LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vaste prijs..............doen of niet doen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
TCPN
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2008 23:06

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door TCPN »

Ook wij zijn 2 jaar geleden overgestapt, bij eneco, wat ze er niet bij vertellen is dat je dit veastgestelde bedrag ook over de 3 voorgaande maanden moet betalen. Je krijgt dus een naheffing met als gevolg dus extra kosten. Weg voordeel.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Shine »

je zou bijna denken dat je aan het beleggen bent, maar dan op een andere manier.
Dat is het welbeschouwd ook!
En zoals bekend hoort bij beleggen een zeker risico wat positief maar ook negatief voor de belegger (lees consument) kan uitwerken.

Zo heb ik mijn E prijs 1 jaar geleden tegen een mooi tarief vastgezet (contract loopt tot eind 2010) en heb hier verstandig aan gedaan. Mijn 'winst' is al binnen. Ook al zou de prijs in juli 2009 weer gaan dalen, dan nog zit ik onder het dan geldende tarief.
Ik heb geluk, want het had ook anders kunnen uitpakken. Kortom, op het juiste moment goed gegokt.

meester bakkebaard
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2008 13:44

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door meester bakkebaard »

En inderdaad kun je je ook indekken tegen prijsstijgingen door op de beurs een handjevol olie-gerelateerde fondsen of derivaten te kopen. Dan betaal je een wat hogere energie-rekening met de winst op je belegging.

En andersom, als de olie-prijs zakt dan betaal je een lagere energie-rekening maar maak je verlies op je belegging.

itisme_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:24

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door itisme_nl »

Op meerdere plaatsen in het forum duikt op dat mensen actief worden benaderd door energiemaatschappijen om hun tarieven voor 3 jaar vast te zetten.

Wie dat NU doet krijgt de olieprijs van 140 dollar per vat doorberekend!

Wie dat pas in augustus doet profiteert van de huidige lage olieprijs van 40-50 dollar per vat.

Laat u zich a.u.b. niet door de ernergiereuzen misleiden tot het afsluiten van een vast contract! De reclamespotjes van deze bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd ook erg misleidend.


Dus geen vaste contracten afsluiten op dit moment!!!

RADAR: zeg ook eens iets over deze reclames voor de vaste contracten.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Shine »

RADAR: zeg ook eens iets over deze reclames voor de vaste contracten.
Hoezo zou Radar iets over de vaste contracten reklame moeten zeggen?
Ze bestaan, er hangt een prijskaartje aan, de consument zelf kan bekijken en berekenen om hier wel of niet op in te gaan.

Het is nog maar afwachten hoe de prijs voor gas en elektra er in juni/juli 2009 voor de consument er uit gaat zien.
Volgens mij staren we ons wat te blind op de olieprijs en verlekkeren we ons nu al op de gasprijs. We kunnen nog wel eens knap bedrogen uitkomen medio 2009. Omdat dan ineens blijkt dat de gasprijs ineens veel minder aan die olieprijs gekoppeld is.

Links om rechts om, het is en blijft gokken.
Ik zou gokken even wachten tot medio 2009 en dan eventueel de prijs gaan vastzetten. Nu nog niet.
Een ander gokt liever anders en verkiest om hem wel al vast te gaan zetten.
Ieder zijn/haar meug.

ronenhes
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:03

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door ronenhes »

Op meerdere plaatsen in het forum duikt op dat mensen actief worden benaderd door energiemaatschappijen om hun tarieven voor 3 jaar vast te zetten.

Wie dat NU doet krijgt de olieprijs van 140 dollar per vat doorberekend!

Wie dat pas in augustus doet profiteert van de huidige lage olieprijs van 40-50 dollar per vat.

Laat u zich a.u.b. niet door de ernergiereuzen misleiden tot het afsluiten van een vast contract! De reclamespotjes van deze bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd ook erg misleidend.
Helemaal met bovenstaande tekst eens! Eind november ben ik meerdere malen door Eneco benaderd met de vraag om voor de komende 3 (!) jaar mijn energieprijs vast te zetten. In het afgelopen jaar had ik wel gekozen voor een vaste energieprijs, maar mijn contract liep dus per 1-1-2009 af en ik was niet van plan om dat te verlengen.

Het is ronduit schandalig dat men dit mensen aan durft te bieden, ik heb namelijk eens een avondje er voor uit getrokken om de prijzen van een vast en variabel tarief na te trekken en mensen...doe het aub niet...zo'n 3-jarig contract....,want je betaald echt teveel. Kijk gewoon van jaar tot jaar en beslis halverwege of aan het einde van het jaar pas wat je in het nieuwe jaar gaat doen.

Zo'n vast prijs voor 3 jaar is echt niet normaal meer....voor een jaar kan ik me nog voorstellen, maar 3 jaar is gewoon kassa voor die energiebedrijven.

Al met al moet je bijzonder goed ingewijd zijn in de tarievenstructuur van energie, want zoals ik al eerder benoemde heb ik een avondje ervoor uitgetrokken en werd ik gek van alle toelichtingen, extraatjes en voorwaarden.....tijd dat men vanuit Den Haag nog eens kritisch naar gaat kijken en men deze bedrijven op de vingers tikt!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door ronald g »

De energie boeren moeten eens flink aangepakt worden. Door kortzichtigheid kopen ze duur in en wentelen dat op de klant af. M.a.w. wij betalen voor hun fouten. Tja de bonussen voor deze incompetente inkopers moeten betaald worden. Het zou de energie boeren sieren om het verlies te nemen en de prijzen aan te passen naar de huidige olieprijs. Nu vastzetten is het domste wat je kan doen.

Ronald.

Bright85
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2008 12:31

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Bright85 »

Niet doen.
De prijs die je dan betaald ligt hoger als het gewoon los is.
De prijzen stijgen (net zoals de benzine etc.) maar ook deze prijzen dalen (zoals de benzine nu doet)

Je zult dus uiteindelijk meer betalen dan als je je gewoon mee gaat met de flow

Gr ex medewerker Nuon

EnNuDan
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2009 10:51

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door EnNuDan »

Het is lastig te bepalen of je het wel of niet moet doen. Persoonlijk zou ik geen lang contract afsluiten met een energiemaatschappij. De prijzen verschillen nogal erg van elkaar en per jaar treden er hoge verschillen op. Ik kijk elk jaar op http://www.prijsvergelijk.nl/goedkope_stroom/ en dan kan ik gewoon de goedkoopste aanbieder zoeken.

Je moet altijd goed uitkijken bij dit soort aanbiedingen.

hopenlijk heb je er wat aan

dibraasem
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:49

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door dibraasem »

Ongelooflijk als je eneco beld.
Je vraagd of de tarieven in juli dan niet zakken?
Ze vertellen je lachend:een heel klein beetje!
Vervolgens vertellen ze je er jolig achteraan dat de tarieven snel weer
hard zullen stijgen.
Dieven zijn het!!
en ik maar denken dat het een nuts bedrijf is.
Hoe naief kan een hardwerkende nederlander zijn.
Ik hoop dat er wat aan gedaan wordt.
En wat essent betreft:klanten moeten direkt overstappen naar een andere leverancier!!!!

lammi
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 jul 2008 16:07

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door lammi »

koppeling gas/olieprijs? goedkoper? nou, zou me daar zeker niet op blindstaren. veranderingen zijn niet voor niets van deze tijd. essent wordt o.a. overgenomen door rwe en nu is de vraag, wie volgt? en jullie weten nieuwe baas, nieuwe regels. ik hoorde de grote mannen achter rwe al schreeuwen dat het goed is voor de klanten maar is dat wel zo? ik denk dat het niet bij deze overname blijft trouwens. ik denk dat het heel moeilijke tijden worden voor klanten(niet alleen essent, rwe) om een beslissing te nemen over wat te doen. nee, we worden in het nau gedreven en zoek het maar uit dus. :cry: :cry:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door D1RK »

Wat denkt U?

1 Als ik nu overstap naar 5 jaren vast krijg ik nu al lagere prijzen en niet in Juli 2009.

2 Zowel gas als elektriciteit is vast te zetten.

3 Boete als ik eerder weg wil helaas....

4 Weet iemand klachten van de www.vastelastenbond.nl ?

5 Als ik weinig gebruik is deze wegens vaste kosten duurder, als ik meer verstook juist voordeliger.
De prijzen zijn lager en ik moet de extra administratie kosten dan terug verdienen waardoor het wel voordeliger bleef, maar niet wat ze opgave!

6 Krijg ik dan reclame voor de overige producten of laten ze hun klanten met rust?
Geen bezwaar tegen leuke aanbieding maar ik wil zelf bepalen en niet hun iets laten opdringen!.
Laatst gewijzigd door D1RK op 15 feb 2009 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.

patensen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2009 11:44

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door patensen »

niet overstappen naar een vast tarief want dan profiteer je eerdaags niet op de huidige lagere brandstofprijzen.. als deze weer eens omhoog gaan kan overstappen op vaste tarieven altijd nog

FBtje
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2005 18:50

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door FBtje »

Ze spelen het wel slim die oplichters. Onwetende mensen strikken voor een vaste prijs, terwijl ze dondersgoed weten dat de prijzen aankomende zomer verlaagd zullen worden!!

Werd vorige week ook gebeld door zo'n mafketel van RWE!! RWE schijnt nogal eens van deze praktijken gebruik te maken!

De olieprijs gaat nog wel naar de 10 dollar (staat nu op ca. 40 dollar). Vaste prijs NIET DOEN DUS!

FBtje
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 sep 2005 18:50

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door FBtje »

@ D1RK,

Vaste prijs is altijd iets lager dan een variabel tarief. Laat je daardoor niet verleiden een vast tarief te kiezen!!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door D1RK »

@ FBtje en alle andere.

Ik kan pas met zekerheid in 2014 zeggen of dit 5 jaren contract voordeliger of duurder was.

Verder moet ik dan Gas en Stroom bij een aanbieder afnemen, en als ik ga bezuinigen door zuiniger apparaten ga ik minder goedkope energie verbruiken en de vaste kosten die juist bij deze 5 jaars aanbieding hoger is bleef hoog!

Dus eigenlijk is het alleen interessant voor mensen die veel gebruiken en boven gemiddelde zitten.

De 1800 m3 gas en 3500 Kwh Stroom zijn de grenzen, bij minder is variabel vaak net zo voordelig en alleen de echte groot verbruikers die er flink boven zitten maken het rendabel.
Voor enkele €uros dit uitzoeken is dus tijd verspillen tot nu toe, meer een hobby dan winst!

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door zjwaemke »

Persoonlijk denk ik dat het voor gewone consumenten niet heel veel zal uitmaken om voor variabel tarief of vast tarief te kiezen. Met variabel ben je het beginjaar meestal wat voordeliger, en met vast tarief in de meeste gevallen op het einde wat voordeliger. Omdat de verbruiken bij consumenten zo laag zijn denk ik dat de uiteindelijke winst wel mee zal vallen.

Maargoed ik heb Q3 2008 voor 3 jaar vastgezet, zal de tarieven eens beetje in de gaten houden :D Voor alsnog heb ik de juiste keuze gemaakt, hehehe.


Om op de stelling in te haken, wel of niet vast zetten. Energieprijzen moet je altijd over langere termijn bekijken. Wij kijken naar het komende jaar. Energiebedrijven denken in jaren. Voor de aardigheid verzoek ik je een naar deze link te kijken. Hier kun je zien wat de (stook)olie de afgelopen jaren gedaan heeft.
http://www.tecson.de/pheizoel.htm

En voor de gemakzuchtigen onder ons een overzichtje:

Euro's per 100 liter stookolie

jaar (prijs in euro's)
2001 42 naar 33
2002 33 naar 39
2003 39 naar 36
2004 36 naar 44
2005 44 naar 58
2006 58 naar 55
2007 55 naar 72
2008 72 naar 50

En voor 2009 over de maand januari - februari - maart
2009 50 naar 59 naar 51



Conclusie van bovenstaand naar mijn inzicht dat er toch wel een stijging is geweest de afgelopen jaren, en dus ook duurdere prijzen. De kunst is natuurlijk alleen op het juiste moment "Vast" te zetten. Dit is nou juist het dilemma, de gok waar iedereen mee zit.

Succes!

ps. ik denk dat de vaste prijzen per 1 juli niet of nauwelijks zullen zakken ;)

Gesloten