LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

Niet alleen Microsoft is op het matje geroepen. Gisteren werd bekend dat ook leveranciers als Intel, Toshiba, Dell en Amazon zich voor de rechter moeten verantwoorden. Deze bedrijven zouden eenvoudige systemen te duur hebben aangeboden met als excuus een Vista Capable-garantie, terwijl de betreffende machines steevast niet meer dan Vista Home Basic zouden kunnen draaien.
MAW. meerdere leveranciers hebben de vista capable garantie misbruikt om hun "budget" PC's zoals BBCS het noemt te duur te verkopen. Dit is niet de schuld van M$ maar geeft wel aan hoe de sticker misbruikt is !
Volgens Microsoft zijn slechte Nvidia-drivers verantwoordelijk zijn voor een kleine 30 procent van de gemelde crashes van Windows Vista in 2007. De drivers zouden daardoor de publieke opinie over Vista negatief beïnvloed hebben.
Afbeelding
Tja, ook een driver is onderdeel van het hele systeem, en het hele systeem wordt door de gebruiker al zodanig beoordeeld.
Jammer voor M$ maar 't waren er in totaal ruim 1.6 miljoen in 2007.
M.a.w. gemiddeld crashte er in 2007 1 Vista systeem per 19 seconden door software fouten. Gelukkig voor M$ vielen de verkopen tegen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door jor »

Dit is niet de schuld van M$
Het verbasteren van de naam van microsoft is op vele fora verboden en eigenlijk zo kinderachtig dat ik dit van jou niet had verwacht. Ik ben het niet oneens maar hou het bij normale argumenten.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

Ik ben het niet oneens maar hou het bij normale argumenten.
Volgens Microsoft zijn slechte Nvidia-drivers verantwoordelijk zijn voor een kleine 30 procent van de gemelde crashes van Windows Vista in 2007. De drivers zouden daardoor de publieke opinie over Vista negatief beïnvloed hebben.
Waarom mag M$ wel de publieke opinie beïnvloeden en ik niet ?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door jor »

Je beinvloed niemand en het staat vooral dom ( en dat ben je niet, dat weet ik ). Probeer dat eens op een computerforum en je zult een Mod tegenkomen

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 26 Mrt 2008 22:49 door jor

Probeer dat eens op een computerforum en je zult een Mod tegenkomen
Dan lees jij toch andere computerfora dan ik.

Het verwondert mij toch steeds weer dat veel mensen zich geroepen voelen negatieve uitlatingen over Microsoft te bekritiseren terwijl dat niet, of veel minder, gebeurt bij negatieve uitlatingen over andere bedrijven. Zoals bijvoorbeeld UPC.

De nVidia drivers draaien al geruime tijd erg stabiel op Linux en presteren op exact dezelfde hardware specificaties veel beter op Linux dan op Windows (Vista). Hoe zou dat nou toch komen? Windows is een véél en veel grotere markt voor nVidia dan Linux dat is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

De nVidia drivers draaien al geruime tijd erg stabiel op Linux en presteren op exact dezelfde hardware specificaties veel beter op Linux dan op Windows (Vista). Hoe zou dat nou toch komen? Windows is een véél en veel grotere markt voor nVidia dan Linux dat is.
Ik heb sinds een jaar ook een nieuwe computer (zelf gebouwd :mrgreen: ) en sinds kort heb ik daar naast XP ook Ubuntu erop staan.

Veel zaken die in Vista zitten, kom ik daar ook tegen.
Ook het 3d bureaublad.

En ik moet toegeven dat Ubuntu volledig geïnstalleerd zeker 4x zo snel opstart en niks vertraagt in tegenstelling van Vista.
MAW. meerdere leveranciers hebben de vista capable garantie misbruikt om hun "budget" PC's zoals BBCS het noemt te duur te verkopen. Dit is niet de schuld van M$ maar geeft wel aan hoe de sticker misbruikt is !
Ik heb zelf de roadshow van Microsoft gevolgd. Deze was bedoeld voor grote bedrijven en OEM-bouwers om ze voor te lichten over Vista en over Office 2007.

Daarin werd heel duidelijk gezegd dat Windows Vista Home Basic alleen bedoeld was voor de budgetsystemen. En dat op de budgetsystemen voornamelijk alleen Vista Home Basic kan draaien en dat de Aero daar niet bij zat.

Wij werden heel goed voorgelicht moet ik wel zeggen.

En wat zag ik?
Dat er op budgetsystemen ook Windows Vista Home Premium en met een budget videokaart en met maar 512MB intern geheugen.
Dat is vragen om problemen.

Daarnaast was het besturingsysteem net uit en het was van te voren bekend dat er in het eerste jaar kinderziektes in zouden zitten (onvoorkombaar).
En wat zie ik dan bij de laptops?
Dat de fabrikanten massaal overgestapt zijn op Vista en XP verbannen hadden.

Ook weer een punt om vragen naar problemen.

Een ander punt is dat er ook veel hardwarefabrikanten (vooral printers) domweg weigerden om voor Vista drivers te maken. Dit was vooral voor de oudere printers een hekelpunt.

Je hebt niet alleen met Microsoft te maken, maar ook met de marketingstrategie van de overige hardware en randapparatuurfabrikanten.

Tuurlijk heeft Microsoft ook steken laten vallen. Maar om nu Microsoft overal de schuld van geven en vooral keihard tegen de schenen van Microsoft aan te gaan zitten schoppen, vind ik totaal verkeerd en ook onrechtvaardig.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 27 Mrt 2008 00:09 door WillemV


Dan lees jij toch andere computerfora dan ik.
De belangrijkste is ( voor mij ) tweakers.net en techzine.nl , daar hoef je er niet mee aan te komen, een Mod (zelf Mod-status op tweakers) zal het 100% direct verwijderen. Het is gewoon kinderachtig en onnodig, kom met goede argumenten voor of tegen.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik weet het niet hoor. Aan de ene kant kan ik me wat voorstellen om dit niet toe te laten, maar aan de andere kant kan ik me ook weer van bij voorstellen om het wel toe te staan. Microsoft heeft het naar mijn idee zelf we een beetje verdient. Ik zie het als een vorm van meningsuiting.

In het stenen tijdperk van Dos en Windows 3.11 gebruikte ik een virus scannen. Dat bedrijf is door Microsoft overgenomen en daarna was het venster in 3.11 aangepast, maar die in Dos niet. En dit slecht een voorbeeltje. De problematiek rond om het blauwe schermen of IE. Ze hebben zich totaal niet gehouden de HTML standaard. Ze zouden zoveel beter moeten kunnen doen.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

@Jor,

De discussie over M$ of Microsoft is natuurlijk off-topic.
In de discussie over de vista sticker i.c.m. de BBCS quote over
schade aan het image van M$ èn de te dure budget PC's voorzien van die sticker roepen als vanzelf het gebruik van het $-teken op.
Het spijt me dat jje je er aan stoort, maar that is besides the point.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

In de discussie over de vista sticker i.c.m. de BBCS quote over
schade aan het image van M$ èn de te dure budget PC's voorzien van die sticker roepen als vanzelf het gebruik van het $-teken op.
Het spijt me dat jje je er aan stoort, maar that is besides the point.
Toch wil ik er een opmerking over maken.

Het feit is dat Vista van de nieuwste grafische technieken gebruik maakt en ook van DirectX 9.

Bij een game vindt men het normaal dat er gebruik gemaakt wordt van het grafisch geweld en dat je dan een behoorlijk systeem nodig hebt.
Met Vista is dat niet anders.

En voor de mindere systemen is er de Vista Home Basic versie.

Echter heb je veel eigenwijze mensen die toch op een minder systeem Vista zetten met Aero enz. En dan gaan ze massaal klagen.

Ook ik erger me aan de fabrikanten die tegen het advies van Microsoft in toch op de budgetsystemen andere Vista versies zetten dan alleen Home Basic.

Daarom zijn er ook die stickers gekomen, om duidelijkheid te scheppen.
En die duidelijkheid was er.

Echter als er systeembouwers er misbruik van gaan maken, dan is de consument daar wel de dupe van.

Want mijn persoonlijke mening is wel dat op een systeem met 512MB geheugen alleen Home Basic op hoort te staan en geen andere versies.

Wat je dus gezien hebt is dat zowel de consumenten als de systeembouwers de instelling hadden:

"Microsoft, je kunt me nog meer vertellen. Ik doe waar ik zin in heb en ik luister niet jaar jullie. Ik bepaal zelf wel of het kan of niet."

Tja, met alle gevolgen van dien.....

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS, waarom ben jij Microsoft toch altijd zo krampachtig aan het verdedigen?
Geplaatst op 27 Mrt 2008 22:55 door BBCS

Daarom zijn er ook die stickers gekomen, om duidelijkheid te scheppen.
En die duidelijkheid was er.
Nee, die duidelijkheid was er niet. Dit speelde allemaal vóór de introductie van Vista. De consument was op dat moment helemaal niet bekend met de verschillen tussen de diverse Vista versies. Die rechtszaak hierover is echt wel ergens op gebaseerd en komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Die stickers zijn door Microsoft bedacht en verspreidt. Op een misleidende manier want anders had er wel "Vista Basic Capable" o.i.d. op gestaan in plaats van alleen maar "Vista Capable" Je haalt trouwens oude koeien uit de sloot. Dit is eerder in dit topic al uitgebreid besproken.
Wat je dus gezien hebt is dat zowel de consumenten als de systeembouwers de instelling hadden:

"Microsoft, je kunt me nog meer vertellen. Ik doe waar ik zin in heb en ik luister niet jaar jullie. Ik bepaal zelf wel of het kan of niet."
De consument had op dat moment helemaal geen 'instelling'. De consument wist op dat moment helemaal niet van het bestaan van Vista Basic en Vista (Home) premium etc. Laat staan van de verschillen tussen al die versies. De consument ging uit van die misleidende stickers of het advies van de verkoper (systeembouwer). Natuurlijk valt de systeembouwers hier wel wat te verwijten maar je zegt hier eigenlijk dat Microsoft geen enkele blaam treft. Jij bent zelf systeembouwer en haalt hier ten faveure van Microsoft het imago van je eigen beroepsgroep omlaag. Waarom toch dat ten koste van alles Microsoft verdedigen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

BBCS, waarom ben jij Microsoft toch altijd zo krampachtig aan het verdedigen?
Doe ik helemaal niet, ik zeg gewoon zoals het is.

Kijk, het is niet juist om Microsoft overal de schuld van te geven.
Ik ben niet voor of tegen Microsoft.

Maar wat er nu gebeurd is dat er problemen zijn en er wordt een zondebok gezocht en dan wordt Microsoft keihard onderuit gehaald, ook als er hardwarefabrikanten weigeren om hun drivers aan te passen.

En dat is dus niet juist.
Nee, die duidelijkheid was er niet. Dit speelde allemaal vóór de introductie van Vista. De consument was op dat moment helemaal niet bekend met de verschillen tussen de diverse Vista versies. Die rechtszaak hierover is echt wel ergens op gebaseerd en komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Zoals ik al aangaf:
Als de computerbouwers en fabrikanten misbruik maken van die stickers, moet Microsoft dan maar de schuld van krijgen.

Voor alle duidelijkheid:

Toen Vista eraan kwam, heeft Microsoft een roadshow georganiseerd.
Het doel daarvan was om de winkeliers, de systeembouwers en de detailhandel voor te lichten en ook te instrueren over Vista en Office 2007.
Die heb ik dus ook gevolgd.
Vandaar dat ik dan ook zo stellig reageer.
De consument had op dat moment helemaal geen 'instelling'. De consument wist op dat moment helemaal niet van het bestaan van Vista Basic en Vista (Home) premium etc. Laat staan van de verschillen tussen al die versies. De consument ging uit van die misleidende stickers of het advies van de verkoper (systeembouwer).
Het is vaker voorgekomen dat een consument een oudere computer had, zeg 5 jaar en daar dan Vista op ging zetten, met alle gevolg van dien.
Ik heb ook reacties op fora gezien waar de reactiegever aangaf dat Microsoft nog meer kon vertellen, maar dat zij wel heel goed konden bepalen waar zij Vista op gingen zetten.
Jij bent zelf systeembouwer en haalt hier ten faveure van Microsoft het imago van je eigen beroepsgroep omlaag. Waarom toch dat ten koste van alles Microsoft verdedigen?
Waarom Microsoft aanvallen terwijl zij er niets mee te maken hebben?
Neem nu de situaties dat er geen drivers waren voor de printers. Microsoft kreeg de volle lading, terwijl de printerfabrikanten weigerden om goede drivers uit te brengen.

Als Microsoft fout zit, dan zeg ik dat ook wel. Wees daar maar niet bang voor.
Jij bent zelf systeembouwer en haalt hier ten faveure van Microsoft het imago van je eigen beroepsgroep omlaag.
Ik ben inderdaad zelf een systeembouwer, en tot nu toe heb ik alleen maar XP met de computers geleverd.

Persoonlijk vind ik Vista waardeloos. De commando's zitten niet logisch en over Office 2007 heb ik ook niet echt een goed woord over.
Die ribbon is gewoon vervelend en een klant van mij heeft er ook geen goed woord voor over.

Binnenkort stopt de levering van XP.

Mijn mening:
- Voor budgetsystemen: Ubuntu Linux.
- Voor mid-end en Highend systemen: Vista.
En als de klanten alleen kantoorapplicaties draaien, internetten en e-mailen: Ubuntu.

Waar Vista 4GB geheugen voor nodig heeft, kan Ubuntu goed met 512MB.

Kees278
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2008 16:09

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door Kees278 »

Iemand schreef dat hij/zij naast windows xp ook Ubuntu?? had ge installeerd. Hoe kan dat, werkt dat niet tegen elkaar?

Digibeet :oops: [/quote]

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Mrt 2008 02:40 door BBCS
BBCS, waarom ben jij Microsoft toch altijd zo krampachtig aan het verdedigen?
Doe ik helemaal niet, ik zeg gewoon zoals het is.
Nee. Jij zegt zegt gewoon zoals jij denkt dat het is. Of zoals jij zou willen zoals "het" zou zijn. Dat is wat anders dan "wat iets werkelijk is".
Kijk, het is niet juist om Microsoft overal de schuld van te geven.
Microsoft krijgt niet overal de schuld van. In mijn vorige bericht schreef ik al dat de systeembouwers in deze ook iets te verwijten valt. Jij wil echter juist laten geloven dat uitsluitend de consument en de systeembouwers schuldig zijn aan de onduidelijkheid omtrent die Vista Capable stickers en Microsoft hier niets mee te maken heeft. Dat is mijns inziens onjuist. Microsoft heeft tenslotte zelf die misleidende stickers verspreid. Om deze stelling te verdedigen ben je zelfs bereid het imago van je eigen beroepsgroep, de systeembouwers te beschadigen. :roll:
Toen Vista eraan kwam, heeft Microsoft een roadshow georganiseerd.
Het doel daarvan was om de winkeliers, de systeembouwers en de detailhandel voor te lichten en ook te instrueren over Vista en Office 2007.
Die heb ik dus ook gevolgd.
Vandaar dat ik dan ook zo stellig reageer.
Consumenten(organisaties) waren niet op die roadshows uitgenodigd. Die stickers zijn voor de consumenten bedoeld. Niet voor de systeembouwers en de detaillisten. Wel een beetje on-topic proberen te blijven hoor.
Het is vaker voorgekomen dat een consument een oudere computer had, zeg 5 jaar en daar dan Vista op ging zetten, met alle gevolg van dien.
Ik heb ook reacties op fora gezien waar de reactiegever aangaf dat Microsoft nog meer kon vertellen, maar dat zij wel heel goed konden bepalen waar zij Vista op gingen zetten.
Op die vijf jaar oude PC zat geen 'Vista capable' sticker geplakt. Dus wederom off-topic. Natuurlijk zijn er altijd mensen die alle goede adviezen negeren en gewoon doen wat ze zelf willen. Maar met dergelijke "argumenten" kun je natuurlijk die misleidende stickers niet goed praten. Dit begint sterk op FUD te lijken.
Waarom Microsoft aanvallen terwijl zij er niets mee te maken hebben?
Huh? Niets mee te maken hebben? Zij hebben zelf die misleidende stickers verspreid!! :roll:
Neem nu de situaties dat er geen drivers waren voor de printers. Microsoft kreeg de volle lading, terwijl de printerfabrikanten weigerden om goede drivers uit te brengen.
Alweer off-topic. Wat hebben die printerdrivers nou met die stickers te maken? We hebben het hier niet over randapparatuur. Maar nu je er toch over begint, hier valt Microsoft ook wat te verwijten. Microsoft is namelijk zelf één van die hardware fabrikanten. Het is blijkbaar zo moeilijk om Vista drivers te maken dat zelfs Microsoft's eigen randapparatuur niet onder Vista werkt.
http://www.itwire.com/content/view/14672/1104/
Persoonlijk vind ik Vista waardeloos. De commando's zitten niet logisch en over Office 2007 heb ik ook niet echt een goed woord over.
Die ribbon is gewoon ***** en een klant van mij heeft er ook geen goed woord voor over.
Dat heeft niets met de systeemeisen van Vista te maken. Alweer off..., laat maar.
Mijn mening:
- Voor budgetsystemen: Ubuntu Linux.
- Voor mid-end en Highend systemen: Vista.
En als de klanten alleen kantoorapplicaties draaien, internetten en e-mailen: Ubuntu.
Zelf zeg je Vista waardeloos te vinden. Waarom adviseer je het hier dan toch voor mid- en highend systemen?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Mrt 2008 16:16 door Kees278

Iemand schreef dat hij/zij naast windows xp ook Ubuntu?? had ge installeerd. Hoe kan dat, werkt dat niet tegen elkaar?
Je kan prima twee (of zelfs meer) besturingssystemen op één PC installeren. Je krijgt dan een zgn. dual boot systeem.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/i ... boot_gutsy
Uiteraard kun je dan niet tegelijkertijd gebruiken. Daarvoor heb je dan een virtuele omgeving nodig.
http://www.vmware.com/

Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door Yaseka »

Als er één is die weet dat Vista niet naar behoren werkt is dat Microsoft! Het is alleen even een heerlijke melkkoe voor dit bedrijf. Intussen zijn ze al een hele tijd bezig met een nieuw systeem, nl. Windows 7, dat in 2010 !!! uit moet komen. Hier moeten dan alle fouten, onvolkomenheden, en weet ik wat allemaal niet meer, uit zijn. Microsoft ziet echt wel in dat ze eindelijk een weer eens met een top produkt moeten komen omdat ze anders veel te veel terrein verliezen. Ik wacht dan ook wel op Windows 7, tot die tijd red ik mij prima met de altijd nog véél en véél betere XP-Pro!!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Intussen zijn ze al een hele tijd bezig met een nieuw systeem, nl. Windows 7, dat in 2010 !!! uit moet komen.
Mispoes! :wink:
In het 4e kwartaal van 2009.

Yaseka
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:35

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door Yaseka »

BBCS. Wat vertel je me nu??? Microsoft zou sneller iets uitbrengen dan eerst (stilletjes) aangegeven? Éérst zien dán geloven! Want dát is écht groot nieuws!! :shock:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door BBCS »

Toch klopt het.

Het was inderdaad de bedoeling dat de opvolger van Vista in 2010 uit zou moeten komen, maar deze datum is naar voren gehaald.

lees ook maar eens:

http://webwereld.nl/articles/45014/opvo ... markt.html

http://techworld.nl/article/4553/opvolg ... 2009i.html

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Microsoft verwerpt klacht over 'Vista capable'-sticker

Ongelezen bericht door fietsje »

Het was inderdaad de bedoeling dat de opvolger van Vista in 2010 uit zou moeten komen, maar deze datum is naar voren gehaald.
Hé is er al een sticker voor ?

Gesloten