LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewichtsconsulente bij LOI

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Suus 5
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2008 17:13

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Suus 5 »

Ik doe ook de cursus Gewichtsconsulente bij de LOI. Ik vind het een prima cursus en ik leer er veel van. Laatst las ik een boek van Sonja Bakker en bedacht me toen dat ze al heel veel gras voor onze voeten heeft weggemaaid. Weekmenu's met alles erop en eraan en veel tips en uitleg waar je wat aan hebt om af te vallen. Waarom zou je naar een gewichtsconsulente gaan als je ook een boek van Sonja kan kopen voor 14,95? Ik weet wel dat er ook mensen zijn die persoonlijke begeleiding nodig hebben en niet met een boek kunnen afvallen. Ik zie graag jullie reacties en mening!

melinda87
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 dec 2007 14:39

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door melinda87 »

Al die reacties die ik heb gehoord over het sonja bakker boek zijn niet echt positief, zo zou je te weinig van alles binnen krijgen.. En mensen houden er niet zo van om een menu voorgeschoteld te krijgen, ze willen liever zelf leren om te variëren en dat kan de gewichtsconsulente leren.

marleine
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2008 16:38

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door marleine »

Heeft iemand ervaring met het vragen van vrijstellingen bij de LOI? Hoe lang duurt het voor je daar antwoord op krijgt?

Jasper1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2008 22:24

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Jasper1984 »

Hallo,

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met deze opleiding en het bevalt mij erg. Ik heb zelf HBO dietiek gedaan maar daar ben ik naar 4 maanden mee gestopt omdat ik de vakken niet leuk vond (scheikunde, fysiologie, etc.) het ging te weinig over dieten etc.

Ik zelf doe al een aantal jaar aan sport (fitness/bodybuilding) en ben zelf al flink vaak op dieet geweest. Ik vind het ook zeer intressant als je alleen al je voeding aanpast je een wereld van verschil kunt bereiken.

Vaak komen mensen ook naar mij toe met vragen over sporten en dieeten, en die geef ik ook heel graag, met deze gedachten ben ik op zoek gegaan naar een passende opleiding die mij van mijn hobby mijn job kan maken. Nu werk ik bij een Bank in Amsterdam (geen last van de crisis :D ) en alle vrouwen op die afdeling willen van mij eetschema's etc en dat vind ik gewoon leuk dat motiveerd mij enorm.

Ik moet met de opleiding alleen het deel van Praktijkvoering doen en dan mag ik gaan blokken voor het Exzamen in maart. Wanneer ik die behaald heb zal ik zo snel mogelijk een praktijk vanuit huis gaan beginnen (heb al een naam, internetsite vastgelegd, adressen voor promotie, boekhoudkundige software en een dosis motivatie.)

Wanneer mijn praktijk een beetje draait ga ik er een opleiding tot personal trainer bij doen om zo een combinatie van sport en voeding een goed lopend eenmanszaak/B.V.tje te hebben want ik weet uit ervaring dat sporten zeeeeeer belangrijk is voor het verliezen van overtollig vet/gewicht.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes

Jasper

dikkertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2008 16:01

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door dikkertje »

dag Jasper

Ik ben ook bezig met deze opleiding (examen is in maart 2009) en vindt het zeer leerzaam. Hier ben ik mee in aanraking gekomen toen ik 2 jaar geleden zelf een gewichtsconsulente nodig had vanwege mijn overgewicht. Bewegen is heel belangrijk tijdens het afvallen. Door mijn BMI van 35,5 kwam in aanmerking voor de Menzis pilot (3 maanden gratis begeleiding van gewichtsconsulente en fitness) dit omdat ik meerder gewrichtsklachten had en ME. Ik ben daar zo van opgeknapt, mijn vermoeidheid is "bijna"als sneeuw voor de zon verdwenen.

Ik ben ook druk bezig om mensen in mijn omgeving te begeleiding met de voeding, ik wil bewust niet zeggen "dieet", want dat is het niet, je leert de mensen verantwoordt met eten omgaan.

Deze opleiding volg ik bij het Alpha college in Groningen, wij hebben 1 avond per week les.
Nadat ik het diploma heb behaald ga ik kijken op wat voor manier ik hier mee aan de slag kan gaan, ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen. Maar het vooruitzicht lijkt mij wel leuk.

Ik wens jou nog veel studie plezier, groetjes

josjegabi
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2008 19:27

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door josjegabi »

Hallo allemaal,
Ik heb in september examen gedaan bij de loi en ik hoop dat ik geslaagt ben Het examen was niet moeilijk maar oke je weet maar nooit.
Ik heb 12 jaar gewerkt bij een landelijke organisatie die mensen onder steunen bij afvallen.Bij deze organisatie was ik het diploma niet nodig Ik werk nu al weer vijf jaar bij Achmea health center (fitness) en heb afgelopen jaar de cursus Gewichtsconsulent gedaan bij de loi.
Ik heb samen met mijn man een praktijk opgezet om gewichtsconsulenten te ondersteunen bij het opzetten van een eigen praktijk of mensen te ondersteunen die al een bedrijf hebben,maar deze willen uitbreiden. Zelf ben ik weer mensen gaan begeleiden.
Ook ben ik blij dat er vele gewichtsconsulenten aan staan te komen en met mij veel kunnen beteken voor mensen met overgewicht
Succes met jullie opleiding,groetjes Marja

jessed
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2009 11:28

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door jessed »

Het is al een tijd geleden dat iemand gereageerd heeft op dit forum.
Jasper hoe gaat het met leren? En josjegabi hoe gaat het nu met jou?
Volgende week begin ik met de cursus gewichtsconsulente bij de LOI.
Misschien dat er mensen zijn dit af en toe mee willen denken, advies willen geven een soort klankbord willen zijn om elkaar steun te geven.
Laat me ff weten wie dit ziet zitten.

noortje2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2009 16:18

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door noortje2009 »

Ik denk er over na te starten met de cursus gewichtsconsultente van de LOI, dat naast mijn full time baan. Kan iemand mij vertellen hoeveel uur per week (gemiddeld) de cursus kost? Het moet tenslotte allemaal in de avonduurtjes of weekenden gebeuren. Ik heb in principe een marketing/commercie achtergrond en verwacht daar wel profijt van te hebben. Alvast bedankt!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door D1RK »

Aangezien de meeste hier niets schrijven en al 5 pagina's vol weet ik niet of je dit terug kunt verdienen, vooral omdat online en via Sonja Bakker er alternatieven zijn.

De Cursus, geen idee maar dit soort dingen kun je ook doen door boeken te kopen van reeds geslaagde op marktplaats en zelfstudie.
Dan is het betaalbaar en niemand die jou ooit het diploma zal vragen.

Grace1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2009 19:15

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Grace1 »

Heb zojuist kennis genomen van dit forum onderwerp. Omdat ik 3 maart examen ga doen voor gewichtconsulent zocht ik eigenlijk mensen die hier ervaring mee hebben, vandaar! Vind sommige mensen wel heel erg negatief doen over deze cursus. Heb hiervoor het diploma voedingsleer gehaald en dit was echt pittig. Met deze kennis loop je wel iets makkelijker door de opleiding voor gewichtsconsulent. Ben nieuwsgierig naar degene die zichzelf Dikkertje noemt omdat hij/zij zegt dat er een vergoeding van Menzis is geweest nadat er met behulp van een gewichtsconsulent is afgevallen. Nou vergoed Menzis helaas niet de kosten voor de begeleiding door een gewichtsconsulent (andere verzekeraars vaak wel) en mag een gewichtsconsulent geen mensen begeleiden met een heel hoog BMI en mensen die ziek zijn. Daarom vind ik dit heel verrassend. Ook wil ik graag info van josjegabi (maja)over de begeleiding van gewichtsconsulenten. Hoor graag even.

FoodWellness
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2009 13:05

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door FoodWellness »

Ik vond het persoonlijk niet een erg goede opleiding. Het is leuk als je gaat beginnen, maar als je echt goed dit beroep wilt uitoefenen is er toch wat meer kennis nodig, zoals een uitgebreide voedingsleer oid. Dit heb ik ook ondervonden in mijn praktijken. Om de clienten beter van dienst te zijn, heb ik zelf meer gehad aan mijn opleiding voedingsleer etc.

judith10
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door judith10 »

Hallo,

Heeft iemand zich na het volgen van de cursus gewichtsconsulent van de LOI aangemeld bij de nederlandse verenigign voor gewichtsconsulenten? Daar wordt deze cursus als eis gesteld om lid te worden.

Heeft iemand met deze cursus inmiddels een eigen praktijk en zo ja, hoe loopt dat?



groet,
judith

Ang70
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2009 14:12

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ang70 »

Hallo, ook ik wil graag de opleiding tot gewichtsconsulente doen. Ik ben ook erg benieuwd wie er al een praktijk heeft geopend en hoe dit bevalt.
Het lijkt mij ook handig/interessant om contact te hebben (evt via een forum) met medecursisten...
Groet, Ang

vanderoest
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:23

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door vanderoest »

ik ga dinsdag examen doen voor gewichtsconsulente van de loi
ben bang dat ik het niet ga halen!!!!
de cursus zit barstensvol met fouten
fouten in de examentraining
en fouten in de kennistrainer
tientallen keren gemeld maar ze doen er niets mee
als ik dit van te voren geweten had, had ik me geld beter besteed en gewoon naar school gegaan

joyce2810
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2009 11:00

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door joyce2810 »

hallo,
ik ben nieuw op dit Forum, mijn naam is Joyce Luteyn en ben 31 jaar.
Dinsdag examen doen voor de Gewichtsconsulente van de LOI, ben benieuwd of het gaat lukken. de kennistrainers staan weer niet zo goed ingesteld :? wat ik het moeilijkst vind is het gedeelte van presentatie en begeleiding. Zijn er nog meer mensen die uit zeeland komen die examen gaan doen, misschien kunnen we dan samen reizen. ik neem de trein van 7.15 uur vanuit kruiningen yerseke.
tot horens en anders tot ziens dinsdag in leiderdorp. :)

alyke
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2009 19:29

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door alyke »

Is er al iemand die examen gedaan heeft? Ik vraag me af wat er nu op het examen gevraagd wordt v.w.b. voorlichting en begeleiding. Kun je wat voorbeelden geven?

dikkertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2008 16:01

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door dikkertje »

Op 3 maart j.j. heb ik examen in groningen gedaan en ben geslaagd.

Een antwoordt op de vraag van Grace1: de Menzis heeft de pilot 3 maanden afvallen en fitness onder begeleiding van een fysiotherapeut vergoedt om dat ik erge lichamelijke klachten had. En bij een BMI van 35.5 zoals ik die had, ben ik begeleidt door een gewichtsconsulente, maar wel eentje met een medische achtergrond en op verwijzing door de huisarts.

De examenopgaven van de ochtend waren redelijk te doen, de praktijk-
opdracht 's middags viel qua tijd erg tegen, omdat wij tijdens de opleiding niet echt gewerkt hebben met het tabellenboekje, maar altijd menu's samenstelden aan de hand van de eetmeter, dus dat was een ontzettend geblader door dat boekje en alles omrekenen.

Ik ga me nu oriënteren hoe ik als gewichtsconsulente aan de slag ga.

Grace1
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2009 19:15

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Grace1 »

Bedankt voor je reactie "dikkertje" ben trouwens wel geslaagd maar het examer verliep heel onrustig omdat er allerlei materiaal niet aanwezig was.
Ben me nu aan het voorbereiden om voor mezelf te beginnen.
Krijg er ook geen inzicht in of er goed lopende bestaande praktijken zijn. Ook niet via de beroepsvereniging.
Kiek'n wat wordt.

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

:shock: lang geleden dat ik dit topic startte en ik was benieuwd hoe het iedereen is vergaan hier. Ik ben destijds gestart, maar kon het niet afmaken door de verhuizing c.q. megaverbouwing.
Nu ga ik de draad weer oppakken met de vernieuwde(?) cursus gewichtsconsulente.
Dus aan iedereen met ervaring, deel het hier!

sabinelouise
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2011 10:25

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door sabinelouise »

Hoi allemaal,

Ik ben in eind 2010 begonnen met de cursus. Ik merk dat ik een stuk minder snel leer dan gehoopt. Ik ben nu klaar met het eerste gedeelte: Voedingsleer. Zijn er mensen die het examen niet zo lang geleden hebben gemaakt? Kunnen jullie mij vertellen wat de belangrijkste zaken zijn uit dit hoofdstuk voor het examen? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik wel echt goed moet leren en wat niet. Doordat ik nu alles leer ga ik waarschijnlijk niet zo snel..

Alvast bedankt!

Gesloten