijk realiseerbaar en duurder. De verkoper
--------------------------------------------------------------------------------
Page 3
3kan een onredelijke eis pareren met een redelijk tegenbod. Als de koper een keuze heeft gemaakt, dan is de verkoper verplicht om deze binnen redelijke termijn en zonder te veel overlast voor dekoper uit te voeren. Hiervoor kunnen geen kosten in rekening worden gebracht. Als de verkoper te lang wacht met het herstellen of vervangen, dat heeft de koper de mogelijkheid om de koop te ontbinden. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijke wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen. Op ontbinden en koopprijsvermindering komen we in de volgende alinea nog nader terug. De levensduur van het product is hierbij wel van groot belang. Als de consument het product al heel lang in gebruik heeft, dan is het steeds minder aannemelijk dat het defect al aanwezig was op het moment van aankoop. Binnen de zes maanden termijn wordt vermoed dat het defect al aanwezig was op het moment van aflevering, maar na die termijn moet de consument dit wel aannemelijk maken. - Ten derde kan de consument eisen dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs terugbetaalt. Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een defect aan een eenmalige aanbieding. Soms is vervanging hiervan niet mogelijk en reparatie te duur of omslachtig. De koper kan de overeenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product teruggeven aan de verkoper, die op zijn beurt de koper het geld teruggeeft. De koper kan ook, schriftelijk, van de verkoperverlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. De hoogte van de terugbetaling is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de consument. Tenslotte kan de consument van de verkoper eisen dat de overeenkomst wordt ontbonden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

zoals ik het lees, is het precies andersom.
De VERkoper moet dat maar gaan bewijzen!

en verder zegt de EU dat er toch minimaal 2 jaar garantie op moet worden gegeven...
In Nederland is die 2 jaar garantie niet van toepassing.

Volgens de Nederlandse wet is het zo dat gedurende de eerste 6 maanden de verkopende partij met het bewijs moet komen dat het product wel volgens de overeenkomst was en dat het defect nog niet bij de koop aanwezig was.

Na die 6 maanden moet de consument met het bewijs komen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

Mijn laptop is ouder als 6 maanden.. en die fan was bij aankoop niet kapot, dus ik heb GEEN garantie volgens jou???

ik denk dat je je eigen vergis. Want dan zou er moeten staan: 2 jaar garantie op fabrikage en productiefouten.
Er bestaat geen 2 jaar wettelijke garantie.

De wettelijke bescherming is totaal iets anders dan garantie (al hebben sommige lidstaten in Europa dat ook niet in de gaten.)
CBW-leden bieden consumenten een extra garantie, bovenop het hiervoor genoemde wettelijke regime. Die regeling houdt in dat bij een defect:a) in het eerste jaar alle kosten van reparatie, vervanging met inbegrip van vracht- en voorrijkosten geheel voor rekening van verkoper komen;b) tijdens het 2e jaar 2/3 van deze kosten voor rekening van de verkoper komen en c) in het derde jaar 1/3 van deze kosten voor rekening voor rekening van de verkoper komen.Er is bij het verlenen van een garantie, dus ook bij de CBW-productgarantie, sprake van omkering van de bewijslast.
Ten eerste gelden die CBW regels niet in alle winkels, alleen bij de aangesloten winkels.

Ten tweede is wat CBW beschrijft volgens het Quelle arrest ten strengste verboden.

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

als jij gelijk hebt, kan ik die garantie dus vergeten?
want nogmaals, hoe bewijs ik dat de fout al aanwezig was?

hoef ik de laptop ook niet op te laten halen voor 80 euro.
lekker.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

als jij gelijk hebt, kan ik die garantie dus vergeten?
want nogmaals, hoe bewijs ik dat de fout al aanwezig was?
Geen idee hoe je dat bewijzen moet, ik weet ook niet hoe de winkelier zou moeten bewijzen dat het probleem tijdens de koop niet aanwezig was.

Dat je die garantie kunt vergeten?

Tja, wat wel zo is, is dat je een bepaalde garantie van de fabrikant/winkelier krijg, waar men aangeeft dat het product vrij is van fabricagefouten, montagefouten, materiaalfouten, enz.

Maar om daar aanspraak op te kunnen maken, dien je als consument zijnde na 6 maanden met het bewijs te kunnen komen dat het defect niet door jou toedoen is ontstaan.

Ik weet het, het zit krom in elkaar, maar het heeft ook mee te maken dat er ook mensen zijn die door eigen schuld de schade veroorzaken, en dit vervolgens onder garantie gaan claimen.
Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar wel een bepaalde groep mensen.

alfatrion
Berichten: 21943
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

En ten derde was die ook onder het oude regiem verboden.

De twee jaar is een verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de winkelier. De bewijslast wordt omgedraaid in de eerste zes maanden of als de verkoper een garantie aanbied.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

het oude regiem?
Oei, heb ik iets gemist? :wink:

Gesloten