LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door flappie »

En na je 10 jaar kan je dan de dubbele lasten nog betalen als de rente 8% is.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door kiz »

ja hoor slimmeke, sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door tinne »

@flappie:

De hypotheekrente is eind jaren 80/begin 90 zelfs 12 / 13 % geweest.(Destijds nog over het algemeen annuïteithypotheken)

De taxatiewaarden van huizen destijds lagen ook (naar die norm en voor die tijd) heel hoog. Het probleem deed zich pas voor als een jong stel dat een leuk luxe appartementje had gekocht, met (nog maar) 1 slaapkamer omdat de andere omgebouwd was tot luxe badkamer met sauna (toen heeeeeeel hip) Maar als het jonge stel dan na een paar jaartjes kinderen wilde, waar geen slaapkamer (meer) voor was, moest er een ander huis gezocht worden, DAT zie ik in deze tijd niet zo snel meer gebeuren, de grotere risico's liggen nu in "goedkope"hypotheken, met een variabele rente van 2-5 jaar. Maar de normen destijds om een stel een hypotheek te verstrekken waren ongeveer zo:

U werkt allebei? ja? dan rekenen wij beide salarissen

En : toen mocht nog hypotheek verstrekt worden tot 11 x je jaarinkomen of, soms dus, het jaarinkomen van beide partners. Tegenwoordig is dat geloof ik nog maar 4x

Op dit moment is er nog steeds niets mis met een huis kopen, alleen, doe het niet als je denkt dat je er binnen 5 jaar weer weg wil, want dan kost het geld. Niet zoveel als jij doet voorkomen, maar toch...

Raak niet in paniek en zaai geen paniek, nergens voor nodig.

Tinne

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Ja maar dat is niet de hyptotheek rente. Zo lust ik er nog wel wat van

Hallo ....niet zo makkelijk ervan weglopen....met de verlaging van de ECBrente onlangs naar 3,75 en het eventuele mogelijke vervolgscenario met 1 vol %punt in Q4 naar 2,75 wil ik ook wel eens van je horen hoe je dat rijmt met 7% hypotheekrente...dat is nl 4,25% verschil, waar een bank normaal rond 1% opslag zit.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door flappie »

Je maakt een verschil de korte rente gaat omlaag niet de lange rente.

Maar dat de huizenprijzen verder gaat stijgen bestaat niet meer.

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Flappie ...hypotheekrente kan toch ook kort....je hebt eventueel ook nog euribor met opslag....dus verschil korte/lange rente...als dat je antwoord is.....waarom zou je bij een verschil van 3% tov de korte rente meer dan ook nog eens lang vastzetten...

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door tinne »

@flappie


Geplaatst op 17 Okt 2008 21:48 door flappie


--------------------------------------------------------------------------------

Je maakt een verschil de korte rente gaat omlaag niet de lange rente.

Maar dat de huizenprijzen verder gaat stijgen bestaat niet meer.
oh ja wel hoor, alleen dat zal wel weer een paar jaartjes duren. Vraag en aanbod heet dat.... maar aangezien een hoop mensen angstig zijn geworden om grote investeringen te doen (ergo: huis kopen) zal dat even wat minder zijn.

Maar ook DAT komt weer goed.

Tinne

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door flappie »

we leven niet in de wereld van hebzucht. Dus wordt wakker de huizenprijzen zullen echt gaan dalen tot zeker 50%. Niemand wilt dit horen omdat de media dit probeert te verbloemen. En waarom omdat er anders direct een crisis is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt er ook vanaf waar je een huis hebt. In sommige delen van het land is de koopprijs van een huis inclusief lap grond lager dan de herbouwwaarde van dat huis. Dan zit er m.i. op die plaatsen weinig lucht in de prijzen. Maar in andere delen van het land is de situatie precies andersom. Daar zorgt bv. een woningverbetering van 10.000 euro tot een waardestijging van bv. 20.000 euro. Ik denk dat daar wel redelijk wat lucht in de prijzen zit, en dat die huizenprijzen wel wat zouden kunnen zakken.

Maar op de lange termijn zullen de huizenprijzen toch in elk geval de inflatie bijhouden, al is het maar omdat de prijzen van de materialen van het huis, en van de lonen om het huis te bouwen, stijgen, en een vergelijkbaar huis dus elk jaar steeds duurder wordt om te bouwen. Daarom zal de prijs van een huis 'zonder lucht' tijdens de 30 jaar looptijd van een hypotheek in waarde minstens verdubbelen. Terwijl de hypotheekschuld gelijk blijft, en dus niet verdubbelt. Een normale huizenkoper kan dus een halvering van de waarde van zijn huis gewoon aan, omdat na die 30 jaar de prijs wel weer op peil zal zijn.

Ik maak mij er dus geen zorgen over, ook niet als de prijzen flink zouden dalen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door flappie »

De waarde van de huizen zijn 500% gestegen ten opzichte van 1983.

Zo hard stijgt de inflatie niet eens. Ook jou loon is niet 500% gestegen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Dat van mij wel! :lol:

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

Het is mij wel duidelijk...

Nu schreeuwen zolang het kan,
Flappie is als het konijn uit de hoge hoed van Joep.
Maar uiteindelijk belandt ie jammerlijk in de pan...

Kijk, proberen om paniek te zaaien kan een perverse vorm van genoegen met zich brengen, wellicht kickt ons Flap daarop.

Maar ik denk zelf dat het beter is realistich te zijn in de uitlatingen. Een waardedaling in de huizenmarkt van 50% is dat niet, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken, en met mij velen, denk ik.

Een tijdelijke afvlakking, en wellicht een lichte daling om enige problemen qua sub-prime markt (Gmac, Elq, Spacrk, etc.) weg te werken is denk ik reeel. Maar een structurele verstoring van de prijsontwikkeling in de huizenmarkt acht ik onwaarschijnlijk.

groet,

Jack

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door kiz »

500% gestegen ten opzichte van 1983
Nog sterker flappie, mijn huis is nu zelfs in euro's méér waard dan het guldenbedrag dat ik er in 1994 voor betaalde (toen 200.000 gulden, nu 230.000 euro), maar de hypotheek is nog altijd op basis van het guldenbedrag dat ik destijds betaalde... Zelfs een waardedaling van 50% kan ik me dus makkelijk veroorloven.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

we leven niet in de wereld van hebzucht. Dus wordt wakker de huizenprijzen zullen echt gaan dalen tot zeker 50%. Niemand wilt dit horen omdat de media dit probeert te verbloemen. En waarom omdat er anders direct een crisis is.
Als de media iets kan dan is de sensatie zoeken. 50% daling in gewoon niet realistisch. En daarom waagt de media zich niet aan het breed uitmeten van dit item. En terecht!

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@hypotheekadviseurs,

Helemaal mee eens. Wel realistisch blijven, Flap. Lijkt me niet echt je sterkste kant, althans je berichten lezend...

Succes,

Jack

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door flappie »

Maar wij hebben de hoogste hyptotheekschuld te wereld. Moeten we verder allemaal op de pof gaan leven.

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Flappie...heeft de hoogste hypotheekschuld dan ook niet direkt verband met een heel hoog percentage woningbezit....eigenwoningbezit is in andere landen vaak niet zo hoog....daarbij mag je 1/3 deel ook wel aan de renteaftrek toerekenen....zo lang die blijft...ook niets aan het handje.


BTW er zijn landen waar ze de aftrek hebben afgeschaft...waren de prijzen ±3 jaar later op hetzelfde niveau alweer.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

@Flappie,

De totale hypotheeksom op de particuliere woningmarkt in Nederland bedraagt rond de 570 miljard Euro.
Dat lijkt veel, maar vergeet niet dat de waarde van het onroerend goed tegenover die schuld staat.
Die waarde bedraagt op dit moment rond de 880 miljard Euro.

Kortom, de schuld wordt ruimschoots gedekt door de waarde. Dat heeft niets met 'op de pof' leven te maken.
De feiten laten zien dat dit soort opmerkingen een slag in de lucht zijn.

Wat beoog je daar eigenlijk mee?

groet,

Jack

jonis
Berichten: 2773
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Persoonlijk denk ik dat hij wat teveel naar Middelkoop heeft gekeken. :D

ik77
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: daling huizenprijs invloed op de hyptotheek

Ongelezen bericht door ik77 »

gelukkig dalen de huurprijzen ook ;)
Zoalng die jaarlijks blijven stijgen, zal de woningmarkt niet in elkaar storten... pas als de huurprijzen ook flink gaan dalen, zal de huizenmarkt klappen. En geloof me... een huurprijs van een woning zal niet snel dalen, gezien alle wachtlijsten...

Gesloten