Dit staat erover op de site van de Ombudsman;
Vooral de eerste opmerking vind ik erg belangrijk. Mijnerinziens zouden incassoburo's mogen verdwijnen en het overgelaten worden aan deurwaarders. De tijd en energie die je moet steken indien je aangeschreven wordt door een incassoburo is absurd hoog.Opmerkingen
Incassobureaus roepen dat u met hen de inhoudelijke discussie kan voeren over de terechtheid/onterechtheid van de vordering. In praktijk ziet u dat incassobureaus helemaal niets weten over de inhoud of achtergrond van een vordering. Ze voeren gewoon uit wat ze opgedragen krijgen.
De grote incassobureaus zijn lid van de NVI, Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen. Zij hebben een keurmerk, maar die is nog erg klantonvriendelijk en zegt niets over de kosten.
De grote bulk van kleinere incassobureaus is geen lid van de NVI.
U betaalt maar éénmaal 15%, ook al worden er verschillende incassobureaus ingeschakeld.
Als u als klant vindt dat u u goed en voldoende verweerd hebt (en de zaak niet op zijn beloop hebt gelaten), blijf dan niet telkens reageren op incassobureaus. Zeg dat ze maar naar de Kantonrechter moeten gaan.
Meestal gaat een bedrijf voor kleinere bedragen niet naar de rechter. Sop is kool niet waard. Sommige bedrijven procederen echter altijd.
Haal bij het Juridisch Loket advies hoe een kantonproces loopt. Wees zelf aktief.
Als iedereen op dezelfde manier reageerd naar een incassoburo (middels het incasso-stappenplan ) zullen deze verplicht worden op de juiste manier met de wanbetalers om te gaan.