LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Maximusch
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2009 11:53

KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door Maximusch »

Heb sinds januari na veel problemen bij onze grote vriend ziggo een telefoon, televisie, en internetabonnement afgesloten bij KPN, aangezien deze de enige was in mijn regio die nog televisie kon leveren naast Ziggo.

Nu had ik tot op heden geen problemen met de KPN tot 8 juli j.l.
Toen ik de televisie aangezet had verschenen er op mijn breedbeeldtelevisie van 102 cm bij diverse uitzendingen zwarte balken aan beide zijdes. Ik heb het modem gereset en het probleem leek even verholpen. Helaas na enig zapwerk bij de commerciele omroepen bleven de zwarte balken in de uitzendingen staan.

Met de middagpost kregen alle KPN klanten een brief met daarin de mededeling dat de software van de interactieve televisie was geupgrade. Het kon voorkomen dat men nu 4:3 uitzendingen niet meer op breedbeeld tevoorschijn konden krijgen. Dit was echter simpel te verhelpen door de instellingen van de televisie te wijzigen.

Na enig vloekwerk en zapwerk bleven de instellingen van mijn televisie gewoon op breedbeeld formaat te staan maar op welk formaat de televisie ook staat de balken blijven in beeld. Gelijk die middag contact opgenomen met KPN, deze hebben een storingsmelding aangemaakt en zouden mij terugbellen.

De storingsdienst belde mij later op de avond op en vroeg mij hoe mijn kastje aangesloten was en of ik werkelijk alles wel geprobeerd heb. Na enige uitleg naar de medewerker vertelde deze mij dat er een wettelijke verplichting voor KPN was dat 4:3 uitzendingen niet meer gemanipuleerd mochten worden en dat ik als mijn televisie het niet kan aanpassen maar moet leren leven met de balken in beeld, want mevrouw u heeft wel een hele grote televisie aan uw muur hangen :shock:. Als ik het er niet mee eens was dan moest ik maar een brief schrijven. Dit wilde ik niet ik wilde meteen de oplossing aangereikt krijgen.

Contact met een andere medewerker die avond leerde mij dat zelfs de medewerkers van de KPN niet eens weten welke wettelijke verplichting het is en als ik mijn abonnement op wil zeggen dan wilde hij mij wel direct doorverbinden met de opzeggingsafdeling :?:.

De medewerker reageerde niet toen ik zei dat KPN zo wel heel makkelijk met ontevreden klanten omgaat. Er zou contact opgenomen worden met ons maar tot op heden niets vernomen. Ook de wettelijke verplichting kan ik nergens vinden. Ziggo daarentegen zend gewoon alle programma's wel in breedbeeld uit. Mag dit zomaar en hoe kan ik dit probleem verhelepen.

Het is nameljik heel irritant om de ene uitzending in breedbeeld te bekijken en de daaropvolgende uitzending in 4:3

tester
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:27

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door tester »

Klopt is zeer vervelend

Medio sep komt er een update en kan tuner instellen zo als het altijd was

Jammer genoeg nog 2 maanden geduld

rick1982
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2009 13:10

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door rick1982 »

Is het zeker dat deze instellingen dan weer op de 'normale'manier zijn, waardoor de tv weer helemaal gevuld is?

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en vind dit erg irritant!

:(

stofzuigertje

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

naast de KPN digitenne kasten kunnen de meeste TV's dit zelf ook.

Dus of je nu een kastje of kaart in TV hebt, ik heb geen last van deze op de Toshiba LCD tv.
Wel op de oude met losse tuner meer de TV anders ingesteld en deze oude philips van eind vorige eeuw kan het zelfs.

Lees eens goed je instructie boekje want soms is het een lastig te vinden in menu.

tester
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:27

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door tester »

Stofzuigertje je hebt wel gelijk maar het probleem is dat je nu iederkeer op de afstandbediening van de tv drukken bijv je kijkt breedbeeld 16:9 op nederland 1dan zap je naar bijv mtv en dat is weer 4:3 dus moet je weer door het menu van de afstandbediening van je tv anders zie zwarte balken rondom

Voor deze update werdt het beeld automatisch beeldvullend

De_Sjaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2009 17:13

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door De_Sjaak »

Ik was al niet tevreden over de dienst interactieve tv, maar nu het beeld ook nog eens zeer irritant is ben ik er echt wel klaar mee. €60 per maand voor een half gevuld scherm... Dit is niet met de tv te regelen en niet met de decoder. Kortom er is weer eens een onaf product gelanceerd en wij kunnen dik dokken!

EN het mooie is dat er niemand wat aan kan doen... Schijnt regelgeving van de OPTA te zijn, aldus de helpdesk. Maar voorlopig zit ik met ontzettend irritant beeld en een trage decoder! Past KPN ook de tarieven aan aan deze slechte dienst?! Ik wil er eigenlijk wel weer van af! Het voldoet totaal niet aan mijn verwachtingen.

stofzuigertje

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

naast handmatig omzetten zijn er ook tv's die het wel zelf kunnen als mijn oude Philips glasbak en de nieuwe LCD Toshiba.

Nog even en de update komt eraan ...

De_Sjaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2009 17:13

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door De_Sjaak »

Pff werk je bij KPN ofzo? "Nog even en de update komt eraan ..." Dat houdt voor mij in dat ik nog een aantal manden mij moet ergeren aan het beeld van mijn tv. Daar komt bij dat KPN zegt gebonden te zijn aan de regelgeving volgens de OPTA. Is dat nu al te voorspellen wanneer dit wordt gewijzigd? En die updates van KPN ken ik... Kan ook rustig 2 maand langer duren...

rick1982
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2009 13:10

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door rick1982 »

Leuk dat die tv's het kunnen... Bij mij staat het ook aan dat automatisch aanpassen zodat er geen zwarte randen te zien zijn. Alleen past hij het dan de instelling van de decoder aan en blijf ik ook nog steeds die zwarte randen zien (want 4:3 past hij op deze manier aan en niet naar 16:9). Super irritant en hopelijk komt KPN sneller met die updates, want dit is drama en een goede reden om het contract op te zeggen. Al had ik voorheen helemaal niks te klagen! :x

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door BBCS »

4:3 is niet hetzelfde als 16:9.

Dus het is logisch dat 4:3 uitzendingen op de tv op 4:3 formaat wordt weergegeven.

Zelf heb ik een 4:3 tv en hoor je mij klagen dat bij 16:9 uitzendingen boven en beneden zwarte balken heb?

Op de computer heb ik wel een breedbeeld monitor.
Als ik spellen speel, wordt die ook in het 4:3 formaat weergegeven en heb ik ook links en rechts zwarte balken.

Klaag ik daar over?

rick1982
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2009 13:10

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door rick1982 »

Het zit je wel een beetje dwars anders begin je er niet over...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat mij dwarszit is dat geneuzel van formaten bij een breedbeeldtv of monitor.
Altijd moet het beeld uitgevuld worden.
Lees: verkracht worden.

Is de uitzending 4:3? Dan kijk je die ook in 4:3 formaat.
Is de uitzending 16:9? Dan kijk je die ook in 16:9 formaat.

Het gezeur krijg je dan dat men niet voor niets breedbeeld gekocht heeft en dat men dan het 4:3 formaat niet meer accepteerd.
Dat vind ik pas zielig.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door mar42 »

Ja daar koop je zo'n tv dus voor, anders koop je wel een kleine tv. :?

De_Sjaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2009 17:13

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door De_Sjaak »

Het probleem is dat je nu geen keuze meer hebt en dat had je bij kabel wel omdat dit door de tv geregeld werd. Nu moet je verplicht tegen die zwarte balken aan kijken... En BBCS als je niets te klagen hebt wat doe je hier dan?

Het punt is dat je zo'n abonnement afsluit omdat je het maximale uit je tv wilt halen en dat wordt je nu onmogelijk gemaakt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door BBCS »

En BBCS als je niets te klagen hebt wat doe je hier dan?
Waar slaat dit op?

Als je denkt dat dit een klaagforum is, dan heb je het wel heel goed mis.

stofzuigertje

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

nee BBCS mag klagen....

Een beter antwoord;

Kijk eerst op www.kieskeurig.nl of de fabriek van Uw TV of deze automatisch juiste signaal herkende en overschakelde.

Ik kocht wegens Sateliet en Digitenne een die het zelf goed doet.
De service die ze ooit boden is niet verplicht.

Bijna elke TV kan dit handmatig, vele automatisch dus koop een goede voor de zekerheid.
Er komen steeds meer Breedbeeld TV's en uitzendingen dus word dit steeds belangrijker!
Dus niet Uw aanbieder maar U heeft een verkeerde keuze ooit gemaakt.
Mijn TV was niet duurder dan andere dus voor de kosten hoeft U het niet te laten.
Vele merken hebben meerdere type's en het is dus niet per merk maar per model soms wisselend.

rick1982
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 jul 2009 13:10

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door rick1982 »

Dit kreeg ik als reactie van KPN:

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw vraag over de software update kunnen wij u als volgt informeren:

Er is een wijziging doorgevoerd waardoor de ontvanger anders omgaat met beeldverhoudingen. Wanneer u de tuner instelt op een 16:9 beeldschermverhouding (breedbeeld), dan werden tot nu toe alle 4:3 uitzendingen naar breedbeeld formaat gebracht. Dit resulteerde in een mindere beeldkwaliteit en uitgerekte uitzendingen. Vanaf deze software versie worden door KPN 4:3 uitzendingen ook daadwerkelijk 4:3 uitgezonden, u kunt deze uitzendingen nu dus in betere kwaliteit ervaren! Met instellingen op uw TV kunt u de uitzendingen weer uitrekken mocht u dit toch willen.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Peter Borgers
KPN

Zo ver was ik dus ook al... :cry:

markwery
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2009 10:18

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door markwery »

ik zelf vind ook dat men de 4:3 verhouding zo moet laten , ik zelf heb een 16:9 maar mij stoort het niet films zijn sowieso op 16:9 . alleen zijn de mensen een beetje te verwend geworden en willen ze niets meer over hebben voor hun god(lees: TV) want laten we eerlijk zijn dat knopje op de AB van de tv indrukken is erg zwaar werk !!!!!!
ik ben het er helemaal mee eens dat als een 4:3 uitgezonden word het beeld @#$^ing klein word maar laten we eerlijk zijn zijn jullie wankers ooit eens een keertje tevreden want als dit het niet is , is het wel wat anders!!!!!!!
en btw , nee ik werk niet bij kpn noch bij een andere provider .

De_Sjaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2009 17:13

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door De_Sjaak »

Nou het komt niet door de OPTA stelt consuwijzer:
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 12 juli 2009. Uw opmerking dat e.e.a. aan OPTA ligt kunnen wij niet beamen. OPTA is toezichthouder op gebied van internet, telefonie, kabel en post. Randapparatuur die niet werken naar voldoening valt niet onder toezicht van OPTA."

De_Sjaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jul 2009 17:13

Re: KPN Past beeldformaat 4:3 zendingen niet maar aan

Ongelezen bericht door De_Sjaak »

Waar slaat dit op?

Als je denkt dat dit een klaagforum is, dan heb je het wel heel goed mis.
De mensen hier hebben een klacht en dan kom jij met je blije opmerkingen de hoek om. Geen tips tricks oid, nee men moet niet zo zeuren... Je stelling slaat nergens op evenals je bewoording.

Gesloten