LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] abc spaarplan komt tot uitkering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is een verschil tussen puur banksparen en via een bankspaar-rekening beleggen. Via de bankspaar regelgeving beleggen is bij niet veel aanbieders te doen, en heeft daarbij weinig keus uit beleggingsfondsen, plus vaak relatief hoge kosten. Een groot deel van de voordelen dat het geld niet meetelt voor de vrh gaat daardoor verloren.

Met via banksparen sparen zijn in het algemeen geen kosten gemoeid en de rentetarieven zijn inzichtelijk en goed te vergelijken. Hierbij zijn de tarieven in mijn ogen niet veel slechter dan die van een gewone spaarrekening of deposito, zodat je volgens mij wel beter kunt bankspaar-sparen in plaats van gewoon sparen (als je het tenminste voor lange tijd 'kwijt' wilt zijn).

En ad, als je voor je pensioen wilt sparen, dan kom je met 40.000 niet heel ver. bovendien zul je naast je pensioengeld ook geld voor andere bestedingen hebben, waardoor je pensioengeld waarschijnlijk minder dan 30.000 kan zijn. Daarmee kun je na je pensioen nog geen 200 euro per maand financieren. Als je via je werk een pensioenregeling hebt en je alleen voor een beetje extra geld doet, dan is het natuurlijk prima om het zo in box 3 te doen, maar als je een serieus pensioen wilt opbouwen, dan kom je met je box 3 vrijstelling niet ver.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@ Janny & Kweeny: Bedankt! Ik zie dat gewoon sparen en banksparen 2 totaal verschillende zaken zijn. Ik doel op gewoon "ouderwets"sparen en dan bij de bank die het minste voorwaarden stelt en de hoogste rente geeft. Eén ervan is Icesave, maarde eerste 20K worden niet door de NL Bank gegarandeerd. Wel de volgende 20K. Mocht er iets gebeuren, dan moet je in IJsland aan de deur kloppen. Brrrrrrrr! :lol:

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door ad »

kweenie,

Natuurlijk kun je voor je pensioen gewoon sparen. Aparte spaarrekening openen en uiteraard dat geld niet voor andere doeleinden gebruiken dat lijkt me duidelijk.

U denkt weer in termen van een maandelijkse uitkering ( lijfrentepolis ).
Blijkt toch keer op keer dat we van dat soort regelingen af moeten.
Geen enkel rendement, integendeel.

40000 euro is een mooi bedrag voor bv. je pensioengat. Naast je AOW en pensioen kun je dat bedrag naar believen spenderen.

Rendementscalculator Rabobank:
10 jaar lang elke maand 260 euro storten ( 31.200 euro ) geeft door rente op rente aan het eind een bedrag van 40.000 euro. En dan zijn er ook nog spaardeposito's voor een hogere rente.

Met geen enkel lijfrenteproduct of ander product via een verzekeraar haal je dit rendement.
In tegendeel. Na 10 jaar inleggen ben je die 8800 euro kwijt en vaak nog erger.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ad, ik zie pensioen inderdaad als een periodieke inkomstenbron (naast de basale aow) voor de periode dat je niet meer werkt. Dat lijkt mij een vrij algemene (en niet zo discutabele) definitie.

Hóe je tot zo'n periodiek inkomen komt, en voor welke periode je dat wilt, dat is een tweede vraag. Je kunt het met simpel sparen doen, of met complexere constructies of constructies met meer voorwaarden. Ik heb het dus niet per definitie over lijfrentepolissen, maar wel over periodieke uitkeringen of onttrekkingen uit je spaargeld.

En zoals ik ook zei, "Als je via je werk een pensioenregeling hebt en je alleen voor een beetje extra geld doet, dan is het natuurlijk prima om het zo in box 3 te doen, maar als je een serieus pensioen wilt opbouwen, dan kom je met je box 3 vrijstelling niet ver." Jij hebt het hier over het aanvullen van een klein pensioengat, wat (soms) prima in box 3 kan, maar als je je hele pensioen moet regelen, dan is het heel onvoordelig om in box 3 te doen.

En als je ook een kapitaaltje achter de hand wilt/moet hebben om bijvoorbeeld een keer een andere auto te kopen, of om onderhoud aan je huis te plegen, of voor wat dan ook, dan krijg je waarschijnlijk ook te maken met de vermogensrendementsheffing. Ook als je geen pensioen via je werk opbouwt, dan kom je al snel boven de vrh vrijstelling terecht.

Dan is het waarschijnlijk toch voordeliger om via bv. banksparen een kapitaaltje op te bouwen waaruit je na je pensioen maandelijks een bedrag kunt halen. Bijvoorbeeld bij sns, waar je je geld eventueel tegen een vast rendement van 4,8% (zonder extra kosten) vast kunt zetten. Bij het uitkeren kun je dan bv. kiezen voor het in 5 jaar uitkeren, waarbij je 4,75% rente krijgt. Maar je kunt het ook in bv. 30 jaar laten uitkeren, als je dat wilt.

Dat lijkt mij niet heel veel onvoordeliger dan zelf in box 3 sparen.

elmer85
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:55

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door elmer85 »

@Gerborgh
Mijn tussenpersoon kan dat online zelf uit een systeem met Fortis halen
Weet jij of ALLE tussenpersonen dit online kunnen opvragen, volgens die van mij duurt het namelijk een paar weken voor ze deze gegevens (waardeoverzicht) bij Fortis kunnen ophoesten.
[/b]

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Volgens mij kunnen alle tussenpersonen dat: als je met Fortis ASR zelf belt, geven de medewerkers ook aan dat de tussenpersoon de opgave uit een onlinesysteem (cockpitt) kunnen halen.

elmer85
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:55

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door elmer85 »

@Gerborgh

Kon me eigenlijk ook niet voorstellen dat zoiets simpels als het opvragen van een waardeoverzicht zo lang zou moeten duren. Ga hem morgen maar eens bellen en vragen waarom dit bij hem niet met een druk op de knop is te regelen.

mardinik
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 sep 2008 10:22

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door mardinik »

Bij zowel Fortis als bij mijn tussenpersoon een waardeoverzicht opgevraagd en deze ook binnen een week thuis ontvangen. Mijn tussenpersoon deelde mede zelf in het computercysteem van Fortis te kunnen om daarin alle op mijn polis betrekking hebbende gegevens te kunnen inzien en mij daaromtrent te adviseren.

wilhelmina01
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:45

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmina01 »

Hallo,

Kan iemand mij informeren of de huidige financiele crisis van invloed is op het ABC Spaarplan. Ik heb drie polissen die in 2010 gaan uitkeren.

Deze polissen lopen vanaf 1992.

Ook ik heb een waardeoverzicht aangevraagd en ben voornemens af te kopen alleen weet niet of dit wel de juiste stap is.

Het laaste overzicht in juni laat nog wel wat winst zien maar ook dat was weer minder als januari 2008.

Wie kan mij goed adviseren?

marian van Spaandonk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2008 00:13

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door marian van Spaandonk »

Nadat ik een tegenvallend waardeoverzicht had ontvangen van Fortis heb ik een klacht naar het KIFID gestuurd met al de benodigde gegevens die ik had.Na 6 maanden kreeg ik eindelijk antwoord waarin de Ombusman vond dat naar zijn mening het bereikte saldo correct was vastgesteld.WORDT DEZE MAN MISSCHIEN BETAALD DOOR DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Marian
Het Kifid en dus de kifid-ombudsman worden inderdaad betaald door de verzekeringsbranche. Dit klachteninsituut is dus financieel afhankelijk van de verzekeraars.

De taak van de kifid-ombudsman is bemiddeling en deze persoon treedt dus niet op als belangenbehartiger van een gedupeerde/klager.
In dit geval zal de berekening van de kosten gecontroleerd zijn en in orde bevonden. Naar de echte klacht, te hoge kosten, is dan niet gekeken.

De laatste tijd zal het Kifid het erg druk gehad hebben met de schikkingsovereenkomst tussen Delta-lloyd en de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim en de uitbreiding van deze overeenkomst naat andere verzekeraars. Deze schikkingsovereenkomst is nl. het resultaat van deze bemiddeling.
Het doel van deze schikking is mijns inziens vooral het voorkomen van rechtzaken tegen verzekeraars. Rechtzaken zijn funest voor de naam van, het imago, en het vertrouwen in vezekeraars. (zie de ontwikkeling van de bankverzekeraar Fortis en ING/Nationale-Nederlanden.)

Mijn ervaring is dat het zinvol is om aan het kifid te laten weten dat je het antwoord teleurstellend vind en dat je de klacht, in nog wat scherpere bewoordingen herhaalt.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

wilhelmina01
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2008 15:45

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door wilhelmina01 »

Ik heb mijn drie polissen afgekocht en een beetje winst gemaakt na 19 jaar. Advies van een adviseur was om dit te doen want de bedragen lopen nu heel hard terug en wachten tot 2010 zou geen winst maar verlies opleveren.
Denk goed na en vraag online bij Fortis naar de afkoopaarde.
Per 3 maanden verlies je ongeveer 140 euro!!!

s grit
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2008 19:26

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door s grit »

Onze ABC-spaarplanpolis loopt in 2011 af
Door alle recente berichtgeving heb ik contact opgenomen met Vitreus financieeladviseurs. Zij bieden alternatieven om de polis af te kopen / om te zetten in lucratiever constructies. Hun vaste tarief is €795.- eenmalig. Ik heb komende maand een afspraak. Heeft iemand ervaringen met dit bedrijf?

Roy_Cindy
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2008 00:03

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Roy_Cindy »

Moeten nog tot mei2009 betalen.dan 15 jaar abc spaarplan 100gulden gehad,
keren dan volgens mij jaar later uit.
Is het verstandig om nu af te kopen of nog halfjaar betalen en dan maar zien wat het rendement is geworden?
ze berekenen sowieso veel te veel kosten, dus dat zal tzt nog wel iets gecompenseerd worden(door regering die helpen de banken ook dus mogen de burger ook wel helpende hand bieden,toch???)
wie kan ons advies geven

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door wevera »

Roy/Cindy
Het ABC-spaarplan van Amev/Fortis is een door de AFM onderzochte beleggingsverzekering/woekerpolis. Zie www.afm.nl klik op links, check je eigen polis. Het doel van deze polis is vermogensopbouw.

Volgens dit onderzoek valt het nog wel mee met de kosten. De jaarlijkse kostenafslag is minder dan 2% per jaar van de eindwaarde van de polis.
Dit wil niet zeggen dat het voor jezelf meevalt. 2% van € 15000 is €300, dat is dan toch nog 55% van een jaarpremie van € 544. Dus teveel. Het gaat er ook om dat deze kostenverrekening bij aanvang van de polis duidelijk is voorgelicht/besproken dus transparant is geweest. Als dat niet zo is dan ligt een klacht bij het Kifid voor de hand.

Amev/ Fortis wordt tegenwoordig beheerd door min. Bos zelf en heeft dus een betrouwbare basis. Met het Belgische Fortisdeel heeft het dus niet veel te maken

Op dit moment zijn de koersen erg laag en lijkt uitstappen/afkopen niet zo verstandig. Voor de ingelegde premie kunnen nu relatief veel goedkope beleggingseenheden worden aangekocht die bij een aantrekende beurs snel rendement opleveren.
Dus toch nog even afwachten?
Het lijkt mij zinvol om het toch maar te bespreken met een financieel adviseur.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

Daanmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2008 10:41

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Daanmans »

Hallo,


De einddatum van een spaarplan van Fortis ASR is meestal december. Soms is de verzekering een jaar van te voren al premievrij, hangt er vanaf hoe je dit hebt geregeld.

Begint het polisnummer met een 5 of 8 dan is het een spaarkas. Informatie over een spaarkas is te vinden op google. Het houdt kort in dat je met een heel aantal beleggers geld bij elkaar doet om meer rendement te krijgen. Op de einddatum wordt de pot verdeeld onder iedereen die nog in leven is.

Om te kijken wie er nog in leven is heeft Fortis heeft fortis 5 maand nodig. Dat is december tot mei. Op 15 mei ontvangt iedereen dan de uitkering met een rentevergoeding.

Dus het is niet altijd en allemaal geldklopperij. Er is gewoon niks aan de hand. Er hoeven ook geen premies betaalt te worden tot 15 mei. Dit staat ook in de polis.

Succes!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door peewee »

Daanmans,

Je hebt het over een polis die in december de einddatum bereikt. De uitkering vindt vervolgens PAS in mei het jaar daarop plaats. Dat er na de einddatum geen premie meer betaald hoeft te worden door de polisbezitter beschouw jij blijkbaar als gunstig. Ik beschouw dit als de normale gang van zaken........Niks bijzonders en zeker niet gunstig.

Roy_Cindy
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2008 00:03

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door Roy_Cindy »

vandaag afkoopwaarde ontvangen van ABC spaarplan, moeten nog betalen tot april. 15jaar 100gulden per maand, vorig jaar november 8833 euro nu jaar laten en 540euro premie betaald 7905euro. we moeten nog 5 keer betalen. wie heeft er een nuttig advies.totaal betaald 7920 nu waarde 7905?? rendement over 14 jaar 0,000000% echt te belachelijk voor woorden. dit noemen ze een SPAAR plan!
rendement 94-3,3, 1995 13,1, 1996 18,1, 1997 19,3, 1998 15,1,
1999 17,8, 2000 2,7, 2001 -3,5, 2002 -10,6, 2003 8,9, 2004 8,0, 2005 16,0, 2006 13.2, 2007 0,0 2008 dik 900euro minder en 450 betaald dus ongeveer -15%. snap er echt niks van(beurscrisis). wie heeft er een nuttig advies ? spaarplan begint met een 5.
ps heeft iemand misschien nog voorlichtingsfolder van amev abc spaarplan van 1993 of 1994? zoja dan hou ik me aanbevolen(kopie of mail.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: abc spaarplan komt tot uitkering

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Het ABC Spaarplan gaf aan dat bij een gemiddeld rendement van X % de eindopbrengst zo en zoveel zou zijn.Ik heb hier al eerder over gepost. Net als jij deed heb ik alle jaarlijkse rendementen opgeteld en door het aantal jaren gedeeld. Dat kwam uit op ong. 8%. Het eerder opgegeven eindbedrag komt er in de verste verte niet aan. Men heeft gewoon zand in de ogen gestrooid van de argeloze klant door die omschrijving te geven van "gemiddeld rendement". Iedereen die niet ter zake kundig is leest hieruit precies wat ik deed. Tel alle jaarlijkse rendementen op en deel die door het aantal jaren. Zó schijnt het dus niet te werken. We hebben gewoon gespaard voor jan met de korte achternaam. :cry:
De tussenpersonen hebben hun zakken gevuld en alle rendementen zijn gewoon opgegaan in lucht! Waar zijn die rendementen eigenlijk ?
Ja, zo begrijp ik ook wel dat de directie met een miljoen jaarsalaris er vandoor gaat en ons met de gebakken lucht laat zitten.

Wat wilde je precies weten van dat ABC spaarplan?

Gesloten