LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is een heel verhaal, maar met de TS heeft het niks te maken.
Als de consument zelf zijn computer bouwd, is hij daar volledig zelf verantwoordelijk voor.
Als ik bij jou losse onderdelen bestel en meld dat ik daarvan één computer wil bouwen dan lever je wel eens waar geen computer, maar behoort toch als professionele partij te weten of deze met elkaar samen kunnen werken en daar mag je niet over zwijgen.
Als de consument de verkopende partij opdracht geeft om een complete computersysteem af te leveren (dus ook volledig te assembleren en te installeren) dan alleen is de winkelier aansprakelijk en verantwoordelijk voor de gehele computer.
En daar is in dit geval spraken van. Bij het leveren van deze dienst is een product tot stand gekomen en op dat product zijn de regels rondom non-conformiteit van toepassing.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Als ik bij jou losse onderdelen bestel en meld dat ik daarvan één computer wil bouwen dan lever je wel eens waar geen computer, maar behoort toch als professionele partij te weten of deze met elkaar samen kunnen werken en daar mag je niet over zwijgen.
Oke, jij gaat er steeds vanuit dat de verkopende partij gezwegen heeft.

Maar bekijk het eens van een andere kant:

Er zijn mensen bij die na het advies van de winkelier toch zeggen dat ze die configuratie willen.

Wat dan?

Dan heeft die verkopende partij 2 keuzes:

Wel leveren (tegen beter weten in) of niet leveren.

Een ander aspect:

Als nu de TS bij die verkopende partij nu eens alleen de kast, moederbord, geheugen, processor en videokaart gekocht heeft en dat hij de overige zaken van een andere leverancier betrokken heeft?

Kun je dan nog steeds zeggen dat de TS zich op de non-conformiteit en dwaling kan beroepen.

Ik vind van niet.

Als alle onderdelen bij de dezelfde leverancier betrokken zijn en de verkopende partij heeft gezwegen, dan alleen kan de TS zich beroepen op de non-conformiteit en dwaling.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door puma73 »

Oke, jij gaat er steeds vanuit dat de verkopende partij gezwegen heeft.
Alfatrion geeft duidelijk aan wat de wettelijke mogelijkheden zijn voor de TS.

Jij moet er iedere keer een oneindig verhaal van maken. Het verhaal van TS is duidelijk met een duidelijk omschreven verhaal.
Een ander aspect:

Als nu de TS bij die verkopende partij nu eens alleen de kast, moederbord, geheugen, processor en videokaart gekocht heeft en dat hij de overige zaken van een andere leverancier betrokken heeft?

Kun je dan nog steeds zeggen dat de TS zich op de non-conformiteit en dwaling kan beroepen.

Ik vind van niet.

Als alle onderdelen bij de dezelfde leverancier betrokken zijn en de verkopende partij heeft gezwegen, dan alleen kan de TS zich beroepen op de non-conformiteit en dwaling.
Ook hier zet jij de consument neer als iemand die de boel belazerd. TS geeft hier verder geen duidelijkheid over, is ook niet interessant blijkbaar want
Ongeveer 1,2 jaar geleden hebben wij na een tijdje sparen een computer bij Azerty gekocht. Zelf samengesteld en door Azerty het Moederbord, CPU, Ram en Videokaart laten installeren om garantie problemen te voorkomen.
Hieruit mag je concluderen dat TS afspraken heeft gemaakt met de winkelier.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Hallo allemaal,

Ik heb alle reacties gelezen (en ja het zijn er een hoop na een dag Six Flags).

Ten eerste wil ik iedereen graag bedanken voor het reageren en de tijd die jullie in het lezen hebben gestoken. Maar, ik heb blijkbaar wat info verkeerd gegeven of sommige lezen niet goed.
Daarom heb ik het nogmaals opgesteld:

Partijen
Partij 1: De verkoper, oftewel Azerty Hardware. Azerty is een internet winkel die computercomponenten en toebehoren verkoopt.

Partij 2: Dat ben ik, nadat ik de computer gekocht heb ben ik pas zelfstandige ondernemer geworden dus hij is particulier gekocht

Koop Process
Partij 2 heeft op de website van Partij 1 zelf een computer samengesteld en deze in het boodschappenmandje geplaatst. Vervolgens is er in de verplichte periode betaald en is de besteling doorgevoerd.

Partij 2 heeft hetvolgende besteld bij Partij 1:

Asus EN7950GT /HTDP, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Antec Smart Power 2.0, 500 Watt, Retail
Asus P5B-VM DO, Retail € 132,95
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6700, Socket 775, Boxed
Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x
Asus My Cinema-P7131
Zalman Reserator 2
Azerty CPU + Koeler (+ geheugen) montage

Na een confirmatie per email dat de bestelde hardware geschikt was om met elkaar te draaien hebben we afgesproken dat Partij 1 alles in elkaar zou zetten op de voeding en het moederbord na omdat we zelf een geschikte kast hadden om hem in te zetten.

Besteling kwam aan en alles is ZORGVULDIG en met veel ZORG in elkaar gezet. Alles leek te draaien zoals het moest maar, ik had hem nog niet uit laten staan. Probleem 1 bleek te zijn dat het moederbord Vista ready zou zijn, maar het niet was en het moederbord na 3x geflashed te hebben vista pas aankon zonder meteen met 100 errors te komen. Probleem 2 was dat er voor de hardware geen of geen goede drivers te vinden waren op dat moment. Ik heb dus XP opnieuw geinstalleerd en stelde het probleem met het aan en uitgaan meteen vast. Maar, op na nog geen maand stopte de waterkoeling ermee en hebben we deze teruggestuurd. Uiteindelijk hebben we de computer gehouden, maar ZONDER waterkoeling ivm problemen met de Reserator 2. Netjes geregeld en niks is beschadigd omdat het probleem zich alleen voordeed in het reservoir en dit heeft dus geen effect gehad op de al bestaande problemen.

Aangezien ik het probleem met het aan en uit gaan niet begreep, vooral omdat het zich ook voordeedt als ik alleen het moederbord had en zelfs een andere voeding maakte geen verschil. Ik heb het toen door 2 computerwinkels laten testen (en ik neem aan dat die er genoeg verstand van hebben). Deze stelde beide vast dat het moederbord defect was.

Na mijn systeem in het geheel naar azerty te sturen omdat die mijn probleem niet konden vaststellen als ik alleen het moederbord stuurde kreeg ik na tientallen mailtjes en 2 telefoontjes pas een nieuw moederbord. Maar, dit verhielp het probleem niet.

Conclusie
Als ik de voeding op het door hun gemonteerde moederbord (inclusief CPU, RAM & videokaart) aansluit EN stroom op de voeding zet komt hij in een aan/uit loop terecht die mij veel stroom en ergenis oplevert.

Je kan het vergelijken met een TV, die je koopt en na het aansluiten steeds voor 5 seconden aanschiet zonder dat je wat aanraakt en dan weer uitvalt.



Hetgeen wat mij het meest dwars zit is dat Partij 1, Partij 2 beledigd, verteld dat het aan de stroomvoorziening thuis ligt (terwijl hij op meer dan 10 plaatsen door mij is getest), en verteld dat zij het probleem niet hebben.. Wat ik daar niet van begrijp is dat ik het OVERAL heb en zij mij vertellen dat bij hun in de werkplaats er niks van te zien is.

Ook vertellen ze me nu doodleuk dat meneer niet moet zeuren omdat hij het toch doet.. Het te pakken krijgen van een manager duurt dagen en dan nog krijg je iemand aan die lijn die je die mailtjes heeft verstuurd en steeds alles aan zijn meerdere moet vragen. Als ik dan verzoek die meerdere te spreken gaan er weer dagen overheen en het is gewoon een gebed zonder einde.

Ik heb tientallen misschien wel honderden euro's uitgegeven aan: Verzendkostem, telefoontjes, testkoste ect. ect.

Ik wil dat het nu opgelost word of ik haal mijn rechtsbijstand erbij en dan ga ik ze er heel wat meer uit laten slepen.

Dus nog 1 keer heel duidelijk: Als alle hardware die partij 1 geleverd heeft aangesloten zijn ZONDER hardware die er niet gekocht is doet hij het NIET naar behoren. Dit terwijl Partij 1, partij 2 verteld dat het toch aan iets anders moet liggen.


Mvg,

Mindhunter


P.s. Het maakt me niks uit wat jullie van de gebruikte hardware vinden aangezien zei mij in een email duidelijk hebben verteld dat deze compatible met elkaar zijn en dus als het daar aan zou liggen is het alsnog hun fout.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

@mindhunter:

Bedankt voor de heldere informatie.

Dus als ik het goed begrijp, dan is met het vervanging van de voeding en het moederbord het probleem niet opgelost?

Een misschien een domme vraag, maar is de videokaart wel met een aparte kabel op de voeding aangesloten?

Als dat niet het geval is, dan verklaard ook de klachten. De videokaart heeft namelijk meer vermogen nodig dan het moederbord kan leveren, vandaar dat de videokaart ook extra met een speciale stekker op de voeding moet worden aangesloten.
Als dat niet gebeurd, kan het gebeuren dat er daardoor teveel vermogen van het moederbord gevraagd wordt, waardoor de voedingslijnen van het moederbord opgeblazen kunnen worden.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Alles zit aangesloten zoals het moet. Dus ook de videokaart is aangesloten op de voeding, maar zelfs als ik de videokaart eraf laat blijft het probleem ontstaan.

Ik ga alle hardware nog 1 keer laten testen door een onafhankelijke partij en als deze ook vaststelt dat het een hardware probleem is dan ga ik Partij 1 in gebreke stellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Dan moet de processor of het geheugen niet goed zijn.
Ik ga alle hardware nog 1 keer laten testen door een onafhankelijke partij en als deze ook vaststelt dat het een hardware probleem is dan ga ik Partij 1 in gebreke stellen.
Een zeer goede beslissing.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

bedankt voor je reactie.

Het geheugen is ondertussen ook al vervangen omdat 1 van de 4 reepjes niet goed was.. Dit is gebeurd tussen het weglaten van de waterkoeling en het retourneren van het moederbord in.

Dus er zitten 2 orginele reepjes in, 2 nieuwe omdat die al vervangen zijn..

laat ik nou hopen dat het Inderdaad de ram of CPU is, want dan heb ik in iedergeval iets dat ik kan laten vervangen ipv de hele zooi te retourneren omdat ik de rechtsbijstand erbij haal.

Tevens vandaag nog geen bericht gehad van de manager die ik wou spreken alleen een email met erin dat ik ook "even" langs kan komen...

Dan vraag ik me af of ze dan ook de benzine: 100 euro die ik dan kwijt ben ook meteen contact terug geven als ik daar aankom.

Ben toch niet gek ofzo?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door gravedigger »

[quote] Ben toch niet gek ofzo? {/quote]
Die heb je van een ander bedrijf gejat :lol:

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

klopt :P Ik geloof dat het Media Markt was ^^

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Maarja, ik zou nu toch graag willen horen wat ik kan doen als deze 3de partij mijn systeem geheel onpartijdig en uitgebreid test en er toch een defect blijkt te zijn in de hardware die er gebruikt is OF dat de hardware niet compatible met elkaar is?

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij de rechter de tegenpartij laten veroordelen tot ontbinding danwel dwaling en schade vergoeding.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

ok, das duidelijk.'

Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden over de situatie en ga van de week de pc wegbrengen voor een COMPLETE controle en dan horen jullie wel hoe het afloopt :evil:

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik zie hier gelijk een struikel punt waar je moet mee opletten. Je bent naar meedere computer zakken geweest om de systeem onafhankelijk te "laten testen". Dit sort 3rde partijen kan alleen uitspraken maken over probleemen met de systeem in zijn geheel, en niet de individueel componenten. Of in ander woorden de winkels waar je bent langs heeft niet de bevoegdheid om te zeggen dat de Moederbord stuk is. Dat is allemaal gok werk. Trap er niet mee in. Het is ommogelijk dat de mensen weet waar ze het over hebt. Je heb best kans dat als jou MB bij Asus uiteindelijk komt dat hun zal er geen probleem mee vinden. Als ik jou was ik zal er contact mee opnemen met de support van Asus.

-Vertegenwoordiger van een MB fabrikant (nee niet Asus)

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar natuurlijk kunnen derde partijen de onderdelen van een computer onderzoeken. De garage beperkt zich toch ook niet tot de hele auto.
Het is ommogelijk dat de mensen weet waar ze het over hebt.
Want alleen jij hebt verstand van computers?

@mindhunter als het bedrijf is aangesloten bij een geschillencommissie kun je daar ook heen.

mindhunter
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2008 17:00

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door mindhunter »

Vandaag langs geweest bij de 3de partij. Gehele systeem OPNIEUW getest. Rare piepjes zijn weg en duid er dus op dat het moederbord probleem opgelost is, maar het opstarten blijft.

Nieuwe voeding is de oplossing. Voeding nagekeken op andere moederborden.. Werkt ook niet goed.

Vandaag op nieuw met Azerty gebeld.

"Sorry mevrouw (moeder belde) maar helaas ondervinden wij het probleem hier niet dus jullie kunnen alleen langskomen om het te laten zien."

na een lang gesprek is de belofte gemaakt dat zijn meerdere zou bellen..

Nog steeds niks gehoord.

Ik ga morgen mijn rechtsbijstand erbij halen want ik vind het nu echt te gek worden.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Andere bedrijven mag het best onderzoeken, maar Asus hoeft totaal geen rekening te houden met hun "bevindingen". Zulke bevindingen zijn alleen maar meningen. 3rd partijen mogen geen bindend beslisingen uitspreeken. Voorbeeld:

Klant koopt een MB van BBCS. BBCS heeft de bord van mij. De klant krijgt de systeem niet aan de praat en neemt het terug naar BBCS. BBCS krijgt het ook niet aan de praat en stuurt de bord op naar mij. En nu het leuke. Ik neem de bord in ontvangst en zonder incident krijg het wel aan de praat. Oftewel "No Problem Found". De bord gaat dan terug naar BBCS en eventueel zijn klant, zonder verder overleg. Als BBCS/Klant krijgt hem nogsteeds niet aan de praat dan hebben ze pech. Beide mogen naar wat voor "onafhankelijk deskundige" ze willen brengen voor onderzoek. Zodra de fabrikant heeft een uitspraak gedaan over de produkt is het bindend. Meningen van 3rd partijen woord van de tafel geveegd als irrelevant. Het is hard weet ik, maar zo is het.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door BBCS »

Vaak is het zo dat je eerst het probleem moet constateren, voordat je verder kunt.
Ik kom ook wel eens tegen dat een computer bij de klant genadeloos in de fout gaat en dat ik dan die computer bij mij in de werkplaats niet in de fout krijg.

Tja, wat doe je dan?

Echter is de situatie zoals bij de TS niet ongewoon.
Wat ik dan heel vaak doe:

Back to basic!

Dus alleen het moederbord, geheugen, processor, voeding en de videokaart.

Dan kijken of de computer in de fout gaat.

Het belangrijkste in reparatie van computers:

Uitsluiten!

Als dan blijkt dat het moederbord kapot is, gaat die niet eerder terug naar de fabrikant, dan op het moment dat ik zeker weet dat het moederbord echt kapot is.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Yep, en zo zorgen wij allemaal voor een gooie flow. Ik moet wel zeggen dat de bevindingen van winkels/distris klopt voor de grote deel. ie: Bord dood bij klant = bord dood bij winkel = bord dood bij fabrikant. Het is alleen waaneer ik wat anders concludeert dat er kan een issue zijn.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Computer werkt niet naar behoren, leverancier weigert te hel

Ongelezen bericht door gravedigger »

In het voorbeeld van bulldog heb je het probleem zelf geconstateerd.
De fabrikabr kan dan zeggen dat het MB in orde is, maar jij zult er nog alrijd voor moeten zorgen dat het probleem worst opgelost.

Gesloten