LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] abc spaarplan komt tot uitkering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mardinik
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:22

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door mardinik »

Nog even een reactie op jouw vraag of er een link is. Toch na veel zoeken iets kunnen vinden en jawel ook op het trosradar forum. Op google gevonden op AXENT/AEGON te zoeken. Heb je iets aan deze informatie?

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... 5f181badaa

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Ik kwam hier meer informatie over Moira tegen: http://verzekeringstechniek.prikpagina. ... 60&t=19458

De reacties lijken vooral van mensen te zijn die eerder ook een opname uit de polis hebben gedaan. Is dat bij jou soms ook aan de orde?

Zo niet dan snap ik het echt (nog) niet en zou je verder op onderzoek uitmoeten gaan! Via de link kom je ook bij de polisvoorwaarden terecht. Daarin lees ik dat de beleggingen voor 35% belegd zouden moeten zijn in obligaties en voor de rest in beleggingsfondsen en/of aandelen in beleggingsmaatschappijen. Met zo'n verdeling kan ik me niet voorstellen dat er nu maar een kwart van de inleg over is gebleven. Met de verdeling volgens de voorwaarden zou je over een periode van 30 jaar het aandelenrisico redelijk afgedekt hebben. Over een periode van de afgelopen 30 jaar zou met deze verdeling (al rekeninghoudend met de slechte beleggingsjaren sinds 2000, die zo dicht op de einddatum zwaar aantikken) m.i. een rendement van ongeveer 6% realistisch moeten zijn.

Over kosten staat wel wat opgenomen: Moira ontvangt 3% van het ingeschreven bedrag (dat is 3% over het bedrag dat belegt wordt (het spaardeel van de premie, dus je inleg -/- de som van premies en kosten) en vervolgens wordt nog eens 3% van de periodieke inleg van alle storingen in rekening gebracht. De eerst genoemde 3% werd direct bij aanvang aan de overeenkomst onttrokken.

De mensen die in het draadje hebben gereageerd, geven aan hun klacht bij het KIFID te hebben neergelegd. Wellicht dat je eens met één van hen contact kan opnemen om te horen wat de Ombudsman heeft aangegeven?

N.b. het gaat nu niet meer over het ABC, misschien dat je even een nieuw draadje moet openen voor deze Moira/Aegon polissen?

mardinik
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:22

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door mardinik »

Nee Er is geen opname in al die jaren geweest. Ik zal eens informeren naar anderen die bij de Kifid een klacht hebben gedeponeerd. Hartelijk dank voor zover. Ik heb een draadje gemaakt voor Axent/
Aegon (vroeger Moira), want inderdaad hoort dit niet thuis bij ABC Spaarplan.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Tnx!
Reden waarom ik aangeef dat je de afkoop van je ABC nog eens moet heroverwegen is de volgende: op dit forum heb ik meerdere malen gevraagd of er mensen zijn die hun ABC gedurende de hele looptijd hebben uitgezeten en die op de einddatum minder hebben ontvangen dan hun inleg. Tot nu toe (en die vraag is al van 2 jaar geleden) heb ik alleen maar reacties gezien van mensen die minder hebben ontvangen omdat ze hun polis premievrij hadden gemaakt of hadden afgekocht.

Nogmaals er zijn bij een sterftekas maar twee partijen die er baat bij hebben als je afkoopt: de overige deelnemers in de kas en de verzekeraar: die verrekend immers in een keer alle nog niet verrekende kosten maar hoeft er niets meer voor te doen.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@vanderWardt: als ik een eenvoudig rekensommetje maak in excel met daarbij een jaarlijkse inleg vermenigvuldigd met de door jou opgesomde rendementen, en voor 2007 een rendement neem van 8% (wat onwaarschijnlijk is, want 2007 was niet zo'n goed beleggingsjaar), dan kom ik op een gemiddeld rendement van 5,0%. Dat lijkt dus erg overeen te komen met het beleggingsrendement wat rost60 heeft behaald op zijn polis, maar wijkt erg af van het gewogen gemiddelde wat jij hanteert. In jou berekening bereken je behaalde rendementen op gelden die je nog niet ingelegd had, da's leuk bedacht maar dat werkt natuurlijk niet zo.
@ Gerborgh: Het was wel zo voorgesteld en er werd destijds niet verteld dat dat gemiddelde rendement niet zo berekend kan worden als de meesten denken. Had ik dát geweten , dan had ik mijn inleg gewoon op een spaarrekening gezet. Ik blijf erbij dat we gewoon op een schandalige manier zijn belazerd door niet precies te vermelden hoe de zaak werkt. Men vertelde zelfs,ook zwart op wit, dat de onkosten vnl de eerste 5 jaar zouden plaats vinden! Leugens dus! Verder werd niet vermeld dat die kosten 24,8% zouden bedragen en dat daardoor slechts 3/4 van de inleg wordt gebruikt om te sparen. Wat mij betreft zijn het grote oplichters die het best voor 25 jaar opgeborgen dienen te worden achter dikke tralies.






Bij de berekening ben ik er van uitgegaan dat de volledige inleg is belegd (wat natuurlijk niet zo is). Ik hoop dat het uiteindelijke rendement postief voor je uitvalt, alhoewel ik bang ben dat je verder teleurgesteld zal worden: ook 2008 is een treurnis voor de meeste fondsbeleggers. Sterkte!
Ik zal mij voorbereiden op een enorme deceptie, dan valt het misschien nog mee. Men heeft jaren 24,8% als kosten in hun zak gestoken en de rest verprutst. Ik vertrouw van nu af aan geen enkele bank of verzekering meer.
Zoals ik al schreef zal ik mijn hypotheek en spaargelden alsmede verzekeringen elders onder brengen. Mijn vertrouwen in Fortis is diep gezonken. Wat een oplichtersclub is dat! :cry:

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Zoals ik al schreef zal ik mijn hypotheek en spaargelden alsmede verzekeringen elders onder brengen.
Maar ja, waar moet je dan naar toe:
- Postbank / ING = Nationale Nederlanden, wordt in verband gebracht met woekerpolissen
- Rabobank = Rabo-Opmaat, wordt genoemd als woekerpolis
- SNS Bank = Reaal/Axa, wordt in verband gebracht met woekerpolissen
- ABN AMRO = Fortis, maar daar wil je weg
- DSB = woekerhypotheken / leningen

Banken en verzekeraars zijn helaas nog steeds geen filantropen en verdienen (bakken met!) geld met het geld (of het ontbreken hieraan) van consumenten. Misschien terug naar de tijd waarin we alleen staatsbanken hebben? Wie het weet mag het zeggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, vooral de amerikaanse banken verdienen bakken met geld aan hypotheken...

Nighella
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:29

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Nighella »

@Gerborgh:
Wil nog even laten weten dat ik vandaag opgave van de afkoop van onze ABC heb ontvangen: bedrag is gelijk aan de inleg: dus we gaan nu direct stoppen. Voortaan gaan we weer 'gewoon' traditioneel sparen!
Bedankt voor je reacties zover...

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Gerborgh,


Waarom geeft je gewoon niet toe dat verzekeraars en banken gewoon een mega misstap hebben gemaakt met deze producten.

Je geeft elke keer wollige antwoorden waar niemand iets mee kan....
Natuurlijk verdienen banken en verzekeraars veel geld. Alleen dit keer is er veel meer aan de hand dan gewoon veel geld verdienen door hun financiele instelling. Namelijk pure misleiding en volledige ontransparante producten.

Laat svp je opmerkingen achterwege of ga lekker ergens anders je zogenaamde scherpe opmerkingen plaatsen. Misschien wel bij de koffieautomaat op de afdeling van de verzekeraar waar je werkzaam bent?

Vg,

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@stgmossad, ik kan de lezers dan alleen maar verzoeken om de (tot nu toe) 23 bijdragen van jou hand te lezen en zich dan een oordeel te vormen over fantastische bijdragen die je hebt geleverd aan dit forum: geblaat en wijzende vingers naar mensen die dat niet doen.

Ik vind het prima dat je gefrustreerd bent, maar val anderen er niet mee lastig!

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@Nighella, da's in ieder geval wat. En als er toch nog een compensatie komt dan spring je er toch nog goed uit!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Sgtmossad, ik ben het dit keer wel met je eerste opmerking eens. Verzekeraars hebben volgens mij inderdaad ook een misstap gemaakt met deze producten. Maar in mijn optiek is het niet zozeer zo dat ze de boel misleiden of zo.

Verzekeraars zouden zich bezig moeten houden met het afdekken van risico's. Dat daaraan kosten zitten is logisch, maar gewoonlijk, bij normale verzekeringsproducten, is voor de consument het voordeel van het afdekken van het risico het wel waard dat de prijs voor het afdekken van het risico hoger is dan het (statistische) risico. En hoe hoger het risico, hoe eerder je geneigd bent om relatief meer premie te betalen.

Andersom is het zo dat je bij een laag risico niet veel extra kosten wilt betalen. Bij de beleggingspolissen is er heel weinig risico dat verzekerd wordt, en dat rechtvaardigt dan ook niet de kosten die ermee gemoeid zijn. De verzekeraars hadden dus eigenlijk moeten redeneren: wij kúnnen wel beleggingspolissen aanbieden, maar dan moeten we ofwel zulke lager kosten in rekening brengen dat we verlies maken, ofwel we moeten zulke hoge kosten in rekening brengen dat het product voor de consument niet interessant is. Dus hadden de verzekeraars eigenlijk moeten zeggen dat ze die producten gewoon niet wilden aanbieden.

Omdat ze toch wel die producten hebben aangeboden, zit iedereen nu met de gebakken peren.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door sgtmossad »

kweenie,

Je stelt dat verzekeraars iets hebben gedaan wat ze niet moesten doen.
Volgens mij bedoel je het volgende ermee te zeggen;

De consument heeft geen verzekeraar nodig om te gaan beleggen en zeker niet met extreem hoge kosten en geen concurrende tarieven.

Verzekeraar heb je wel nodig om risico¨s te verzekeren.
Links om of rechtsom feit blijft dat verzekeraars gigantisch de mist zijn ingegaan met deze slechte misleidende producten.

Ik kan iedereen aanbevelen om zo min mogelijk verzekeringen af te sluiten. Alleen degene die echt noodzakelijk zijn zoals:

- pensioen via de werkgever(nooit individueel vanwege de extreem hoge kosten die gemoeid zijn hierbij)
- brand - en inboedelverzekering voor je woonhuis
- overlijdensrisicioverzekeringen(check altijd of je een concurrend tarief hebt)
- en eventueel een (aanvullende) arbeidsongeschiktheidverzekering vooral voor zelfstandige en DGAs

Punishment voor de oplichters(verzekeraars en tussenpersonen).....betalen zullen ze!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

sgtmossad, zoiets bedoel ik inderdaad te zeggen, maar met een kleine aanvulling. Je had vroeger ook verzekeraars nodig als je fiscaal vriendelijk wilde beleggen, waarbij je niet jaarlijks 1,2% vrh hoeft te betalen (of de premie wou aftrekken). Maar omdat veel beleggingspolissen meer kosten hebben dan het voordeel van die 1,2%, was het ook dan vaak (maar niet altijd) voordeliger om het zelf te doen.

Overigens is voor veel mensen volgens mij een overlijdensrisicioverzekering ook niet echt nodig. En ik zou toch ook wel een ziektekostenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering nemen... Dat zijn ook verzekeringen die het risico voor een mogelijk heel grote uitgave afdekken.

Als je via je werk geen pensioenregeling hebt (bv. voor zelfstandigen en DGA's), dan kan een individueel afgesloten pensioen overigens ook voordelig uitpakken. Omdat je dan over hoge bedragen praat, bv. 10.000 euro per jaar, zijn er ook verzekeringen die relatief lage kosten hebben. Het voordeel van lange tijd geen vrh betalen en van het nu aftrekken en later tegen een lager tarief belasten weegt dan vaak wel op tegen de kosten. Maar dan zou ik zelf eerder een bankspaar-product nemen in plaats van een verzekering. En omdat je het bij zelfstandigen en DGA's over forse bedragen hebt, is het van belang om ook goed van tevoren uit te (laten) zoeken wat je het beste kunt nemen. En dan wel uit laten zoeken door een echt onafhankelijk buro en niet door een afhankelijk tussenpersoon. Dat kost eenmalig wat geld, maar dat kan je veel ellende besparen.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Maar ja, waar moet je dan naar toe:
- Postbank / ING = Nationale Nederlanden, wordt in verband gebracht met woekerpolissen
- Rabobank = Rabo-Opmaat, wordt genoemd als woekerpolis
- SNS Bank = Reaal/Axa, wordt in verband gebracht met woekerpolissen
- ABN AMRO = Fortis, maar daar wil je weg
- DSB = woekerhypotheken / leningen

Dat moet ik nog uitzoeken.
Sparen kan bij die IJslandse bank met hoge rente!
Hypotheek weet ik nog niet, maar ik ga dan in ieder geval weg bij Fortis. Als die niets doet aan een drastische verbetering van die woekerspaarplannen dan heeft deze bank mijn vertrouwen niet meer. Dan doe ik daar ook geen zaken meer mee.
Een gewone hypotheek kan je overal zonder addertjes onder het gras afsluiten. Die ik heb bij Fortis is gewoon Okay en kan je bij anderen ook afsluiten evenals alle lopende verzekeringen.





Banken en verzekeraars zijn helaas nog steeds geen filantropen en verdienen (bakken met!) geld met het geld (of het ontbreken hieraan) van consumenten. Misschien terug naar de tijd waarin we alleen staatsbanken hebben? Wie het weet mag het zeggen.

Van mij mogen banken bakken met geld verdienen, maar wel op een EERLIJKE wijze en niet met misleidende beloften en mooie woorden.
Als er zwart op wit staat dat de kosten vnl de eerste 5 jaar zullen worden berekend en na 15 jaar zie ik eindelijk voor de eerste keer dat dit onwaar is, dan noem ik dat oplichting! Waarom werd dat niet al die jaren vermeld? Waarom werden jaar in jaar uit goede rendementen vermeld tot 16% ? Omdat er enkele slechte jaren tussen zaten en omdat 24,8% aan kosten werd ingehouden moet je na 15 jaren genoegen nemen met een scharrige opbrengst die vaak minder is dan je inleg!
Zie de economische chaos die ontstaan is door banken in de VS! Die krijgen nog vette bonussen ook! Geen wonder als je spaarders besodemietert zoals nu gebleken is. :cry:

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door sgtmossad »

kweenie,

Daar leg je nou precies de vinger op de zere plek;

Probleem is dat die 1,2 % van jou in een hele boel gevallen niet geldt.
Dit komt er heel vaak gewoon box 3 polissen zijn geadviseerd door de tussenpersoon en daarvoor geldt geen vrijstelling.


Voor de mensen die wel een kapitaal eigen woning verzekering hadden/hebben:
hoezo 1,2% belasting betalen betalen vervelend? Altijd beter dan 30% aan eerste kosten voor een jaar of 10.....
Dus het zogenaamde voordeel(die 1,2% van jou) waarop deze polissen werden geadviseerd was juist misleidend wn helemaal niet voordelig.

Thank god there is banksparen....
Mensen sluit je KEW over naar een BEW.
Of te wel je waarde van je spaarverzekering overhevelen naar een geblokeerde bankrekening....Laat je hiervoer goed adviseren.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Ja, ga vooral banksparen. En laat je niet misleiden door een aantal economen die nu al beweren dat banksparen de volgende woekerpolisaffaire gaat worden.

Banksparen is helemaal niet zo heilig als wordt beweerd. Over de kosten van de beleggingen op een BEW is nog minder bekend dan over de beleggingsverzekeringen nu.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door ad »

Beste mensen, waarom ons inlaten met producten waarvan we niet kunnen overzien wat ze uiteindelijk gaan kosten?
Wat is er in hemelsnaam mis met een gewone spaarrekening?
Sparen voor pensioen kan ook op een aparte spaarrekening. banksparen is daarbij echt niet nodig.
Voor de vermogenrentementsheffing is eerst nog een vrije voet van 20.000 euro en samen met je partner is dat 40.000 euro. Is toch geen onaardig bedrag. Pas daarna op jaarbasis 1,2% .

Gert-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2003 12:33

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gert-Jan »

Ook ik ben (verblijdt) met 2 brieven van de AEGON waarin ze schrijven dat er een vrij klein vervroegd opgenomen bedrag dusdanig groot wordt verrekend dat ze de polis maar beeindigd hebben om verdere teleurstellingen te voorkomen.
Ik heb hier natuurlijk op gereageerd dat de rekenwijze die ze hanteren niet strookt met de toezeggingen van de vertegenwoordigers van MOIRA en de, deze hebben min of meer promoot dat je te allen tijde 80% van het tegoed op kon nemen omdat je het fonds als een soort spaarpotje kon zien.
Tevens zijn de Algemene Voorwaarden van het budgetfonds anders geformuleerd dan hetgeen AEGON schrijft.
Ik wacht totdat ze op mijn brief hebben gereageerd en ga dan naar het Kifid om te vragen of zei het op kunnen volgen, van Radar en Kassa heb ik inmiddels bericht dat ze, vanwege de grote stroom e-mails, geen tijd hebben om deze kwestie op te volgen.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ja, ga vooral banksparen. En laat je niet misleiden door een aantal economen die nu al beweren dat banksparen de volgende woekerpolisaffaire gaat worden.
Met sparen weet je tenminste dat je eigen geld steeds met de lopende rente wordt vermeerderd en dat er geen 24,8% als "kosten" worden afgehaald zoals bij het ABC Spaarplan. Wat ABC Spaarplan? Voor Fortis , maar niet voor de inlegger. Nu ligt Fortis met zijn pootjes omhoog vanwege de gulzigheid om ABN Amro op te vreten. Wie mogen het nu weer opknappen? De belastingbetalers, net zoals in de VS?

Banksparen is helemaal niet zo heilig als wordt beweerd. Over de kosten van de beleggingen op een BEW is nog minder bekend dan over de beleggingsverzekeringen nu.
Vergis ik mij met "banksparen"? Is dat niet gewoon geld op een rekening zetten en dan de rente bijtellen :?:

Gesloten