Ik volg al geruime tijd de discussie hier op het forum omtrent de handelspraktijken van ELQ. Ikzelf heb in februari 2007 een hypotheek afgesloten met variabale rente. Ik kan mij volledig verplaatsen in de situaties van diverse personen, zelfs die in de uitzending zijn geweest van Zembla 2 weken gelden. Ik kan mij dus voorstellen dat mensen zich genaaid voelen, ik voel het ook wel. Een klein minpunt van de aflevering vond ik wel dat er niet gesproken werd over de vorolopige teruggaaf...........mensen als die jonge consultant in hoogeveen kunnen wel gaan kletsen dat hun maandlast is gestegen van 1000 naar 2000 euro, echter is dat wel een bruto bedrag en ontvangen ze ook 40% teruggave over die 2000 euro, hetgeen dus neerkomt op 600 euro NETTO, in tegenstelling tot alle bruto bedragen die genoemd werden, maar dit terzijde.........
Het is mij inmiddels duidelijk dat het OOK mijn tussenpersoon alleen te doen was om de dikke provisie. Ik ben zeker verkeerd voorgelicht en hij heeft daarmee de zorgplicht geschonen. Je mag er vanuit gaan dat je als NOOB op hypothekengebied ook wordt verteld dat de boeterentes bij overstappen enorm hoog zijn etc. Ik heb met een a2 coering namelijk geen referentiemateriaal daar een gewone reguliere bank niet eens een offerte wil maken? Ikzelf heb een hypotheek van 160.000 euro en begon met een maandlast van 960 euro bruto......deze is gestaag omhoog gegaan tot de 3 heftige maanden september, oktober en november (toen euribor historisch hoog piekte 5.5 + 4.6 risico opslag)
Mijn last vloog de lucht in van gemiddeld zo'n 1100 euro ( na 1 jaar kwam er 1% bij, dit is mij duidelijk verteld!) naar zo'n 1300 euro!
Op het moment dat ik mij drastich zorgen begon te maken over de lasten zie ik dat de kredietcrisis ondanks mensen die misschien al niet meer te redden zijn toch de nodige voordelen met zich meebrengt.
Zoals jullie allemaal zullen volgen staat de euribor vandaag op 2.8 en zal ie met wat geluk rond de peildatum ( 6e laatste werkdag vd maand) op 2.7 uitkomen , tel hier de achterlijk hoge opslag van 4.6 bovenop en voila, 7.3%.
In feite na ongeveer 2 jaar weer terug bij af...........en ik heb sterk het idee dat het nog wel eens veel gunstiger zou kunnen uitpakken als deze daling zo heftg doorzet! Ik maak mij niet druk om de stijgende maandlast, mede omdat ik op het momentd at ik de hypotheek afsloot GEEN maximale hypotheek heb afgesloten.......en 160.000 is nog een overzichtelijk bedrag tov de 250.000 of 300.000 die je wel eens hoort.
Waar ik mij als enige nog wel zorgen over maak is de toekomst.
Mijn tussenpersoon heeft mij toegezegd dat er na 3 jaar "" simpel" overgesloten zou kunnen worden, en ELQ mij zou willen behouden als klant. Echtr worstel ik nog wel met een 1 - a2 codering die in november 2011 afloopt...........Is dit wel zo? Zijn er banken die mij met open armen ontvangen?
Gezien het feit dat banken momenteel huiverig zijn als het gaat om a 2 coderingen ben ik dus enorm benieuwd wat de toekomst gaat brengen?
Kan ik zometeen ( januari 2010) simpel overstappen denken jullie?
Allemaal hardstikek leuk dat ik 3 jaar lang de fors hoge rente van ELQ heb kunnen dragen en dat ik boetevrij weg kan, feit blijft wel dat die a2 codering blijft staan?>
Iemand enig idee ( graag goed onderbouwde argumenten) waarom een bank mij als klant zou willen hebben? Ik zie het namelijk niet goedkomen? Wat als ik nergens anders kan oversluiten>? Blijft ELQ dus gewoon doorlopen? Het zal wat zijn..................
Wie o wie? Ook hier gaf mijn tussenpersoon weer ALLE garanties en roept hij nu niets anders dan "wie had dit allemaal kunnen voorzien meneer"? Hij rijdt iig nog steeds in een dikke volkswagen van 2 ton, en heeft zn portefeuille inmiddels verkocht aan een ander bedrijf. Dat is in mijn ogen gemaakte problemen letterlijk verkopen aan iemand anders. Het lijkt wel een piramidespelletje
Het andere bedrijf zegt inmiddels enorm veel klachten binnen te krijgen van mensen als ik , die bij deze meneer een ELQ hypotheek hebben afgesloten. Ik vraag mij daarnaast of deze tussenpersoon waar ik de hypotheek sloot wel een vergunning had om deze hypoheken te mogen verstrekken, ik geloof van niet namelijk. Hoe dan ook, deze meneer gaat hier nog wel van horen!!
Grappig is overigens wel dat ik inmiddels 4 mensen ken die nare ervaringen hebben met deze tussenpersoon uit Leiden
Ik geloof dus WEL dat er goeie tussen zitten en zakkenvullers, helaas had ik de zakkenvuller maar was ik zelf slim genoeg om niet te verzuipen en een max hypotheek te nemen