Ha, hier is een "kontenkruiper" die geen problemen heeft dat ie wat betaald voor het hebben van een betaalrekening en te kunnen betalen via internet en iDEAL.
Heb nu drie betaalrekeningen: ASN, SNS en ING. Ga er binnenkort ééntje beëindigen anders wordt het toch wel erg veel. Contant storten doe ik al jaren niet meer. Wat mijn kinderen contant sparen wordt door mij periodiek giraal overgeboekt naar hun rekening. Wat anderen contant aan mij geven ben ik binnen de kortste keren weer kwijt.
Dat banken kosten in rekening brengen kan ik wel begrijpen (dat komt ook omdat ik voor bijna alle banken in Nederland heb gewerkt). De kosten van betalingsverkeer zijn jaren geleden gedekt door oa. de rentemarge (sparen vs. lenen), de valutering en provisies.
- Valutering mag niet meer (in ieder geval na 1 november zeker niet meer),
- De rentemarges liggen bij banken al enkele jaren onder druk (de consument met een aardig spaarbedrag is ook niet meer loyaal aan een bank en kan met internet eenvoudig geld overboeken naar een andere bank met 0.1% meer rente).
- Banken moeten momenteel fors gaan investeren aangaande SEPA.
Dit is één van de reden waarom Argenta is gestopt met de betaalrekening in Nederland. En misschien dat DSB de betaalrekening kon bekostigen uit vnl. het provisiebedrijf (op koopsompolissen).
Waar ik wel moeite mee heb is als mijn betaalde kosten aan de bank voornamelijk worden gebruikt voor het vergroten van de aandeelhouders waarde of zelfverrijking van bestuur of "top"managers van een bank. Verder hecht ik veel aan duurzaamheid en collectiviteit. Het is daarom en het feit dat ASN nu ook iDEAL heeft, dat ik nu ook een betaalrekening bij ASN heb. Je kan alleen niet storten bij ASN
Omdat ik dus jaren in keuken heb mogen kijken bij banken kan ik het dus begrijpen. En snap ook dat dit heel moeilijk is uit te leggen aan een Nederlandse consument (die gewend was dat het zgn. gratis was maar vertgeet dat vroeger de banken valuteerde en banken meer verdiende op rentemarges).