Hi D. Dirk,
Je zegt dat je dochter van vier een restschuld heeft. Kennelijk is zij dus degene met een contract. Een van haar wettelijk vertegenwoordigers heeft kortom voor haar een contract afgesloten. De vraag is op welke wijze dat is gebeurd.
Staat het contract daadwerkelijk op naam van jouw dochter? Of is het enkel zo dat het contract voor haar rekening is gesloten, kortom dat de betalingen van haar rekening verricht werden en nu verricht dienen te worden terwijl het contract op naam van een van haar wettelijk vertegenwoordigers staat?
Indien het contract zowel op naam van jouw minderjarige dochter als voor rekening van je minderjarige dochter is gesloten dan is het contract waarschijnlijk vernietigbaar omdat dit soort contracten bij mijn weten enkel gesloten mogen worden wanneer er een machtiging van de kantonrechter is verzocht en verkregen. Wel geldt er een verjaringstermijn van drie jaar waarbinen je die vernietiging binnen of buiten rechte moet inroepen.
Indien die termijn reeds is verlopen zou ik als ik jou was snel contact zoeken met een advocaat en met hem bespreken of het verstandig is om (door niet te betalen) een procedure uit te lokken zodat je in verweer namens je dochter alsnog de vernietiging kunt inroepen. In verweer verjaart de bevoegdheid tot vernietigen in beginsel niet.
Indien er nog geen drie jaren verstreken zouden zijn dan zou je buiten rechte de vernietiging namens je dochter kunnen inroepen door middel van bijvoorbeeld het volgende concept schrijven, maar ik vermoed, op basis van je bericht, dat je al in de verjaringsproblematiek zit en zeker dan is het wijsheid om snel een advocaat te zoeken. Maar goed, bij deze dan toch het concept, voor het geval dat verjaring niet speelt.
CONCEPT VERNIETIGING 1:345 JUNCTO 1:347 BW:
AANGETEKEND
Betreft: contractnummer: ………………..
Bijlage: (kopie paspoort dochter of een ander document waaruit haar minderjarigheid blijkt)
Plaats / Datum: ………………………………….
Geachte heer / mevrouw,
Op …………… kwam er tussen u en mijn minderjarige dochter (naam dochter incl. geboortedatum en verwijzing naar bijgevoegd kopie van paspoort of ander document waaruit haar leeftijd blijkt) op naam van en voor rekening van mijn minderjarige dochter een aandelenlease overeenkomst tot stand (contractnummer …………….).
Deze overeenkomst is vernietigbaar nu de wettelijk voorgeschreven machtiging van de kantonrechter ontbreekt. Op grond van artikel 1:345 lid 1 sub d BW juncto artikel 1:347 BW juncto 3:50 BW roep ik middels dit aangetekend schrijven de vernietiging in van de genoemde overeenkomst.
Gedurende de loop van dit contract heeft mijn minderjarige dochter in totaal ………… euro aan u overgemaakt. Betalingen die voortvloeiden uit het nu vernietigde contract. Nu door de vernietiging van de overeenkomst de rechtsgrond van deze prestaties is komen te vervallen heeft mijn dochter genoemd bedrag onverschuldigd aan u betaald in de zin van artikel 6:203 BW. Ik sommeer u dan ook genoemd bedrag, vermeerderd met de wettelijke rente binnen vier weken na dagtekening van dit schrijven te retourneren op rekeningnummer (spaarrekening dochter). Indien u geen gehoor geeft aan deze sommatie zal ik mij genoodzaakt zien namens mijn dochter een invorderingsprocedure te starten. Ik ga er echter vanuit dat zulks onnodig zal blijken.
In de overtuiging u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,
Hoogachtend,
(naam van de wettelijk vertegenwoordiger, het liefst degen die het contract van dochter niet heeft getekend.)
PS: indien het contract niet op naam van je dochter staat, maar slechts voor haar rekening is gesloten, dan geldt de vernietigingsgrond van 1:345 junct0 1:347 BW niet en kan dochter enkel de wettelijk vertegenwoordiger aanspreken voor slecht bewind van het vermogen van minderjarige. De eega vernietigings mogelijkheid geldt overigens niet voor dit soort situaties.