LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 5028 - SMSjes uit het niets
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 jan 2010 12:14
Re: 5028 - SMSjes uit het niets
Ook ik ben een gedupeerde van iq-test! Nietsvermoedend vulde ik het in en gaf ik mijn telefoonnummer door. Ik had de link niet gelegd met de "dienstberichten" die ik opeens iedere dag ontving. Ik vroeg me af waar ze vandaan kwamen en hoe ik er af kon komen. De enige mogelijkheid was de sms te openen/downloaden of te verwijderen. Ik koos voor het laatste. Na ontvangst van mijn telefoonrekening zag ik dat ik in 1 maand 38 euro aan sms diensten kwijt was. Aardig van de provider dat ze er de website smsgedragscode.nl bij hadden gezet. De provider vermoed dus ook wel dat ik hier niet BEWUST om gevraagd heb. Ik heb de sms-filter in werking gezet maar het zal me zowiezo nog 38 euro kosten. Te gek voor woorden dat dit legaal is, terwijl het zo duidelijk is dat deze sms-diensten de informatie betreffende de betaalde service op een dusdanige manier in de sms of in hun site verwerken dat de nietsvermoedende consument het over het hoofd ziet. Via mijn provider begreep ik dat ik dit zelf in werking had gezet door het meedoen aan die iq-test. Het is pure oplichting! Ik hoop dat RADAR dit een keer oppikt.
Re: 5028 - SMSjes uit het niets
Zodra ik zag dat de afzneder Netsize was kreeg ik buikkrampen.
Jaren geleden, toen ik net 18 was en minder sterk in mijn schoenen stond dan nu ( ) kreeg ik ook ongevraagd smsjes. Met "operatorlogo's". Hier had ik nooit om gevraagd, ik kon ze niet eens gebruiken op mijn toestel. Ik kon ze ook niet opslaan, wat het lastig maakte om te bewijzen dat ik ze kreeg.
Via Vodafone kwam ik erachter dat Netsize me dit toestuurde. De klantenservice van Netsize hield bij hoog en bij laag voor dat ik niet in het systeem stond. Een ander nummer dat ik vond over deze smsjes, bracht mij aan de lijn met een onbeschofte medewerker die zei dat "ik maar beter opmiojn telefoon moest letten", waarmee hij impliceerde dat iemand met mijn toestel deze smsjes had aangevraagd. Toen ik hem vroeg of hij dan mijn nummer uit het systeem kon halen, bleek mijn nummer niet in het systeem te staan (?).
De smsjes bleven komen, liefst om 4.00 's nachts of andere ontijden. Door omstandigheden moest mijn telefoon altijd aan staan en dan word je niet fijn wakker.
Uiteindelijk ben ik naar de rechtswinkel gegaan en zij hebben voor mij een brief geschreven aan Netsize Nederland, waarna de smsjes ophielden. Het grapje heeft mij in totaal 50 euro en heel wat kopzorgen gekost.
Als je ooit, zonder aanleiding, met ze te maken krijgt:
- via je provider meteen dit soort diensten laten blokkeren. Je kunt dan geen betaalde smsjes meer ontvangen (en dus ook niet stemmen op tv-programma's, let daar wel op)
- via je rechtsbijstand of anders de rechtswinkel of het juridisch loket stappen ondernemen. Ze lachen naar je als individu, je zult wat 'gewicht' in de schaal moeten leggen wil je er vanaf.
Ratten zijn het.
Overigens krijg je die berichten volgens mij ook zonder dat je je hiervoor aanmeldt. Als ik een smsje krijg dat ik niet vertrouw, ga ik er NOOIT op in. Niets is meer gratis in deze wereld
Jaren geleden, toen ik net 18 was en minder sterk in mijn schoenen stond dan nu ( ) kreeg ik ook ongevraagd smsjes. Met "operatorlogo's". Hier had ik nooit om gevraagd, ik kon ze niet eens gebruiken op mijn toestel. Ik kon ze ook niet opslaan, wat het lastig maakte om te bewijzen dat ik ze kreeg.
Via Vodafone kwam ik erachter dat Netsize me dit toestuurde. De klantenservice van Netsize hield bij hoog en bij laag voor dat ik niet in het systeem stond. Een ander nummer dat ik vond over deze smsjes, bracht mij aan de lijn met een onbeschofte medewerker die zei dat "ik maar beter opmiojn telefoon moest letten", waarmee hij impliceerde dat iemand met mijn toestel deze smsjes had aangevraagd. Toen ik hem vroeg of hij dan mijn nummer uit het systeem kon halen, bleek mijn nummer niet in het systeem te staan (?).
De smsjes bleven komen, liefst om 4.00 's nachts of andere ontijden. Door omstandigheden moest mijn telefoon altijd aan staan en dan word je niet fijn wakker.
Uiteindelijk ben ik naar de rechtswinkel gegaan en zij hebben voor mij een brief geschreven aan Netsize Nederland, waarna de smsjes ophielden. Het grapje heeft mij in totaal 50 euro en heel wat kopzorgen gekost.
Als je ooit, zonder aanleiding, met ze te maken krijgt:
- via je provider meteen dit soort diensten laten blokkeren. Je kunt dan geen betaalde smsjes meer ontvangen (en dus ook niet stemmen op tv-programma's, let daar wel op)
- via je rechtsbijstand of anders de rechtswinkel of het juridisch loket stappen ondernemen. Ze lachen naar je als individu, je zult wat 'gewicht' in de schaal moeten leggen wil je er vanaf.
Ratten zijn het.
Overigens krijg je die berichten volgens mij ook zonder dat je je hiervoor aanmeldt. Als ik een smsje krijg dat ik niet vertrouw, ga ik er NOOIT op in. Niets is meer gratis in deze wereld
Re: 5028 - SMSjes uit het niets
In vervolg op mijn eerdere bericht kan ik geïnteresseerden mededelen dat Artiq na diverse e-mails inmiddels niet meer bestrijdt dat de gedragscode is overtreden en coulance-halve bereid is om het volledige bedrag terug te betalen. Daarnaast heeft provider T-Mobile "een onderzoek opgestart om te onderzoeken of de aanmelding correct is verlopen". Ik ben benieuwd of zij (op grond van artikel 11 Lid 2, waarin staat dat de abonnementsdienst in de SMS-tekst genoemd moet worden en die ontbreekt immers) tot eenzelfde conclusie komen en dit aanhangig maken bij de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-diensten, zoals ik gevraagd had. Wordt vervolgd.
Re: 5028 - SMSjes uit het niets
Zoals eerder vermeld ben ik ook misleid door de IQ-test en heeft Blinck International/Artiq coulancehalve het geld volledig terug betaald. Daarnaast heeft T-Mobile inmiddels een klacht hierover bij de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-diensten ingediend, zoals ik gevraagd had (er zijn immer meer gedupeerden blijkens dit forum). Kort samengevat luidt de klacht rondom de WIQ62-sevice:
• de bevestigings-SMS bevat niet de naam van de abonnementsdienst (in strijd met Art. 11 lid 2 van de gedragscode)
• er wordt gesuggereerd dat het om een IQ-test gaat, het blijkt echter een abonnementsdienst op Games (in strijd met Art. 3.2 uit de Reclamecode SMS-diensten)
• de bevestigings-sms bevat een dubbele vraag (wil je je IQ-score en Games ontvangen) met één mogelijk antwoord en is daardoor onduidelijk (in strijd met de doelstelling van de gedragscode)
• De advertentie cq IQ-test maakt onvoldoende duidelijk waaruit de te leveren “Games” zouden bestaan
• Ook op de website van de Gedragscode op SMS-diensten wordt uit de informatie over deze WIQ62-dienst noch uit de omschrijving, noch uit de bijzonderheden duidelijk wat er zou worden geleverd
• Rondom een commitment van ca. 600€/jaar met stilzwijgende verlenging mag een consument meer duidelijkheid over de levering en het proces rond aanschaf verwachten: normaliter wordt een degelijke afspraak met handtekening of via een secure Pay-Pal constructie bevestigd, en niet met een simpele “OK” vanaf je mobiele telefoon, zeker niet als deze OK volgt op een dubbele vraag
• Meerdere klanten van T-Mobile (en andere providers) voelen zich al langere tijd gedupeerd door het ongewild abonneren op deze dienst (sinds 1 juli; zie TROS Radar en andere forums op dit gebied); aan de “onduidelijkheid” rond deze dienst is tot op heden niets veranderd
Overigens wordt deze aanmeldingsprocedure en formuleringen ook door andere maatschappijen dan Artiq, en ook voor andere diensten gebruikt. Wordt vervolgd.
• de bevestigings-SMS bevat niet de naam van de abonnementsdienst (in strijd met Art. 11 lid 2 van de gedragscode)
• er wordt gesuggereerd dat het om een IQ-test gaat, het blijkt echter een abonnementsdienst op Games (in strijd met Art. 3.2 uit de Reclamecode SMS-diensten)
• de bevestigings-sms bevat een dubbele vraag (wil je je IQ-score en Games ontvangen) met één mogelijk antwoord en is daardoor onduidelijk (in strijd met de doelstelling van de gedragscode)
• De advertentie cq IQ-test maakt onvoldoende duidelijk waaruit de te leveren “Games” zouden bestaan
• Ook op de website van de Gedragscode op SMS-diensten wordt uit de informatie over deze WIQ62-dienst noch uit de omschrijving, noch uit de bijzonderheden duidelijk wat er zou worden geleverd
• Rondom een commitment van ca. 600€/jaar met stilzwijgende verlenging mag een consument meer duidelijkheid over de levering en het proces rond aanschaf verwachten: normaliter wordt een degelijke afspraak met handtekening of via een secure Pay-Pal constructie bevestigd, en niet met een simpele “OK” vanaf je mobiele telefoon, zeker niet als deze OK volgt op een dubbele vraag
• Meerdere klanten van T-Mobile (en andere providers) voelen zich al langere tijd gedupeerd door het ongewild abonneren op deze dienst (sinds 1 juli; zie TROS Radar en andere forums op dit gebied); aan de “onduidelijkheid” rond deze dienst is tot op heden niets veranderd
Overigens wordt deze aanmeldingsprocedure en formuleringen ook door andere maatschappijen dan Artiq, en ook voor andere diensten gebruikt. Wordt vervolgd.