LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winst voor de keukenzaak

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

beste pfffff,

Een omzet van 1.000.000 (wat al goed haalbaar is voor een kleine zaak) met een "boekhoudkundige" netto winst (dus wat ECHT over blijft) van 10% is 100.000 euro, dat is toch aardig wat hoor, leuk spaarcentje...

ik denk dat winst hier op verschillende manieren geinterpreteerd wordt....Omzet of marge is GEEN winst......

mek
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2007 12:41

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mek »

Ik ben zelf ook een zelfstandige ondernemer o.a. in keukens.
( dus heb ik niets tegen geld verdienen )
Ik denk eraan een winkel te beginnen met een nieuw concept.
Een totaal open stuctuur maar
A. Gaan de leveranciers akkoord met het blootgeven van de prijzen
B. Kan de consument accepteren het bedrag wat verdient moet worden
( of wordt het zoals zelfstandige zegt misgunt )
c. Zou dit concept meer klanten aantrekken om te slagen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet of het echt nodig is om die inkoopsprijzen te gebruiken. Ik denk dat het voor veel consumenten al een verademing zou zijn als de keukens en keukenonderdelen gewoon geprijsd zijn, zoals in bijna alle normale winkels. En dat je dan dus ook eenvoudig zou kunnen zien welke merken en welke onderdelen duurder zijn en welke goedkoper.

Er zullen altijd consumenten zijn die je de marge zullen misgunnen. Of die elke euro die bovenop de inkoopsprijs komt 'afzetterij' vinden. Maar er zijn er veel meer die een redelijke marge wel normaal zullen vinden.

Ik weet in elk geval wel iemand die graag klant bij je zou willen worden...

Pfffff

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 14 jan 2008 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Hoi Mek,

Het is een erg nobel beleid waar je naar streeft, maar als jij een inkoop op een combi laat zien van (noem maar wat) € 450,-- netto en op het internet is deze te vinden voor consumentenprijs € 420,-- netto. Zal je toch weer in de verdediging moeten praten omdat een internet verkoper er bijvoorbeeld 100 tegelijk inkoopt; dan stop je er vanzelf wel mee


Ik heb al een mooi vergelijk met België daar zijn dezelfde apparatenmerken in hun adviesprijzen zo'n 20% lager als in nederland, doch ligt de inkoop nagenoeg gelijk. Maar in België worden de apparaten goedkoper genoemd terwijl daar nauwelijks korting wordt gegeven. Voor dit vergelijk heb ik altijd ook de Belgische folders achter de hand...

Maar waarom wordt er in de keukens over gemekkerd? ik heb nog niemand bij de kassa van de albert heijn de marges horen vragen!

mek
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2007 12:41

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mek »

beste zelfstandige,
Het klopt dat er met apparatuur problemen komen ivm prijzen via internet. gelukkig zijn de apparatenleveranciers dit in gaan zien en willen ze een soort van bodem instellen.
De prijzen in belgie zijn een going prijs, maar de inkoopprijs ligt op de meeste merken wel 20 % lager. De belgische ondernemer heeft meer marge op zijn apparatuur dan zijn hollandse collega .(nog wel)
De meeste inbouwapparatuur word ook verkocht niet door de keukenzaak maar door de witgoed handelaar. Er wordt gemekkerd omdat er rare kortingen worden gegeven.
Je kent de verhalen wel op een verjaardig waar de ene stoere inkoop vehaal na de andere volgt.
En menselijkerwijs wil niemand achterblijven.

mezorro
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 okt 2007 23:58

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mezorro »

Hoe zit het bv met het BTW tarief in Belgie en Duitsland ? (waar veel consumenten de Nederlandse markt toch mee willen vergelijken, en niet alleen in de keukenmarkt=dus trend)

Om het maar eens te vergelijken met bv de aannemerij :
kostprijs + AK (gem. 10%) + winst/risico (3,5-5%)

in de Ak zit dus zo ongeveer alles wat Pffff in zijn rijtje heeft omschreven

Laat de keukenmarkt ivm showroom/verkopers dus een hogere AK hebben (20% ?)
winst/risico marge zal wat hoger moeten ivm wellicht minder omzet/aftersales (10%)
onderhandelingsmarge zal moeten worden ingebouwd omdat veel consumenten dit zelf willen(2,5%)

resulteerd in een netto/bruto verhouding van ca. 30 %, maar als je dit aan een consument wilt uitleggen zal deze dit niet accepteren, dus ik zie het nut niet in van het laten zien van inkoopprijzen en marges.
gewoon per onderdeel de verkoopprijs (inkoop+marge) laten zien en aan het eind van de streep eventueel een kortingspercentage afhankelijk van het totaalbedrag.

mek
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2007 12:41

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mek »

mezorro
btw in belgie is 6 of 21 % afhankelijk van de oudheid van de woning.
Maar er zal in de toekomst een nivelering van btw komen in europa.
Jouw berekening klopt redelijk maar ik ben er niet zeker van dat de klant het niet wil betalen.Dit zou ik graag van consumenten willen horen.
Dus hoeveel % mag een keukenzaak verdienen volgens u
mvg
mek

Keukenprinsesje
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 nov 2005 12:53

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door Keukenprinsesje »

In Belgie werkt men met marktprijzen en niet met Bruto prijzen. Inkoop maakt inderdaad voor veel merken geen verschil.

Echter het grootste gedeelte van de !#$%^& consument koopt korting en wil korting kopen en koopt daar waar ze 50% korting hebben gekregen. Zelfs als een tweede keukenleverancier een vergelijke bare keuken aanbied voor een Netto prijs die lager is dan bij een handelaar die korting geeft...

Zolang er zo'n grote groep consumenten is die geil zijn op korting komt het in Nederland nooit goed.
Wordt wakker!!!!

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door GWTE »

Ik denk eraan een winkel te beginnen met een nieuw concept.
Een totaal open stuctuur maar
Beste Mek,

Er worden in Nederland al meer dan honderd jaar keukens gemaakt en verkocht. De afgelopen dertig jaar is er al van alles bedacht en verzonnen om de verkoop te bevorderen met creatieve ondernemers als Hans Verkerk voorop. Alléén ondernemers die niet geschikt zijn om in de keuken verkoop werkzaam te zijn zullen hun prijzen structureel verlagen. Goede ondernemers en verkopers weten dat “verkoop” gepaard gaat met emotie en impulsen. Wij hebben enige tijd geleden de marge structureel 5 % hoger gesteld en verkopen er geen keuken minder om.

Het verlagen van je marges komt je bedrijf niet ten goede en op langere termijn je klanten dus ook niet. Neem maar van mij aan dat er bij de goedkoopste keukenzaak van Nederland (KeukenConcurrent) geen Euro minder marge wordt gemaakt dan bij andere keukenzaken van meneer Mandemakers die zeggen minder goedkoop te zijn (om maar een goed voorbeeld te noemen). Als je kwaliteit levert goede service en garantie biedt dan zal de klant vertrouwen hebben en niet over de prijs twijfelen. Klanten die dat gevoel bij je winkel en de verkoper niet hebben zullen niet kopen, zelfs niet als je de keuken tegen inkoopprijs zou leveren.

GWTE (Succesvol verkoper en eigenaar van een keukenzaak, montage en installatie bedrijven).

Pfffff

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 14 jan 2008 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De prijzen in belgie zijn een going prijs, maar de inkoopprijs ligt op de meeste merken wel 20 % lager.
Was het maar waar, dan ging al mijn inkoop naar België; is dus absoluut niet zo!

mek
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2007 12:41

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mek »

beste GWTE
100 % mee eens maar niet de insteek van dit topic.
De goedkoopste of lagere marge is nooit ter spraken geweest.
Het gaat mij om de beeldvorming van de consument.
Maar misschien zit ik fout of is het te proberen waard ?
Zelfstandigste
Weldegenlijk is de inkoopprijs in belgie van bv bsh of itho ( novy ) lager dan in nederland. Sterker nog in bv frankrijk zijn inductiekookplaten weer goedkoper dan in belgie. dit kan oplopen tot 35 % ivm nederland ( wel bij grote afname )

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door GWTE »

Het gaat mij om de beeldvorming van de consument.
Hoe bedoel je?

mek
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2007 12:41

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door mek »

Dat de consument denkt dat er enorm ( 2,3 of 4x over de kop) verdiend wordt aan een keuken.Maar dat het absoluut niet waar is.
Zou de klant de normale winstpercentage accepteren en kan een winkel met die openheid meer verkopen ( klanten aantrekken )
mvg
mek

Pfffff

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 14 jan 2008 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Winst voor de keukenzaak

Ongelezen bericht door rayke »

in de regel wordt er de eerste vijf jaar van een startende ondernemer GEEN winst
Doe je toch iets verkeerd.

Gemiddeld wordt er in keukenland tussen 35 en 40% brutowinst gemaakt (openbare gegevens CBW). Daar moeten dus alle kosten vanaf.
Neem je genoegen met minder marge dan moet je simpelweg minder kosten maken. Kies je voor een superdeluxe showroom met een horde verkopers , een telefoniste, een hoofdkantoor in W**LW**K, een reusachtig magazijn en nog veel meer overhead dan moet je je klanten een beetje belazeren want dan heb je rond de 50% nodig.

Grooooooote ondernemingen nemen genoegen met 5 a 6% nettonettowinst, dus alles er af. Supermarkten zelfs maar rond 3 a 4%.

Pffffffft, wat geven we een lange antwoorden :)

Gesloten