Als jij schade veroorzaakt doordat het stuur van de auto afbreekt omdat die ondeugdelijk is, ben jij dan degene die de schade moet vergoeden?
Dus als na 4 jaar de harde schijf kapot gaat, moet dus de winkelier alle schade vergoeden omdat hij een ondeugelijk product geleverd heeft?
Voor alle duidelijkheid:
In de garantieperiode is de verkoper compleet aansprakelijk voor schade die ontstaan is door productiefouten of montagefouten.
Dus na het verlopen van de garantieperiode en in de economische levensduur moet de winkelier ook meebetalen aan de reparatie.
Het is duidelijk dat de consumenten deze periodes veel langer willen hebben en de consumentenorganisaties ook.
Ze willen deze periode oprekken naar 5 jaar en het liefst veel langer (8 jaar).
De reden dat de winkeliers en de fabrikanten hierin niet meegaan, is dat de computermarkt behoorlijk in beweging is en een forse ontwikkeling doormaakt.
Kijk alleen maar naar het gezeur dat alleen op de nieuwste computers Vista goed draait en op de oude niet.
Dus de economische levensduur is wel degelijk afhankelijk van de hardware en de software ontwikkelingen.
Dus als de consument de zin zou krijgen en na 4½ jaar gaat de computer kapot en is total loss, dan zou de winkelier dus mee moeten betalen aan de complete nieuwe computer. Echter wilt men dan niet meer die oude bakbeest, maar het nieuwste hebben. Echter gaat de consument dan zoveel op vooruit dat het niet eerlijk is om de winkelier voor die verbetering op te laten draaien.
Want men wilt dan overstappen op Vista, en dat kan niet met die oude computer.
Dus om veel problemen te voorkomen, blijft de economische levensduur op 3 jaar staan.
De economische levensduur is dus niet alleen afhankelijk van de afschrijving van de computer, maar ook heel sterk afhankelijk van de technische ontwikkelingen.