LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik werk wel, maar het is inmiddels al weer 3 maanden geleden dat ik "ingestort" ben.

Nu ik me wat beter voel en de dagelijkse dingen beter aankan, lijken de dagen voorbij te vliegen. Het is alweer donderdagavond :)

Zaterdag maar ff naar de braderij op het winkelcentrum hier :)

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hoi allemaal,

Ik volg jullie nu al een tijdje. Ben zelf begin juli begonnen met het slikken van citalopram. Eerst 10 mg daarna een tijdje 20 mg daarna naar de 30 mg en nu sinds 2 weken 40 mg.
Moet zeggen dat het mij goed bevalt!!
Ik word nu 's ochtends blij wakker, zonder dat er reden voor hoeft te zijn. dat is echt heeeeeeeeeeeel lang geleden en vond het ook erg raar om te voelen.
Als bijwerkingen heb ik de bekende vermoeidheid, regelmatig hoofdpijn, en ik ben 9 kilo afgevallen doordat mijn eetlust vrijwel weg is.
Ik zit mezelf elke dag te dwingen om 's ochtend een sultana te eten en 's middags een boterham en 's avond gewoon mijn avond eten (doe ik soms een uur over,maar het moet naar binnen)
Merk nu wel dat het eten steeds beter gaat :D
Waar ik wel bang voor ben is dat ik straks heel veel ga aankomen, omdat vele dat hebben gehad.
Iemand ervaring mee?
Groetjes en bedankt voor de ondersteuning, zonder dat jullie er van wisten!!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Luna,

Oooooh s'ochtends blij wakker worden, wat lijkt me dat heerlijk!
Bij mij zijn de ochtenden juist steeds het zwaarst - nerveus, onrustig en moet tot nu toe eigenlijk iedere dag een tranxene nemen van 5mg om een beetje te kalmeren....

Ik val zelf trouwens ook enorm af; ondanks het feit dat ik af en toe flinke stukken chocolade neem om een beetje aan te sterken. Je kunt na verloop van tijd inderdaad wel weer aankomen, omdat je simpelweg lekkerder in je vel zit en daarom ook meer eet! Eerlijk gezegd ben ik liever een beetje dikker gelukkig, dan slank en ongelukkig, dus als het een bijwerking is: jammer dan....
En wat goed dat je beter gaat! Ikzelf zit nog steeds op 30mg en ik voel een stijgende lijn. Alleen mijn zelfvertrouwen heeft een enorme deuk opgelopen en ik ben wiebelig. Kan niet zoveel hebben en zeker geen (kleine) tegenslagen, want dan ben ik heel snel van de kaart. Al met al: als ik mezelf vergelijk met drie weken geleden...ja, dan is er veel verbeterd....

Zeg Hugo, hoe ging het bij je peut?

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Fijn dat het beter met je gaat Luna!
Waar ik wel bang voor ben is dat ik straks heel veel ga aankomen, omdat vele dat hebben gehad.
Iemand ervaring mee?
Ik hoop het niet zeg, ik weeg al meer dan genoeg ;)

Ik begin juist beter te eten (slik het nu 3 weken, begonnen met 5 mg, toen 10 en nu 1 week 20 mg) en ik word zelfs soms hongerig wakker.

Zou de vermoeidheid nog over gaan? Ik heb het gevoel dat ik elke dag rond dezelfde tijd erg slaperig word (14:00 / 15:00). Dit gaat meestal wel over trouwens. Ik heb nu al 3 dagen geen tukje gedaan rond die tijd, een kleine overwinning ;)

Eigenlijk moet ik eens een klein stukje met de auto gaan rijden in de middag, gewoon om te proberen of dat gaat (met die slaperigheid). Meestal word ik wel wakkerder als ik eenmaal in de auto zit. Ik "moet" binnenkort namelijk 2 keer rond drie uur ergens heen rijden (30-40 minuten) en ik zou er erg van balen ineens met het openbaar vervoer te moeten (dan doe je er gauw 2x zo lang over).

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Btw, ik ben vooral moe in mijn hoofd, niet echt lichamelijk.

Ik hoop dat het met ons snel zo gaat als de psychiater tegen mijn zusje zei: "straks voel je je zó goed, dan wil je bijna niet zonder (ad's)!"

Tuurlijk wel zonder, straks, maar daar hoeven we nu nog niet aan te denken. Hopen dat we ons snel weer heel goed voelen!

En een prettig weekend alvast.
Omdat ik moeite heb met de ochtenden, hoop ik dat het dit weekend wat beter gaat dan vorige week.. want in het weekend is er geen werk dat voor afleiding kan zorgen.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Ja Elyna, klinkt bekend. Geen afleiding.
Maarrrrrr, ik heb potjes verf gekocht en ik ga allerlei dingen schuren en schilderen! ;)

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

PS
Je zusje? Is ze ook aan de AD's?
Dan klinkt het wel als een erfelijk iets.... zou dat kunnen?
Ikzelf ben erg 'erfelijk belast. Mijn vader, mijn oma van moeders kant, mijn broertje, mijn tante en een achternicht....

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Voor zover ik weet is het (gelukkig) niets erfelijks.

Ik ben namelijk overspannen en mijn zusje heeft ook teveel hooi op d'r vork genomen. Er is gewoon teveel in ons leven gebeurd de afgelopen jaren, wat we (nog) niet verwerkt hebben. Dat denk ik tenminste (en de psycholoog ook).

Mijn moeder is wel een paar keer (bijna) overspannen geweest, maar die heeft ook genoeg te stellen gehad met haar erg moeilijke zus en moeder.

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hai allemaal,

vandaag had ik een rotdag :(
Dat voelde ik meteen toen ik opstond vanmorgen, enorme hoofdpijn, wat ik erg vaak heb trouwens, die echt niet weggaat met een pijnstiller. Ik heb eerst maar even doorgezet, moest zelfs nog de auto in om wat stukken weg te brengen naar de school van mijn dochter (Havo). Op de terugweg zei ik hardop tegen mezelf dat ik toch echt een held was!
Met mijn agorafobie liep ik toch maar mooi die overvolle school binnen, het was natuurlijk net pauze, en gaf uiterlijk kalm die stukken af bij de receptie. Eenmaal thuis toch nog even wat gegeten, want dat helpt soms bij hoofdpijn en wat gerust. Later nog gitaar gespeeld, rondje hond en het avondeten gemaakt. Nu gaat het een stuk beter, ik heb in ieder geval geen 'jankdag' gehad en dat was een tijdje terug nog wel zo als ik me zo akelig voelde..
Mijn geest is moe, dus ik ga lekker naar bed!
Ik wil iedereen een prettig weekend wensen :D

Liefs, EnJoy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Ik daag jullie uit!

Want na het lezen van het berichtje van Enjoy dacht ik: hoezo rotdag? Met die grote angsten van je zo'n overvolle school binnenlopen? Dat is een overwinning! Een succesmoment! Okay, je hoofdpijn is vervelend, maar je bent een angst te lijf gegaan en dat je dat dan hardop tegen jezelf zegt in de auto...geweldig!

Daarom daag ik jullie uit.
Waarom schrijft niet iedereen op wat vandaag je succesmoment was? Een moment waar je trots op bent. Iets wat je een paar weken nog ondenkbaar achtte en nu ineens vandaag toch deed? Een moment waar je je goed voelde, een moment waar je jezelf voelde. Ik noem het 't
:idea: moment
Okay, hier komt de mijne:
Ik zag al weken op tegen het concert van The Police - ik kan amper meer dan één persoon in mijn huis verdragen en ineens sta ik gisterenavond met 50.000 mensen te dansen op The do-do-do-the-da-da-da! Met knikkende knieën naar binnen gegaan en twee glaasjes wijn en een tranxene, maar ik STOND er wel!
Zo.
NU jullie!

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik hoop dat jullie ook snel BLIJ opstaan!!

Ik ben sinds mijn 15de al aan het vechten tegen mijn depressie. Ik ben nu bijna 34, dus het is een behoorlijk lang gevecht geweest!!
Ik heb nooit aan de medicijnen gewild. Ik kon het allemaal zelf wel!!
Ik moet zeggen dat ik goed mijn best heb gedaan. Ben uit een heel heel heel diep dal geklommen, maar kreeg wel ontzettende angsten. Waar het warm was of veel mensen bleef ik liever weg, in de bus trein tram werkelijk een hel. Maar ik heb doorgezet.
Bij de psych gekomen... ik heb ADHD... ok... ritalin gebruikt, maar daar werd ik echt heeeeeel erg ziek van. Overdosisverschijselen. De psych vonde het beter als ik eerst met een ad zou beginnen, omdat ik van de rita angsten had gekregen. Ik kon wel janken!! Het voelde alsof ik verloren had. Toen zei de psych... je maakt het jezelf atijd moeilijk, je wil altijd de moeilijk weg nemen, waarom zou je het niet eens een keer op een makkelijke manier proberen... voor jezelf!!
Ja daar zat wat in... Na jullie reacties op deze site kreeg ik toch moed en ben begonnen.
Ondanks de bijwerkingen is dit een hele goede beslissing geweest!! :D
En sinds ik de cita gebruik is er al zoveel veranderd in korte tijd!!
Ik heb mij aangemeld voor vrijwilligerswerk, wat ik nu 4 uur in de week doe. Ik ben mijn huis weet eigen aan het maken. Ik kan ineens oud papier meenemen als ik boodschappen ga doen en in de container te dumpen (heeft hier in huis ooit oud papier van 2 jaar gelegen!! kwam er niet aan toe) Het zijn kleine dingen, maar ik vind het fantastisch!!
Wat mijn angsten betreft... naar een feestje of een bar ga ik nog steeds niet, maar heb er wel weer zin in!!
Boodschappen doen en openbaarvervoer gaat goed!!!!

Oja, mijn succes moment:
Ik heb gesolliciteerd naar een baan voor 2 dagen in de week! En ik denk dat ik een grote kans maak!! (heb al ruim 3 jaar een uitkering) Wahooo Wie had dat ooit gedacht!!

Ik hoop echt dat het bij jullie ook snel wat beter gaat!! Het is vreselijk om je vervelend te voelen!!

Mathy... WAAAAA wat geweldig!!!! Super stoer van je!!!

Dikke zoenen voor jullie allemaal!!

(sorry moest ff mijn verhaal kwijt.. heb het nog kort gehouden!! :wink: :wink: )

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey mathy,

Zoals je al zegt.....je stond er wel!!!!!! Je hebt wel zo ff tussen 50000 man gestaan. Het maakt niet uit hoe je er hebt gestaan, want je hebt er gewoon gestaan..klaar :P
dat is onwijs goed voor het zelfvertrouwen en hoe meer je zulke momenten zal meemaken waarin je toch iets overwonne hebt, hoe beter het gaat. Ik zou eens een voorbeeld aan jou moeten nemen haha :P onwijs goed man!!!

En Luna,

Wat mooi dat je na al die jaren vechten, in een korte tijd al zoveel vooruitgang boekt. Het zijn juist vaak de kleine dingetjes die het hem doen hoor. Ik hoop voor je dat je weer wat kan gaan werken, en lekker belangrijk dat je rustig aan begint. Ook al is het een uurtje per dag. Het is gewoongoed voor de zelfvertrouwen en het kan nooit kwaad. Veel succes

Groetjes

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Ha! Gesolliciteerd! Wow! Ik hoop heel erg voor je dat je die baan krijgt! En stel dat het niet zo is: je hebt gesolliciteerd! Wordt door je mede-dippers gekwalificeerd als een mega-succesmoment!
James, dank je voor je lieve woorden!

Enneh: wat krijgen we dit weekend een kadootje he? Met dat mooie weer? Heerlijk! Lekker veel met je gezichten in de zon vandaag en morgen; zonlicht is heilzaam!

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ja heerlijk he die zon! Ben net door half Utrecht gefietst naar de Ikea.
Bleek achteraf toch zo'n 15 km te zijn!!! :D

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Hoi allemaal,

Ben gisteren begonnen met 20mg citalopram, nadat ik eerst twee weken om de medicijnen ben heengelopen. Ik was echt heel bang om eraan te beginnen. Gisteren viel me erg mee, beetje misselijk en zweverig, maar ik dacht: als dat alles is, niet zo slecht. Totdat ik 's nachts compleet gedesorienteerd wakker werd en 3 uur heb liggen beven en zweten :(
Vanmorgen met zeer veel tegenzin toch maar weer zo'n tabletje naar binnen geschoven... Wetende dat het wel 2-4 weken kan duren...
Zeer veel lof voor jullie die hebben doorgezet!!!!
Goed dat dit forum er is zodat we er niet alleen voor staan. Zo jullie ervaringen lezende vrees ik dat dit toch wel heftig wordt (de Oxazepammetjes liggen al klaar)

groetjes Jana

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo allemaal

mijn goeie moment was gisteren . vervelend opstaan en me heel naar voelen. toch smiddags gewinkeld en ondanks dat ik helemaal geen zin had toch naar de afspraak van mn vriendin gegaan savonds. was erg gezellig .

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hai allemaal!

Welkom Jana!
Iedereen met een succeservaring van harte! Maak die ervaring heel groot in je hoofd en koester deze...
Ik ben afgelopen zaterdag naar een klein feestje geweest, overdag en het was buiten op een terrasje. Mijn auto stond er direct voor geparkeerd, zodat ik evt. kon vluchten! Alleen het ging prima, heb er zelfs een klein beetje gegeten (eten in het openbaar vind ik ook eng).
Zondag ben ik naar mijn ouders gereden in een ander dorp, dus...de grenzen van mijn woonplaats achter mij gelaten, met de auto! Het was er best druk, zussie met kids was er ook, het was heerlijk!

Dus....de ommekeer heeft zich ingezet. Ik had last van agorafobie met depressie, NU krijgen de agorafobie en depressie last van MIJ!! :twisted:

Liefs, EnJoy

ps; Iets leuks waar ik van geniet....Ik heb een nieuwe jazz gitaar! Niet zelf gehaald, was in hartje Amsterdam, maar ik heb hem toch maar en ik speel me suf! (Was een groot kado, ben a.s. woensdag jarige job vandaar.) :wink:

hendrik41
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2007 13:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hendrik41 »

Hallo,


Ik ben na een periode van 4 maanden remeron gebruikt te hebben overgestapt op cipramil.
De bijwerkingen vind ik zwaar,heel misselijk totaal geen eetlust en zeer slecht slapen en een erg onrustig gevoel.
Ik gebruik het nu 12 dagen en ook mn mentaal lijk ik er wel flink op achteruit te gaan,ik ben erg huilerig en zie de dingen nog somberder dan eerst.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of het normaal is dat je psychische klachten eerst verergeren?
Ach eigenlijk weet ik het antwoord al wel maar wil ik het toch graag even bevestigd zien.
Ik heb meerdere keren overwogen om te kappen met de cypramil maar ik hou toch nog maar even vol.

hendrik41
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2007 13:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hendrik41 »

p.s.


Graag wil ik van jullie weten wat de beste tijd is om de cipramil in te nemen,voor het slapen of juist niet.
bedankt alvast

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

jeannette, leuk dat je een gezellige dag gehad hebt afgelopen zaterdag.

EnJoy, ik durfde ook geen auto meer te rijden. Heb mij hierdoorheen geduwd. Kost mij elke keer nog erg veel moeite, zeker omdat ik nu regelmatig grote afstanden >130 km moet afleggen. Fijn dat je kunt genieten van die gitaar!

Gesloten