LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ELQ hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ek27
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2008 23:37

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door ek27 »

ik ben in april 2010 helemaal bkr schoon.
Betaal nu (afgelopen maand) 1355 Euro.
Maand dr voor betaalde ik 1398 euro.
Deze maand hoop ik onder de 1300 euro te zitten.
Mijn hypotheek bedrag is 190000.

Gr.
Ek

ek27
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2008 23:37

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door ek27 »

Oelala, 2 maanden geleden (oktober) betaalde ik 1399 euro. Gisteren is 1185 euro afgeschreven van mn rekening. Dat scheelt nog eens wat.
Van mij mag die euribor nog wat zakken.

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Kreeg vandaag het termijn bedrag voor 01-01-2009 binnen.
1404,00 Euro, 2 maanden geleden was dat nog 1840,00 euro, hier wordt ik pas blij van.
Jammer :wink: dat wij eind februari over gaan naar een reguliere hypotheek met een vaste rente :lol: en een groot gedeelte gewoon aflossen.
Wij zijn blij dat ELQ ons kon helpen en zijn nu ook weer blij dat het allemaal achter de rug is.
Iedereen een gelukkig maar vooral gezond 2009, en dat de euribor nog verder mag zakken.

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Eind van deze maand wordt -eindelijk- ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
Om die reden heb ik een en ander nog eens nagelezen.
De diverse tussenpersonen hebben in alle offertes voorgerekend dat de Voorlopige Terugggaaf / Aanslag ca. € 900 p.m. zou zijn.
In onze definitieve offerte staat zwart op wit € 887 teruggaaf per maand.
Van de Belastingdienst heb ik voor 2009 laatst een brief met een VTG van € 6.573 ontvangen.
Dat is € 547 per maand.
887 - 547 = € 340 minder per maand dan in de offerte vermeld !
Ter informatie, onze hypotheekrente, inkomsten, e.d. zijn ongewijzigd.
De regels inzake de hypotheekrente-aftrek zijn ook niet (drastisch) gewijzigd.

Heeft iemand ook deze ervaring met een fors hogere of een lagere VTG, afwijkend van het advies van de tussenpersoon ?
:roll:

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

Geen zorgen Lekkerdan, wij hebben ook de laatste jaren steevast op maandbasis wat minder teruggekregen, echter bij de werkelijke aangifte werd dit ruimschoots goedgemaakt met een royale teruggave. Als je je aangifte vroeg doet heb je rond mei de centjes op de bank staan.

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

@ JAck 747

Mensen die na 3 jaar dus genoodaakt zijn om tegen hetzelfde rentetarief ( opslag) de elq hypotheek te laten lopen omdat ELQ geen nieuwe hypotheken meer afsluit?

In het contract dat ik heb is er namelijk sprake van dat de opslag 3 jaar geldt, en niet langer?

ELQ pleegt dan toch contractbreuk?
Ik heb de hypotheek afgesloten met oog op de 3 jaarlijkse termijn.........het is natuurlijk nooit de bbedoeling om hier 5 jaar aan vast te zitten>whatever happends?


ELQ is gestopt............neemt niet weg dat ze dus een ander alternatoef zullen moeten verzinnen?
Zou lekker makkelijk zijn zeg..........geen nieuwe hypotheken meer afsluiten om op deze manier mensen te laten zitten met "het blijvende" hoge risico opslag??? NO WAY!!!

Iemand al ervaring NA 3 jaar ELQ??????

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Oef, dank voor je reactie Duc.
Afwachten dan maar :D

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

@dielange
In het contract dat ik heb is er namelijk sprake van dat de opslag 3 jaar geldt, en niet langer?
Staat er ook niet in. Opslag is voor de looptijd van de hypotheek (dus niet de rentevastperiode ofzo) en die is waarschijnlijk 20-30 jaar.
Dus geen contractbreuk.

Waarschijnlijk was het je bedoeling om naar 3-5 jaar, wanneer BKR schoon was over te stappen naar reguliere geldverstrekker. Dat kan nog steeds. Indien jij naar 3 jaar geen negatieve registraties meer bij het BKR hebt zal een andere geldverstrekker je normaal gesproken zonder problemen accepteren en ben/kan je dus van ELQ af.

Mocht je in de veronderstelling zijn dat je 3 jaar een opslag betaalt en vervolgens 2 jaar geen opslag bij ELQ, dan heb je het onjuist. De 3 jaar waar jij aan refereert is waarschijnlijk de rentevastperiode die je hebt gekozen. Die wordt na 3 jaar automatisch omgezet in variabel. Met dezelfde opslag.

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

Ik heb een volledig variabale hypotheek.
Zojuist ELQ gesproken en deze hebben mij aangegeven dat ik per 19-3-2010 boetevrij weg kan.

Echter gaf deze meneer ook aan dat het DAARNA niet meer zou kunnen en ik alsnog de boete zou moeten betalen? DIt kan tch niet waar zijn?

Mijn BKR blijft staan tot najaar ,november 2011, nog zo'n 2 jaar nadat ik zou kunnen ovrsluiten na 3 jaar boetevrij?


Interpretatiefoutje?

NA 3 jaar boetevrij is dus niet alleen op de datum 19-3-2008, maar OOK na 3 jaar en 7 maanden, of 4 jaar en 1 maan dor whatever>

Na 3 jaar is toch 3 jaar>? En niet gebonden aan 1 datum>?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door __oi__ »

Ja dat klopt.
Na 3 jaar kun je boetevrij weg. Dus ook na 4 jaar,5 jaar etc. Houd alleen rekening met 1 maand opzegtermijn.

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

Zijn er op 19-3-2010 aanbieders van hypotheken die iemand accepteren die nog 2 jaar een a2 codering heeft staan maar wel 3 jaar netjes betaald heeft aan ELQ en boetevrij weg kan>?

Buiten beschouwing gelaten dat het gehel plaatje goed is?
Vaste baan, beter loon,woning in waarde gestegen. etc etc

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Jack747 »

Op dit moment zijn er geen hypotheekverstrekkers die klanten met coderingen accepteren. De twee die dat deden Sparck en Elq zijn immers gestopt met nieuwe hypotheken te verstrekken.

Of er dan een andere situatie is valt niet met zekerheid te zeggen, maar zelf verwacht ik niet dat deze vorm van hypotheekacceptatie weer op gang gaat komen.

groet,

Jack

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

Daar ga je de mist in JAck747.

Een vriend van mij heeft recentelijk op basis van 1 a1 codering die nog 2 jaar staat zijn hypotheek toch over weten te sluiten naar een reguliere bank. Grappig is overigens wel dat hij dit deed omdat hij de last echt niet meer kon dragen en dus ook de boeterente heeft betaald. Vanaf het moment dat dit gebeurde is de euribor extreem gaan dalen......en heerst het gevoel dat hij zich extra in de schulden heeft gestoken voor een lastenverlichting die er dus al aan zat te komen. Rendabel overigens, hij zat ruim 2 jaar bij elq en kon juli aanstaande oversluiten ZONDER boeterente van 10.000 euro.

Ik heb overigens NU een maandlast die 30 euro lager is dan ik ooit begon :)

Saayer
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:01

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Saayer »

@ die lange...

Ik ben benieuwd hoe hij het voor elkaar heeft gekregen zonder boete rente hypotheek af te sluiten..en bij welke hypotheekverstrekker ..Als je meer details hebt zou ik het graag horen..

Nou de euribor laag staat is het wel een aantrekkelijk idee en alle bezwaren zijn voor even vergeten..
Maar het kan weer zomaar omhoog gaan...lager zal her niet veel meer gaan..alleen maar omhoog..dat is wat zeker is

Maar ik hoor graag van u....
Bij voorbaat hartelijk dank..

Saayer

die lange
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2008 15:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door die lange »

Wel goed blijven lezen he, er staat nergens dat hij zonder boeterente heeft overgesloten?

Was bij Aegon overigens

coyote222
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:18

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door coyote222 »

Weet iemand nog hoe het staat met de financiele situatie van ELQ zelf? Een tijdje geleden nog donkere berichten gehoord over deze hypotheek verstrekker.

waarschijnlijk overgewaaid, want de laatste tijd heb ik er niets van op het nieuws gehoord iig.

claudia8
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:21

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door claudia8 »

Hallo iedereen,

Ik heb namelijk ook een hypotheek bij ELQ en heb contact met ze gehad hoe het zit na de 3 jaar, het is toch te gek voor woorden dat je een 1 maands-euribor hebt en als je niet van de hypotheek af kan je na deze 3 jaar overgaat op de 3 maands-euribor. Ik heb mijn advocaat gevraagd om het na te kijken of dit zomaar mag, kan zelfs niks hiervan vinden, weten jullie iets meer?

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Ik ben ook benieudd wie de hypotheken van ELQ heeft overgenomen.
Wouter Bos heeft inmiddels de rommel van ING overgenomen, oftewel De Staat staat garant.
Wat betekent dit als de ING (een deel van) de ELQ porteuille in bezit heeft ? Weet iemand hier meer over ?

Duc916
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:42

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Duc916 »

M.i. maakt het niet uit wie de portefeuilles in bezit heeft.
Het geen in de hypotheekakte staat is bindend, denk ik.
Al met al is het variabele verhaal steeds gunstiger aan het worden, de Euribor staat intussen op 1,771%, komt de hypotheekrente toch op 5,7%, een normale rente lijkt mij.

Lekker dan
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2007 14:41

Re: ELQ hypotheek

Ongelezen bericht door Lekker dan »

Dat denk ik ook, alleen heeft een hypotheekverstrekker niet de plicht aan de klanten mede te delen aan wie de portefeuille is doorverkocht? Blijkbaar niet.
Mijn huidige verhuurder geeft het wel netjes aan mij door indien de woning is verkocht, maar dat is zeker anders geregeld.

Gesloten