LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie-perikelen

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Pruim.

Jij beweerd dan dat de overeenkomst beantwoord (7:17 BW) en dat zul je dat ook moeten bewijzen (150 Rv). Voor dat bewijs is het onvoldoende dat het product stuk is. Wie zegt dat het defect veroorzaakt is door een productiefout? Dat lijkt me heel lastig om aan te tonen.
is in leven blijven, zolang die jongens niet gaan staken voor nog eens 3 % verhoging, zullen de prijsen niet stijgen
Juist wel het aanbod van werknemers (die willen werken) wordt door de staking schaarser en daarmee stijgt hun prijs / waarden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Jij beweerd dan dat de overeenkomst beantwoord (7:17 BW) en dat zul je dat ook moeten bewijzen (150 Rv). Voor dat bewijs is het onvoldoende dat het product stuk is. Wie zegt dat het defect veroorzaakt is door een productiefout? Dat lijkt me heel lastig om aan te tonen.
En dat is dus niet gebaseerd op de non-conformiteit.

Je kunt aanspraak maken op artikel 17, 21 en 22 als de winkelier bepaalde uitspraken heeft gedaan qua levensduur.

Als de winkelier aangeeft 3 jaar en een geschillencommissie 8 jaar, dan is 3 jaar van toepassing.

Die non-conformiteit waar steeds over gesproken wordt, hebben dus geen betrekking op artikelen 17, 21 en 22.

Mijn punt:

Als de fabrikant de goede werking na 1 of 2 jaar niet meer kan garanderen, dan kan de winkelier onder dwang van de rechter niet zeggen dat de goede werking zeker 3 tot 6 jaar gegarandeerd wordt.

Wat ook steeds gedaan wordt is dat de winkelier verplicht wordt om de keiharde garantie te geven (via die non-conformiteit) dat het product zeker een x tijd mee behoort te gaan zonder problemen.

En geen één winkelier kan dat garanderen.

Een ander punt:

Van die benzinepomp kan een x draaitijd gegarandeerd worden, van electronica kan dat dus niet.

Ik heb in 13 jaar geleerd om geen keiharde garanties qua electronica te geven.

Als iemand aan mij zou vragen hoelang dat bijvoorbeeld een harde schijf mee behoort te gaan, zal mijn antwoord zijn dat ik het niet weet, omdat een harde schijf ieder moment kapot kan gaan.

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door Pruim »

Wie zegt dat het defect veroorzaakt is door een productiefout? Dat lijkt me heel lastig om aan te tonen.
En hier hebben we dus een punt. Dit gaat naturlijk ook op voor bv elektronica. En wie bepaald of het een productiefout betreft?
Als leek kun je daar dus niets over zeggen, en dan zul je dus een expert in moeten schakelen. Je kunt natuurijk een expert van de fabrikant inschakelen, maar dan is het maar de vraag in hoeverre zo iemand onafhankelijk z'n oordeel geeft.
Blijft voor de consument een hele dure optie over, en dat is zelf een onafhankelijke expert inschakelen.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als iemand aan mij zou vragen hoelang dat bijvoorbeeld een harde schijf mee behoort te gaan, zal mijn antwoord zijn dat ik het niet weet, omdat een harde schijf ieder moment kapot kan gaan.
Hier op het forum heb ik vaak genoed gezien dat jij voor een PC een technische levensduur geeft van 2 jaar en een economische van 3 jaar. Zit er in een PC dan geen electronica?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een uitspraak van een geschillencommissie is bindend.

De conformiteitseis wordt omschreven in artikel 7:17 BW. Volgens dat artikel kan de consument de kwaliteit en prestatie verwachten die gelden voor goederen van het zelfde soort.
En hier hebben we dus een punt. Dit gaat naturlijk ook op voor bv elektronica. En wie bepaald of het een productiefout betreft?
Als leek kun je daar dus niets over zeggen, en dan zul je dus een expert in moeten schakelen. Je kunt natuurijk een expert van de fabrikant inschakelen, maar dan is het maar de vraag in hoeverre zo iemand onafhankelijk z'n oordeel geeft.
Blijft voor de consument een hele dure optie over, en dat is zelf een onafhankelijke expert inschakelen.
Als het product niet aan de overeenkomst beantwoord dan kun je die kosten verhalen op grond van art. 7:24 BW. Maar het blijft een risico. Daarom is het aantrekkelijk om, mits de voorwaarden goed zijn, extra garantie bij de winkelier te kopen.

Als er een geschiedenis van problemen is kan non-conformiteit overgens vrij makkelijk worden aangetoond.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 05 mar 2008 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Hier op het forum heb ik vaak genoed gezien dat jij voor een PC een technische levensduur geeft van 2 jaar en een economische van 3 jaar. Zit er in een PC dan geen electronica?
Nee, hoor.

Ik heb vaak aangegeven dat de economische levensduur 3 jaar is en de technische levensduur 5 tot 6 jaar.

De garantie is van laptops vaak 1 tot 2 jaar en op desktopcomputers geef ikzelf 3 jaar garantie.

Ik heb ook aangegeven dat ikzelf de economische levensduur korter zou maken, namelijk 2½ jaar, dit vanwege de technische ontwikkelingen.

De technische levensduur is de periode waarin een product maximaal meegaat en waarbij deze periode vaak ook reparaties nodig zijn.

De economische levensduur is een periode waarin een product gemiddeld meegaat en deze periode is ook afhankelijk van de technische ontwikkelingen. Dit is ook de belastingtechnische levensduur en ook de periode waarin een product vervangen wordt.
Met de economische levensduur wordt dus niet de technische levensduur mee bedoelt.
Hier op het forum heb ik vaak genoed gezien dat jij voor een PC een technische levensduur geeft van 2 jaar
Ik kan als winkelier zijnde jouw nooit de keiharde garantie geven dat een computer zeker een x tijd meegaat en daarbij zeker niet kapot zal gaan. Dat kan niet.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens de belastingdienst mag ik zelf kiezen over welke periode ik een product afschrijf, zolang deze periode maar 5 jaar of langer is.

"de vermoedelijke gebruiksduur] (in hele jaren). In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is."

"De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat."

"De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschaf en het gebruik van de bedrijfsmiddelen."

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P36_4198
De technische levensduur is de periode waarin een product maximaal meegaat en waarbij deze periode vaak ook reparaties nodig zijn.
Dus een computer gaat maximaal zes jaar mee? Ik heb een 286 van 1988 intensief gebruikt tot 1998. Tot op de dag van vandaag doet hij het nog altijd. Nooit een reparatie voor nodig geweest. Het zelfde geld trouwens voor de MSX computervan 83. En daar heb ik dan ook nog een glas yogurt over heen gegooid.

scooterjan
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 mar 2008 12:57

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door scooterjan »

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschaf en het gebruik van de bedrijfsmiddelen."
2,08% per maand.

Ik snap er de ballen meer van. Volgens mij worden diverse garantie bepalingen door elkaar gehaald.
Mechaniek.
Kleding.
Voedsel.
Elektronica.
Dierenleven.

Klopt dit ?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS houd er van om puur bedrijskundige zaken er bij te halen. Dit is niet van belang op je wettelijke rechten.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 mar 2008 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door WillemV »

20% ./. 12 maanden = 1,67% (1 twee derde procent) per maand. Afschrijving is van de aanschafwaarde.

Sorry, kon het niet laten. :oops: :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is geen 20% maar 33¨÷%, maar dat terzijde.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie al waar ik fout ben gegaan met mijn berekening, Willem heeft het juist. :oops:
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 mar 2008 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 06 Mrt 2008 22:41 door BBCS

Het is geen 20% maar 33¨÷%, maar dat terzijde.
Nee hoor. Het gaat hier over de fiscale afschrijving. Volgens de belastingdienst mag je maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar afschrijven. Daardoor is de afschrijvingsperiode minimaal vijf jaar. De fiscus hanteert dus een minimale economische levensduur van vijf jaar.

Uiteraard kunnen de economische afschrijvingingen afwijken van de fiscale afschrijvingen. Maar goed, het wordt nogal off-topic.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door BBCS »

Uiteraard kunnen de economische afschrijvingingen afwijken van de fiscale afschrijvingen. Maar goed, het wordt nogal off-topic.
Het klopt met wat je zegt over die fiscale afschrijving.

Maar als ik spreek over de economische levensduur, dan heb ik het over de economische afschrijving en niet over de fiscale afschrijving. :wink:

En die economische afschrijving wordt ook mede bepaald door de technische ontwikkelingen.

Veel hardwareonderdelen zijn na 2 jaar domweg niet meer leverbaar.
Dus krijgen de consumenten altijd een onderdeel die veel beter is.

Neem nu een garantieclaim van een klant van mij.
De videokaart is defect en die is domweg niet meer leverbaar. Dus krijgen ze een andere met veel betere specificaties.
En die videokaart is nog geen 2 jaar.

Ik bedoel maar.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door WillemV »

Bla bla bla van BCCS. Jij bent zelf begonnen over fiscale afschrijvingen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar als ik spreek over de economische levensduur, dan heb ik het over de economische afschrijving en niet over de fiscale afschrijving.
Dan heb je het over een bedrijfskundige afschrijving. Same difference.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 06 Mrt 2008 23:31 door alfatrion

Dan heb je het over een bedrijfskundige afschrijving. Same difference.
Inderdaad. Er bestaan verschillende termen voor.
Bedrijfskundige afschrijving = (bedrijfs)economische afschrijving = commerciële afschrijving. Daarnaast heb je ook de fiscale afschrijving.

Allemaal leuk en aardig BBCS, maar in het kader van de consumenten wetgeving is dit volkomen irrelevant.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat is dan het verschil tussen een fiscale afschrijving en een bedrijfskundige afschrijving? Het lijkt mij dat je de fiscale afschrijving in je boekhouding moet opnemen, en dat die dus ook de bedrijfskundige afschrijving c.q. (bedrijfs)economische afschrijving c.q. commerciële afschrijving moet worden genoemd.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 06 Mrt 2008 23:54 door alfatrion

Wat is dan het verschil tussen een fiscale afschrijving en een bedrijfskundige afschrijving? Het lijkt mij dat je de fiscale afschrijving in je boekhouding moet opnemen, en dat die dus ook de bedrijfskundige afschrijving c.q. (bedrijfs)economische afschrijving c.q. commerciële afschrijving moet worden genoemd.
De fiscale afschrijving wordt gewoon door de belastingdienst opgelegd. Zij willen (net als ieder ander) zo snel mogelijk hun geld binnen hebben. Vandaar de maximaal 20% fiscale afschrijving per jaar (voor betaalde goodwill geldt een ander fiscaal afschrijvingspercentage). Immers, als een bedrijf 'sneller' afschrijft is de winst over dat jaar (en dus de winstbelasting hierover) lager.

Vaak, vooral bij de kleinere bedrijven, is de bedrijfskundige afschrijving gelijk aan de fiscale afschrijving. Grotere bedrijven moeten volgens de wet op de jaarrekening veel uitgebreider rapporteren. In Europa moet deze jaarrekening voldoen aan de IFRS (International Financial Reporting Standard). Hierin worden meestal heel andere afschrijvings termijnen opgelegd.

Vooral bij afschrijvingen op goodwill komt dit verschil vaak naar voren. Wanneer bijvoorbeeld een bedrijf wordt overgenomen waarbij goodwill is betaald en dat overgenomen bedrijf gaat na twee jaar failliet, dan dient de nog niet afgeschreven goodwill volgens de IFRS in datzelfde jaar volledig te worden afgeschreven. Fiscaal mag dat dan niet. Het is ook logisch dat bedrijfseconomisch dit verlies direct genomen moet worden. De jaarrekening moet namelijk een getrouw beeld van de werkelijkheid weergeven. M.a.w. de werkelijke waarde van het bedrijf op een bepaald moment (31 december) moet weergegeven worden. Vooral voor beurs genoteerde ondernemingen is dat van belang. De waarde van het aandeel wordt mede hierdoor bepaalt. De welbekende affaire rond het Amerikaanse energie bedrijf Enron is een mooi voorbeeld van veel te 'optimistische' jaarrekeningen. Ik geloof dat een aantal managementleden van Enron nog steeds in de bak zit. :)

Bedrijven hebben dan ook vaak twee jaarrekening. Een Commerciële (bedrijfseconomische) jaarrekening en een fiscale jaarrekening. Alleen de commerciële jaarrekening wordt gedeponeerd bij de KvK, dus publiek gemaakt.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie-perikelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dank voor de informatie. Volgens mij heb ik hier met een deskundige te maken. ;)

Gesloten