LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door rayke »

Dus, zolang er keukenverkopers op dit forum actief zijn
zonder keukenverkopers geen advies, behalve over het aanbetalen dan :)

Maurice Brons
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2008 15:48

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door Maurice Brons »

Vanwaar het commentaar op aanbetalen? Waarom moet altijd alles maar op de pof of in goed vertrouwen? Dat is naïef. Ik moet er niet aan denken om een keukenzaak te runnen die niet werkt met aanbetalingen.
Al de lelijke keukens die mensen wel bestellen, maar niet komen afhalen. Bijvoorbeeld omdat ze geen geld hebben. Of omdat ze er zelf ook achter zijn gekomen hoe lelijk de keuken is die ze besteld hebben. En wat maakt het uit of je vooraf of achteraf betaald? Het geld ben je toch kwijt.
Tot slot nog een uitgaanstip. Ga op een mooie zaterdagmiddag een keer naar de stuntuitverkoop van meubelhandelaar Piet Klerkx. Alles wat er ooit besteld was, maar nooit opgehaald werd, is er in de aanbieding. Wat je daar aantreft, is met geen pen te beschrijven.

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door 16again »

En wat maakt het uit of je vooraf of achteraf betaald?
Lees eens rond in vendoplan / keukenluxx topics.
Betaal je alles vooruit en gaat de winkel failliet, dan sta je als klant met lege handen.

risto
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2006 17:32

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door risto »

Voordat de keuken bij de consument binnen is moet er 95% betaald zijn ook voor de montage anders zit de monteur weer met het probleem. Doe je dat niet dan ga je als ondernemer vanzelf achter de feiten aan lopen. Klanten weigeren gewwoon te betalen want de verkoper zou van alles beloofd hebben.

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door 16again »

Risto,

Ik begrijp dat je voor keukenzaken keukens plaatst, en uiteraard graag betaald wordt voor je werkzaamheden. Echter, mijn indruk is dat je zaken puur vanuit jouw standpunt bekijkt en geen oog hebt voor de rechten van de consument:
-maximaal 50% (15% bij koop bij CBW winkel) aanbetaling, restant bij levering
-Indien onvolledig geleverd wordt, mag de consument een evenredig deel van de betaling achterhouden.

Indien jouw bedrijfsvoering in het nauw komt door die regels, dan moet je allereerst eens de afspraken die je zelf met de keukenzaken gemaakt hebt eens onder de loep nemen.
Als er bij bestelling buiten jouw schuld iets verkeerd gaat, en je plaatst alvast vrijwel de gehele keuken, dan moet je nu toch op je geld wachten.

Emgee
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 mar 2008 19:57

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door Emgee »

Kaan het toch niet laten om even te reageren op wat hierboven allemaal wordt geroepen. Los van de algemene voorwaarden die zijn opgesteld door het CBW staat in de Wet het volgende:
art, 7:26 BW
lid 1: De koper is verplicht de prijs te betalen
lid 2: de betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de verkoopprijs worden verplicht.

En van bovenstaande mag op geen enkele manier ten nadele van de consument worden afgeweken!

Dus elke (keuken) zaak die bij de verkoop, al dan niet in de algemene voorwaarden opgenomen, hiervan afwijkt handelt in strijd met de wet!

Waarom is het niet mogelijk om de keuken per pinpas te betalen op het moment dat deze afgeleverd wordt (eventueel min de montagekosten). Er zijn tegenwoordig mobiele pinapparaten en bij de aanschaf van mijn banken is dit ook op deze wijze gegaan. Dit lijkt mij de beste oplossing nu er kennelijk zoveel wantrouwen is tussen de consument en de keukenbranche.

EDIT: foutje van mijn kant, er mag wel vanaf worden geweken (helaas), maar dit moet dan middels een individuele afspraak overeen worden gekomen. Een verwijzing naar de algemene voorwaarden volstaat niet.
Laatst gewijzigd door Emgee op 01 okt 2008 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door hark »

Wie gaat oom Ben voor het hekje slepen ??

wordt het niet eens tijd .....

jandeman
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jan 2005 11:59

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door jandeman »

100% aanbetalen voor levering is natuurlijk raar voor een consument. Je moet betalen voor iets, terwijl je moet afwachten of je iets krijgt en of het goed is.... En bovendien is het raar dat jij als consument een bedrijf moet financieren.

En als je dan de vergelijking maakt met een tv moet je appels met appels vergelijken. Wanneer je een tv koopt bij een goede zaak komen ze hem brengen en hoef je pas te betalen als ie werkt en compleet geïnstalleerd is, dus na aflevering en installatie. (je betaald vaak wel iets meer dan bij MM)

Vanuit de ondernemer kan ik het me soms wel voorstellen, wanneer je als keukenboer loopt te roepen dat je de goedkoopste bent dat je dan ook bepaalde klanten aantrekt die in een opwelling en onderdruk iets kopen en zich de volgende dag realiseren dat ze niet kunnen betalen en ook niet weten hoe ze er op een goede manier vanaf kunnen komen en wellicht denken dat ze er niet meer vanaf kunnen...
Tja dan blijf je als ondernemer zitten met een keuken die niet betaald is/wordt.
Dan ga je dat voortaan op een andere manier doen.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: 100% aanbetalen in laatste week voor levering?

Ongelezen bericht door hark »

Wij gaan vrienden worden Jandeman !!
Ik voel het...... :D

Eindelijk weer eens een medestrijder.

Gesloten