danstoko.nl schreef:Geachte witte angora,
Een verhuurder mag dus niet zomaar een nieuw slot erop monteren?
IK huur al jaren ( 4 jaar ) een opslagloods bij een boer, zonder contract oid
krijg een driemaandelijkse rekening die ik normaal altijd netjes betaal.
1x vergeten belde ze me op ik zeg ja sorry excuses etc etc.
kom ik er enkele dagen later zat er een ander ( hangslot ) op de deur.
vandaar dat ik ervanuit ding dat dit dus mocht en dat zij volledig in haar recht stond. Had immers niet betaald.
Kun jij hier een reactie op geven.
Met vriendelijke groet,
Pieter Jan
Beste Pieter Jan,
Hoe het bij jullie precies geregeld is weet ik niet, maar normaal gesproken heb je het volledige en exclusieve recht op gebruik van de loods of wat dan ook. Als die boer het bestaande slot er af haalt en er een nieuwe opzet dan breekt hij in feite in. Of hij de loods al dan niet binnen gaat doet niet ter zake. In feite is dat al het antwoord op je vraag.
Dat je niet betaald had is onzin, dat heb je later alsnog gedaan, na de telefonische herinnering.
Als jij niet betaald dan zal hij normaal gespoken de officiele weg moeten volgen: herinnering, aanmaning, blablabla. 2 Maanden opzegtermijn. Maar daar zal die boer geen zin in hebben, want: dan wordt het voor de heer W. Bos en consorten ineens duidelijk dat meneer stiekem extra inkomsten heeft. En daar zit die boer niet op te wachten. Dus dan doet hij het zo maar om zijn geld binnen te krijgen, en jou duidelijk te maken dat je dit geen tweede keer moet doen.
Zijn boodschap, door het slot te vervangen, is: "ik wil op tijd mijn geld en daar zorg jij gewoon voor."
Mischien kun je het deze keer beter laten rusten, ooit komt de dag dat je de loods op zult leveren. Als je nu goede maatjes bent, ben je het straks ook. Maar als je nu problemen gaat maken over dat slot, dan kan ik je op een briefje geven dat die boer bij het opleveren van die loods wel héél wat gebreken zal constateren die jij zult moeten gaan betalen. Ook al is het over 50 jaar, maar hij zal je pakken. Dat kun je beter vóór zijn denk ik.