Daar ben ik het niet mee eens.Dan zouden de fabrikanten en winkeliers geen enkele verantwoordelijkheid meer hebben. Dat zou een vrijbrief voor de fabrikanten en winkeliers zijn om alleen nog maar 'troep' te produceren respectievelijk te verkopen (de huidige situatie is eigenlijk al iets dergelijks...).
Ik denk dat het tegenovergestelde zal gaan gebeuren.
Echter is het wel zo waar de consument zelf voor kiest:
-goedkope "zooi" die qua kwaliteit minder is
- kwaliteitsproducten, maar die zijn wel wat duurder.
Uiteindelijk gaat het om het verwachtingspatroon van de consument.
Die is op dit moment:
Goedkope zooi kopen en verwachten dat ze hetzelfde ervan mogen verwachten als van de veel duurdere kwaliteitsproduct.
Er bestaat geen wettelijke garantie.Als de verkoper voor c.q. tijdens het tot stand komen van de overeenkomst de aspirant koper duidelijk aangeeft dat de verwachte levensduur van dat product maar twee jaar is, kan de consument na 25 maanden geen aanspraak meer maken op de wettelijke garantie.
Dit soort zaken behoren voor de koop aan de klant kenbaar gemaakt te worden.Uiteindelijk gaat het om het verwachtingspatroon van de consument. Het is een verantwoordelijkheid van de winkelier om hier rekening mee te houden. Dus wanneer bijna alle laptops gemiddeld 3 jaar meegaan is het de taak en de verantwoordelijkheid van de winkelier de consument er op te wijzen dat die gekke Chinese laptop die op dat moment verkocht wordt waarschijnlijk maar anderhalf jaar 'meegaat'.
Als eerste moet er gekeken worden wat de klant met de laptop wilt gaan doen, en daarbij wordt dan de laptop uitgekozen / uitgezocht die het meest bij de wensen van de klant ligt.
Gaat de klant voor een goedkope met wat mindere kwaliteit of kiest de klant voor meer kwaliteit.
Kwaliteit kost eenmaal geld en de vraag is of de klant voor die kwaliteit wilt gaan betalen.
De fabrikanten hanteren naar de winkelier toe de verwachte levensduur is gelijk aan de garantieperiode.