LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
MABE

Re: Het incasso stappenplan (wie met incasso te maken krijgt)

Ongelezen bericht door MABE »

Vraagje:
Wij hebben een incassobrief ontvangen. Openstaand bedrag bedraagd € 25,90 en € 0,85 vertragingsrente. Incassokosten € 37,00 en informatiekosten € 3,50
Totaalbedrag € 67,25.
Wij waren totaal niet op de hoogte van deze openstaande rekening omdat alle herinneringen hierover naar ons oude adres zijn gestuurd. Ook waren we niet op de hoogte dat hier uberhaupt nog bericht over zou komen. Nu hebben we dus deze brief ontvangen van het incassobureau. Ik heb € 26,75 betaald (openstaand bedrag en rente) aan het incassobureau. Heb begrepen dat de incassokosten voor het bedrijf zijn die deze inhuurt? Klopt dit? Kan ik weigeren om deze kosten van € 40,50 te betalen? Als ik ga zoeken op internet kom ik tegen dat incasso 15% van het openstaand bedrag moeten bedragen. Dat zou betekenen nog geen € 4,- ipv € 37,-!
Wie heeft hier ervaring mee? Weet hoe dit werkt?
Thanks!

ezzie

Ongelezen bericht door ezzie »

hallo!
eenzelfde probleem heb ik ook.
in juli heb ik een tandartsrekening gekregen van 19,10. die rekening ben ik kwijtgeraakt. (stom natuurlijk, had ik gelijk moeten betalen.) maar ik dacht: ik krijg wel een herinnering en dan betaal ik hem alsnog. :oops:
nou krijg ik deze week een brief, die een tweede (!) aanmaning blijkt te zijn. (de eerste heb ik nooit gehad)
ik moet nu 58,29 betalen. 19,10 hoofdsom + 0,19 rente + 39,00 incassokosten. schrok me wild! :shock:
ik heb de 19,10 betaald.
nou krijg ik een brief dat ik inderdaad de hoofdsom heb betaald, maar dat ik binnen 7 dagen het openstaande bedrag van 58,29 moet voldoen.
ik ben het er wel mee eens dat ik door mijn eigen fout meer moet betalen, maar een verhoging van bijna 200%?
mijn tandarts heeft de betalingen uitbesteedt de kesteren groep, weet niet of dat nog verschil maakt.

kan iemand mij zeggen of ik dit echt moet betalen? zoveel?
terwijl ik de eerste aanmaning niet eens heb gehad?

TDS

Ongelezen bericht door TDS »

Glith

Ik zag je bericht van 10 oktober jl. toevallig omdat ik aan het surfen was voor een ander bericht inzake incasso. Betreffende je incassozaak: Lijkt me duidelijk. Kijk maar op mijn website www.tds-intermediair.nl en ik los het voor je op. Jouw kosten bedragen 38,70. Niets meer, niets minder.

nl_umpire

Ongelezen bericht door nl_umpire »

Quote:
Q: Ik heb nooit een herinnering ontvangen en nu krijg ik ineens een brief van het incassobureau. Moet ik die incassokosten nu betalen?
A: Dit is afhankelijk van wanneer u betaalt. ...etc..
De wet heeft daarom een foefje bedacht, waar incassobureau's het liefst zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan geven. Een incassobureau is verplicht u een brief te sturen dat zij opdracht hebben gekregen een bepaalde factuur te gaan incasseren. Vanaf de dagtekening van de brief heeft u dan nog 10 dagen om het gehele factuurbedrag te voldoen, zonder dat u de aanvullende kosten dan nog moet betalen. U doet er dan verstandig aan het bedrag niet over te maken aan het incassobureau, maar direct aan hun opdrachtgever. Vaak zal het incassobureau u hierna toch nog benaderen om de incassokosten te voldoen. U bent dit echter niet verplicht. Overigens maakt het voor de rechter niets uit als u op vakantie was toen de brief op de deurmat viel, de brief nooit hebt gezien/geopend of als u een ander excuus heeft. Voldoet u het bedrag na die 10 dagen, bent u verplicht de incassokosten te betalen.

-----------
Er is nog een escape. Je kan namelijk ontkennen de brief te hebben ontvangen. Als je te laat aan de opdrachtgever hebt betaald, zalfs na de 10 dagen, dient het incassobureau te bewijzen dat jij die brief hebt ontvangen. Bewijs van verzending is absoluut onvoldoende. Omdat incassobureaux vrijwel altijd brieven per gewone post sturen (dus niet aangetekend), zal dat erg lasting zijn en zal jij er aan het eind van het liedje alsnog mee weg komen. De rechter zal je echter hoogstwaarschijnlijk niet meer geloven als het incassobureau meerdere brieven heeft gestuurd. Zo slecht is de Nederlandse post nu ook weer niet.

Daarbij kan je ook altijd protesteren tegen het inschakelen van een incassobureau als de te late betaling aan het bedrijf te wijten is, doordat ze je bijvoorbeeld geen factuur stuurden, of de bankrekeningen gewijzigd waren, of ze je betalingen niet verwerken of terugstortten, of je verhuizing niet hebben verwerkt.
Ik heb op 26-02-08 een film gehuurd en deze (blijkbaar) te laat ingeleverd.

Op 14-10-08 krijg ik een (1e!) brief van het incassobureau (Van Hoek & Partners).
quote:
XXX, wendde zicht tot ons inzake een vordering wegens gelevere goederen en/of diensten, met het verzoek onderstaande schuld te incasseren, eventueel middels een gerechtelijke procedure. Cliente is echter bereid de kwestie in der minne te schikken. Onderstaand treft u een specificatie aan van de ontstane schul.

U bent thans verschuldigd:
Hoofdsom € 17,00
Buitengerechtelijke incassokosten* € 44,03
GBA kosten / KvK kosten* € 18,45
Totaal verschuldigd € 79,48
Thans delen wij u mede dat wi u in de gebreke stellen.

Wij verzoeken en sommeren u bovengenoemd bedreag per omgaande over te maken op ING rekeningnummer xxx of Postbank xxx tnv xxx, ovv dossiernummer. Indien u in gebreke blijft hebben wij opdracht totgerechtelijke incasso over te gaan, waarvan de kosten geheel ten uwe laste komen. Tevens zal daarbij aanspraak gemaakt worden op de rente vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan de dag der algehele voldoening.

hoogachtend.

De videotheek heeft mij verteld dat ik de film te laat heb ingeleverd.
Zij mij niet hebben gebeld of een brief/factuur gestuurd als herinnering.
Zij zeggen dat dit een 2e brief is die ik ontvang, terwijl ik helemaal geen 1e brief (herinering)heb ontvangen.

Mijn vraag wnt dat is me nog even onduidelijk:
1. Moet ik de hoofdsom betalen ZONDER de incasso en andere kosten (alleen €17) OF betaal ik nog niets en schrijf eerst een brief?
2. Aan wie betaal ik de hoofdsom
3. Moet ik een brief schrijven naar incassobureau en videotheek?
4. Als ik om bewijs vraag naar opdracht betalen factuur als ik die brief dan pontvang, heb ik dan nog 10 dagen de tijd om te betalen (dus als ik die brief met bewijs de 10e ontvang kan ik de 20e betalen?

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

1. Moet ik de hoofdsom betalen ZONDER de incasso en andere kosten (alleen €17) OF betaal ik nog niets en schrijf eerst een brief?
Betaal de hoofdsom zonder incassokosten aan de videotheek (dus NIET aan het incassobureau) en schrijf een brief aan beiden waarin je je standpunten en redenatie uiteenzet. In jouw geval is dat het feit dat je nooit aanmaningen hebt ontvangen. Zet in die brief dat ze maar naar de rechter moeten gaan als ze het er niet mee eens zijn.
2. Aan wie betaal ik de hoofdsom
Aan de videotheek
3. Moet ik een brief schrijven naar incassobureau en videotheek?
Ja
4. Als ik om bewijs vraag naar opdracht betalen factuur als ik die brief dan pontvang, heb ik dan nog 10 dagen de tijd om te betalen (dus als ik die brief met bewijs de 10e ontvang kan ik de 20e betalen?
Nee, de betalingstermijn loopt gewoon door. Daarom kan je beter gewoon alvast het niet betwiste deel (de hoofdsom) betalen.

nl_umpire

Tot nu toe heb ik dit:
Middels deze brief wil ik graag reageren op de door u verzonden brief d.d. 13 oktober 2008 en door mij ontvangen eerste correspondentie uwer zijde op 15 oktober 2008, betreffende dossiernummer XXX.

Naar aanleiding van bovengenoemde correspondentie van uw kant bericht ik u als volgt. De vordering wegens geleverde goederen en/of diensten, specifiek de kosten van de buitengerechtelijke incassokosten en GBA/KvK kosten zoals u die in uw schrijven schets erken ik niet. Immers voor zover ik kan nagaan ben ik niets aan uw opdrachtgever verschuldigd, buiten de te betalen hoofdsom van
€ 17 wegens het niet op tijd retourneren van de DVD.

Eerdere schijven van uw kant en of de kant van de eiser omtrent de openstaande boete hebben mij nimmer bereikt. Van zowel een boete als incassokosten kan dus ook geenszins sprake zijn. Bovendien zal Van Hoek & Partners dan niet inningsbevoegd zijn. Zolang u niet het tegendeel kan bewijzen erken ik uw vordering niet, en ontken ik iedere aansprakelijkheid in deze.

Deswege ben ook ik zeker bereid om deze kwestie in der minne te schikken en zal daarom per omgaande de verschuldigde hoofdsom van € 17 overmaken op het bank- en of girorekeningnummer van de eiser, XXXXXXXXXXXXx.

Als u de vordering desalniettemin handhaaft, zie ik graag de onderliggende bewijsstukken zoals een contract of opdrachtbevestiging van u tegemoet.

Overigens ben ik niet gediend van de intimiderende toon van uw correspondentie, die overigens ook in strijd is met de gedragscode van de NVI (Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen). Daarin is voorgeschreven dat debiteuren uitsluitend op gepaste wijze benaderd worden zonder dat bedreigende en/of intimiderende methoden worden gebruikt. Ik verzoek u derhalve uw toon te matigen en op correcte wijze te communiceren.

Ik ga er vanuit dat deze kwestie hiermee afgedaan is, dan wel dat ik binnen een week na heden van u de bewijsstukken ontvang waaruit blijkt dat en waarom ik toch iets verschuldigd ben.

Hoogachtend
Is dit wat en dan voornamelijk op het gebied van EISER, CLIENT, OPDRACHTGEVER welke woorden beter zijn.

bedankt!
Laatst gewijzigd door nl_umpire op 24 okt 2008 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski

Goede brief. Een paar puntjes:
Als u de vordering desalniettemin handhaaft, zie ik graag de onderliggende bewijsstukken zoals een contract of opdrachtbevestiging van u tegemoet.
Nee, jij stelt je op het standpunt dat je geen aanmaningen hebt ontvangen en dat daarom de incassokosten niet verschuldigd zijn! Als je dit soort stukken gaat opvragen dan betwist je slechts dat het incassobureau een geldige opdracht zou hebben, maar erken je hiermee impliciet de terechtheid van de incassokosten.

Je kan hieraan toevoegen een eventuele gerechtelijke procedure met vertrouwen tegemoet te zien. Hieruit kan een incassobureau afleiden dat je je in rechte zal verweren, en daar zijn ze meestal niet dol op, ze rekenen er meestal op dat de debiteur niet komt opdagen.
Overigens ben ik niet gediend van de intimiderende toon van uw correspondentie, die overigens ook in strijd is met de gedragscode van de NVI (Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen). Daarin is voorgeschreven dat debiteuren uitsluitend op gepaste wijze benaderd worden zonder dat bedreigende en/of intimiderende methoden worden gebruikt. Ik verzoek u derhalve uw toon te matigen en op correcte wijze te communiceren.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de brief van het incassobureau zakelijk vind, maar niet echt intimiderend. Er wordt immers niets gezegd dat onwaar is, hoewel een incassobureau natuurlijk slechts via een deurwaarder kan dagvaarden (zoals iedereen).

Wellicht zou je eerder kunnen zeggen onaagenaam getroffen te zijn door het direct zonder aanmaning inschakelen van een incassobureau. Maar in principe is dat weer de fout van de videotheek, niet van Van Hoek.

nl_umpire

OK - hier de gewijzigde versie:
Middels deze brief wil ik graag reageren op de door u verzonden brief d.d. 13 oktober 2008 en door mij ontvangen eerste correspondentie uwer zijde op 15 oktober 2008, betreffende dossiernummer XXX.

Naar aanleiding van bovengenoemde correspondentie van uw kant bericht ik u als volgt. De vordering wegens geleverde goederen en/of diensten, specifiek de kosten van de buitengerechtelijke incassokosten en GBA/KvK kosten zoals u die in uw schrijven schets erken ik niet. Immers ben ik niets aan u en uw opdrachtgever, XXX, verschuldigd, buiten de te betalen hoofdsom van € 17 wegens het niet op tijd retourneren van de gehuurde DVD bij de opdrachtgever.

Eerdere schijven van uw kant en of de kant van de opdrachtgever omtrent de openstaande boete hebben mij nimmer bereikt. Van zowel een boete als incassokosten kan dus ook geenszins sprake zijn. Bovendien zal Van Hoek & Partners dan niet inningsbevoegd zijn. Zolang u niet het tegendeel kan bewijzen erken ik uw vordering niet, en ontken ik iedere aansprakelijkheid in deze.

Deswege ben ook ik zeker bereid om deze kwestie in der minne te schikken en zal daarom per omgaande de verschuldigde hoofdsom van € 17 overmaken op het bank- en of girorekeningnummer van de opdrachtgever.

Mocht het tot een eventuele gerechtelijke procedure komen zie ik deze met alle vertrouwen tegemoet. Hierbij zal ik alle gemaakte kosten laten verhalen op Van Hoek & Partners en de opdrachtgever.

Als laatste wil ik graag toevoegen dat ik de gang van zaken ten zeerste betreur. Gezien de gang van zaken ben ik zeer onaangenaam verrast door het direct, zonder aanmaning, inschakelen van een incassobureau.

Ik hoop dan ook dat hiermee de kwestie is afgedaan. In afwachten op u antwoord verblijf ik.

Hoogachtend
is deze zin dan ook nog correct en in lijn met de brief:
Bovendien zal Van Hoek & Partners dan niet inningsbevoegd zijn. Zolang u niet het tegendeel kan bewijzen erken ik uw vordering niet, en ontken ik iedere aansprakelijkheid in deze.

De Tegenpartij

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ook de redactie van Tros radar heeft veel interesse in de incasso topics over te hoge incassokosten en/of andere misstanden binnen de incassobranche.

Mocht je hierover iets te melden hebben, volg dan deze link;

http://www.trosradar.nl/index.php?id=920

Bor Komorovski

Bovendien zal Van Hoek & Partners dan niet inningsbevoegd zijn. Zolang u niet het tegendeel kan bewijzen erken ik uw vordering niet, en ontken ik iedere aansprakelijkheid in deze.
Ja, als er geen vordering is dan kan er ook geen inningsbevoegdheid zijn. En dat is ook een reden om vooral niet aan het incassobureau te betalen.

Umpire

Ongelezen bericht door Umpire »

Vandaag de brieven aangetekend op de post gedaan.
Ik heb nog geporbeerd om achter het rekeningnummer van videotheek te komen maar die willen ze niet geven omdat alles loopt via het incassobureau.

?! Moet ik nu het bedrag overmaken naar het incasobureau want hoe kom ik achter het rekeningnummer van de videotheek?! Hoe nu verder...

Omdat de kaart op mijn moeders naam staat heeft zij ook nog naar het incassobureau gebeld. Omdat zij een beetje ophef heeft lopen maken heeft het incassobureau toegezegd om er ongeveer € 10 van het bedrag af te halen. Heel vreemd!?!

Ook nog wat leus daar aan toe te voegen. Mijn buurvrouw heeft ook van dezelfde videotheek, Videoland Capelle aan den IJssel, te Capelle aan den IJssel (want laten we ze nu gewoon bij naam noemen!) ook een brief van het incassobureau Hoek & Partners gekregen. Zij moest € 75,48 betalen. Terwijl ook zij nooit een herinnering heeft gekregen en zeker weet nooit iets te laat hebben ingeleverd.

Toen zij het incassobureau belde vertelde de vrouw dat het een misverstand was en de brief en betaling elkaar hebben gekruisd.
Om meer te weten te komen heeft zij Videoland gebeld en gevraagd hoe en wat. Omdat zij nog een tegoed had openstaan hebben zij ongevraagd het geld van haar account afgehaald, zonder haar hierover te informeren.

Raar!

Bor Komorovski

Ik heb nog geporbeerd om achter het rekeningnummer van videotheek te komen maar die willen ze niet geven omdat alles loopt via het incassobureau.
Wellicht heb je nog ergens informatie ofzo van de videotheek. Ze zullen hun rekeningnummer toch wel op corrspeondentie zetten, bijvoorbeeld als iemand een tegoed wil openen? Of bel ze op met een of ander smoesje (doe je voor als iemand anders). Als het dan nog niet lukt dan kan je je op het standpunt stellen dat de videotheek zelf ook schuldig is aan eventuele late betalen omdat hij het rekeningnummer niet geeft (crediteurenverzuim). Dat zal je dan wel per (aangetekende) brief moeten stellen.

nl_umpire

nou smoesjes en zo heeft niet geholpen - het is dus geen optie om het geld aan het incassobureau over te maken (€17).

Bor Komorovski

Nee, want als je dat gaat doen erken je hun inschakeling impliciet en zullen ze toch terugkomen met de eis de incassokosten ook te betalen.

Je kan het beste een aangetekende brief schrijven met het verzoek het rekeningnummer alsnog te verschaffen. Vermeld dat je het niet geven van het rekeningnummer als niet meewerken aan de betaling ziet, en dat hierdoor de videotheek eventuele negatieve consequenties hiervan zal moeten dragen (zogenaamd crediteurenverzuim). Vermeld wel dat je het geld apart houdt voor de videotheek zodat ze betaald krijgen wanneer ze het rekeningnummer geven. Zeg dat je hoe dan ook het incassobureau niet erkent en weigert met hen te praten tenzij de incassokosten worden ingetrokken.

Misschien heeft die buurvrouw nog correspondentie van die videotheek, daar staat vaak het rekeningnummer op.

nl_umpire

Zo eindelijk is het probleem opgelost.

Vandaag ben ik langs de videotheek gelopen om een nieuw gehuurde dagfilm te retourneren (op tijd dit maal;)). Daar trof ik de bedrijfsleider van de videotheek.

Aan hem heb ik nogmaals (want dat had ik al een keer gedaan) het verhaal helemaal uitgelegd en hij stelde voor om de boete van €17, voor het te laat inleveren van de DVD, te betalen en dat het daarmee geregeld zou zijn. Pefect. Zo gezegd, zo gedaan.

(natuurlijk weet ik niet of hij nu met dit voorstel kwam nadat hij de aangetekende brief had gelezen of niet..)

Hij zou het verder met het incassobureau regelen.

------

Tevens heb ik hem het verhaal van de buurvrouw verteld en dat het vreemd is dat wij geen eerdere correspondentie hebben ontvangen van en de videotheek en het incassobureau.
Ook dat het incassobureau gelijk zon dreigbrief stuurt met extra onnodige kosten waardoor het te betalen bedrag een belachelijk bedrag wordt.
Daarbij ook vermeld dat dit helaas ook de goede naam van de videotheek schaad, onnodige kosten met zich mee brengt en dat de telefonische behandeling bij het incassobureau eigenlij gewoon schoftelijk is te noemen.

BEDANKT VOOR HET ADVIES!

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik neem aan dat je voor die 17 Euro wel een ontvangstbewijs hebt gekregen?

nl_umpire

Natuurlijk een Bon en pinafschrift.

Op de bon de boete van de DVD (€12) en kosten voor het incassobureau Van Hoek & Partners (€5).

Dus de kosten voor het incassobureau zijn maar € 5 ipv (€ 44,03 en € 18,45).

Bovendien is er voor ontvangst van betaling getekend op de incassobrief.

mzeist

Ongelezen bericht door mzeist »

Begrijp ik nou goed dat zodra de vordering van intrum op de mat valt dat als ik binnen 10 dagen rechtstreeks betaal aan hun cliënt (Sanoma) ik de Incassokosten van intrum niet verplicht ben te betalen vanwege 'de wet voorwerk'?

is €37,- die intrum rekent correct, of zou dat 15% van de hoofdsom (€65) moeten zijn?

Let wel, ik ben van mening dat de rekening van Sanoma onterecht is, maar het kost me allemaal een beetje te veel tijd. Bellen, brieven schrijven. dit (leuke) forum lezen etc..

bij voorbaat dank voor je reactie.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Let wel, ik ben van mening dat de rekening van Sanoma onterecht is, maar het kost me allemaal een beetje te veel tijd. Bellen, brieven schrijven. dit (leuke) forum lezen etc..
Volgens mij spoor jij niet.
Stort ook nog wat op mijn rekening.

sander 1968

Ongelezen bericht door sander 1968 »

Beste Bor Komorovski.

Bedankt voor al je postings hierzo over het reilen en zeilen van een incasso traject.
Ik heb hetzelfde meegemaakt,wat happy12 meemaakte.
Alleen bij mij was het relatie-planet.
De 7 dagen koop op afstand gaat niet op,als je eenmaal gebruik heb gemaakt van het produkt.
Ik moest ook betalen,toen mijn broer mij aansloot op die site voor de grap.
Ik probeerde er ook onderuit te komen,maar omdat mijn broer een paar keer had ingelogd,hij dus gebruikte maakte van die diensten.
Nu heeft hij dan die rekening betaalt,maar relatie-planet stuurde ook een incassotraject op me af.
Intrum Justitia.
Dezelfde dag werd er betaald.
Ook ik zei dat ik nooit een brief heb binnen gekregen van Intrum.
Maar Relatie-planet en Intrum willen nu dat het totale bedrag betaald moet worden.
Ook beweerde relatie-planet dat pas opgezegd kon worden als het volledige bedrag betaald werd.
De vraag is nu eigenlijk of ik dat geld niet kan terug vorderen,als ze binnen die maand mij niet aansluiten.
Wegens wanprestatie dus.
Ik heb immers de hoofdsom betaald en dat staat los van Intrum.
Wil intrum alsnog innen,ze alleen met mij te maken hebben en ik niks met relatie-planeet,omdat ze beweren dat er niet betaald is.

Ik heb ook al verschillende advocaten gebeld,en sommige beweren dat ik wel moet betalen.
Ook een ander incasso buro gebeld en die zegt ook dat elke voortraject minimaal 37,00 euro incasso mag rekenen met de daarbij horende administratiekosten.
Dus hier gaan vele geluiden de andere kant op.
Niet dat ik ze ook maar 1 cent ga betalen.
Mij gaat het meer om het ontbinden van het contract,om alsnog wegens wanprestatie het geld terug te vorden.
Wat voor tijd staat daarvoor dat je mag ontbinden.

Mvg.

Gesloten