LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Erkend Adviseur

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

geachte mevrouw White,

Op de site van NHP staat een banner met als tekst: "Als beste getest door de Consumentenbond". Het lijkt mij dat een leek hieruit de conclusie mag trekken dat de produkten van NHP goed zijn, terwijl u duidelijk aangeeft dat de kwaliteit niet getest is. :?:

jkoets

Ongelezen bericht door jkoets »

Ben zeer benieuwd welke adviseur alle voorwaarden daadwerkelijk doorleest alvorens iets adviseert aan zijn klant. Het komt nog regelmatig voor dat de voorwaarden later worden geleverd dan de offerte. Mooi voorbeeld is trouwens de Rabobank met de Opmaathypotheek. Deze heeft zijn klanten zo goed geinformeerd dat alle klanten precies op de hoogte waren!

EvaWhyte

Ongelezen bericht door EvaWhyte »

Geachte Erkend Adviseur,

Het gebruik van de banner met 'Beste uit de test! Consumentenbond' door de NHP is onterecht. Op basis van ons onderzoek kun je geen conclusie trekken over de kwaliteit ban de NHP producten, enkel alleen over de prijs.

Consumentenbond

relaer

Ongelezen bericht door relaer »

Geachte mevrouw Whyte,

Als de consumentenbond een voorbeeld geeft waarbij een klant in 30 jaar tijd 31.379 euro bespaart zonder duidelijk aan te geven dat de voorwaarden bestudeerd moeten worden dan is op zijn minst de indruk gewekt dat klanten bij NHP een goede polis af kunnen sluiten.

Daarbij vermeld de consumentenbond in het onderzoek letterlijk het volgende ;

Elke overlijdensrisicoverzekering keert gewoon uit bij overlijden. U hoeft dus alleen op de premie te letten.

Dat is foutieve informatie naar nu blijkt en u zet daarmee veel consumenten op het verkeerde been. Daar waar u krtisch bent op organisaties en hun uitingen richting consument is hier niet zorgvuldig gehandeld.

jkoets

PERSBERICHT:

Interpretatie alcohol clausule in overlijdensrisicoverzekering onjuist, TAF schrapt clausule met terugwerkende kracht.

Zaterdag kwam in het nieuws dat de overlijdensrisicoverzekering van TAF mogelijk niet uit zou keren als de verzekerde(n) op het moment van overlijden een biertje te veel op had. Een onjuiste interpretatie van een clausule in de verzekeringsvoorwaarden. Sander Franken, directeur TAF: “De clausule zou met ingang van de introductie van de TAF Leven Personal overlijdensrisicoverzekering in juni geschrapt worden omdat een ruime interpretatie kan leiden tot mogelijke problemen bij een overlijden, maar wordt door TAF vandaag al, met terugwerkende kracht, dus ook voor alle mensen die de TAF Leven overlijdensverzekering al hebben afgesloten, geschrapt.”

Zoals ook hoogleraar verzekeringsrecht Han Wansink aangeeft, wenst TAF ook niemand die net een naaste heeft verloren een rechtsgang toe over de vraag of alcohol ‘mede’ verantwoordelijk was voor het overlijden. Sander Franken: “Bij TAF staat transparantie hoog in het vaandel. Met het per direct en met terugwerkende kracht schrappen van deze clausule willen we alle twijfel in de markt wegnemen.”

Ook hebben we de clausule inzake “verplichtingen bij schade” onder de loep genomen en verder verduidelijkt. De broodje aap verhalen die door andere aanbieders in de markt werden gestrooid over het feit dat wij een autopsie eisen bij overlijden willen we snel de kop indrukken. Er is een duidelijk wettelijk kader wat wel en niet mag bij het opvragen van informatie na een overlijden. Ook de afspraken die door het Verbond van Verzekeraars hierin zijn gemaakt zijn duidelijk. Quantum Leben conformeert zich dan ook aan de afspraken van het Verbond.

Alle bestaande verzekeringnemers krijgen de komende periode de aangepaste verzekeringsvoorwaarden toegestuurd (de digitale versie is als bijlage toegevoegd).

Doordat we de laagste premie hanteren voor de consument en toch een heel goed product hebben, wordt TAF momenteel kritisch bekeken door de andere aanbieders op de markt. Ook het feit dat we in juni als eerste een ‘Personal’ overlijdensrisicoverzekering introduceren heeft de schrik er bij de andere aanbieders goed ingebracht. Als enige in Nederland gaat TAF vanaf juni bij de premieberekening zelfs rekening houden met diverse factoren die volgens onderzoeken en statistieken van invloed zijn op de levensverwachting van mensen. Er wordt dan niet alleen gekeken naar het geslacht en het rookgedrag, ook de gezondheid, de levensstijl, het inkomen, het vermogen, het opleidingsniveau én het beroep van de verzekerde(n) worden meegewogen. Een verdere premieverlaging ligt in het verschiet.”

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met uw accountmanager of met het hoofdkantoor 010 599 33 55.

jkoets

Beste Consumentenbond,

Wordt het dan niet tijd om NHP aan te spreken dat zij iets vermelden op hun site wat niet waar is, Zij gebruiken uiteindelijk de naam Consumentenbond wat in dit geval dus niet terecht is.

Gr. Jos

EvaWhyte

Ongelezen bericht door EvaWhyte »

Beste Jkoets,

Op dit moment wordt gekeken naar het onterecht gebruik van de banner.

Consumentenbond

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Beste Consumentenbond,

In hoeverre gaat u in uw publicaties consumenten wijzen op het feit dat de verzekeraar Quantum Leben (maar wellicht ook andere verzekeraars) niet onder het toezicht staat van de Nederlandse toezichthouder met daarbij de vermelding welke risico's consumenten daarmee lopen?

Wat gaat u doen voor consumenten die - mede door uw (prijs-)onderzoek - op basis van de nu beschikbare informatie spijt hebben van hun aankoop?

Op welke wijze gaat de Consumentenbond borgen dat zulke essentiële zaken in een productvergelijking voortaan vermeld zullen worden? Het zal toch niet zo zijn dat de Consumentenbond alleen kritisch is op anderen maar niet kritisch naar zichzelf kijkt?

Erkend Adviseur

Beste Consumentenbond,

Is het wellicht een tip om voortaan naast uw eigen onderzoek ook de beoordeling te vragen van een aantal kritische (ik vermijd hier uiteraard het woord onafhankelijke) adviseurs?

Op die wijze kunt u vanuit klantenoogpunt kijken naar produkten en kunnen adviseurs vanuit hun oogpunt kritiek leveren.

TMOL

Ongelezen bericht door TMOL »

Ik zal de komende weken op persoonlijke titel mijn ervaringen delen op http://www.tmol.nl ! NHP heeft het lef om produkten te lanceren die gericht zijn op de consument en niet op de verdiensten van de tussenpersoon. KIjk naar het nieuwe NHP Budgetplan (in samenwerking met de kleine buitenlandse verzekeraar Fortis :D ) . Elsevier schrijft niet voor niets 'Dag Woekerpolis'. Gelukkig erkennen steeds meer tussenpersonen dat de markt gaat veranderen en omhelzen zij deze ontwikkelingen. Hoewel? "NHP neem ik zelf wel en verkoop ik aan mijn collega's en vrienden, zolang ik op een polis nog 170% van de eerste jaarpremie kan verdien dan verkoop ik dat natuurlijk aan mijn klanten". Er is nog veel te doen in de markt. Voor de tussenpersoon die niet erkent dat de consument eindelijk aan de beurt is, raad ik aan Sonja Bakker te lezen!

Gerborgh

@Erkend Adviseur: misschien een goed idee, maar hoe zorg je dat de Consumentenbond dan adviseurs kiest die ook echt doen wat ze zeggen: kritisch kijken.

Ik ken een adviseur die in de media doet overkomen alsof hij kritisch is maar -ook kijkend naar zijn advies over de door NHP aangeboden risicoverzekering van Quantum Leben AG- dat toch aantoonbaar niet is. Op haar website zegt deze adviseur:
Independer.nl wil voor de bewuste consument een betrouwbare partner zijn bij het nemen van belangrijke beslissingen. Dat doen wij ondermeer door een veelheid aan data te verzamelen en deze terug te brengen tot praktische informatie die aan de consument gepresenteerd wordt. Op basis van deze data wil Independer.nl de consument een volledig objectief en onafhankelijk advies geven dat geheel is afgestemd op zijn/haar persoonlijke situatie.

Als je als willekeurige consument nu deze stream leest, dan krijg je toch echt een vervelend gevoel: zelfs de adviezen van de Consumentenbond en het bekende Independer zijn niet betrouwbaar gebleken. Consumenten 'covered haar ase' door te roepen: "we hebben alleen naar de prijs gekeken, niet naar de kwaliteit" en Independer roept nu "wij gaan onze klanten beter op de voorwaarden wijzen". Ja duh. Dat hadden ze vanaf het begin moeten doen.

Om toch nog even positief af te sluiten: ik zag op de site van NHP dat de banner inmiddels is aangepast: de tekst "Als beste getest door de Consumentenbond" is vervangen door "Voordeligste uit de test Consumentenbond". Nu nog even duidelijkheid geven over het toezicht en uitleg over hoe de geldstromen nu lopen, dan kunnen we de producten van Quantum Leben AG misschien echt gaan vergelijken!

Gerborgh

@TMOL: NHP = tussenpersoon. Toevallig één van de tussenpersonen die ervoor kiest om niet op provisiebasis te werken maar op basis van een vast afsluittarief. Zoals bekend ben ik voorstander van afschaffing van het provisiestelsel, maar...in het hanteren van een vast afsluittarief zie ik ook risico's.

Een financieel product koop je namelijk voor een lange periode, soms wel 30 jaar. Gedurende deze periode zullen de persoonlijke omstandigheden van iedere willekeurige consument continue veranderen. Onderhoud van de aangeschafte producten door de adviseur is dan ook noodzakelijk. Wellicht daarom beter om niet in een keer honderden euro's in rekening te brengen voor een advies, maar een lager bedrag in rekening brengen en daarna een jaarlijkse 'onderhoudsfee' te rekenen? Dan kan de consument ook afdwingen dat zijn adviseur voor hem blijft werken! Want hebben we de afgelopen jaren niet gezien dat er veel polisverkopers op het moment dat onderhoud nodig was, inmiddels 'weg' waren? (Gelink, Wagner & partners, Spaarselect, noem ze maar op.)

Ik hoop dat je in je publicatie(s) ook de lange termijn relatie tussen consument - adviseur opneemt, en niet alleen kijkt naar een relatie 'consument - voordeligste aanbieder'. Want verkopen kunnen we allemaal...onderhouden is een vak apart!

Erkend Adviseur

Nee, het NHP Budget plan dat is een goede polis. O.b.v. een neutraal beleggingsprofiel een prognose hanteren van 8,73 procent. Ik denk dat over een aantal jaren hier wel weer een stukje aan gewijd kan worden.

Heel toevallig werk ik zelf ook op basis van een vast tarief en ontvangt de klant alle provisie bij mij retour of wordt het ingebouwd. Dus je hoeft me niets te vertellen over de werkwijze.

Als je per produkt moet afrekenen bij een aanbieder is er nog steeds het risico dat je meer produkten krijgt dan je nodig hebt, want elke verzekering levert weer € 795,- op. Inderdaad, geen provisiejagen maar produkten verzamelen.

TMOL

Ik word een beetje moe van de hypocrisie in de branche. Vergelijk het NHP Budgetplan eens met iedere beleggingsverzekering die de afgelopen 10 jaar is gelanceerd. Hie zit geen 7% p*d in en ook de maatschappij heeft duidelijk in zijn kostenstructuur gesneden. NHP is goedkoop omdat er in de kosten is gesneden, heb het lef om dat aan de consument duidelijk te maken. Nergens maar dan ook nergens wijken de clausules af van branchegenoten. Waarom zijn over de hele linie de laatste maanden de premies van risicoverzekeringen gedaald? Juist, door NHP! 'Omdat het goedkoop is zal het wel niet kloppen' . We zijn zo gewend om teveel te betalen. Ik zal morgen de NL Kwaliteitsverzekering lanceren. Dat bekt lekker en dan kan ik 3 keer zo hoge premies vragen. Wilt u NHP of de NL Kwaliteitsverzekering? Welke consument wil er nu een 'Prada' label op zijn polismap? Mag ik alsjeblieft 5 minuten op de buis fulmineren tegen al die 'erkend adviseurs'.

Erkend Adviseur

Is het ook mogelijk om inhoudelijk te reageren?

relaer

Het is al de 2e maal in korte tijd dat de voorwaarden van de NHP overlijdensverzekering aangepast worden. Dit op basis van kritische adviseurs die niet werken bij of voor NHP. Dus over kwaliteit gesproken !

Wat mij irriteert is dat NHP onwaarachtige berichten verspreid over de provisie opbrengsten per produkt. Als in de telegraaf gemeld wordt dat een adviseur gemiddeld 16.000 euro verdiend aan een hypotheek dan vind ik dat triest. Voor mij reden om de telegraaf per direct op te zeggen. De provisies zijn vele malen lager en daarvoor krijgt klant advies zolang hij klant blijft. NHP kan voor 795 euro geen onderhoud doen , dat betekent bij een verhuizing weer aftikken ? bij een hypotheek verhoging ? bij advies omtrent scheiding ? advies omtrent beleggingsresultaat ? enz. enz.

TMOL

@erkend adviseur. Blij dat we de diepte ingaan :D . In jouw reactie praat je over 8,73%, als je goed leest, zie je staan historisch brutorendement, of te wel NHP werkt met gerenommeerde en in het verleden goed presenterende fondsen zoals Morningstar. De berekening is gedaan op 7% en dan zie je dat je bij NHP het doelkapitaal behaalt met honderden euro's minder per jaar! Als tussenpersoon verdien je aan de polis €500,00 zonder terugboekingsrisico ongeacht de hoogte. NHP verdient er €295,00 aan. Het tariefverschil zit in de lage kosten voor jouw klant! Groot compliment dat NHP zijn polisvoorwaarden durft aan te passen. Er wordt geluisterd naar de consument en transparantie en duidelijkheid is van belang. Als jouw klant het volgend jaar weer financieel advies wil, reken je toch gewoon zelf je uurtarief, daar gaat de markt inderdaad heen. Ik vind dat een hypotheekadvies maximaal €2500,00 mag opleveren (25 uur werk). Verder is de Telegraaf opzeggen nooit verkeerd :wink: ! Dan de grote vraag voor wie de nuance zoekt, waarschijnlijk de NRC lezers onder ons. Kan je in de huidige markt nog € 16.000 verdienen aan een hypotheekadvies? Helaas kan dat:

Spaarhypotheek € 450.000
Volledig afgedekt, commissie 2,35% maakt €10.575
Woonlastenverzekering €10.000, commissie 50% maakt €5000,00

Haal ik de 16 net niet! Dan nog maar een pensioenadvies erbij :D !

Laten we eerlijk zijn, tot voor kort was het aanbod er niet, dus de schuld ligt bij de verzekeraar en niet bij de tussenpersonen. Er komen nu steeds meer netto-produkten, dus de tussenpersoon moeten een morele keuze te maken. Als tussenpersoon kan je je aanmelden bij http://www.nhp.nl en op zijn tijd krijg je ook nog wat afspraken cadeau!

Erkend Adviseur

Het is voor de markt te hopen dat je zelf geen tussenpersoon bent. Als je niet eens weet dat Morningstar geen beleggingsfonds is, maar een bureau dat beleggingsfondsen beoordeelt gaat bij mij het licht uit.

Ten tweede, dat de klant voor onderhoud aan zijn hypotheek, polis, o.i.d. telkens weer onderhoudskosten moet gaan betalen wordt van te voren niet kenbaar gemaakt op de site.

Daarnaast, als ik via NHP een hypotheek sluit met een beleggingsrekening, een overlijdensrisicoverzekering en een woonlastenverzekering dan kost dat advies mij 4 x € 795,-, is dus € 3.180,-. Uitgaande van jouw stelling krijgt de klant dus nog een extra korting van € 680,-. Daarnaast werkt een betaling per produkt toch weer produktgericht advies in de hand en niet een klantgericht advies. Geen enkele adviseur kan voor € 500,- een hypotheekadvies geven, dus hup maar weer een verzekering erbij om het rendabel te maken.

Om een beoordeling te kunnen geven van het Budgetplan zou ik graag eens een complete offerte ontvangen om alle details te zien. Mijn motto is dan ook: Eerst zien, dan geloven.

TMOL

@erkend adviseur

Nee, ik ben geen tussenpersoon. We hebben het allebei volgens mij over wat een realistische beloning is voor de adviseur. Bij 4 NHP produkten ligt deze op €2295,00. De tussenpersoon hoeft de €795 op de hypotheek niet te delen. Wie heeft het over onderhoudskosten? Jij geeft toch provisie terug en werkt op uurtarief? Onderhoudskosten dienen niet gekoppeld te worden aan een produkt! Als jij onderhoudskosten rekent en daarvoor de totale financiële planning jaarlijks voor een klant doet dan is dat prima! Als adviseur begrijp jij wat ik met 'Morningstar fondsen' bedoel, net zoals ik jou begrijp als je je ongelukkig uitdrukt over rendementen 8) ! Wat jij en ik ook zeggen, er is sprake van een hoop beweging in de markt, er komt steeds meer openheid en transparantie en dat is een goede ontwikkeling voor de consument.

relaer

Spaarhypotheek € 450.000
Volledig afgedekt, commissie 2,35% maakt €10.575 ???
Woonlastenverzekering €10.000, commissie 50% maakt €5000,00 ???

Dit soort bedragen krijgt De Schurken Bank wellicht of een enkeling bij WUH , de reguliere provisie is 1,6% spaar en 30% over de woonlastenbescherming. Een spaarhypotheek ad 450K is een idioot voorbeeld,de vrijstelling is ca 286K dus dit soort produkten wordt nooit gesloten ( ook niet in box 3 ).

Bij een hypotheek ad 450K is 250K spaar en 200K aflossingsvrij eerder regel , provisie ca 5.200 euro. Ook 10K euro koopsom voor een woonlastbeschermer is niet standaard.

En dat is mijn bezwaar,valse info om klanten in het trechtertje te krijgen en een idiote journalist die het publiceert.

Gesloten