LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] abc spaarplan komt tot uitkering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
beeldje
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2008 09:24

abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door beeldje »

Onze abc spaarplan verzekering is vanaf augustus 2008 premie vrij.
En komt pas in Mei 2009 tot uitkering , wat ook vreemd is want eigenlijk is het 1 januarie 2009.
Nu is mijn vraag als men komt tot een akkoord bij de verzekerings maatschappij Fortis wbt de terug betaling van de gemaakte kosten
geld dit dan ook voor mijn verzekeringen om die al premie vrij zijn nu en eigenlijk snel tot uitkering komen.
Of kan ik dat als nog claimen achteraf.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

ABC is van Fortis. Fortis heeft (nog) geen deal neergelegd. Het is dan ook niet te zeggen of er een compensatieregeling is/komt voor polishouders van Fortis. Ik vermoed echter dat ook Fortis tot compensatie over zal gaan. Wat je in ieder geval kan doen is goed in de gaten houden wat er op het uitkeringsformulier staat. Als daar een zin in staat waarin je afstand doet van al je rechten na uitkering, dan is het niet verstandig om daarvoor te tekenen.

Dat je pas in mei de uitkering krijgt is niet zo vreemd: ABC is een sterftekas (tontinesysteem). In dat systeem zit een groep beleggers in een zgn. sterftekas. De inleg in de kas wordt belegd en de beleggingswaarde wordt aan het eind van de looptijd dan belegd over alle overlevenden. Wie eerder uitstapt (overlijd of afkoopt) deelt dus niet mee in de beleggingskas.

Om aan te tonen dat je een rechthebbende bent zal er aan de verzekeraar een bewijs van in leven zijn moeten worden overlegd. Ook de anderen in de sterftekas moeten dat doen. Hiervoor moet iedereen een 'redelijke termijn' krijgen om dit te doen. Als iedereen in jou sterftekas nu direct op 2 januari het bewijs van in leven instuurt kan de verzekeraar snel beginnen met uitkeren. Dat de uitkering van het ABC in mei plaatsvindt betekent vermoedelijk dat Fortis alle beleggers tot april de gelegenheid geeft om alle stukken in te sturen en nog een paar weken nodig heeft om deze dan te verwerken. Over het algemeen geldt dat op de einddatum (1 januari dus) alle beleggingen zullen worden verkocht en de gelden dan op een rentedragende rekening zal worden weggezet. Deze rentevergoeding komt toe aan de verzekeringnemers.

Ik ben trouwens wel benieuwd welk rendement het ABC over de hele looptijd heeft gemaakt: ik vrees echter dat (met de grote klappen die we de afgelopen weken hebben gezien) de opbrengst sterk zal tegenvallen, helaas.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Ik ben trouwens wel benieuwd welk rendement het ABC over de hele looptijd heeft gemaakt: ik vrees echter dat (met de grote klappen die we de afgelopen weken hebben gezien) de opbrengst sterk zal tegenvallen, helaas.
Ik heb de rendementen vanaf 1994 en die opgeteld ( +sen) en afgetrokken (- nen) geeft tot vorig jaar een gemiddelde van iets meer dan 8%. Toch zegt Fortis dat de verwachte eindopbrengst veel lager is dan in de offerte vermeld werd. Daar werden voorbeelden gegeven van 8- 12 en 16% met de opbrengst na 15 jaar.
Ik heb dit voorgelegd aan Fortis die antwoordde dat ik niet alle rendementen mag optellen en aftrekken en delen door het aantal jaren om tot een gemiddeld rendement te komen.
Kijk, dat is nu pure verneukerij! Wel vermelden dan bij een gemiddelde opbrengst van b.v. 8 % de opbrengst zus en zo zou zijn, maar als puntje bij paaltje komt dan geeft men niet thuis.Dan mag je plots die rendementen niet middelen om tot een gemiddeld rendement over 15 jaar te komen. Pure oplichterij! Ik heb uitgerekend dat er bijna 25% aan kosten is ingehouden! Ik zal dan ook nooit accepteren dat er slechts 1000 euro als compensatie wordt verleend.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Kijk, dat is nu pure verneukerij!
Nee, dat is een kwestie van kunnen rekenen. Stel je hebt 100 euro ingelegd en je maakt dit jaar een rendement van -/- 10% dan heb je aan het eind van het jaar nog 90 euro over. Als je het jaar erop +10% rendement maakt dan heb je aan het eind van dat jaar 99 euro.

Per saldo is -/- 10% en + 10% in jou ogen misschien 0 maar in de doorrekening werkt het dus niet zo.

Daarnaast: ik neem aan dat je een polis hebt waarbij je iedere maand premie hebt betaald. Stel dat je de beleggingen in de eerste jaren een positief rendement hebben gemaakt en de laatste jaren negatieve rendementen (2007 maar ook 2008 waren voor de meeste beleggers slechte jaren) dan telt dat negatieve rendement veel harder door dan de positieve rendementen in de beginjaren: het negatieve rendement maak je immers over een veel groter bedrag.

En volgens mij heeft Fortis nog steeds niet laten weten dat zij ook maar iets gaat compenseren (ze moeten eerst nog ABN AMRO kopen denk ik...), dus of je ook maar enige compensatie krijgt moet je nog maar afwachten.

Nighella
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:29

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Nighella »

Ik wil niet negatief overkomen, maar ik denk dat je blij moet zijn als je je inleg terugkrijgt, misschien met een beetje winst. Ikzelf heb afgelopen vrijdag gebeld met Fortis om ons ABC-spaarplan af te kopen, ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in. De waarde wordt iedere dag minder. Wij betalen al 11 1/2 jaar, maar over 3 1/2 jaar is er helemaal niets meer! De medewerker verzekerde mij, dat de afkoopwaarde in juni j.l. aan ons medegedeeld, zeker niet het bedrag is dat wij zullen ontvangen.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Tussen juni en nu is er dan ook nogal wat gebeurd op de beurzen...Kijk je uit dat je vanuit emotie/angst niet op het laagste moment uitstapt en daarmee jezelf maximaal financieel in je vingers snijdt?

Nighella
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:29

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Nighella »

Ik wacht natuurlijk wel af met welk bedrag ze gaan komen, maar ik heb de afgelopen dagen veel verhalen gelezen van mensen die de afgelopen jaren (2005 t/m 2007) uitgekeerd hebben gekregen, ik heb weinig succes-verhalen gelezen. Het gaat niet goed met Fortis, beter nu verlies accepteren, dan dadelijk helemaal niets.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door santygo »

Dit lijkt op een soort paniek ractie. Emotioneel handelen is altijd fout.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Het gaat niet goed met Fortis, beter nu verlies accepteren, dan dadelijk helemaal niets
ABC belegt 1/3e deel in vastgoed, 1/3e deel in aandelen en 1/3e deel in obligaties. De koers van het aandeel Fortis heeft weinig te maken met de rendementen op je ABC.

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door rost60 »

Ook ik had 'n abcplan, looptijd was 16 jaar inleg fl.50.- per maand(dus guldens!!) deze is in mei uitgekeerd en ontving € 6475.50 dus reken maar na, daarbij kreeg ik 'n brief waarin staat dat ondanks het al uitgekeerd wordt er dit jaar of uiterlijk begin 2009 gekeken wordt of er teveel aan kosten is berekend, zo ja dan zal dat alsnog het teveel berekende uitgekeerd worden, er wordt vermeld dat de aanbeveling ombudsman gevolgd zal worden, tja leuk hoor maar hoe kan ik dat nou controleren, je krijgt daar geen inzicht van, maar afkopen aan het eind van de rit schijnt niet wijs te zijn , ik heb het dus niet gedaan, hoop jullie hiermee wat geholpen te hebben!!

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@rost60.

Da's dan dus een rendement van 4,8%. Da's in ieder geval meer dan je de afgelopen jaren op een spaarrekening zou hebben ontvangen, maar als je had gerekend op een rendement van 8% dan valt het natuurlijk wel tegen. Maar goed...'t is in ieder geval je geld terug met rendement én wellicht nog een compensatie in de toekomst die het rendement verhoogd.

Afkopen van sterftekassen (wat het ABC is) is inderdaad niet verstandig (tenzij de vermogensbeheerder slecht werk aflevert en je zelf een veel groter rendement kan maken) : de beleggingswinst (als daar sprake van is) wordt dan over de overige deelnemers in de kas verdeeld.

Nighella
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:29

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Nighella »

Tja, wat is wijsheid.
Wij zijn niet blij met het overzicht welke wij in juni j.l. hebben ontvangen, het was een waarde-overzicht. Toen bleek dat de waarde vanaf jan. 08 t/m 20 maart met 5% was gedaald. Misschien hadden we toen al direct moeten afkopen, bij nader inzien niet slim.
En Gerborgh, weet jij hoe/waar ikzelf kan volgen hoe het met de waarde-ontwikkelig gaat?

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@Nighella

Ik heb zelf ook een ABC en het is inderdaad niet online terug te vinden wat de waarde-ontwikkeling van de beleggingen is. Voor een sterftekas zoals het ABC zijn eigenlijk twee zaken relevant om de waardeontwikkeling te kunnen volgen: de totale waarde van de beleggingen en het aantal nog in leven zijnde verzekerden dat meedeelt in de kas. Daarmee zou je dan de waardeontwikkeling kunnen volgen.

Ik heb met mijn tussenpersoon afgesproken dat hij eens in het kwartaal een overzicht toestuurt van de (afkoop-)waarde, zodat ik een beetje gevoel heb bij wat er gebeurt. Mijn tussenpersoon kan dat online zelf uit een systeem met Fortis halen. Ik weet dat de afkoopwaarde een lager bedrag is dan de werkelijke waarde, maar nogmaals, het gaat mij om een gevoel te houden van de ontwikkeling van de verzekering.

Misschien goed om dit ook met jou tussenpersoon af te spreken? Doet hij in ieder geval ook nog iets voor zijn provisie ;-)

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Nee, dat is een kwestie van kunnen rekenen. Stel je hebt 100 euro ingelegd en je maakt dit jaar een rendement van -/- 10% dan heb je aan het eind van het jaar nog 90 euro over. Als je het jaar erop +10% rendement maakt dan heb je aan het eind van dat jaar 99 euro.
Zo werd het niet aangegeven! Men had het over het gemiddelde rendement en deze zijn ALLE jaren op 2 of 3 na allemaal positief geweest.
Zie hier:
1994: - 3,3% 1995: 13,1% 1996: 18,1% 1997: 19,3% 1998: 15,1% 1999: 17,8%
2000: 2,7% 2001: - 3,5% 2002: - 10,6% 2003: 8,9% 2004: 8% 2005: 16% 2006: 13,16%
2007: Nog steeds niet bekend gemaakt.
Gemiddelde rendement over deze 13 jaren is dus 8,83 %
Ingehouden voor kosten werd bijna 25 % !

Dit zijn dingen die niet deugen en moeten gecorrigeerd worden.
Dat de Fortis Bank in zwaar weer zit is HUN zorg en eigen schuld, niet de mijne. Zij dienen die absurde 24,8% kosten terug te geven en een herberekening maken hoe de zaak er voor zou hebben gestaan als er een normaal kostenplaatje was gehanteerd. Ik vernam tijdens een onderhoud met een Fortis employee dat hieraan gewerkt wordt.
Is dit m.i. niet voldoende dan zal ik mijn spaargelden, hypotheek en lopende verzekeringen elders onderbrengen. Ik weet dat Fortis daar niet warm of koud van zal worden maar als ALLE bedrogen inleggers dit doen dan zal Fortis toch wel iets gaan voelen. Negatieve berichtgeving kan de rest doen. Ik ga geen zaken doen met een onbetrouwbare bank.


Per saldo is -/- 10% en + 10% in jou ogen misschien 0 maar in de doorrekening werkt het dus niet zo.
Ik ben niet achterlijk, want dat is begrijpelijk. Maar als van de 15 jaren er 12 heel positief waren dan behoort de uitkomst ook positief te zijn. Het zou toch te gek voor woorden zijn als er 14 positieve jaren waren en de laatste is negatief dat je dan nog op nul % rendement kan komen te zitten.

Daarnaast: ik neem aan dat je een polis hebt waarbij je iedere maand premie hebt betaald. Stel dat je de beleggingen in de eerste jaren een positief rendement hebben gemaakt en de laatste jaren negatieve rendementen (2007 maar ook 2008 waren voor de meeste beleggers slechte jaren) dan telt dat negatieve rendement veel harder door dan de positieve rendementen in de beginjaren: het negatieve rendement maak je immers over een veel groter bedrag.
Ik heb hiervoor de rendementen van mijn ABC spaarplan opgeschreven.
En ja, ik heb nu 14 jaar iedere maand premie betaald.Dit is jaar 15. Volgend jaar hoor ik of mijn spaarplan nog iets heeft opgeleverd.





En volgens mij heeft Fortis nog steeds niet laten weten dat zij ook maar iets gaat compenseren (ze moeten eerst nog ABN AMRO kopen denk ik...), dus of je ook maar enige compensatie krijgt moet je nog maar afwachten.


Nee, Fortis heeft nog niets bekend gemaakt maar men werkt wel aan een compensatie en men schijnt alles te herberekenen met minder kosten . Althans dit werd mij medegedeeld.

Nighella
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:29

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Nighella »

Dat is ook een probleem: wij hebben geen tussenpersoon. In 1997 werd ons geadviseerd een ABC-spaarplan te nemen, wij wilden toendertijd een huis kopen, maar volgens onze adviseur van V&D was het beter om een ABC-spaarplan te nemen, omdat ons doel "een appeltje voor de dorst" hier beter geschikt voor zou zijn. Nou, een slechter advies had hij ons niet kunnen geven! Inmiddels doet V&D al jaren niets meer in verzekeringen, ze verwijzen via hun site naar AON-Verzekeringen, volgens mij heb ik daar geen boodschap aan

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@vanderWardt: als ik een eenvoudig rekensommetje maak in excel met daarbij een jaarlijkse inleg vermenigvuldigd met de door jou opgesomde rendementen, en voor 2007 een rendement neem van 8% (wat onwaarschijnlijk is, want 2007 was niet zo'n goed beleggingsjaar), dan kom ik op een gemiddeld rendement van 5,0%. Dat lijkt dus erg overeen te komen met het beleggingsrendement wat rost60 heeft behaald op zijn polis, maar wijkt erg af van het gewogen gemiddelde wat jij hanteert. In jou berekening bereken je behaalde rendementen op gelden die je nog niet ingelegd had, da's leuk bedacht maar dat werkt natuurlijk niet zo.

Bij de berekening ben ik er van uitgegaan dat de volledige inleg is belegd (wat natuurlijk niet zo is). Ik hoop dat het uiteindelijke rendement postief voor je uitvalt, alhoewel ik bang ben dat je verder teleurgesteld zal worden: ook 2008 is een treurnis voor de meeste fondsbeleggers. Sterkte!

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@Nighella:
Als het goed is hen je dit jaar een overzicht ontvangen van ABC waarin alle kosten staan, ook de kosten voor de adviseur. Als de polissen van V&D zijn overgegaan naar AON dan ontvangt AON nu ook de provisie. Natuurlijk kan je zelf beslissen dat je niets met AON te maken wil hebben, maar realiseer je wel dat zij dan zonder er iets voor te hoeven doen toch van jou centjes genieten. Ik zou ze dan ook maar eens laten werken voor hun provisie.

mardinik
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:22

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door mardinik »

Na bijna 30 jaar geld te hebben "gespaard"via het Budget-B fonds (vroeger Moira) nu AEGON is de expiratiedatum van dit fonds tot uitkering gekomen. Ingelegd ruim € 12.000,-. De uitkering die wij na zoveel jaar "sparen" afgelopen zaterdag kregen was........€ 5.170,- !!!!. Ziek ben ik er van. Dit was voor onze oudedagsvoorziening bedoeld. Ze zullen nu wel de schuld geven aan de crediecrises, maar ze hadden ook contact met de mensen kunnen opnemen en overleg plegen om maar even te wachten met uitkeren om later actie te ondernemen om zo een ramp te voorkomen. Maar nee, AEGON denkt niet aan de "gewone man"die denkt alleen maar hoe komen we hier zo snel mogelijk van af.!! ik vraag mij af of AEGON niet aangesproken kan worden op wanbeleid en wanbeheer! Zelf heb ik schriftelijk bij de AEGON directie een klacht ingediend en tevens ook een klacht neergelegd bij de KIFID (klachteninstituut financiele dienstverlening) Kom op iedereen met het drama van het Budget B fonds van de AEGON dien ook uw klacht in! Nog een tip voor mensen waar de polis binnenkort van vrij komt. NU vragen wat het bedrag is als men zonder wachten tot de datum wanneer de polis tot uitkering komt, de polis afkoopt. dan ziet u waarschijnlijk meer van u geld terug, als wanneer u wacht tot de polis tot uitkering komt ! Ook ik heb overigens een abc spaarplan wat 1 januari 09 expireert. Mijn tussenpersoon om bemiddeling gevraagd om deze voor dat deze polis tot uitkering komt af te komen, dit gezien het drame wat mij is overkomen bij het budget B fonds van AEGON. Ik wacht niet af, ik ga het ABC spaarplan zeer waarschijnlijk binnen 2 weken afkopen!

Naar boven

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@mardinik.
Ik kan me goed voorstellen dat als je ruim 12.000 euro hebt ingelegd en nu na 30 jaar 5.170 terugkrijgt goed ziek bent van de polis. Als je 30 jaar belegt hebt dan zullen de huidige marktontwikkelingen echt niet zover doordreunen dat je rendement zo uitkomt. Hier moet meer aan de hand zijn. Budget-B fonds zegt me niets, met googlen kom ik ook niet erg veel verder. Kan je iets meer over dat fonds vertellen of een link geven waar ik iets over dat fonds kan vinden? Want als in deze polis geen verzekeringsdekking zijn opgenomen, dan is hier óf sprake van een hele slechte fondsbeheerder óf van een woekerpolis pur-sang (en wie mijn postings op dit forum volgt weet dat ik erg genuanceerd ben in het gebruik van de term woekerpolis)

Afkoop van je ABC moet je toch echt heroverwegen: in sommige voorwaarden van het ABC staat dat je bij afkoop maar recht hebt op 90% van de participatiewaarde. Dat is de waarde van de onderliggende beleggingen exclusief de verhoging waar je op einddatum recht op hebt doordat andere beleggers zijn overleden of de overeenkomst hebben beëindigd. Als je zo kort voor de einddatum stopt, snij je jezelf maximaal in de vingers. Als je toch geld nodig hebt of alvast wat in handen wilt hebben, dan is het vaak mogelijk om een deel van je ABC te belenen. Je betaalt dan wel een stukje rente over het voorschot dat je ontvangt, maar dat geld heb je dan alvast.

Als je toch gaat afkopen, dan zullen de andere mensen in de sterftekas je erg dankbaar zijn: zij kunnen dan de opbrengst weer delen door minder deelnemers, dus krijgen zij een hogere uitkering.

mardinik
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:22

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door mardinik »

Dank voor de reactie. Deze polis werd in 1973 afgesloten bij de N.V. Verzekeringsmaatschappij MOIRA, toen gevestigd op het Janskerkhof 12 te Utrecht. Op de polis staat dat dit een MOIRA BUDGETFONDS Verzekerd Sparen betreft.Wij kregen een bewijs van inschrijving in het Budgetfonds B 1949. Alle deelnemers, geboren in 1949, die in januari 2008 nog in leven waren, kregen in het jaar 2008 uitkering. Deze polis is medio december 1996 overgenomen door AXENT/AEGON, daarna door AEGON. AEGON noemt deze polis in zijn jaaroverzicht van 2007 een "spaarkasovereenkomst" Ik weet echt niet hoe het mogelijk is na een inleg van 30 jaar ad € 12.306,- nu een uitkering te krijgen van net aan € 5.000,-. Een link naar iets wat ook maar informatie geeft over deze polis, ik heb ook niets kunnen ontdekken. Wat een dieven.

Gesloten