Twee weken geleden deed mijn OV-chipkaart het opeens niet meer. De kaart zelf was niet stuk. Bij een loket kon men mij echter niet verder helpen. 'Misschien iets met magnetisme meneer'.
Vervolgens werd ik geadviseerd de klantenservice van de OV-chipkaart te bellen. Dit heb ik gedaan. In het keuzemenu koos ik voor 'OV-chipkaart defect'. Vervolgens kreeg ik een automatisch gegenereerde vrouwenstem te horen die mij doodleuk vertelde dat ik mij moest melden bij een loket als ik problemen had met mijn OV-chipkaart. Ik heb opgehangen, opnieuw gebeld en een andere keuze gemaakt. Nu kreeg ik wel iemand aan de lijn die mij vertelde dat ik het forumulier ‘vervangde OV-chipkaart’ moest downloaden op de site
www.ovchipkaart.nl, dit moest invullen en met de kaart opsturen naar hun.
Na anderhalve week werd ik nieuwsgierig hoe het er voor stond, dus belde ik de klantenservice opnieuw. Ik kreeg een moeilijk verstaanbare (matig Nederlands) persoon aan de lijn die mij vertelde dat er niks in de computer stond. Volgens haar had ik mijn kaart juist moeten blokkeren om vervolgens een hele nieuwe aan te vragen! Op de vraag wat er dan was gebeurd met de kaart die ik had opgestuurd had ze geen antwoord. Alleen dat deze aanvraag waarschijnlijk zou worden geweigerd, en ze adviseerde om alsnog een nieuwe kaart aan te vragen.
Punten van ergernis:
· Bellen kost 10 cent p/m. In totaal heb ik nu al vier keer een redelijk lange tijd met de klantenservice moeten bellen door onduidelijkheden.
· Het aanvragen van een formulier voor een nieuwe OV-chipkaart duurt 1 week! Hoe je dit moet doen als je kaart defect is, is onduidelijk.
· Het produceren van de kaart kost vervolgens vier weken!
Het grootste probleem is echter dat ik in de tussentijd kaartjes moete kopen, zonder korting. Voor school e.d. reis ik veel met het OV wat betekent dat ik nu honderden euro’s uitgeef.
· Waarom is er geen vervangende kaart?
· Waarom duurt de verwerking zo lang?
· Ik heb recht op een OV-chipkaart, waarom kan ik nergens mijn kosten declareren?