LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lpg verdwijnt!????????

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Quark

Re: lpg verdwijnt!????????

Ongelezen bericht door Quark »

Ik rij al meer dan 2 jaar zonder problemen een Seat Leon 1.6 16 V op LPG.
Als ik voor nog geen 20 euro de tank vol gooi, hij rijdt 1 op 10 en ik betaal 54 euro houderschapbelasting in de maand, voel ik mij toch echt niet gek.

En als je ziet dat deze topic in 2003 is opgezet dan denk ik dat de laatste 3 jaar de vraag naar auto's op LPG behoorlijkis toegenomen.Van verdwijnen van LPG is momenteel met de dure brandstof prijzen echt geen sprake.

Joyyyyy

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

kulnieuws

als er iets veilig is is het wel lpg, want geheel gesloten systeem, zon g3 gebeuren helemaal

als een wagen niet fatsoenlijk loopt op lpg dan is de zaak niet goed ingebouwd en afgesteld

iedere auto loopt op lpg

alleen, je heb lpg inbouwbedrijven en lpg inbouwbedrijven

voor krap 900 heb je een ingebouwde installatie, voor iets meer is het fatsoenlijk ingebouwd en werkt alles

bert0570

Ongelezen bericht door bert0570 »

Tsja en bij gasfx wordt je dus opgelicht en betaal je zeker minimaal 2x zoveel.

Als je dan een bijdrage wilt leveren, schrijf dan wel iets wat klopt en niet een of ander kulverhaal.

Joyyyyy

sja, een beetje in de ruimte lopen typen dat je opgelicht bent, schrijf dan tenminste iets op over je ervaring waarom je dat vindt

vincent1981

Ongelezen bericht door vincent1981 »

Vroeger hadden mensen veel problemen met gas, zoals backfires en verbrandde kleppen. tegenwoordig werken de gassystemen volledig samen met de computer van de motor zelf, waardoor op het juiste moment gas ingespoten wordt. Backfires horen hierdoor tot het verleden. De kans op verbandde kleppen is ook enorm afgenomen omdat tegenwoordig gekeken wordt of het mengsel langdurig te arm is, is dit het geval schakelt het systeem terug naar benzine. Hierdoor worden verbrandde kleppen ook voorkomen. Het stellen van de kleppen is ook overbodig als je een auto neemt met hydraulsiche kleppen.
Grote vooroordelen over het rijden op gas komen dus met name uit de begintijd. Met de huidige gassystemen merk je geen verschil meer tussen het rijden op gas of benzine.
Ook speelt onderhoud een rol. Sommige mensen denken dat een gassyteem geen onderhoud nodig heeft. Dit is natuurlijk niet het geval. Het probleem is ook nog dat veel garages er geen verstand van hebben en dus geen periodiek onderhoud aan het gassysteem plegen. Hier ontstaan dus de meeste problemen door.

Dat de motor warmer wordt is trouwens ook niet waar. Als de motor warmer zou worden wordt die weer extra gekoeld, zodat die dezelfde temperatuur heeft. Wel is het zo dat de verbrandingswarmte die vrijkomt bij gelijke hoeveelheid gewicht van gas hoger is dan bij benzine. De temperatuur in de verbrandingskamer van de motor ligt ook wel enkele tientallen graden hoger. Dit heeft echter geen gevolgen voor de motor ansich, omdat die toch overgedimensioneerd zijn.

Vergeleken met diesel kent het rijden op gas natuurlijk meer problemen. Hoe meer je in een auto bouwt hoe meer je problemen kunt krijgen, dat is een feit. Rijden op gas is echter niet zo problematisch als hier door een aantal mensen wordt voorgedaan.

bert0570

Beste jovyyyy.

Jij schrift:
voor krap 900 heb je een ingebouwde installatie, voor iets meer is het fatsoenlijk ingebouwd en werkt alles
Waarop ik reageer:
Tsja en bij gasfx wordt je dus opgelicht en betaal je zeker minimaal 2x zoveel.
En jij antwoordt:
sja, een beetje in de ruimte lopen typen dat je opgelicht bent, schrijf dan tenminste iets op over je ervaring waarom je dat vindt
Mijn punt is dat je voor E900 geen gasinstallatie krijgt ingebouwd, deze kost bij gasfx minimaal E1800. Ik ben niet opgelicht, want ik laat geen gastank inbouwen (kijk wel uit). Heb het wel overwogen in mijn vorige auto (Renault Megane 2003 met 1.6 benzine moter) , maar heb het na inwinning van informatie niet gedaan. Feitelijk werd het zefs afgeraden door de Renault dealer. Na het besluit genomen te hebben om auto na 2,5 jaar in te ruilen, op zoek gegaan naar nieuwe auto en daar mijzelf wederom de vraag gesteld, waarom geen gas G3 inbouwen.

Ford Focus viel a vanwege vervallen fabrieksgarantief, Opel Astra werd door twee verschillende dealers afgeraden. Inbouwen in tweedehands 318 onder auspicien van bmw dealer werd wederom met heel veel scepsis ontvangen.
Na informatie bij gasfx werd het mij duidelijk dat zij wel garantie bieden op de inspuiting maar niet op eventuele gevolgen van de inbouw.

Iedereen mag op basis van deze informatie zijn eigen conclusie trekken, ik kies ervoor om geen gas g3 installatie aan te schaffen.

Jouw bijdrage vond ik gezien het ontbreken van relevante en onjuiste informatie nutteloos, echter mijn kort door de bocht reactie daarop was even zinloos

Bij deze de informatie, groet,

Bert

Joyyyyy

aanvullende info, maar ik ben wel erg benieuwd waarom het je is afgeraden

ik rijd zelf namelijk al jaren lpg, ik heb een hoop mensen in mijn omgeving die rijden op lpg, en ik heb nog nooit een klacht gehoord

Joy

bert0570

Hoi,

Renault: problemen met de elektronica.
Ford: Geen hoe en het waarom, gewoon de mededeling dat de fabrieksgarantie op de moter vervalt bij installatie van een gas g3 systeem.
Opel: kleppen, koppakking en warmteproblemen met de kop.

Voor mij geldt dat risico = kans maal effect, indien het effect een prijs heeft van E1000 voor reparaties en de kans volgens de dealer ergens tussen de 1:2 a 1:3 ligt, hebben we het over een afgeprijsd risico van E350 tot E500. Tel daarbij op dat een gasinbouw geen restwaarde heeft vaak zelfs geldt dat de inruilwaarde van de auto bij gas inbouw lager ligt en het kostenvoordeel bij de pomp verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Ik heb één collega die nu met gas rijdt, in een Renault en die is niet tevreden. Verder heb ik geen kennissen die goede of slechte ervaringen hebben.

Groet,

Bert

Joyyyyy

kortom:

renault: risico te groot
ford: geen problemen
opel: ik rijd zelf al jaren opel op lpg, nog nooit problemen gehad, een zogenaamd flash-lube systeem (loodtoevoeging)kan de levensduur aanzienlijk verlengen

de irnuilwaarde lager, zou kunen ivm de grotere risicoos en meer slijtage motor

e doch, ik ruil nooit in, ik verkoop zelf mijn auto

Ik blijf erbij dat wanneer je het goed aanpakt en ff wat meer investeerd in de juiste installatie, je probleemsloos kan rondrijden voor langere jaren

het kan voorkomen dat bij bepaalde typen motoren het wat lastiger is om de motor zowel op lpg als op benzine probleemloos te laten lopen vanwege alle electronica die er tegenwoordig in zit, dan nog denk ik dat een bedrijf die zich daarin verdiept, die problemen kan oplossen

Joy

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Let op, het eerste bericht was van dec 2003, en nu door de tros redactie op teletekst boven gehaald!

Niet het merk Auto of LPG installatie, maar goede inbouw is belangrijk!

Backfire, was een veel voorkomend probleem, kapotte luchtfilters en zo, maar als je het losjes monteerde knalde het niet kapot maar los, en kun je na vastzetten weer gewoon verder!

De afstand tussen verdamper en kleppen moet zo kort mogelijk zijn, te lange slangen geven traag reagerende gasinstallatie's en Backfire, ook matige bougie's en kabels gaven regelmatig problemen!
Soms moet je andere Bougie's monteren of eerder nieuwe!

Het is vaak afhankelijk van inbouwstation of het problemen gaf of niet!
Alleen kunnen sommige 16 kleps motoren de warmte niet kwijt op de kleppen, dus gaskop helpt niet, de stelen gingen krom door te hard rijden, of weinig koeling!

Vooral Japanse auto's doen het vaak beter dan Europesche, en een dealer heeft meer ervaring en ondersteuning op Diesel dan Gas, Gas word uitbesteed, en lastiger, want ze weten niets!
Daarom worden door verkopers en monteurs vaak broodje aap verhalen verteld, of ze weten niets van hoe je problemen oplost!
Doorsturen naar goede inbouwer, of cursus volgen als er genoeg rijden!
Daarom heeft LPG een slechte naam gekregen!

Mijn Mitsubishi Outlander Sport zou 20% meer verbruik moeten hebben, maar op benzine en gas gebruikt deze hetzelfde, dus in liters, maar gas heeft een lagere verbrandingswaarde, eigenlijk moet je in kilo's rekenen, maar eigenlijk is gas niet alleen schoner, maar ook zuiniger!
Het is een probleemloos werkende, alleen bij lege tank doorrijden veroorzaakt tijdelijk een brandend motorstorings lampje... maar dat gaat na enkele keren starten wel vanzelf weg!
Deze Vialle GasFX injectie, dus vloeibaar gas heeft dus geen enkel probleem, geen verdampers, dus ook geen backfire of andere problemen!

Bij diesels had ik door mijn snelle rijstijl, ook bij koude motor vaak binnen 70.000 een trabant kleurige uitlaat!
Ik kan niet tegen stinkende trage diesels, en die snelle overleven het ook niet!
Ik geef liever echt Gas, maar wel met goede dure Synthetische Olie, want dan blijft het wel heel.

Joyyyyy

lpg inbouwen kan iedereen, fatsoenlijk afstellen is een ander verhaal

de juiste procedure per auto uitzoeken en doorlopen ook

zo is de ene kop niet geschikt en de ander weer wel

daarnaast, een goedkoper lpg station zal het niet veel uitmaken of jij geharde klepzetels hebt laten aanbrengen of niet, het gaat hen om het inbouwen, en als na 30.000 km je kop en kleppen aan gort zijn, sjah, dna had je vantevoren maar even wat moeten navragen, zij hebben de centen allang in de zak

daarom zeg ik: laat je vantevoren goed informeren over de do's en dont's

lpg kan in iedere auto worden ingebouwd, maar je moet wel verder kijken dan het inbouwplaatje alleen

hanzi2

Ongelezen bericht door hanzi2 »

Heeft iemand ervaring met LPG in een Mazda 6???

Joyyyyy

leg je probleem voor, misschien kom je daar verder mee

tinne

Ongelezen bericht door tinne »

misschien als mosterd na de maaltijd, maar toch,

heb 7 jaar met een Renault Scenic (bouwjaar 1999) gereden op lpg, G3 installatie, geen noemenswaardige problemen, alleen 1 x lambda sonde defect (coulance regeling van renault gekregen) Voor de goede orde, Scenic nieuw gekocht, in laten bouwen door Renault c.q. dealer.

Mvrgr. Tinne

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Weet je dat lpg eigenlijk een recidu is wat overblijft na het raffineren van ruwe olie die tot benzine wordt gemaakt. Lpg is een droge schone brandstof met een wat lager verbrandings gehalte. Lpg wordt getankt in vloeibare vorm en daarna via de watergekoelde verdamper tot het werkelijke gas omgezet. Afgezien van een minder schadelijke co uitstoot blijft de motorolie ook schoner. M.i. moet er meer nadruk op deze brandstof gelegt worden en de technologie meer aangepast op de auto electronica. Het verbieden van lpg leidt tot nog meer affakkelen van raffinaderijen en daar zit niemand op te wachten. Lpg is een veilige en millieu vriendelijke brandstof die helaas door de hogere belasting voor velen onrendabel wordt gemaakt, ergo de ontwikkelingen op verbeteringen blijven uit. Waarom geld stoppen in iets wat toch fiscaal ontmoedigd wordt. Als aardgas de toekomst gaat worden hebben we het zelfde probleem want lpg en aardgas zullen in de motor op de zelfde manier verbrand moeten worden. Opzetje van de energie bedrijven misschien?

Ronald.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Joyyyy
LPG 3 is niet af te stellen, zelflerende met computer gestuurde!

@ Ronald G
De verdampers zitten niet meer in elk merk, soms is het vloeibare inspuiting.

Algemeen; Mazda 6, vroeger was Mazda erg goed, maar de huidige met 4 kleps koppen heeft niets meer met vorige eeuw te maken.
Als je twijfelde, een oude met tenminste 150.000KM zoeken en proefrijden, en dan pas nieuwe kopen en Gas inbouwen!
Als je nieuwe gasdelen ziet is het fout, dus hoe ouder en viezer hoe beter!
Er zijn bij Hyundai en Kia wel problemen met de 4 kleps koppen, niet de zittingen zoals vroeger, maar de te dunne klepstelen trekken krom!
Mazda heeft iets tekort LPG3 en teveel diesels voor bekende problemem, maar die van de buren rijd al 78.000 met de M6 en dat is dus een G3.
Maar dit ene goede exemplaar is niet repensatief voor de rest.
Als je regelmatig boven de 120 rijd, of erg snel vol gas wilt zul je eerder schade hebben dan rustig warm stoken.

Zelf gekozen voor de Mitsubishi Outlander Sport, gaat erg goed op gas, en koste niet zoveel, compleet met leren pook en stuurwiel, allu velgen enz... helaas is de gasaktie afgelopen, maar soms is er nog een demo op gas.. even zoeken dus, anders geen E995,- maar 2300,- voor goede Vialle gasinjectie!

Joyyyyy

lpg3 , heb ik weinig kaas van gegeten, ik ken alleen de oudere systemen voor 3

ik tijd ook geen autoos jonger dan 15 jaar, dus geen gedoe met computers en electrisch gelazer, de grote boosdoender van die problemen

tis overigens wel raar dat milieuvriendelijke systemen door overheid op weinig steun/subsidie kunnen rekenen

lpg, en sinds een aantal jaren de plantaardige diesel

uiteraard een geldkwestie

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is zowiezo een centen kwestie. Maar waarom zou je een afval product wat lpg toch is vervangen door aardgas. Schiet mij maar lek want ik begrijp het niet.

Ronald.

Joyyyyy

ik ook niet, maar iig is het zoeken naar alternatieven een pluspunt

chrizzzie

Ongelezen bericht door chrizzzie »

Ik wil een tweederhandse auto kopen (Peugeot, seat of Saab) op gas.

Nu zou ik graag willen weten:
* Staan deze auto´s bekend om LPG bestendigheid (bovengemiddeld)
* Welke LPG installaties zijn goed en welke niet?
* Hoe kan ik tijdens het bezichtigen van de auto inschatten of het een goede LPG installatie is?
* Hoe kan ik er achter komen of de kleppen aan vervanging zijn of de kop gereviseerd dient te worden?

Gesloten