LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN: VoIP-gesprekken via andere provider betalen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
quantas01

Re: KPN: VoIP-gesprekken via andere provider betalen

Ongelezen bericht door quantas01 »

Splitter heb je alleen nog nodig in oude woningen.

Nieuwere huizen sluit je het aan zonder splitter rechtstreeks op de modem.

Dat het soms nog werkt wil niet zeggen dat het zo hoort te werken en ook zo aangesloten dient te zijn.

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

088 is sowieso al voip
Dat is heel het internetbellen toch??? Hier heeft TS het ook over.
We hebben het niet over twee vaste lijnen.
en via de vaste lijn gebeld kan idd ook en dan is in jouw situatie een isdn lijn aanwezig
Mijn lijn is toevallig wel een isdn, maar die had ik al voor adsl bestond, omdat ik KPN toch wilde opzeggen heb ik hem niet tegen hoge kosten laten omzetten naar analoog, tevens kon ik zo hetzelfde modem houden.
Met een analoge lijn (wat denk ik 80% van de huishoudens heeft) kun je gewoon adsl en internetbellen/voip aanvragen, je kunt je vaste lijn behouden of opzeggen.
Dit wordt duidelijk vermeld in de meestgestelde vragen bij XS4all, nergens wordt aangegeven dat dit (zoals in mijn situatie) alleen maar kan met een isdn lijn, of dat er dan een tweede aderpaar aangesloten moet gaan worden of dat je op isdn zou moeten overstappen.

Je vaste lijn behouden én bellen via internet (Voip) kan gewoon via een analoge lijn, daar ben ik van overtuigd.
Zowel bij analoog als ISDN komt er een splitter met een uitgang voor telefoon en een voor het adsl modem. Dit geeft dus ook aan dat het op 1 aderpaar zit.
Die splitter kan er eventueel wel tussenuit als je alleen nog maar adsl hebt.

quantas01

Die splitter kan ook met telefonie er tussen uit.

Kwestie van goed aansluiten.

Maar in het geval van TS zit ik ook meer te denken aan erg verkeerd aangesloten en daarom de problemen.

vipserv

Ongelezen bericht door vipserv »

zonder splitter is er kans op interferentie. in de splitter zit niet voor niets een filtering/afscheiding.

zonder splitter kan je met analoog een brom ervaren op de telefoon, ook is het mogelijk dat de internet verbinding verbroken wordt als je de telefoon oppakt.

bij isdn zit je met het voltage op de lijn wat wel tot 110 volt op kan lopen, ik sta dus niet in voor je modem zonder de splitter.

dit heeft niets met goed aansluiten te maken, want het is by design.

quantas01

1 heeft het wel duidelijk te maken met goed aansluiten maar tevens is het van groot belang dat je goede kabels gebruikt dus geen Gamma prut etc.

En buiten dat verhaal telt een erg goede modem /router ook parten.

En helaas heb je goede modem/routers alleen bij xs4all de rest is goedkoop spul.
vipserv schreef:zonder splitter is er kans op interferentie. in de splitter zit niet voor niets een filtering/afscheiding.

zonder splitter kan je met analoog een brom ervaren op de telefoon, ook is het mogelijk dat de internet verbinding verbroken wordt als je de telefoon oppakt.

bij isdn zit je met het voltage op de lijn wat wel tot 110 volt op kan lopen, ik sta dus niet in voor je modem zonder de splitter.

dit heeft niets met goed aansluiten te maken, want het is by design.

vipserv

quantas01 schreef:1 heeft het wel duidelijk te maken met goed aansluiten maar tevens is het van groot belang dat je goede kabels gebruikt dus geen Gamma prut etc.
En helaas heb je goede modem/routers alleen bij xs4all de rest is goedkoop spul.
Adsl staat op dezelfde 2 aderen als telefonie, alleen op een andere modulatie. en de bekabeling maakt niet veel uit., al pak je 2 aderen in een cat6 SFTP kabel.

alleen op langere afstanden kan je door betere kabels een betere verbinding ervaren. het heeft niets met het splitter verhaal te maken.

ook met de modems vind ik je erg kort door de bocht. ik heb inmiddels meerdere modems gehad/geinstalleerd bij mensen, alleen een modem van zonnet (een edimax dingetje) was brandhout, de rest (speedtouches, copperjets zyxels en fritzboxen) waren stuk voor stuk perfect/betrouwbaar. de meesten waren NIET van xs4all.

quantas01

Ik sluit het dagelijks aan vriend behalve vandaag ff vrije dag genomen.

En Fritzbox zijn hele goede, Speedtouch is erg slecht meeste storingen.

Edimax is als router heel goed te gebruiken wil je kwaliteit ga je voor duurdere merken bv Linksys.

Maar Edimax is een erg opkomend merk en werkt voor huis tuin en keuken gebruik heel goed.

P.s een tip vermeld een kvk op je site das verplicht heb je die niet ben je helaas illegaal diensten aan het aanbieden.

vipserv

quantas wat jij wil, jij bent hier de expert vriend.
je vertrouwen in chinese clone producten als het edimax arsenaal zeggen mij al meer als genoeg.

en je ps, ik ben niet verplicht om mijn kvk nummer op de site te zetten.

Maar ik vind het overbodig en zwaar offtopic om jou hier in dit topic uit te gaan leggen hoe ons belastingstelsel wettelijk in elkaar zit, dit omdat je voor bedrijfsvoering niet altijd een KVK nummer nodig hebt.
Laatst gewijzigd door vipserv op 22 dec 2009 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.

SirPeter

Ongelezen bericht door SirPeter »

Warrig verhaal van TS.

Conclusies:
- pstn(of isdn) en adsl op 1 aderpaar kunnen naast elkaar bestaan. Wel aansluiten via een splitter.
- Internet+bellen en pstn(isdn) op 1 aderpaar kan Niet naast elkaar bestaan (alleen tijdens porteringsfase).
ik heb 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement van een internet provider. Voor uitgaande gesprekken gebruik ik VoIP en als lifeline heb ik de KPN aansluiting. Inkomende gesprekken verlopen via KPN.
Dus of de portering naar Internet+bellen is ooit vast blijven hangen zodat er op de lifeline nog pstn op staat of aansluiting is aderpaar1 pstn is en aderpaar2 Internet+bellen(voip).

Wordt bij zowel inkomend als uitgaand hetzelfde nummer gebruikt?
Ben erg benieuw hoe de bekabeling er uit ziet, denk dat dat erg veel duidelijk maakt namelijk.

quantas01

Dan zal ik je maar niet vertellen uit welke favriek Edimax komt dan.
Kijken of je nog het kwalificeert als rommel.

Monica66

Ongelezen bericht door Monica66 »

Bedankt voor alle reacties. De door Ron58 beschreven situatie komt het dichtst bij die van mij. Ik zal de aansluiting beschrijven. Het werkt in feite hetzelfde als een Fritzbox modem, alleen gebruik ik een switch. Dit doe ik omdat ik a. een lifeline wil hebben, en b. geen 2 telefoons wil neerzetten (voor inkomend en uitgaand telefoonverkeer) Deze switch heeft 2 ingangen: Lijn 1, lijn 2, en 1 uitgang: telefoon.

Ik heb 1 inkomende KPN-lijn het huis in die naar een gewone ADSL-splitter gaat. Uitgang 1 (ADSL) van de splitter is verbonden met het Zyxel modem. Uitgang 2 (Phone) van de splitter is verbonden met ingang 2 van de telefoonswitch. Dit is dus de KPN-lijn. Ingang 1 van de telefoonswitch is verbonden met de Zyxel telefoonuitgang. Dit is dus de VoIP-lijn. Mijn Dect-set staat op de telefoonuitgang van de switch.

De switch zorgt ervoor dat ik automatisch via VoIP bel (en daarvoor dus het 088-nummer gebruik van mijn internetprovider) en ontvangt inkomende gesprekken van mijn KPN-nummer. Ligt de ADSL-verbinding eruit of toets ik #0 dan schakelt de switch naar de KPN-lijn (lifeline) voor uitgaande gesprekken. Dat e.e.a. foutloos werkt kan ik constateren doordat ik op de KPN-lijn nummerweergave aan heb staan en op de VoIP-lijn niet (want ik wil mijn KPN-nummer voor inkomende gesprekken houden, dus niet dat mensen me terugbellen op het 088-nummer). Door even naar mijn GSM te bellen kan ik dus precies zien hoe/waarmee ik aan het bellen ben, VoIP of KPN. Testen is dus vrij simpel en wil ik het helemaal zeker weten dan zet ik via de Zyxel nummerweergave aan zodat ik ook het 088-nummer kan zien.

Tele2 o.i.d. heb ik nooit gehad, enkel maar een internet + bellen abonnement en KPN BelBudget.

Het probleem is niet dat ik plotseling onverwachte kosten heb of dat gesprekken verkeerd worden doorgegeven, maar dat KPN gezegd heeft extra kosten in rekening te zullen gaan brengen voor bellen via een andere provider.

@ antileugens
Bedankt voor de nummers, het laatste werkte. Dit keer trof ik een medewerker die het volledig met me eens was maar me doorverwees naar de factuurservice omdat die over de facturering gaan. Aangezien ik vermoed dat het weinig zin heeft om het hele verhaal daar voor te leggen (als de helpdesk het al niet snapt, wat begrijpt een factuurservice er dan van?) ga ik niet meer bellen.
Laatst gewijzigd door Monica66 op 22 dec 2009 16:53, 6 keer totaal gewijzigd.

vipserv

SirPeter,

jou conclusies kloppen bijna helemaal.

alleen kan ISDN na de porteringsfase wel gewoon een belsignaal bevatten. deze heeft niets te maken met de adsl dienst.

een ADSL signaal, en een telefoon signaal over analoog of isdn kunnen in alle gevallen probleemloos naast elkaar gebruikt worden,

Een splitter is nodig als er naast het ADSL modem ook nog andere apperatuur op de lijn aangesloten zit.

bij ISDN is het altijd aan nodig ivm de hoge spanningen die hier op kunnen staan. hierbij heb je ook geen keuze, want de splitter komt tussen het ISRA punt en de NT1

nog wat extra informatie m.b.t. ADSL over ISDN of Analoog,

ADSL over analoog is annex A
ADSL over isdn is annex B

dit zijn 2 verschillende modems, echter de modernere modems zijn vaak gecombineert.

een mooie begrijpbare uitleg staat in de installatie handleiding van UUnet: klik hier

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

maar dat KPN gezegd heeft extra kosten in rekening te zullen gaan brengen voor bellen via een andere provider.
Ik ben benieuwd wat ze daarmee bedoelen, belkosten heb je alleen als je er zelf voor kiest om via je vaste lijn uitgaand te bellen.
Voor bellen via internet kunnen ze niets extra berekenen.
Er kan een situatie zijn waarin je je vaste nummer opzegt en je internetprovider huur betaalt voor het adsl signaal over de koperdraad van KPN, die situatie geldt voor jou niet en bovendien zou je internetprovider je dan die kosten berekenen en niet KPN.
Het lijkt me een kromme uitspraak van een helpdeskmedewerker.
Laat je ons weten wat er op je eerstvolgende factuur staat ?

Monica66

Dat lijkt mij ook, KPN kan toch niets in rekening brengen voor het gebruik van mijn ADSL-verbinding? Op Mijn KPN zie ik bij de lopende factuur (die ik dus nog niet binnen heb) geen gesprekken via KPN staan, dus ik denk en hoop dat ze niets in rekening gaan brengen. Zodra ik de factuur binnen heb zal ik het resultaat laten weten! Nogmaals bedankt voor het meedenken.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Ik weet niet waar Quantas01 het over heeft maar hetvolgende is mogelijk....

1 lijn Analoog (KPN) en daarover heen ADSL verbinding van b.v. XS4all met een nummer dat werkt heb ik meerdere malen gezien.

De splitter is niet alleen te gebruiken in oude woningen deze wordt gebruikt in situaties waarbij de analoge telefoonlijn in tact blijft da heb je een splitter nodig.
De splitter kan weg als er of alleen een ADSL verbinding aanwezig is of als het nummer overgaat naar Internet en bellen.

quantas01

Het kan ook dat zeg ik tig keer alleen heb jij dan officieel 2 lijnen liggen, dat iemand dat niet weet is mogelijk dat klopt maar je hebt ze wel degelijk nodig.

Die splitter gebruik je als er isdn ligt en analoog.

Kom het vaak genoeg tegen om te weten hoe e.e.a aangesloten dient te zijn, maar weet ook dat er vaak kunst en vliegwerk is uitgehaald om het werkend te houden.

Monica66

SirPeter schreef:Warrig verhaal van TS.

Conclusies:
- pstn(of isdn) en adsl op 1 aderpaar kunnen naast elkaar bestaan. Wel aansluiten via een splitter.
- Internet+bellen en pstn(isdn) op 1 aderpaar kan Niet naast elkaar bestaan (alleen tijdens porteringsfase).
ik heb 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement van een internet provider. Voor uitgaande gesprekken gebruik ik VoIP en als lifeline heb ik de KPN aansluiting. Inkomende gesprekken verlopen via KPN.
Zo warrig was het verhaal imo nou ook weer niet. Als ik het over 1 BelBudget abonnement van KPN en 1 internet + bellen abonnement heb en over KPN die me kosten voor VoIP in rekening wil gaan brengen, mag je er van uit gaan dat ik het over 1 telefoonaansluiting heb en dus een splitter gebruik (d.w.z. conclusie 1).
Dus of de portering naar Internet+bellen is ooit vast blijven hangen zodat er op de lifeline nog pstn op staat of aansluiting is aderpaar1 pstn is en aderpaar2 Internet+bellen(voip).

Wordt bij zowel inkomend als uitgaand hetzelfde nummer gebruikt?
Ben erg benieuw hoe de bekabeling er uit ziet, denk dat dat erg veel duidelijk maakt namelijk.
Ik schreef over een lifeline van KPN. Een lifeline is een extra telefoonverbinding voor het geval ADSL, en daarmee ook VoIP, uitvalt. Een lifeline moet dus altijd pstn (of ISDN) zijn. Verder schreef ik over inkomende gesprekken die via KPN gevoerd worden, dat geeft al aan dat er dus geen (opdracht tot) portering heeft plaatsgevonden en het dus om 2 verschillende nummers gaat.

Stond allemaal in de fipo... 8)

D2Freak30

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

quantas01 schreef:Dan zal ik je maar niet vertellen uit welke favriek Edimax komt dan.
Kijken of je nog het kwalificeert als rommel.
Edimax is een overbekend B merk. Benieuwd wat de directeur je heeft verteld, maar het is een opzichzelf staand bedrijf.

quantas01

Edimax is een overbekend B merk. Benieuwd wat de directeur je heeft verteld, maar het is een opzichzelf staand bedrijf.
Het is een eigen fabriek ja maar onder vleugels van een veel grotere.

Precies hetzelfde als met bv Philips en LG zo zijn er tig voorbeelden te noemen.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

quantas01 schreef:Het kan ook dat zeg ik tig keer alleen heb jij dan officieel 2 lijnen liggen, dat iemand dat niet weet is mogelijk dat klopt maar je hebt ze wel degelijk nodig.
tis hoe je het bekijkt....
1: IS/RA aderpaar 1 via kabeltje die er bij geleverd is (Flatkabel met 2x RJ11 connector) naar splitter, vanaf splitter naar modem (ADSL met belle) en analoge verbinding naar telefoon.

2: IS/RA aderpaar 1 analoog
IS/RA aderpaar 2 ADSL met bellen

Beide heb je 2 lijnen....
quantas01 schreef: splitter gebruik je als er isdn ligt en analoog.
Klopt en ook blijft

Gesloten