LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
hanskarin
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2009 09:30

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door hanskarin »

beste,
Als er een verkeerde berekening is gemaakt,dan kun je naar mijn mening kijken of je een bezwaarbrief naar de rechtercommissaris kan sturen en daar je ervaring over de misberekening van deze bewindvoerder .
Die moet beter weten anders is deze bewindvoerder niet kundig genoeg om dit vak uit te oefenen.
het is niet de bedoeling om mensen verder te schaden,maar om te helpen met het oplossen van hun schuld problematieken.

tip Als je de afgelopen twee jaar te veel hebt gekregen en de bewindvoerder heeft in deze periode herberekeningen gemaakt zoals in ieder half jaarlijkse verslag,waar de saniet een kopie van de bewindvoerder moet krijgen.
Daarmee kan je mogelijk aantonen dat deze bewindvoerder zelf herhaalde fouten maakt,wat je verhaal sterker maakt in je bezwaar.

groet hans p.s kijk ook naar de richtlijnen van de recofa die kunnen je helpen.

rupee
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:14

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door rupee »

Beste Hans,

Dank voor je reactie. Echter is de verkeerde berekening gemaakt door een BW die inmiddels ontslag heeft genomen. De herberekening is gemaakt door zijn opvolger en die heeft de fout ontdekt. Dit gebeurde alles nog binnen het eerste jaar. Naar aanleiding hiervan naar een advocaat toegestapt en die zegt ook dat het mijn eigen eindverantwoordelijkheid is en ik de schuld moet aflossen, desnoods met verlenging van de wsnp!
Het gaat om ruim 4000 euro...

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Of je nu wel of niet door eigen schuld in die WNSP bent uitgekomen, ben gewoon blij en dankbaar dat ie bestaat en ga er niet op katten. Jullie problemen zijn met mensen (bewindvoerders) Je hebt overal goede en slechte mensen, maar de regeling is gewoon top. Drie jaar op staatsruif vreet niveau en je bent er van af. Wat wil je meer

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

hehehe helemaal eens met gezond verstand,

laat mr. schuldsanering eens ophouden met zijn gezeur

chanti68
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jul 2009 20:24

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door chanti68 »

hallo iedereen

voor dgene waar de wsnp wel goed is gegaan van harte gefeliciteerd
ik heb helaas een hele andere ervaring met de wsnp

ik ben de schuldsanering in gegaan met 14000,-
en ben eruit gekomen met 42000,-
als ik had geweten dat het zo zou gaan was ik er nooit mee begonnen en was ik nu schulden vrij geweest in plaats van dat ik 3 x zoveel schulden heb waar ik dus nooit meer uitkom

lang leve de wsnp ??? voor mij dus niet

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Chianti 68,


Als je er met meer schulden uitkomt dan binnengaat heb je je niet aan de regels gehouden en is de schuldsanering daardoor vroegtijdig beeindigd.

Dat ligt niet aan de regels dat ligt aan jouw !

Misschien toch wat meer spa drinken in plaats van de chianti

chanti68
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jul 2009 20:24

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door chanti68 »

hallo

dat is dus absoluut niet waar
je kunt in het forum GGN lezen hoe mijn verhaal in elkaar zit

dus je kunt zeker niet zomaar over iemand oordelen
daarbuiten drink ik niet hoewel ik niet inzie wat dat hier mee te maken heeft

ik heb mij wel degelijk aan de regels gehouden maar bewindvoerder nummer 1 heeft veel gezinnen benadeeld en is met de noorderzon vertrokken die overigens ook in het programma radar en opgelicht op tv is geweest wat je zou moeten weten als je radar en opgelicht ook daadwerkelijk volgt !

daarna kregen wij een bewindvoerder toegewezen waarvan het kantoor failliet ging

we hebben in totaal 4 verschillende bewindvoerder gehad en uiteindelijk heeft bewindvoerder nummer 4 faillisement aangevraagd buiten ons medeweten die vervolgens ook weer werd opgeven zonder ons in te lichten
wij moesten van de schuleisers horen dat er geen faillisement meer was
onze schulden bedroegen 14000,- waarvan wij 12000,- hebben afgelost
er is echter maar 3600,- aan schuldeisers betaald de rest was kosten en salaris voor de curatoren

ik ben inmiddels in contact met mijn toenmalige rechter commissis van de rechtbank en met mijn laatste curator
omdat bureau van rechtshulp mijn papieren heeft bekeken en heeft gezegd dat mijn zaak van geen kanten klopt en ik dus behoorlijk bedonderd en benadeeld ben


ik vraag me dus ook af of je uberhaupt wel weet waar je het over hebt

chanti68
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jul 2009 20:24

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door chanti68 »

had trouwens nog even iets :)

ik heb in totaal 5 jaar in de wsnp gezeten en nee de schuldsanering is niet vroegtijdig beeindigd

ik heb er eerst 3 jaar in gezeten en vervogens is dat verlengd met 2 jaar totaal dus 5 jaar en vervolgens is er faillisement aangevraagd waarin ik ook nog eens een jaar in heb gezeten

ik zou voortaan eerst een lezen voordat je een oordeel geeft

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

hallo

dat is dus absoluut niet waar
je kunt in het forum GGN lezen hoe mijn verhaal in elkaar zit

dus je kunt zeker niet zomaar over iemand oordelen
daarbuiten drink ik niet hoewel ik niet inzie wat dat hier mee te maken heeft

ik heb mij wel degelijk aan de regels gehouden maar bewindvoerder nummer 1 heeft veel gezinnen benadeeld en is met de noorderzon vertrokken die overigens ook in het programma radar en opgelicht op tv is geweest wat je zou moeten weten als je radar en opgelicht ook daadwerkelijk volgt !

daarna kregen wij een bewindvoerder toegewezen waarvan het kantoor failliet ging

we hebben in totaal 4 verschillende bewindvoerder gehad en uiteindelijk heeft bewindvoerder nummer 4 faillisement aangevraagd buiten ons medeweten die vervolgens ook weer werd opgeven zonder ons in te lichten
wij moesten van de schuleisers horen dat er geen faillisement meer was
onze schulden bedroegen 14000,- waarvan wij 12000,- hebben afgelost
er is echter maar 3600,- aan schuldeisers betaald de rest was kosten en salaris voor de curatoren

ik ben inmiddels in contact met mijn toenmalige rechter commissis van de rechtbank en met mijn laatste curator
omdat bureau van rechtshulp mijn papieren heeft bekeken en heeft gezegd dat mijn zaak van geen kanten klopt en ik dus behoorlijk bedonderd en benadeeld ben


ik vraag me dus ook af of je uberhaupt wel weet waar je het over hebt

Jaja, beste Chianti,

Je hebt 4 bewindvoerders gehad en je hebt jezelf aan alle regels gehouden, maar toch is er faillissement aangevraagd.

Voor sprookjes moet je in de efteling zijn.

chanti68
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jul 2009 20:24

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door chanti68 »

ik weet niet naar wie je dit schrijft ??? maar ik ben niet chianti
misschien eerst leren lezen :)

en ja ik heb mij aan alles regels gehouden
en heb in die periode 12000,- afgelost
alleen is daar 3600,- aan schuldeisers afgelost en de rest was kosten en salaris voor de bewindvoerders
als je de uitzendingen van opgelicht en radar had gevolgt dan zou je nu ook weten waar ik het over heb en niet van die onzin uitkramen

ik ben trouwens weer met de toenmalige rechter commissaris in contact :D die mij ook gelijk geeft


zodra dit is opgelost zal ik alle stukken publiceren op internet zodat iedereen kan zien wat voor rare zaken er gebeuren

kijken of je dan nog uberhaupt reageerd :?:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

laat maar zien ....


( ik durf een fles chianti onder te verwedden dat er niks komt )

chanti68
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 jul 2009 20:24

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door chanti68 »

proost zou ik zeggen

laat het je smaken

nu begrijp ik ook waarom je niet kunt lezen je bent namelijk zelf de hele dag in de kroten van de drank zo te horen
waar het hart van volloopt :lol:

en nee er is geen vonnis heb vandaag wederom contact met ze gehad en ze zijn nu al de helft gezakt voor een betalingsregeling als waar ze eerst om vroegen

waarom ?? omdat ze weten dat ik gelijk heb en geen poot hebben om op te staan

ik had immers 2 weken geleden al een beslagkaart in de bus dat ze binnen 5 dagen beslag zouden komen leggen

heb echter nog niemand gezien

beetje vreemd niet ?

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door daheid »

Ik lees hier van alles over schuldsanering en WSNP en ook nog faillisementen. Allerlei dingen worden hierbij door elkaar gehaald.

Ten eerste ben ik blij dat er iets bestaat als een schuldsanering, WSNP of niet. In mijn geval door het verlies van 3 kinderen een scheiding, leven in een roes mn huis moeten verkopen met enorm verlies door scheiding zat ik al heel snel tot mn oren in de troep. Maar dat nu even niet.

Ik kan mij tevens aansluiten bij andere meningen dat je je eigen schulden zou moeten betaken en dat zeker met name de kleinere bedrijven door de ze regeling benadeeld worden. Maar vergeet niet dat ieder bedrijf deze "ongevallen" kan aftrekken bij de belastingdienst ..dus feitelijk ook niet zo erg. Maar dat weten een heleboel mensen niet.

Ik lees dus veel meningen over de WSNP Wet Sanering Natuurlijke Personen. Duur minimaal 3 jaar - maximaal 5 jaar. Afhankelijk van je eigen situatie en ontstaan van je schulden zal 1 van deze termijnen worden opgelegd. de schuldveroorzaker zal ik verder benoemen als saniet.

Natuurlijk is de WSNP geen waterdicht werkend plan. Er werken mensen er worden fouten gemaakt maar dit gebeurd al veel eerder.

Bijvoorbeeld Budgetbeheer bij de Gemeentelijke Krediet bank verder te noemen als GKB of Volks Kredit bank te noemen als VKB. Hier wordt samen met jou een budhetplan gemaakt. Erg lastig , slechte communicatie en opeens niet betaalde rekeningen etc etc.

1. Jij blijft ten allertijde ZELF verantwoordelijk voor je financiën ook al zit je in budgetbeheer / een minnelijke regeling of de WSNP.
Wijzigingen zal je zelf moeten doorgeven, in de gaten houden en bijwerken. Denk nou niet "dat regelt de GKB wel " nee jij zal daar achter aan moeten.

2. Jij bent verantoordelijk voor je schulden. Let jij niet op het eerste benoemde punt en er ontstaan schulden daardoor of achterstanden in betalingen dan blijf jij verantwoordelijk ook al beheert het GKB / VKB jou financiën.

3. Jij bent verantwoordelijk voor het doorgeven van je huidige schulden welke mee moeten worden genomen in de sanering. Doe je dit niet en ben je te laat ...dan heb je in de WSNP echt een probleem...kun je aantonen dat deze TOCH VOOR de WSNP uitspraak van de rechter commessaris is ontstaan zal deze worden meegenomen. kan je dit niet heb je een probleem.

Mocjht je dus eerst in budgetbeheer zitten houdt dan goed toezicht op je BUDGET. Budgetbeheer of de palngroep schuldsanering zal een VTLB berkening maken.

VTLB ?? Vrij te laten bedrag. Dit is het bedrag waar de schuldeisers niet aan kunnen komen. Hiervan zal jij alles moeten betalen. Huur ga swater licht leefge;ld etc etc. alles wat in jou geval telt ... LET DAAR GOED OP! Overleg tijdig !!! Kloppen dingen niet gelijk aktie ondernemen, jij zit in een sanering niemand anders.

Boedel rekening: hier gaat het geld heen wat over blijft van je inkomen - je Vtlb dus stel je inkomen is 1000 je vtlb 750 dan gaat er elke maand 1000-750 = 250 euro naar je boedelrekening.

Oke ik hoop dat dat duidelijk is.

__________________________________________________________________

Minnelijk traject.

Iedereen die in de WSNP komt/geraakt doorloopt eerst het minnelijk traject. Dit houdt niet meer in dat de plangrioep schuldsanering of budgetbeheer of je budget coach iedere schuldenaar aanschrijft wat de openstaande schuld is. Ook moet je een BKR toetsing aanvragen.

Als dit gedaan is dan wordt iedere schuldenaar aangeschreven met een betalings voorstel. Dus stel dat .. je dus 1000-750=250 euro per maand gedurende 3 jaar spaart = 36 x 250 = 9000 euro . Stel je hebt 6 schuldeisers van 5000 euro hebt wordt ieder 2000 euro aangeboden na 3 jaar. Er volgt een rente stop en je zit 3 jaar in een soort wsnp dus je doorloopt 3 jaar het budgetbeheer. Schulden worden afgekocht en klaar ben je. Hier krijg je schriftelijk een bevestiging van. Na 3 jaar wordt je BKR toetsing kwijtgescholden.

Ik lees stukken van mensen die worden geweigerd door de GKB / VKB omdat ze hun schulden in 10 jaar zouden kunnen betalen ?? ONZIN.
Als je schulden NIET in 3 jaar zijn te voldoen..kan een WSNP aanvraag worden gedaan ..maar ..als je inkomen zo hoog is dat je het in 3 jaar kan betalen is het minnelijk traject iets voor jou.

Het is zelfs zo dat bepaalde GKB vestigingen je een lening verstrekken om de schuld in 1 keer te betalen waarna je de GKB in 3 jaar terugbetaald.

Blijft de GKB / VKB moeilijk doen kan je
zelf een WSNP aanvraag doen. Ik raad het absoluut niet aan maar het kan wel.

Waarom niet:
De RC zal kijken hoe de schulden zijn ontstaan.. wat jij er zelf aan hebt gedaan ..etc etc.. stel dat je 10 schuldenaren hebt en je betaald 3 wel omdat je een regeling hebt en 7 niet ga je al de mist in. Dit klinkt vreselijk onlogosch maar is een feit. De eerste vraag die je om je oren krijgt is : "Waarom betaal je deze 3 wel en de andere 7 niet"?? voortrekken dus. belchelijk maar waar.


Mijn advies.

ga naar de GKB / VKB. Vraag budgetbeheer aan, geef aan dat je een sanering wilt, zorg dat je vanuit budgetbeheer je financieële zaken goed op orde krijgt dus dat je maandelijkse lasten netjes betaald worden. laat het GKB of de Plangroep schuldsanering een aanvraag WSNP doen.

Hiermee laat je de RC zien dat je er alles aan hebt gedaan om je zaken op een rij te krijgen en dat je zeer gemotiveerd bent voor een WSNP

Blijkt dat een Minnelijk traject voldoende is PAK DIE MET 2 HANDEN AAN.

Neem NOOIT een onafhankelijk Schuldhulp bedrijf aan deze bestelen je waar je bijstaat. !!


WSNP

Stel dat 1 schuldeiser niet akkoord gaat in het minnelijk traject..dan zal er door de plangroep een aanvraag WSNP worden gedaan.

Er wordt een document opgesteld aan de rechter , je moet een brief schrijven aan de rechter met onderbouwing waardoor de schulden zijn ontstaan en je zult moeten voorkomen. tenminste je zal wporden gehoord door de rechter. Soms hoef je niets te zeggen soms zal er een vraag worden gesteld.

Bij uitspraak die negatief is heb je echt pech...je kan pas 10 jaar later een nieuwe aanvraag wsnp doen.

Bij een positieve uitspraak ben je officieel saniet. Er zal een stuk in de krant komen, etc erg vervelend maar een hele opluchting.
NU KOMT HET!!

Je krijjgt een bewindvoerder.
A Wees eerlijk
B Geef openheid van zaken
C houdt niets achter
D maak goede afspraken betreffende communicatie.

Er wordt een nieuwe VTLB gemaakt LET OOK DAAR WEER GOED OP.
Je post wordt een jaar geblokkeerd, deze ontvang je een week later geopend in een bruine envellope. CONTROLEER ALLES GOED.

JIJ blijft ten allertijde verantwoordelijk dus leun niet achter over..het is makkelijk een bewindvoerder de schuld toe te schuiven... NATUURLIJK ZIJN ER MINDER GOEDE,, ben ik het absoluut mee eens je moet wel een beetje een goede treffen.

Houdt je je niet aan de regels dan KAN je sanering worden verlengd met 2 jaar. Het kan zelfs per omegaande STOP worden gezet.
Helaas komt het voor dat ook daarin fouten worden gemaakt.

WAT DAN TE DOEN ??


A Schrijf een aangetekende brief naar de Rechter Commissaris met zoveel mogelijk bewijs
B Doe het zelfde naar je Bewindvoerder met de mededeling dat deze stukken ook zijn verzonden naar de RC. (Daar zijn ze niet blij mee) :wink:

Maar voor alle financieële zaken ben en blijf jij verantwoordelijk als persoon / saniet / en zelfs schuldenaar

Ohw ja

Faillisement
____________________________________________________________________

http://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissement_(Nederland)


Zijn er nog vragen BRAND LOS ZOU IK ZEGGEN , ook voor jullie persoonlijke vragen...

Ohw ja je hoeft mij niet te mailen..tenzij je dat wilt natuurlijk (krijg ik ook eens mail :wink: )

groetjes

Dave

SHVer
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2009 06:23

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SHVer »

Mooie post maar toch een aantal correcties:
Iedereen die in de WSNP komt/geraakt doorloopt eerst het minnelijk traject. Dit houdt niet meer in dat de plangrioep schuldsanering of budgetbeheer of je budget coach iedere schuldenaar aanschrijft wat de openstaande schuld is. Ook moet je een BKR toetsing aanvragen.
Klopt niet. Het minnelijk traject is hetzelfde als de WSNP met het grote verschil echter dat WSNP wettelijk wordt opgelegd en een WSNP bewindvoerder kent, overigens dient deze niet verward te worden met een vrijwillege bewindvoerder.
De WSNP komt om de hoek kijken als een groot deel van de schuldeisers niet wensen mee te werken aan een minnelijk.

Als je schulden NIET in 3 jaar zijn te voldoen..kan een WSNP aanvraag worden gedaan ..maar ..als je inkomen zo hoog is dat je het in 3 jaar kan betalen is het minnelijk traject iets voor jou.
Niet correct. Bovenstaande doet vermoeden dat er een keus is. Het minnelijk dient eerst doorlopen te worden voordat WSNP kan worden aangevraagd.
Minnelijk is hetzelfde als WSNP. Echter WSNP wordt ingezet indien minnelijk niet lukt wegens weigering schuldeisers. Overigens wil dit niet zeggen dat een rechtbank elk verzoek tot WSNP honoreerd. Zwaar verwijtbare schulde of verslaving zijn onder andere redenen om niet akkoord te gaan.
Blijft de GKB / VKB moeilijk doen kan je
zelf een WSNP aanvraag doen. Ik raad het absoluut niet aan maar het kan wel.
Heeft 0,0001 % kans van slagen. Het minnelijk traject is niet doorlopen. Probeer eerst de struikelblokken van de GKB weg te nemen.
Stel dat 1 schuldeiser niet akkoord gaat in het minnelijk traject..dan zal er door de plangroep een aanvraag WSNP worden gedaan.
Klopt niet. Men zal eerst proberen een dwangakkoord te gebruiken om het minnelijk alsnog te laten slagen.

Verder fantastische post dave, heel helder.

daheid
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2009 18:50

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door daheid »

Hello, :D

En thanx voor je complimentje !

Toch wil ik even inhakken op een aan tal puntjes die je er uit haalt.

Klopt niet. Het minnelijk traject is hetzelfde als de WSNP met het grote verschil echter dat WSNP wettelijk wordt opgelegd en een WSNP bewindvoerder kent, overigens dient deze niet verward te worden met een vrijwillege bewindvoerder.
De WSNP komt om de hoek kijken als een groot deel van de schuldeisers niet wensen mee te werken aan een minnelijk.
Hier zit wel degelijk verschil in en wel om het volgende, ik ben het met je eens dat een WSNP wettelijk wordt opgelegd MITS er gegronde redenen zijn om deze te laten plaats vinden. Echter zijn er toch wel degelijk verschillen. Op de datum dat de rechter uitspraak doet betreffende jouw WSNP aanvraag en je zal worden toegelaten wordt dit publiekelijk bekend gemaakt, dmv courant en online database. Tevens wordt je een postblokkade van een jaar opgelegd. Beide komen in een minnelijk absoluut niet voor.

WSNP komt voor zodra 2 of meer schuldenaren niet meegaan met een minnelijk voorstel.
Niet correct. Bovenstaande doet vermoeden dat er een keus is. Het minnelijk dient eerst doorlopen te worden voordat WSNP kan worden aangevraagd.
Minnelijk is hetzelfde als WSNP. Echter WSNP wordt ingezet indien minnelijk niet lukt wegens weigering schuldeisers. Overigens wil dit niet zeggen dat een rechtbank elk verzoek tot WSNP honoreerd. Zwaar verwijtbare schulde of verslaving zijn onder andere redenen om niet akkoord te gaan.
Helemaal mee eens, vooral het onderstaande. (verwijtbare schulden) TOCH gebeurd het dat Gemeentelijke - dan wel Volkskrediet banken in bovenstaande situaties een lening verschaffen om de schuld te betalen. Dit gebeurd echter voor het minnelijke !! Wederom ben ik het met je eens , maar het gebeurd .. voor het minnelijk. Hier stelt men wel voorwaarden aan.
Blijkt bovenstaande niet mogelijk geldt minnelijk en WSNP indien minnelijk mislukt.
Heeft 0,0001 % kans van slagen. Het minnelijk traject is niet doorlopen. Probeer eerst de struikelblokken van de GKB weg te nemen.
Nee heb je ...ja kan je krijgen... zeg ik altijd. Besef wel dat een afwijzing definitief is en dat je maar 1 x per 10 jaar een aanvraag kunt indienen !!
Klopt niet. Men zal eerst proberen een dwangakkoord te gebruiken om het minnelijk alsnog te laten slagen.
Wie gaat dat doen .... de GKB / VKB ... de plangroep schuldhulpverlening ...werkelijk om te lachen. Ik heb sanieten een WSNP in zien gaan omdat 2 schuldenaren niet akkoord gingen om echt lullige bedragen. Terwijl deze ook schulden hadden bij banken ... voor flinke bedragen welke wel akkoord gingen.

Het lijkt wel mooi al die regels ..maar in werkelijkheid, valt het soms vies tegen.

Neemt niet weg dat het goed is dat het er is en absoluut beter en verder door ontwikkeld moet worden. Genoeg mensen die de boot missen en door toedoen van anderen ... omstandigheden diep in de ellende zitten.

Laat me weten wat je er van vindt... ben blij dat mensen reageren en de discussie aan willen gaan, Gezien je nickname ben je werkzaam in dit gebied :)

andwagirorootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2009 08:47

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door andwagirorootje »

Afschaffen die wsnp!!!

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die echt niets kunnen doen aan hun schulden!
Er zijn echter teveel mensen die er maar op los leven en die terecht kunnen bij de wsnp en na 3 jaar schuldenvrij zijn en vrolijk opnieuw kunnen beginnen.

Mijn ex kan niet met geld omgaan. Bij de scheiding 7 jaar geleden hadden we allebei ongeveer 5000 euro schuld. Ik met mijn partime inkomen op bijstandsniveau heb na bijna 7 jaar ruim de helft van mijn schulden betaald.

Mijn ex heeft momenteel meer dan 80.000 euro schuld. (Hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen???)
Hij zit nu ruim een jaar in de schuldsanering en eist nu voor de rechter met terugwerkende kracht tot de datum van schuldsanering de allimentatie terug. (180 euro per maand voor 2 kinderen). Zijn vrij te laten bedrag bij de schuldsanering is hoger dan mijn inkomen en daarbij woont hij ook nog (onofficieel) samen met een partner met een fulltime inkomen. Lekker om met zo'n riant inkomen van je schulden af te komen.

Heeft iemand een tip wat ik hier aan kan doen? Het enige wat ik hoor is dat allimentatie moet wijken voor schuldsanering. :roll:

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door JtC »

Jij mag van mij best zo'n trajectje WSNP proberen hoor. Zo maar roepen "afschaffen die handel" is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Je reactie neigt meer naar afgunst, dan iets anders. Het is waar, er zullen best een lading mensen zijn die zich net zo hard (te kwader trouw) zich financieel in de nesten werken, net als ex-gedineerden weer de fout in kunnen gaan. Die leren het dus nooit of maken hun leven lang gewoon verkeerde (financiele) beslissingen. Maar geloof me, er zijn er ook genoeg die die ellende koste wat het kost niet meer mee willen maken.

Wel vind ik dat er een hoop mensen klagen over wat er al niet goed gaat tijdens de WSNP. Ja, de regels en de uitwerking ervan zijn verre van optimaal. Maar pff, na minimaal 3 jaar van je schulden af, waar je misschien nooit van je lang zal ze leven af zult komen of veel langer dan die minimale 3 jaren voor moet zwoegen en de ellende moet dragen... het is dan toch maar mooi dat zoiets bestaat als de WSNP. Je zou maar in een dergelijke situatie in de VS wonen of zo...
De bewindvoerder is er natuurlijk niet voor de schuldenaar. Maar ze zijn niet allemaal slecht ;)

svangels
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2010 14:56

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door svangels »

Mensen die in de schuldsanering zitten kunnen tijdelijk geheel gratis de informatiemap Overheidsbijdragen van Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen uit Den Haag aanvragen via http://www.overheidsbijdragen.nl. Hierin staan meer dan 140 actuele overheidsbijdragen waar iedereen recht op heeft die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dit is een tijdelijke regeling. De prijs voor de informatiemap 2010 bedraagt normaal €13,90.

svangels
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2010 14:56

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door svangels »

Op 8 februari heb ik bij het onderwerp Schuldsanering gemeld dat die map tijdelijk gratis was voor mensen met een uitkering. Nu betalen die mensen €10,- en ze krijgen daarvoor de map plus aanvullingen en wijzigingen. Tip: veel Sociaal Raadslieden van gemeenten gebruiken die map ook bij hun voorlichting dus daar kan je altijd gratis een kijkje nemen. Bij de grotere bibliotheken zijn ze ook te vinden. Doe er je voordeel mee want je hebt meer (financiële) rechten dan je denkt.

Jo1962
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jun 2010 03:05

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Jo1962 »

Ik heb meerdere bewindvoerders gehad de eerste was Stib in Amsterdam die ging zelf failliet,hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen om zelf failliet te gaan dat zegt dan al genoeg.
Via de rechter kwam ik bij stichting cav in Amsterdam,ook zo een bende die ik nog steeds beschuldig van diefstal want dat is het gewoon. Ze zijn zelfs op tv geweest en de directeur beweerde dat iedereen elke maand een overzicht kreeg.
En zo loog die wel over meer dingen. Ik ben via een vriendin bij Obin terecht gekomen maar het verschil was dat zij alles gewoon zelf moest betalen en hun dat bij hielden. Ik zat in de wsnp geloof al bij stichting cav dat weet ik niet meer zeker.

Mijn wsnp bewindvoerder die is via de rechter aangesteld om mij in de gaten te houden dat ik geen schulden maak maar mijn bewindvoerders maakte wel schulden maar als ik hem daarop wees dan deed die daar gewoon niets aan en werd er gewoon gezegd van daar bemoei ik mij niet mee.

En dat terwijl jijzelf niet je geld in handen hebt en met weekgeld leeft en ook niets mag aangaan.
Dus waar zijn die wsnp bewindvoerders dan voor.

De regering kan die wsnp bewindvoerders beter voor die bewindvoerders in zetten die voor de rekeningen moeten zorgen,want ze mogen niet van dezelfde instantie zijn dus die wsnp bewindvoerders staan buiten die andere bewindvoerders.

Sinds een aantal maanden ondanks dat ik allang uit de wsnp ben heb ik vrijwillig een bewindvoerder genomen deze vrouw van Buzo.nl die heeft in die paar maanden tijd helemaal geen regelingen getroffen,alleen maar schulden gemaakt.
Iemand van de gemeente heeft haar opgebeld en zij heeft mij behoorlijk zwart gemaakt dat ik een zeer gevaarlijke vrouw was en dat ik niet voor niets meerdere bewindvoerders heb gehad.
In 7 maanden tijd dat ik haar heb heeft zij het al voor elkaar gekregen om 2 maanden huur achterstand te laten ontstaan.
Ik had haar genomen vanwege gezondheidsklachten waarvan eerst werd beweerd door het ziekenhuis dat het conversie was maar dit blijkt dus niet zo te zijn. En al zou het conversie zijn iedereen heeft tegenwoordig wel wat psychisch te verwerken dus zijn wij niet allemaal mensen met conversie klachten dan?

Volgens de vrouw van de gemeente had ik na mijn wsnp bewind 10.000 euro schuld alweer gemaakt maar haar schulden overzicht daar klopte helemaal niets van dingen stonden dubbel en zij had een brief naar de rechter gestuurd als antwoord op een klacht naar de rechter van mij en die nam dat heel serieus want normaal moet iemand binnen 3 weken reageren en zij moest dit al binnen 1 week. Maar de rechter had zich al niets van haar klacht aangetrokken want ik vroeg alles zelf weer in beheer en had al een uitspraak gekregen dat ik alles weer in eigen handen heb.

Ik vroeg toen wel van hoe zit het met mijn schulden die helemaal niet afgehandeld zijn en mijn vakantiegeld die ik voor de 3e keer niet heb gekregen want het geld was er gewoon niet. En dan mijn digitenne van de kpn die afgesloten is omdat zij dat niet betaald heeft terwijl ze zei ik heb elke keer problemen met de kpn en want ik heb ze steeds gebeld om de goede bankrekening te noemen maar ze doen dat steeds niet. En ik heb het haar elke maand doorgegeven en ze zei van ik maak het meteen over maar hoe kan er dan 3 maanden achterstand ontstaan?
Plus dat de kpn altijd noteert wanneer iemand belt en wie er belt en hun zeggen deze mw heeft helemaal geen contact met ons gehad.

Onverwachts kwam ik in het ziekenhuis en ik had een deel van mijn geld voor diepvriesmaaltijden moeten inleveren wat logisch is dus van de 50 euro hield ik 32.50 over ik zei toen tegen haar geef mij maar 20 euro per week en spaar van de rest voor als ik wat nodig heb voor wat leuks of iets anders wat dringend nodig is voor mij. In het ziekenhuis was er eerst sprake van dat ik niet meer thuis zou komen en ik heb nog een hondje thuis ik vroeg toen aan haar mijn weekgeld volledig terug zodat ik hem kon onderbrengen. Dit weigerde ze gewoon ik had alles wat ik nodig had in het ziekenhuis,maar het ging om mijn hond die ik dus maar een paar dagen onder had kunnen brengen maar wegens omstandigheden daar niet kon blijven.
Hij is anderhalve week alleen thuis geweest soms kwam er alleen even iemand om hem uit te laten en eten te geven,maar hij was dus echt doodziek van de frustratie van het alleen zijn en at niet en deed overal van de frustratie zijn behoefte. Ik loop nu nog met hem bij een arts,zo zielig.

Zodra er maar even weer een ambulance binnen komt wat helaas nog wel eens gebeurd raakt die al weer helemaal van slag.
Dus ik vind dit gewoon dierenmishandeling.
En ik kan ook niet in mijn huidige woning blijven wonen vanwege mijn ziekte maar door die huurachterstand kan ik dus niet weg.

De man van de rechtbank zei dus om mijn zin even af te maken dat ik de schulden nu zelf op moest lossen dus naar een advocaat moest gaan.
De politie doet hier ook niets aan.
Maar wat ik tot nu toe bemerkt heb bij al die verschillende bewindvoerders die ik gehad heb dat een advocaat er niet veel zin in heeft zo lijkt het dan tenminste omdat het pro-deo is,belachelijk gewoon.
Ik heb van Obin waar ik dus ook bij heb gezeten maar een deel terug kunnen ontvangen daar heeft mijn laatste bewindvoerder dus mijn huur van betaald en ik had een bril nodig volgens haar was die veel te duur.
De montuur was maar 35 euro voor de rest had ik een bril met lees gedeelte erin van 388 euro daar krijgt ze een deel van de verzekering terug.

Maar de bril was volgens haar te duur en ik had hoge kpn kosten gemaakt wat deels was terug betaald door de kpn omdat dat een fout was en dat was ook een bedrag van bijna 400 euro daar kan je toch geen huurachterstand van over de 1000 euro laten ontstaan.
Plus dat ze helemaal niets geregeld heeft alleen de bijzondere bijstand voor de bewindvoerders kosten voor iets waar ze dus niets voor heeft uitgevoerd.

Ik had haar van mijn advocaat gekregen en dacht nu zit ik wel goed dus ja omdat ik door mijn vermoeidheidssyndroom die ik door mijn ziekte erbij krijg dacht ik dat het wel weer beter was om een bewindvoerder te nemen en had haar dus vrijwillig genomen.
Nu blijkt dat het gewoon zonder een rechter had gekund maar zij heeft mij gewoon bewust mijn dingen uit handen genomen want nu had zij alle macht om mijn rekening leeg te plunderen door schulden te maken.

Ik ben net van haar af,maar vertrouw geen enkele bewindvoerder meer en hoe ziek ik mij dan ook voel ik ga ervoor vechten om mijn geld terug te krijgen wat zij van mij genomen heeft. Plus dat ik een vergoeding van haar ga eisen want ik heb voor de 3e keer mijn vakantie geld niet ontvangen.
De 1e keer kreeg ik via mijn wsnp bewindvoerder te horen dat ik recht had op de helft ervan. Cav beweerde dat ik dat niet zo was toen hij hun belde zeiden ze tegen hem dat er schulden mee betaald zijn en dat terwijl hun die schulden hadden gemaakt.
Obin had een schuld bij Ziggo op laten lopen en ik had gezegt dat ze mijn vakantie
daarvoor moesten gebruiken,maar er was niet voldoende en dat is nu ook opgelopen.
Zij van Buzo had een regeling moeten treffen en dat ze nog nooit gedaan.
Ze beweerde in de brief aan de rechter dat zij er voor was om te voorkomen dat er schulden ontstaan. Maar zij heeft juist schulden laten ontstaan.
Nou dan denk je dus dat je via je advocaat goede hebt en dan krijg je zo iemand.

Verder weet ik dat een vriendin haar moeder bij stichiting cav die eerst een stop had waarschijnlijk wegens ook achtestallig problemen,maar ze zijn toch weer bezig.
Soms denk ik omdat ze een van de grootste organisaties zijn van Nederland dat hun zoveel geld heeft van de clieënten dat ze rechter misschien wel omkopen,want hoe kan zo een organisatie die bij zoveel site bekend staan als een grote oplichters praktijken.
Dus hoe moet ik dat anders bezien.

Maar ik denk dat het beter is als de regering die wsnp bewindvoerders eens goed gaan indelen niet bij de mensen met schulden maar bij die bewindvoerders die dit
soort oplichters praktijken doen.

Of nu eindelijk eens over de brug moeten komen met andere een nw instantie die hun praktijken in de gaten houd.
Dit kan toch niet langer zo.
Maar mijn bewindvoerster is nog niet van mij af.
Ik laat mij niet bestelen en ik heb gelukkig bewijzen.

Dit was dus wel een hele lange mail en ik stuurde haar niet eens zo een lange als nu maar zij vond dat ik te lange mails naar haar stuurde dan zal ze zich hier ook wel aan ergeren.
Maar het word nu wel eens tijd dat de regering hier nu eens wat aan gaat doen.
Ik moest mijn mening hier ook over kwijt want zoveel bewindvoerders en dan nog oplichters ook hier moet toch wat aan gedaan worden.
Denk dat er heel wat mensen met mij eens zijn.
Dus misschien kan radar een petitie opstarten of wat dan ook want denk dat de media meer bereikt dan al die rechters e.d erom heen.
Dus hoop dat radar hier wat mee gaat doen.
Ik denk dat ze mensen pakken die geen werk meer hebben of ziek zijn want dat is mij ook al opgevallen,want die zijn niet zo snel in staat om voor zichzelf op te komen of door ziekte of door geld problemen.

Als mensen hier ook mee eens zijn dan zou het fijn zijn als ze dat ook hier bericht plaatsen van wij vinden dat er nu eens wat gedaan moet worden aan die oplichters van bewindvoerders.
Hopelijk gebeurd er dan eens wat.
Wie doet er mee/

Gesloten