LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door jandevries »

Ook ik dacht dat mijn kind niets gedaan had maar toch bleek dat hij, eigenlijk zonder dat hij er erg in had, toch een abonnement afgesloten.
Piet schrijft dat zijn zoon minderjarig is. Als hij zonder toestemming van zijn ouders een abonnement heeft afgesloten, dan is dit niet rechtsgeldig en heeft de KPN geen poot om op te staan.


Jan

tjo_57
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2008 16:48

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door tjo_57 »

Maar er komt wel een melding dat je toestemming moet vragen aan je ouders en dan moet dat doorgestart worden, en dat doen ze dan ook
en dus heb je als ouder in feite toestemming gegeven (Blijkbaar)
Maar ook ik ben het daar niet mee eens laten we wel wezen. Ik heb de narigheid er al van gehad. Ik zeg dit alleen maar ter waarschuwing.
Dit soort "misdaad" moet eigenlijk gewoon worden aangepakt.

astonmartijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:45

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door astonmartijn »

hallo allemaal,
ik heb even mee zitten lezen en het gedonder met de postbank verbaast me niets. ik heb zelf al diverse keren aanvaringen gehad met dit bedrijf en het probleem wat hier naar voren komt is niet bepaald nieuw.

zoal;s gesteld wordt is het geld zonder toestemming verwijderd van een rekening van een in nederland geregitreerde bank. als de bank vervolgens niet meewerkt blijft er naar mijn mening niets anders over dan diefstal en dient u naar oom agent te gaan en dan gewoonweg maar aangifte te doen tegen de bank. als het goed is komt er dan wederhoor en zal de bank aan moeten tonen dat ze gelijk heeft en zal ze dus het betreffende overschrijvings document moeten tonen. er van uitgaande dat uw kind de waarheid spreekt zal de bank deze niet kunnen overleggen en lijkt me het probleem opgelost. wil de bank nou erg moeilijk gaan doen om z'n gelijk te krijgen zal de bank bij KPN het origineel van het document gaan vragen... en wederom zal dat dus niet kunnen............. :idea:
lijkt me dat het probleem dan dus is opgelost..... beste oplossing is de tegenpartij uit z'n hoek lokken en de rollen omdraaien! :D dan gaat de bank bewijzen dat het zo is en niet u!
wat het eventueel aangaan van een abo door uw zoon... zo te horen is hij minderjarig en ook voor internet aankopen is daar jurispredentie (ik heb dat vast verkeert geschreven :wink: ) over..... minderjarigen kunnen onder GEEN beding aankopen doen zonder uitdrukkelijke (en daar zit het hem in!!!!) toestemming van de ouders/voogden. een knopje van ja mijnb ouders zeggen dat het mag lijkt me niet rechtsgeldig.

ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

vraagje.,.. heeft iemand hier al ooit eens geprobeerd de postbank aan te pakken voor bv het openhouden van reeds lang afgesloten rekeningen?? ik liep daardoor bijna mijn hypotheek mis en ben eigenlijk al een tijdje van plan een schadeclaim bij die bank in te dienen. de rekening was al jaren opgeheven maar de bank heeft de mogelikheid van roodstaan gewoon open gelaten en dat bleef zichtbaar bij Tiel...
stom toevallig dat ik bedacht om de postbank gegevens maar eens te checken.. anders hadden wij het nooit geweten!

DutchPiHa
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:50

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door DutchPiHa »

Een tijd geleden heb ik mee gemaakt dat de postbank onterecht een bedrag afschreef t.g.v. van een bedrijf dat ik niet kende. Aangezien ik de volgende dag belde kon men het storneeren. Tegelijkertijd heb ik het bedrijf benaderd en kreeg te horen dat de rekening ten laste kwam van een ander die toevallig een rekeningnummer had die voor een deel overeen kwam met mijn nummer.
De volgende maand was het weer raak. De reactie van de postbank was dat de banken automatische betaling aan elkaar door geven als een rekeningnummer niet wordt gevonden of geblokkeerd is. En er vind geen controlle plaats van de ter naam stelling. Dus er bestaat een kans dat het fout gaat en dat risico neemt de bank. Als er nu opdracht gevers van automatische incasso's zijn die storneren blockeren dan zou de bank zo goed moeten zijn om dat risico op zich te nemen ten zij zij een foutloos systeem hebben.
Maar helaas is het altijd de consument die de dupe is.

mcat
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:25

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door mcat »

ik vind zou het heel vreemd vinden als KPN de 10 euro voor beltegoed zou hebben afgeschreven van uw kind. Het zal in ieder geval geen abbonnement zijn, want tegenwoordig moet je ookal regel je het via internet, bij aflevering van je mobiel abonnement peroonlijk tekenen en legitimatie laten zien. Onder de 18 mag je nl. geen telefoonabonnement afsluiten. Dus probeer er achter te komen waarvoor die 10 euro is afgeschreven.

Verder lees ik hier dat minderjarigen ook geen aankopen zonder toestemming van ouders kunnen doen op internet. Maar hoe kan het dat mijn 11 jarige dochter meer dan 50 euro van haar spaargeld aan Habbo-tegoed kaarten heeft kunnen uitgeven? Wij vonden de aankoopbonnetjes in haar jas en zij had het tegoed inmiddels geacitiveerd, dus terugbrengen kon niet meer.

En zou heb ik meer verhalen gehoord van ouders die via hun telefoonrekening er achter kwamen dat hun kinderen telefonisch habbotegoed hadden gekocht.

landerbarthold
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2008 21:06

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door landerbarthold »

Het is alweer een tijd geleden. Maar in oktober 2006 heb ik een aantal kaartjes besteld voor een concert van de Golden Earring. Via ticketservice wilde ik kaartjes reserveren. Na de bestelling zou ik via mail een bevestiging krijgen. De bevestigign zou ik binnen enkele minten krijgen. Na een uur had ik echter nog steeds geen bericht. Bang dat de bestelling niet goed was gegaan, heb ik nog eens 6 kaarten besteld. Nu kreeg ik wel een bevestiging. Na enkele dagen werd een bedrag van €360 afgeschreven. Voor 12 kaarten. Na enkele telefoontjes met ticketservice bleek dat ik het geld niet terug kon krijgen. Ik moest de kaarten maar verkopen. Vervolgens wilde ik de betaling ongedaan maken. Dat lukte dus niet! De Postbank vond het wel erg vervelend, maar ze konden er niets aan doen. Na veel moeite heb ik uiteindelijk door een goede bemiddeling van Go Planet in Enschede mijn geld terug gekregen... Zo gemakkelijk kun je een betaling dus niet ongedaan maken.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door justme1 »

@piet1953

wat is de mededeling achter deze incasso??..KPN hanteert namelijk een weigeringstermijn van 30 dagen, behalve inderdaad bij het opwaarderen van een mobiel....kun je me dat vertellen??
De fout van de KPN daar ga ik natuurlijk achterheen, al weet ik uit ervaring dat dat bedrijf dat een bijzonder hardnekkige noot te kraken is, als ze fouten maken.
Dus KPN maakt een fout, maar die vergeef je omdat je toch wel weet dat daar niks te beginnen is en dus ga je nu je gal spugen bij de postbank.....
Als er nu opdracht gevers van automatische incasso's zijn die storneren blockeren dan zou de bank zo goed moeten zijn om dat risico op zich te nemen ten zij zij een foutloos systeem hebben.
huh???...pardon wat wil je nou zeggen???
De volgende maand was het weer raak
Waarom heb je het niet gelijk laten blokkeren??

de rekening was al jaren opgeheven maar de bank heeft de mogelikheid van roodstaan gewoon open gelaten en dat bleef zichtbaar bij Tiel...
Dus wat je hier zegt is dat de rekening is opgeheven,maar dat er nog wel een krediet aan zit???...dat is technisch gezien niet eens mogelijk....en wat voor soort krediet is dit geweest?? Een girokwartaalkrediet of een studentenlimiet??...Een girokwartaalkrediet wordt niet eens bij het BKR aangemeld


als er echt geen toestemming is verleend voor het incasseren en het gaat hier inderdaad om het opwaarderen van een mobieltje (dus weigeringstermijn van incasso is 0 dagen..check het even op je internetbankieren), vraag (!) de postbankmedewerker dan vriendelijk even om een betalingsonderzoek en dan zullen zij KPN gaan vragen om de machtiging.....

astonmartijn
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:45

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door astonmartijn »

@justme1
die rekening was een normale rekening voor betalingsverkeer.
als dat technisch niet mogelijk is vraag ik me af wat er nou eigenlijk gebeurt is en hoe bizar rot het banksysteem bij de postbank nou eigenlijk in elkaar zat. ik heb de bewijzen dat de rekening opgeheven is en alle tegoeden zijn verwijderd. ook werden er geen overzichten en/of enige vorm van communicatie gegeven totdat we bijna 5 jaar later ofzo een huis wilden kopen en ik uiteindelijk via een spoed onderzoek bij BKR er achter kwam dat de postbank er een rotzooi van had gemaakt.....

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@landerbarthold:
dit doet niet ter zake, je koopt iets, koopt het nog een keer en gaat dan zeuren dat je het geld niet terug kan laten storten, zoals al eerder aangegeven gaat dit niet met eenmalige machtigingen, bij geen enkele bank.

volgens mij zijn er trouwens een aantal bedrijven die een automatische incasso mogen uitvoeren, als ze bewust fouten hiermee maken wordt die mogelijkheid op een gegeven moment geblokkeerd en een kpn of zo zit hier echt niet op te wachten, lijkt me dat je bij kpn moet zijn...

ducbart888
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2008 08:33

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door ducbart888 »

Mijn ervaring met de postbank is redelijk zolang het goed gaat. Als je je rekening opzegt en verhuisd naar het buitenland gaat het fout.
Wij konden ons geld van ons huis niet naar het buitenland overmaken, of het dagmaximum verhogen, omdat onze adres gegevens niet (meer) klopten ( logisch, want wij zijn verhuisd...) het heeft twee maanden geduurd voor het geld overgemaakt werd, men heeft het nog eens terug laten storten, al met al heeft het ons een hoop geld gekost, en op brieven van ons over schade en onjuistheden ( wij zijn gewoon enkele duidenden euro's kwijt!) of een specificatie van de laatste handelingen op deze rekening komt alleen maar een standaadr brief terug dat zulke dinen nu eenmaal wat langer kunnen duren.
Ondanks herhaaldelijke brieven van ons blijft men gewoon dezelfde standaard brief sturen en ziet geen reden ook maar te kijken wat er gebeurd zou kunnen zijn. Postbank ? nee, geen aanrader...

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door D1RK »

De vragensteller kan het beste niet Stoneren vragen maar bewijs waarvoor en melden dat er geen KPN telefoon is.
KPN moet dan de bewijzen sturen en als iemand een verkeerd nummer op gaf word dit afgeboekt, en het zal dus wel terug gestort worden, maar omdat deze Prepaid opwaardeer net als loterijen een speciale status hebben zal het iets langer duren!
Deze niet terug boekbare word alleen aan betrouwbare bedrijven gegeven, dus bij normale bedrijven zou dit niet kunnen, daar worden ook eenmalige terug geboekt als ze binnen een week geen bewijs kunnen leveren of fout bewijs geven.

ArieK
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2008 12:13

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door ArieK »

Met stijgende verbazing heb ik deze discussie gevolgd, maar het bevestigt weer wat ik al jaren weet, DE POSTBANK IS DE SLECHTSTE FINANCIELE INSTELLING die er is in Nederland. Er is maar een oplossing mogelijk, (die ik al jaren geleden gedaan heb), je rekening opzeggen en bij een fatsoenlijke bank weer openen. Veel succes en sterkte.

Gr. ArieK.

lalaya
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2008 10:17

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door lalaya »

Wij hebben hetzelfde probleem met kpn. Wij nemen niks van ze af en ze hebben toch twee keer een afboeking gedaan. Twee kleine bedragen, maar toch. Bij de bank waar ik zit kon ik dit zonder veel problemen laten storneren. En de dag erna stond het al op onze rekening.

Ik zou me inderdaad afvragen of ik bij de postbank zou blijven. Het is wel jou geld en als ze zomaar kunnen afschrijven en zo moelijk zouden doen om het terug te krijgen zou ik niet gelukkig mee zijn.

Wat ik ook las is het nog een keer terug bellen naar een callcenter.
Daar ben ik het ook mee eens. Heb het zo vaak gehad dat ik inderdaad na twee keer terug bellen wel iemand aan de telefoon kreeg die je WEL goed kan helpen en je probleem oplost.
Het zou niet moeten kunnen, maar toch is het zo. (misschien niet bij de postbank, maar misschien wel het proberen waard)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Volgens mij best wel een behoorlijk probleem dat banken nooit controleren op handtekening en vaak ook niet eens op adres (op geen enkel medium, acceptgiro, machtigingen etc.).
Op het moment dat iemand aan je bankrekeningnummer kan komen ben je vogelvrij :roll:
En welke bank je ook gaat: "zoek het maar uit met degene die de opdracht heeft gegeven".

:!: WIE MOET HIER NU ZORGEN VOOR VEILIGHEIDSSYSTEMEN VOOR ZIJN KLANTEN :!:
<sry, liet me even gaan maar kan hier boos over worden>

Gauw weg bij de postbank en naar een bank die lokale fillialen heeft. Gebeurt hetzelfde maar dan kan je persoonlijk verhaal gaan halen......bij de bank die jouw vertrouwen heeft beschaamd bedoel ik dan!!!!!!!!!!!!!!!!

Piet1953
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 apr 2008 08:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door Piet1953 »

Beste mensen,

mijn brief aan de directie van de postbank heeft geholpen. Een paar weken geleden werd ik opeens opgebeld, dat ze het ten onrechte afgetrokken bedrag toch maar zouden storneren. En vorige week is dat inderdaad gebeurd.

Toch nog een goede afloop dus. Wel jammer dat het zo moeilijk moest gaan en dat de helpdesk je in eerste instantie niet wil helpen..

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door privo »

Niet anders verwacht, dus volgende keer gelijk een brief!! :D

spivo
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2008 10:55

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door spivo »

Ik wil hier graag nog het volgende over de incasso diensten aan toevoegen.

De dienst stamt al uit de prehistory, toen banken bij het publiek nog heilig waren en veiligheid niet ter discussie stond. Dat is al meer dan 20 jaar. In 2007 hebben de banken via incasso afhandelaar equens voor het eerst!!! in kaart willen brengen hoe vaak er misbruik meldingen zijn. Dat bleek ongeveer 6000 keer per kwartaal geregistreerd te zijn. Equens doet alsof dat weinig is op de vele miljoenen transacties, maar het probleem is zeer zeer veel groter dan het skimmen, gevaar van onveilig internetbankieren (NVB 3x kloppen campagne) en moneymule gedrag (NVB wordgeenmoneymule.nl campagne). Banken willen er echter nog geen ruchtbaarheid geven aan wat de gevaren zijn en doen ook al die tijd vrijwel niets aan actieve beveiliging.

Wat zijn de kenmerken van de dienst en daardoor de gevaren? Banken bieden de dienst aan aan ondernemers die zelf verantwoordelijkheid hebben om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Hoe zit dat: op papier tekenen de ondernemers dat ze zorg dragen dat ze een geldige machtiging moeten hebben voor een rekening waar ze van willen incasseren en dat de bedragen en incasso overeenkomt met mogelijkheid van die machtiging. Maar de ondernemer hoef die machtiging niet aan de bank te laten zien voordat ze gaan incasseren! Het gevolg is dat de bank de aangeboden incasso niet controleren voordat de incasso plaats heeft.

Dan is er nog een tweede probleem: omdat er vooraf geen controle is kan iedere ondernemer standaard van iedere rekening in Nederland incasseren! De ondernemer heeft daarin de verantwoordelijkheid geen fouten te maken. Maar invoeren van de gegevens in de incasso software is mensenwerk. Laat daar ook nog eens bijkomen dat ook hier de banken geen actieve verantwoordelijkheid (kunnen) nemen. Door de opzet van het bankair systeem is er nagenoeg geen actieve controle mogelijk op de juistheid van de gegevens. Of bijvoorbeeld een rekeningnummer wel bij een naam/adres hoort.

De preventie: banken verkopen de dienst met de kenmerken gemak en besparing. Klanten zouden geen omkijken meer hebben naar de betalingen, er is minder papierwerk en de verwerking gaat sneller. Wat men echter niet aan geeft is dat iedere rekeninghouder juist extra zijn rekening in de gaten moet houden omdat ieder het slachtoffer kan worden van onterechte afschrijvingen, of je nu wel of geen machtiging hebt afgegeven. Wat als verzachtende omstandigheid is gegeven zijn de regels dat rekeninghouders achteraf bij hun bank kunnen aankloppen om hun geld terug te smeken. Maar dan moet de klant dat wel op tijd door hebben, de bank mee werken en het op de juiste manier aanvragen. Een algemene blokkering tegen incasso bestaat helaas niet.

In de praktijk staat dus iedere betaalrekening open voor incasso opdrachten en kan iedereen dus slachtoffer worden van de laksheid of fouten van banken en de ondernemers. Dat zijn miljoenen rekeninghouders.

Het is de afgelopen jaren al verschillende keren in het nieuws geweest dat banken niet altijd netjes omgaan met klachten van klanten. Het is niet altijd makkelijk om het te melden, banken proberen de klanten af te schrikken door te wijzen op de lange tijd dat het kan duren voordat de procedure doorlopen is, banken verwijzen klanten naar de ondernemer die ze beroofd heeft of nemen een klacht niet op de juiste wijze op waardoor klanten de melding krijgen dat ze hun geld niet terug zouden kunnen krijgen.

Over ongeveer 2 jaar komt de Europese incasso dienst. Die dienst is niet veiliger dan de huidige dienst. Ondernemers moeten dan wel een machtiging in digitale vorm meezenden, maar die valt door banken niet te controleren op juistheid en hoeven de banken ook niet te controleren. Kijk dus niet vreemd op wanneer uw geld straks is verdwenen naar een rekening in Bulgarije.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door justme1 »

Een algemene blokkering tegen incasso bestaat helaas niet.
dat kan wel hoor...tenminste bij de postbank....andere banken weet ik eigenlijk niet...

LadyXochi
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 dec 2006 20:15

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door LadyXochi »

Het spaargeld van mijn zoon is zijn eigendom, en anderen hebben niet het recht daar zonder zijn toestemming zomaar wat van weg te nemen.
Uhm... spaargeld hoort op een spaarrekening. Volgens mij was het lopende rekening, anders kan men hier niets van afschrijven.

Ik snap overigens goed dat in bepaalde situaties geld niet zomaar gestorneerd kan worden. In het geval van beltegoed kan men het snel opbellen en dan storneren. Ik denk dat er in het verleden ook veel misbruik van is gemaakt. Vandaar de regelingen.

Hoe dan ook moet het nu duidelijk zijn bij de Postbank dat dit niet zo'n situatie is en moet KNP volgens mij inderdaad aantonen dat zijn gerechtigd zijn dit geld af te schrijven.

leuverink
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2007 18:29

Re: Postbank weigert spookafboeking terug te draaien. Wat nu?

Ongelezen bericht door leuverink »

Hoi,

De postbank is van klantvriendelijk een onbeschofte bank geworden. De medewerkers kunnen er niets aan doen, maar het management en fraude teams laten hun eigen klanten stikken en komen met verkeerd tegenbewijs op de proppen, en verder geen discussie. Directie neemt klakkeloos de aanbeveling over, zonder zich in het dossier te verdiepen.

r.l. Ex postbank klant na 30 jaar trouwe klant en zonder klachten, tot nu!

Gesloten