LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Novox electrische scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Opa is inderdaad slim maar heeft WEL een grote schuur nodig voor al die brommers! :mrgreen:

Ik heb zelf alleen een 4-t en een auto: al die verschillende scooters aanschaffen is natuurlijk ook niet erg economisch maargoed...het gaat ook om het plezier en "de heb" natuurlijk....dat begrijp ik ook wel ! :)

Waarschijnlijk zou ik elec ook leuk vinden maar ik vind motoren toch wel leuker....dus hou het de komende jaren maar bij mn 4-t scoobie (hij is nog gloednieuw)

Greetz en veel plezier: het is alweer prima scooterweer! :)

Echelon

aronspa
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2005 21:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door aronspa »

jolanda77 schreef:Actieradius:
XP-25 4000W: 100 - 130 km
XP-45 4000W: 60 - 90 km
XP-80 4000W: 40 - 75 km

geef mijn maar een 4 takt kan je verder rijden en hoef je aleen maar euro integooien en aangezien je niet bij iedere pomp stroom heb voor zo koffie molen
Wat voor accu's zitten er dan in deze XP-45? Ik heb nu 28 Ah x 4 AGM en rij maximaal slechts 40 kilometer ver. Dan houd het toch echt op. Wil je dus zoals beloofd 60 tot 90 kilometer halen dan moeten er dus minimaal 42 Ah accu's in of nog groter liefst. Waar laat je die dan? Niet in de scooter denk ik. Dat gaat echt niet passen hoor. Ik heb er nu al twee onder mijn zadel moeten doen omdat het anders niet past! Het is één grote leuk bedachte handel. Maar laat mij maar zien dat je met 45 km/u 90 kilometer ver komt. Mag met wind mee en op een rechte weg zonder te hoeven remmen met een bereider van 50 kilo en 5 bar in de bandjes! Wedden om een scooter dat je dan moet lopen? Vermeld gewoon de waarheid. Dat voorkomt een hoop teleurstellingen! :(

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

aronspa schreef:Wat voor accu's zitten er dan in deze XP-45? Ik heb nu 28 Ah x 4 AGM en rij maximaal slechts 40 kilometer ver.
Wanneer je even de moeite had genomen om op de website van Noveco (Novox) te kijken had je je antwoord al gehad, namelijk een 60V 40Ah LiFePo4 pack. Persoonlijk vind ik nog steeds dat electrische brommodellen onzin zijn bij langere afstanden. Door het veel hogere verbruik heb je zwaardere accu's nodig waar door de prijs (nog) veel te hoog wordt, bovendien stijgt het verbruik aanzienlijk wanneer je ze opvoert naar 55 a 60 kmh, om het snelheidsverschil met de overige weggebruikers (lees: auto's) te minimaliseren.

Je geeft aan dat je zelf 4 accu's van 28aH hebt. Per accu zou dat theoretisch dus 48Vx28Ah= 1344 Wh zijn. In de praktijk zal dit echter een stuk minder zijn, omdat de totale energieafgifte van loodzuuraccu's (AGM is dat ook) bij hogere stromen minder is dan bij lage stromen (Peukert effect). De 28Ah die opgegeven is, wordt alleen gehaald bij 0,1C oftewel 10 uur een belasting van 2,8A. Trek je meer stroom, dan daalt de bruikbare capaciteit. Bij op lithium gebaseerde accu's (LiPo, Li Ion, LiFePo, etc ) heb je geen last van dit verschijnsel.

Maar terugkomende op de actieradius: Je haalt 40 km met je 1344Wh pack wat neerkomt op 33,6 Wh/km. Zoals ik al eerder zei, zul je geen 28Ah (1344Wh) uit het pack kunnen halen door de hoge stromen die de motor trekt. Je verbruik ligt dus lager. Ik schat dat dit onder de 30Wh per km zal liggen. Het verbruik van mijn scooter, die iets harder dan 35km/h loopt, ligt net onder de 25Wh/km.

Het pack van Novox is 60 Volt, 40 Ah, wat neerkomt op 2400 Wh. Bij een verbruik van 30Wh/km komt dit neer op 80 km. Persoonlijk vind ik het pakket veel te duur.

Zelf heb ik een 48V/20Ah LiFePo4 pack ingebouwd en daar kan ik 40km mee rijden, wat voor mij meer dan genoeg is. Mocht ik meer willen, kan ik er altijd nog een pack bijhangen.
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 15 apr 2010 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

@Simon: dus als ik het goed begrijp is een electro scoot vooral geschikt als snorscooter?

Ingewikkelde berekeningen: welke afstand haal je maximaal met een electro bromscoot met standaard batterij pak die zo'n 50 km/h rijd?

Thanks!

Echelon.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ik vind inderdaad de snorscooter een betere toepassing voor de electrische scooter dan brom. Brom kan wel, als de af te leggen afstand niet te groot is.

Absolute maximumafstand is lastig te bepalen omdat dit van veel factoren afhangt; type motor/accu, gewicht, rijstijl, rijomstandigheden etc.. De 'standaard' bromscooter is tegenwoordig uitgerust met 48V/35Ah accu's, wat neerkomt op 1680Wh. Actieradius zal hierbij rond de 50km liggen, afhankelijk van de temperatuur ('s winters minder/ 's zomers meer), gewicht en rijstijl. Bij 25km/h modellen rond de 65 km. Met 'rond de' bedoel ik de aannemelijke actieradius in de praktijk.

De loodaccu's vormen extra ballast, lithium accu's zijn lichter en compacter. Kleine indicatie: mijn pack weegt 10kg, de oude loodaccu's wogen 52kg. Dat is dus ruim 40 kg minder om in beweging te zetten. Voor dezelfde actieradius als in de oude situatie (+/- 60km) zou een LiFePo4 pack 15 kg wegen. De Lithiumpacks zijn normaal gesproken duurder dan loodaccu's, maar met een beetje shoppen zijn ze goedkoper te vinden.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

:mrgreen: Vandaag een rit gemaakt, vanaf de Dorpsweg naar de van Brienenoordbrug langs de rijksweg naar Dordrecht.Terug door Zwijndrecht naar Barendrecht en via de mooie dijkjes bij Rhoon naar Hoogvliet, en toen weer terug naar de Dorpsweg . Heb in totaal 75 km gereden toen ik thuis kwam stond de powermeter met het optrekken half in het rood, en bij gewoon rijden tussen geel en rood in. Was dus nog niet helemaal leeg. Het betreft hier dus de gewone c20 25 km versie met het gewone accu pakket. Heb gereden met het stekkertje los maar wel geprobeerd om 25 km echte km te rijden dus op de teller 33 km.mvg opa :mrgreen:

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Lekker ritje zo!
Novox heeft een eigen controller, die ze geheel geoptimaliseerd hebben. Loopt daardoor ook iets zuiniger dan de meeste el. scooters.

Hoe hard loopt-ie eigenlijk met het stekkertje los?
En, hoe rijdt-ie eigenlijk t.o.v. de Cello (die toch heel wat grotere wielen heeft?

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi Simon de Cello is wat beter op de vering en rijdt wat relexter dan de C 20, komt natuurlijk ook omdat de banden v an de C 20 harder opgepomt zijn. maar voorlopig blijft de Cello in de kelder staan eet toch geen brood.Voorlopig doet de Novox C20 het prima (en kost niets meer :D ) topsnelheid is ongeveer 32km gemeten op de gps .mvg opa

wickyman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2011 17:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door wickyman »

Ondertussen zijn we een jaartje verder.
Ik vroeg me af of de bezitters van een elektrische scooter nog altijd even tevreden zijn, o.a. over het bereik met de batterij.
Ik ben namelijk ook geïnteresseerd om een Novox C20 - de bromversie - te kopen. Het enige wat me nog wat afschrikt is de levensduur van de batterij; en dan niet wat de fabrikant zegt, maar wel wat de gebruikers ervan ervaren.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Wanneer je even googled op forum elektrisch vervoer, kun je talloze gebruikerservaringen vinden.

Gesloten