LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Inderdaad, met zulke cijfers kun je iedereen gek maken. De gemiddelde hypotheek bij mij ligt op de 240.000 euro, waarvan vaak de helft aflossingsvrij, o.i.d. Lang niet elke hypotheek is 450.000,-

Verder wordt dit een zinloze discussie, dus laat ik het hierbij. Ik ben blij dat de voorwaarden voor een deel beter zijn geworden, het is alleen jammer dat dit soort zaken pas achteraf na commentaar gebeuren en niet vooraf goede voorwaarden worden geboden.

Transparantie is een groot goed, maar hou het dan ook volledig transparant en bied geen vage voorwaarden aan.

Succes allen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Nationale Hypotheekpas (NHP) wil dat toezichthouder AFM maatregelen treft tegen DSB Bank, Fortis ASR, Postbank, Rabobank en WestlandUtrecht. Zij zouden de NHP-risicoverzekering niet accepteren bij het sluiten van een hypotheek. NHP biedt een scherpe overlijdensrisicoverzekering van de Liechtensteinse verzekeraar Quantum Leben. "Door de weigering onze overlijdensrisicoverzekering te accepteren, belemmert een aantal banken en verzekeraars op onrechtmatige wijze de vrije keuze van de consument", aldus directeur Pieter Lijesen in zijn brief aan de AFM. Hij vindt dat in strijd met de WFT.

Waarschijnlijk hebben deze geldverstrekkers ook vraagtekens over de betrouwbaarheid van een verzekeraar (Quantum Leben) die zijn geld via allerlei belastingparadijzen wegsluist, slechts een beperkt deel van het overlijdensrisico heeft herverzekerd en een partij die zich groot voordoet maar in werkelijkheid maar een kleine verzekeraar is (20 medewerkers volgens het jaarverslag). Kleine maatschappijen willen nog wel eens omvallen en vandaar dat een goed toezicht zo belangrijk is. NHP heeft ondanks herhaaldelijke verzoeken geen antwoord gegeven om aan te geven hoe het toezicht op Quantum Leben is geregeld. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat geldverstrekkers een polis die NHP van Quantum Leben aanbiedt niet accepteren. Dus advies aan meneer Lijesen: zorg eerst voor duidelijkheid en ga daarna pas jammeren.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

@Gerborgh

Bekijk het nu eens vanuit een groter perspectief. Waarom is er nog steeds sprake van koppelverkoop? Hoe komt het dat alle maatschappijen hun ORV premies de laatste maanden met bijna 40% verlaagd hebben terwijl de sterfte tabellen hetzelfde zijn? Staaf verder je opmerkingen met feiten, voor mij ben je waarschijnlijk een adviseur die een iets kleinere auto moet rijden. Laat de consument hier het woord doen, die zijn maar al te blij met partijen als NHP!

relaer
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2008 18:22

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door relaer »

De meeste consumenten zullen blij zijn met een lage premie , ze zullen echter minder blij zijn met de voorwaarden waaronder deze lage premie afgegeven word. Het is toch ridicuul dat ineens een alcoholclausule verwijderd wordt na opgemerkt te hebben dat het een storm in glas water is. Maar meneer Mol , als voorvechter van NHP kunt u ons waarschijnlijk precies vertellen hoe het zit met de polissen als bv NHP omvalt?

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

Dat is blijkbaar het voordeel van korte lijnen, probeer maar eens bij een traditionele maatschappij een verduidelijking van de polisvoorwaarden te krijgen. Verder werkt NHP net als Aegon, gedeelte is herverzekerd bij Hannover Life. Bel vriend Aegon maar waarom 'maar' 40% is herverzekerd. Je kan uiteraard ook eerst je studieboeken weer pakken om de principes te begrijpen :D ! Wist je trouwens dat NHP een samenwerking heeft betreffende de zero-hypotheek met de SNS, WU, Nationale Nederlanden, BLG. Verder hebben ze onder eigen label een produkt van Interlloyd. NHP schreeuwt, de banken schreeuwen. De grote maatschappijen doen of de voordeur dicht zit, maar de achterdeur staat wijd open. Iedereen wil maar al te graag zaken doen met NHP. Het gerucht gaat dat er een hele grote bekende partij in NHP gaat stappen om over de hele breedte de verzekeringswereld op zijn kop te zetten. Zou mooi zijn!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

TMOL, je schrijft "komt het dat alle maatschappijen hun ORV premies de laatste maanden met bijna 40% verlaagd hebben terwijl de sterfte tabellen hetzelfde zijn?" Hoe kom je erbij dat de sterfte tabellen het zelfde zijn? Volgens mij is één van de redenen voor de lagere premies namelijk juist dat de sterftekansen veranderd zijn.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

Ik heb in de 'Nature' niets gelezen over een medische doorbraak? Wat ik schrijf is juist, het is pure marktwerking. In de UK worden orv's aangeboden, zelfde looptijd, zelfde maatschappijen, zelfde voorwaarden, stukken goedkoper dan in NL. Veel gezonder dan de Nederlanders lijken ze me niet. Of te wel er zit nog veel meer rek in de premies, die zullen dan ook over de hele linie verder dalen. Met een goedkope losse ORV kunnen banken hun banksparen offertes binnen halen (ook al is de orv niet verplicht). Genoeg belangen om verlagingen door te zetten en de marges elders te halen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@TMOL.
Laat de consument hier het woord doen, die zijn maar al te blij met partijen als NHP!
Ook ik ben consument en wil graag zo min mogelijk geld kwijt zijn aan een door de geldverstrekker geëiste risicoverzekering. Waar het mij om gaat is dat de consument goed wordt geïnformeerd over met welke partij in zee wordt gegaan.

Dat NHP/Quantum Leben de prijsverlaging in risicoverzekering heeft bewerkstelligd is onjuist. Al voor NHP met de Quantum Leben op de proppen kwam waren er verschillende verzekeraars in Nederland die de risicopremies lieten dalen. Ik noem hier even Reaal, Legal & General maar ook andere verzekeraars. Terecht heeft Tros Radar een aantal maal de consument erop gewezen dat overstappen naar een andere risicoverzekeraar kan lonen.

Nogmaals: ik vraag maar aandacht voor één ding en dat is dat NHP/Quantum Leven AG inzage geeft in de mate waarin zij het risico kan dragen en aangeeft waarin het toezicht in Liechtenstein afwijkt van dat van het toezicht in Nederland. Dit om te voorkomen dat er nu beloften worden gedaan die later niet nagekomen kunnen worden (en dus de polishouders in problemen kan brengen). Zolang dat niet is gebeurd, blijf ik dit onderwerp met meer dan warme belangstelling volgen.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door ad »

Van NU.nl


Verzekeraar schakelt AFM in
Uitgegeven: 19 juni 2008 14:16
Laatst gewijzigd: 19 juni 2008 14:16

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is ingeschakeld om zich te buigen over mogelijke gerechtelijke overtredingen door marktleiders in verzekeringen DSB, Fortis, Postbank en Rabobank.


De kleinere verzekeraar Nationale HypotheekPas (NHP) schakelde de waakhond donderdag in. Oneerlijke concurrentie zou NHP driehonderd polissen per maand kosten, wat neerkomt op maandelijks twee ton.

De grote verzekeraars handelen volgens NHP in strijd met het Europees recht door consumenten te weigeren hun overlijdensrisicoverzekering over te sluiten naar een andere verzekeraar.

Besparen
Het viertal heeft samen ongeveer 35 procent van het marktaandeel in deze sector in handen. Klanten kunnen volgens de Consumentenbond in tachtig procent van de gevallen geld besparen als ze overstappen op een andere overlijdensrisicoverzekering.

Eerder bracht de NHP ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit al op de hoogte van onregelmatigheden bij de vier grote verzekeraars, laat directeur van NHP Pieter Leijssen donderdag weten. “Daar wordt nu onderzocht of de beschuldigingen kunnen worden hardgemaakt.” De NMA kan bedrijven boetes opleggen voor overtredingen.

Vastbijten
De AFM houdt toezicht op ondernemingen die actief zijn in sparen, lenen, beleggen, pensioenen en verzekeren. Een woordvoerder laat donderdag weten eerst te onderzoeken of de melding van de NHP er een is voor de AFM om zich in vast te bijten. Naar verwachting wordt binnen een week bekend of dat inderdaad het geval is.

De overlijdensrisicoverzekering is over het algemeen verplicht bij het aanvragen van een hypotheek. In de verzekering wordt een bedrag vastgelegd dat bij overlijden van de afsluiter wordt uitgekeerd aan een bij name genoemde nabestaande.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

ik denk dat de anwoorden wel snel komen als ik het artikel van Ad zie! Mooi toch, hoe de grote jongens scherp worden gehouden :) !

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

...alleen jammer dat de pers weer eens wat steekjes laat vallen: NHP is geen "kleine verzekeraar" maar een tussenpersoon/ intermediair/ bemiddelaar .

En DSB, Rabobank en de Postbank zijn nu niet direct aan te wijzen als de marktleiders in verzekeringen. Hier zal wel "hypotheekverstrekkers" worden bedoeld. Maar goed...dat zijn maar kleinigheidjes natuurlijk.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

Hypotheekaanbieder Hypotrust gaat onder eigen label de overlijdensrisicoverzekering van Quantum Leben aanbieden.
De Liechtensteinse verzekeraar is in ons land al actief via TAF en Nationale Hypotheekpas. "Met deze polis bieden we een premie die vrijwel zeker altijd in de top 3 van scherpste aanbieders staat", aldus Hypotrust. De adviseur kan in beperkte mate zelf de provisie van het product aanpassen om daarmee de premie nog iets te verlagen. "De provisie kan echter niet op nul worden gezet."
In navolging nu ook Hypotrust. Quantum Leben hanteert via NHP de laagste prijzen in NL!

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Een beetje bijblijven TMOL:

In december schreef de Geldgids al over een prijzenoorlog bij overlijdensrisicoverzekeringen. Die is nog niet afgelopen, zo blijkt uit ons onderzoek van begin april. Reaal is ineens een voordelige geworden, maar vooral risicoplan van Loyalis is gunstig geprijst en steekt in veel gevallen Nationale Hypotheek Pas (NHP) naar de kroon.

(bron: Geldgids Consumentengids juni 2008)


Waarom dus je geld bij een schimmige Liechtensteinse verzekeraar onderbrengen als dat ook kan bij verzekeraars die onder het Nederlandse toezicht staan en mogelijk ook nog eens voordeliger zijn?

Loyalis is zoals bekend de verzekeraar van die voorkomt uit een van Neerlands grootste pensioenfondsen (ABP), Reaal is onderdeel van de SNS Reaal groep.

Naar de voorwaarden van RisicoPlan van Loyalis heb ik nog niet gekeken, als daar rare zaken in staan open ik daarover wel weer een draadje op dit forum.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

Ja Gerbogh, gaap!

PERSBERICHT
NHP VERLAAGT PREMIES: INTRODUCTIE PREFERRED LIFE EN LIGHT-VARIANT

Tilburg, 25 juni 2008 – NHP, de meest voordelige aanbieder van overlijdensrisicoverzekeringen verlaagt per vandaag de premies met maximaal 16%. DE aanbieder van provisievrije verzekeringen introduceert ook de varianten NHP Preferred Life en NHP Light. NHP Preferred Life biedt extra korting voor mensen met een goede verhouding tussen lengte en gewicht, een MBO-opleiding of hoger of een gezamenlijk inkomen van meer dan €30.000 of een combinatie van deze factoren. NHP Light kent helemaal geen afsluitkosten en is bedoeld voor lagere verzekerde bedragen waarbij de maandpremie niet boven de €40 komt. Vergelijkingstabel in bijlage en hieronder.

Pieter Lijesen, fiscaal jurist en initiatiefnemer van NHP: ‘Gezonde en hoger opgeleide mensen leven over het algemeen langer. Daarom is het voor ons heel logisch dat hun overlijdensrisicopremie lager is. De meeste verzekeraars gaan uit van gemiddelden, Hierdoor betalen mensen met een lange levensverwachting altijd te veel. In sommige gevallen komt de premie 16% lager uit dan de laagste van dit moment. Met NHP Light geven wij daarnaast een keuze die vooral interessant is voor jonge huizenbezitters die relatief lage bedragen verzekeren, denk aan €50.000 euro’

NHP werkt zonder provisie en met een eenmalig afsluitvergoeding van €795. Over het algemeen verdient een verzekerde dat bedrag binnen twee jaar terug, waarna de besparingen fors oplopen. Voor lagere verzekerde bedragen, vaak geldt dat voor jongere mensen, is de terugverdientijd langer. Daarom hebben zij nu de keuze voor NHP Light: geen afsluitkosten en een iets hogere premie (11%)– die nog steeds lager is dan die van elke andere aanbieder. NHP biedt al sinds vorig jaar de meest voordelige overlijdensrisicoverzekeringen, volgens Consumentenbond en Independer. Vergelijkingssite Independer toont de NHP Light-variant echter nog niet in haar vergelijkingen.

Huizenbezitters zijn meestal verplicht een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Vorige week maakte NHP bekend dat een aantal grote verzekeraars hun verzekerden onrechtmatig belemmert over te stappen. Hiervoor is aandacht gevraagd bij AFM en Consumentenbond. NHP werkt met de Europese verzekeraar Quantum Leben. Quantum Leben is aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars en kent geen en bloc clausule.

TMOL
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2008 10:12

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door TMOL »

@Gerborgh

Enig idee waarom Hypotrust ook overgaat op NHP leveranciers :-)!

Even voor de consument, niet roker, goede BMI, wo+, ink 60.000>, verzekerd bedrag 250.000, door een paar extra vragen kan het voordeel bij bijvoorbeeld een goede BMI enorm oplopen:

NHP 385
Reaal 631 64% duurder!
Loyalis 1040 170% duurder!
:wink:

Amersfoortse 1615 319% duurder!

MTS
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:49

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door MTS »

De NHP en ook T@F accepteren geen militairen die een ORV willen afsluiten. Sterker nog volgens mij staat het in hun voorwaarden dat het wel moet. Zo kan ik ook lekker goedkoop aanbieden als je alle "gevaarlijke" beroepen gaat uitsluiten. O ja, ik mag wel een ORV afsluiten, maar kom ik te overlijden en het heeft iets met mijn beroep te maken wordt er niet uitgekeerd. :D :D :D :D

grumpie
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mar 2007 21:56

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door grumpie »

Onder alle voorwaarden zitten kleine regeltjes,Het zal weinig tot uitbetalingen komen is mijn idee.Lauter incasseren.O ja er wordt nu een gratis dinerchegue aangeboden bij afsluiten via internet :wink: Ze hebben mij nog wel weer gebeld waarom ik hun verzekering niet afnam.Niet zo moeilijk om te beantwoorden.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Uiteindelijk zullen de minder gezonde mensen, iets overgewicht, roker, lagere inkomens, lager opleidingsniveau hiervan de dupe worden.

Mensen met een lager inkomen betalen mee aan de premie voor mensen met een hoger inkomen??

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

quote: Mensen met een lager inkomen betalen mee aan de premie voor mensen met een hoger inkomen??

Mensen met een hoger inkomen betalen een hoger belastingpercentage...dan houden we elkaar toch mooi een beetje in evenwicht? ;-)

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: NHP(nationale hypotheekpas )overlijdensrisicoverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

8 september 2008:

Quantum bij Rabobank en Delta Lloyd in de ban
Rabobanken en Delta Lloyd Bank accepteren momenteel bij hypotheekverstrekking geen overlijdensrisicoverzekeringen van Quantum Leben, omdat zij met juridische vragen zitten. Quantum, zetelend in Liechtenstein, wordt in ons land vertegenwoordigd door het Maassluise TAF. "Voor Delta Lloyd Bank is het nog niet duidelijk of deze overlijdensrisicoverzekering kan worden verpand naar Nederlands recht en in Liechtenstein kan worden uitgeoefend. Wij zijn in afwachting van de juridische onderbouwing op dit punt", aldus Delta Lloyd. Volgens TAF-directeur Sander Franken (foto) meent ook de Rabobank dat eventuele geschillen in Liechtenstein beslecht zouden moeten worden. "Maar in de polis staat duidelijk dat alle geschillen onder het Nederlands recht vallen." Hij wijst er verder op dat Quantum lid is van het Verbond van Verzekeraars en dat het bindend advies van het klachteninstituut Kifid van toepassing is. Andere 'dwarsliggers' als Postbank en Nationale-Nederlanden zouden zich inmiddels hebben laten overtuigen. Franken is gebelgd en beraadt zich over een klacht bij de nationale en/of Europese mededingingsautoriteiten.


Een Liechtensteinse verzekeraar, in Nederland werkzaam en een TAF-directeur die 'gebelgd' is. Je kan zeggen wat je wil over NHP maar internationaal is het wel... :)

Iemand trouwens ooit nog wat gehoord van de klacht die TAF heeft ingediend bij de AFM dat er geldverstrekkers waren die de polis niet willen accepteren? Volgens zegge zou de AFM toch binnen de kortste keren een uitspraak doen?

Gesloten